Gå til innhold

Vinterdepresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Siden oktober har alt vært skikkelig tungt. Jeg sliter med å komme meg opp om morgenen, jeg er lei meg i det jeg våkner, jeg draaar meg gjennom arbeidsdagen og når jeg kommer hjem er alt jeg vil å ligge på sofaen og se på tv til jeg legger meg igjen. Alt er et tiltak. Jeg kan ikke ha det sånn, så jeg må prøve å gjøre noe med det. Hva er deres tips?

Til info jobber jeg 7-15, bruker ca. 10 min med buss til jobb. Står opp mellom 6/6.30 og legger meg mellom 22/22.30. 

HJELP :(

Anonymkode: 5ee34...84b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare komme igang med trening. Gå hjem fra jobb kl 15, så får du med deg dagslys også. D-vitamintilskudd. 

Anonymkode: fe0f5...6c7

Skrevet

Hvordan er d-vit nivåene dine? Kan være noe å vurdere tilskudd av. Hvordan er kosthold? Hvis du har mulighet til å gå ut en time ila arbeidsdagen ville jeg ikke undervurdert kreftene av litt dagslys.

Anonymkode: a3bfc...3a7

Skrevet

Spiser du sunt? Har du minst en halvtime med kontinuerlig bevegelse i løpet av dagen? Støtter forslaget om å spasere til eller fra jobb

Anonymkode: 6dc13...b74

Skrevet

Jeg har forresten 15-20min med buss, men synes det hjelper en del å gå frem og tilbake (tar ca 30-40min), eller å sykle (tør ikke nå når det er snø). Trener i tillegg 1-2t utenom. Har lite energi, men merker dette gir litt mer

Anonymkode: a3bfc...3a7

• Liker 1
Skrevet

Lysterapilampe.

Anonymkode: 60009...015

Skrevet

Jeg spiser delvis sunt, men det blir at jeg craver drittmat og spiser litt mer usunt kanskje... Jeg vet jeg burde komme meg på trening, men jeg har nesten ingen ork til det. Om jeg bestemmer meg at «i dag skal jeg på trening» så er det veldig sjeldent at jeg orker å gjennomføre når jeg kommer hjem fra jobb. 

sjekkrt vitaminene mine hos legen i vår og da hadde jeg ingen mangler. Kanskje jeg skulle spist litt d vitamin og omega 3?

Kan legge til at jeg har en veldig psykisk slitsom jobb så det hjelper ikke på. 

Skrevet

Har slitt mye med vinterdepresjon selv, men jeg skjønte ikke at det var det før jeg bikka 29. 

Nå går jeg å venter på en smell. Men; den har altså ikke kommet enda. Uten at jeg vet hvorfor. 

Jeg tar masse omega 3. Dobbel dose. Jeg forsøker å legge meg tidlig. Går tur/trener FØR jobb, fordi jeg aldri orker etter jobb. 

Kostholdet er viktig. Grønnsaker og frukt. Vitaminer og mineraler, liksom. 

Også tillater jeg meg selv å være uproduktiv etter arbeid. Jeg orker ikke så mye, men det er helt greit. Godt å slappe av også. Tar meg sammen en times tid etter middag og gjør dagens husarbeid (har kids og hund), bruker resten av kvelden i sofaen. 

Anonymkode: cd878...7f3

• Liker 1
Skrevet

Trener før jobb, ellers psyker jeg meg selv ut av det i løpet av dagen. Og er 1-2 timer ute i dagslys både lørdag og søndag. 

Spiser mye sunt fett, avocado, makrell i tomat, laks. 

Setter meg noen mål hver dag. TV+jobb blir veldig sløvende. Kan være å lese meg opp på et kjøkken. Bake brød. Rydde to-tre skuffer i klesskapet. Løse en sudoko. Bare et eller annet som gir en følelse av å ha fått til noe den dagen. 

Fyrer i peisen, lager god mat, og deler en flaske vin, selv om det er hverdag. 

Begynner å pynte til jul en måned før tiden. 

Drar på førjuls-weekendtur. 

Anonymkode: 43188...426

• Liker 1
Skrevet

Mitt overlevelsestips for mørketiden er å gå meg en tur ute  i frisk luft på kvelden, uansett hvor lite motivert jeg er og uansett vær så tvinger jeg meg selv ut. Det hjelper på humøret mitt ihvertfall. 

Anonymkode: df623...a9a

Skrevet

Avtal noe med venner etter jobb ett par dager i uken, kino/trening/mat/besøk etc.

Ikke isoler deg, hold deg sosial i vertfall på ett minimum selv om du er sliten.

Har du mulighet til å reise en uke til varmere strøk? Gjør det!! Om du har noen å reise med er det bonus, om ikke kan du bestille deg all-inklusive på ett hotell for voksne og kos deg alene, les og hør på podcast, osv.

Hadde jeg visst da hva jeg vet nå (etter barn og passert 33) skulle jeg gledelig klart å spare opp penger og ferie til å reise og ta mer vare på meg selv.

Anonymkode: 79503...4bc

• Liker 1
Skrevet

Har du noen hobbyer utenom jobben?

Anonymkode: 97d72...594

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen hobbyer utenom jobben?

Anonymkode: 97d72...594

Jeg har hund, trener litt styrke, litt yoga, klatrer litt og har begynt å strikke. Men når jeg kommer hjem så har jeg ikke lyst til noe... blærh. Hunden går samboeren mest tur med ettersom han har mulighet til å ha den med på jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...