Gå til innhold

Høy hvilepuls (Fitbit)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk Fitbit før sommeren og har brukt den daglig siden. De første par månedene oppga den at hvilepulsen min var på ca 60, ofte rett under.  Siden sommerferien og frem til i dag derimot, har hvilepulsen min økt voldsomt. Nå er det sjelden den er under 70 og den ligger ofte rundt midt på 70-tallet. Jeg forstår at Fitbit nok ikke er den mest pålitelige pulsmåleren, men jeg synes jo dette er litt merkelig. 

Er det grunn til bekymring?

Anonymkode: a8096...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo innenfor normalen, men følg med om pulsen fortsetter å stige.

Ellers påvirkes pulsen av mange faktorer som stress, infeksjon, hvor god form du er i ect. Og jeg merker også med meg selv at pulsen øker når jeg går opp i vekt. Nok en grunn til å holde vekten nede. 

Anonymkode: b1279...c40

Skrevet

Min fitbit måler konstant 10 for mye. Og nei, man kan ikke stole på den 100%. Uansett, normal hvilepuls er mellom 40-100

Anonymkode: 1aeff...d9c

Skrevet

Føler du deg frisk, da? Pulsen i seg selv er innenfor normalen, men om du har andre tegn på sykdom (f.eks at du lett blir andpusten, angstfølelse, hjertebank, svimmelhet, tørste, økt sult, forandringer i vekt) bør du kanskje oppsøke legen. 

Anonymkode: fe029...5b8

Skrevet

Min Fitbit versa er forøvrig temmelig nøyaktig. 

Anonymkode: fe029...5b8

• Liker 1
Skrevet

Normal hvilepuls for vanlige aktive kvinner er vel 60 - 70 ?

Anonymkode: c3e95...cde

Skrevet

TS her. 
Jeg føler meg på ingen måte syk, jeg har en BMI på ca. 20 og om noe er jeg i bedre form nå, enn jeg var da pulsen var lavere. Ikke spesielt stressa, men da pulsen økte var jeg det - men det er jo måneder siden det stresset ga seg. 

Har egentlig ikke tenkt noe over dette før jeg kom over en artikkel hvor det sto at det var anbefalt å ha en hvilepuls på under 70, det har jo ikke jeg lenger.

Anonymkode: a8096...588

Skrevet

Du kan være dehydrert og / eller ha lav blodprosent. Lavt blodtrykk gir også høyere hvilepuls, som igjen kan ha sammenheng med dehydrering. Drikker du nok?

Skrevet

Hvilepulsen min har gått fra 60 til 95 (målt hos lege). Er vel teknisk sett ikke hvilepuls ettersom når man er hos lege ofte er stresset o.l som kan innvirke på pulsfrekvens, men er jo ca. lik situasjon fra gang til gang. Tenkte og som deg, men legen mente at det ikke hadde noen betydning ettersom jeg ikke har noen andre symptomer, og det er mange normale forklaringer til hvorfor man har forhøyet puls. Som sagt er jo selv 80 regnet som normal puls, så du er jo innenfor normalområdet.

Har forresten også telt puls selv når jeg har lagt hjemme i sengen og slappet av, får da resultat på rundt 80-90, men tenker at jeg merker det jo ikke på noen måte og har ingen symptomer så da er det trolig ingenting, spesielt når legen sier det samme 🙂

Anonymkode: 4a645...807

Skrevet

Min hvilepuls målt av Fitbit Charge 3 (brukt hele tiden bortsett fra i basseng og dusj), pleide å være rundt 65. Den siste tiden har den økt til opp rundt 76, 79 og i dag 80. Jeg vet at jeg har mye stress for tiden, både på jobb, studier og en ekstra eksamen, og er i tillegg kraftig forkjølet. Så for meg gir det mening at den øker, og jeg bruker den som et bevis på at jeg må kutte i aktiviteter og jobbe mot stresset.

Kan jo hende du er mer stresset enn du har innrømmet for deg selv?

Anonymkode: c4fba...4da

Skrevet

Kom tilbake når du har puls på 100. Kanskje du skal slutte med sånn klokke? Skaper bare unødvendig bekymring 

Anonymkode: 9f26f...c74

Skrevet

Last ned HR Graph-appen på Fitbit, den måler pulsen din ganske nøyaktig, sekund for sekund. Har selv testet det med to andre klokker, samt et eget blodtrykksapparat som måler pulsen. Og den største variasjonen lå i intervallet +/- 2. Derfor mener jeg at den er ganske nøyaktig. Jeg har Fitbit Versa. Når jeg ser trenden på hvilepuls så varierer min mellom 54 til 58 fra måned til måned. 

Anonymkode: 12b68...d98

Skrevet

Hadde jeg ikke bekymret meg om. 

Jeg ser at fitbiten min måler høyere hvilepuls i perioder enn andre. Hadde en periode i sommer hvor jeg målte over 70, og nå i høst under 60. Aner ikke hva det skyldes, mulig dehydrering og varme. 

Pulsklokke er nyttig for meg når jeg trener, men ellers så har ikke målingene noen verdi med mindre man har vedvarende høy hvilepuls. Samboeren min freakte ut da hun så hun hadde en pulstopp midt på dagen før hun husket at det var i det tidspunktet hvor hun holdt en presentasjon på jobb. Pulsen skal stige i slike situasjoner. Hvis den ikke gjør det så er man jo ikke menneskelig. 

Anonymkode: 97cea...0a9

Skrevet

Jeg kan fort ligge i sofaen med en puls på 110. Tok en sånn 24-timers blodtrykksmåling i januar, og fikk beskjed da om at blodtrykket er litt høyt, men ikke så høyt at det trenger behandling, men at jeg bør ta sånn måling ca en gang i året. EKG var og innafor normalen. Fikk dog beskjed av legen om å ikke fokusere på den pulsmålingen på fitbiten. Det blir fort en stressfaktor i seg selv. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Normal hvilepuls for vanlige aktive kvinner er vel 60 - 70 ?

Det finnes ikke noe sånt som «vanlige aktive kvinner». Normal hvilepuls for voksne er alt fra 40 til 100. 

Anonymkode: 6b154...54a

Skrevet

Denne hvilepulsen måles om morgenen rett etter man våkner?

Skrevet

Kan du være gravid?

Ellers pleier min hvilepuls på FitBit-klokken å stige ved sykdom, etter inntak av alkohol og i perioder med mye stress. 

Anonymkode: f9ed7...28a

Skrevet

Her er min, temmelig høy 🙈

Screenshot_20191113-235034.png

Anonymkode: f5829...ad4

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det grunn til bekymring?

Herregud... min ligger på over 100.  Men nå valgte jeg noen år i Afghanistan. Uten at jeg har fått et klart svar på om det er årsaken. Jeg trener og er fit. Den ligger fortsatt over 100.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...