Gå til innhold

Jeg er gravid!!


catlover99

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har blitt gravid. I går kveld  testet jeg positivt med digitaltest som sa 1-2 uker. 

I følge terminkalkulator er jeg 4/5 uker på vei, da de regner med forrige mens. 

Hvordan vet jeg når jeg har termin og hvor langt jeg er på vei?

Og va gjør jeg nå? Skal jeg bestille legetime?

04919C41-F59B-4D1E-BC62-45A7821B9518.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse! Du kan jo ringe legen. Du får nok ikke noe svangerskapsrelatert time før uke 12.

Beste er å ringe legekontoret, så kan de ta stilling til det :)

Anonymkode: 2e000...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer så masse! Du kan jo ringe legen. Du får nok ikke noe svangerskapsrelatert time før uke 12.

Beste er å ringe legekontoret, så kan de ta stilling til det :)

Anonymkode: 2e000...c76

Tusen takk❤️

Men dette er første gang for meg så ønsker egentlig en time til legen for å få informasjon om hvilken mat jeg bør holde meg unna, og kanskje hvilke kosttilskudd jeg bør ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvilke smertestillende jeg kan ta, jeg er i full jobb, og kjenner at livmora utvider seg for å si det sånn✌🏼🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært gravid, men jeg hører at det er lurt å finne jordmor så fort som mulig, da det er mangel på dem flere steder i landet. Hvis du ønsker å følges opp av jordmor da, du kan gå til fastlegen om du heller vil det. 

Anonymkode: 93374...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, catlover99 skrev:

Tusen takk❤️

Men dette er første gang for meg så ønsker egentlig en time til legen for å få informasjon om hvilken mat jeg bør holde meg unna, og kanskje hvilke kosttilskudd jeg bør ta...

Kostholdsråd finner du på matportalen.no Det er samme rådene du vil få hos en lege

Anonymkode: 9e1a7...288

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, catlover99 skrev:

Lurer også på hvilke smertestillende jeg kan ta, jeg er i full jobb, og kjenner at livmora utvider seg for å si det sånn✌🏼🙈

Bør unngå smertestillende så langt det lar seg gjøre. Men om du MÅ ta noe er Paracet det som anbefales.

Anonymkode: 9e1a7...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, catlover99 skrev:

Tusen takk❤️

Men dette er første gang for meg så ønsker egentlig en time til legen for å få informasjon om hvilken mat jeg bør holde meg unna, og kanskje hvilke kosttilskudd jeg bør ta...

Begynn å ta folat, det er viktig. Følg matportalen.no når det kommer til mat. Ta kun Paracet som smertestillende. Lykke til. 

Anonymkode: be526...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, catlover99 skrev:

Tusen takk❤️

Men dette er første gang for meg så ønsker egentlig en time til legen for å få informasjon om hvilken mat jeg bør holde meg unna, og kanskje hvilke kosttilskudd jeg bør ta...

Dette finnes masse info om på nett.
Her står mat og drikke man må holde seg unna: 

https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise

Ang. kosttilskudd så har jeg skjønt det på nett som at man bør ta folat, jod, D-vitamin og Omega 3. På første svangerskapskontroll tas blodprøve, og der får man info om man trenger å ta jerntilskudd i tillegg, eller har andre mangler.

Første svangerskapskontroll er vanlig å ta mellom uke 6 og 12. Du kan selv velge om du ønsker å ta dette med fastlege eller hos jordmor på din lokale helsestasjon. Du må selv ringe og bestille time der du ønsker.

For å finne termin kan du sjekke ut ulike terminkalkulatorer. De tar utgangspunkt i første dag i siste mens og regner ut en ca termin. Mer spesifikk termin tror jeg man får på ultralyd.

Tror jeg ville holdt meg litt unna smertestillende sånn i starten. Er nok greit å ta noe, men det at livmora utvider seg er jo en naturlig følelse, og noe man ikke bør døve ned. Om det blir for ille er det kanskje kroppens måte å si i fra at man må ta det med ro. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, catlover99 skrev:

Lurer også på hvilke smertestillende jeg kan ta, jeg er i full jobb, og kjenner at livmora utvider seg for å si det sånn✌🏼🙈

Hva har det å si om du er i full jobb? Du e da bare 5 uker på vei. Det er helt normalt å kjenne det.

Anonymkode: e222a...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du født i 1999?

Anonymkode: 75e7d...497

Da er hun faktisk 20 år ;)

Anonymkode: 2e000...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Timian Soot skrev:

Er ikke det veldig ungt. Du er yngre enn meg jo.

Jeg fikk første når jeg var 20, var veldig moden da og er nå fortsatt gift og har nå 4 barn med samme mann, så ikke no dømming her 😅😉 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, Timian Soot skrev:

Er ikke det veldig ungt. Du er yngre enn meg jo.

Kvinner kan da få barn fra de er 13 år, så å være 20 år er ikke ungt i det hele tatt. Det er ikke ditt liv eller livmor så la folk få unger når de er 16 eller 45 om de vil det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timian Soot
2 minutter siden, Misanthropis skrev:

Jeg fikk første når jeg var 20, var veldig moden da og er nå fortsatt gift og har nå 4 barn med samme mann, så ikke no dømming her 😅😉 

 

Dømmer ikke, bare spør.

2 minutter siden, Herix skrev:

 

Kvinner kan da få barn fra de er 13 år, så å være 20 år er ikke ungt i det hele tatt. Det er ikke ditt liv eller livmor så la folk få unger når de er 16 eller 45 om de vil det. 

13 år hjelp😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Timian Soot skrev:

Dømmer ikke, bare spør.

13 år hjelp😬

Det er hvertfall fysisk MULIG, ikke at det anbefales eller er moralsk riktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...