Gå til innhold

Barn 10 år som ikke vil aktiviteter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør en? Er mye ute med venner, men liker ikke aktiviteter. Har prøvd mye.

Anonymkode: 506c7...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet må ikke ha fritidsaktiviteter altså! La barnet slippe om det ikke vil! Du sier jo selv at det er mye ute med andre og det er da mer enn bra nok😊

Anonymkode: f2225...964

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på organiserte aktiviteter? Det er absolutt ikke nødvendig om det ikke er noe barnet vil. 

Jeg synes det er mye verre med de barna som har organisert aktivitet omtrent hele tiden og dermed ikke har tid til fri lek. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke min sønn heller, da han var liten. Han nektet organisert aktiviteter og sport, han var ikke en sportslig type. Det holdt at han var keeper under fotballen i friminuttene på skolen for han.

Det ble folk av han likevel.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå barna slippe organiserte aktiviteter. La de heller få bruke fantasien sin på lek.

Anonymkode: 14aed...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør en? Er mye ute med venner, men liker ikke aktiviteter. Har prøvd mye.

Anonymkode: 506c7...352

Så lenge barnet har venner og er mye ute, er det greit tenker jeg.

Jeg har litt samme problem med to av mine barn, gutter på nå 10 og 13 år. De aldri har hatt et ønske om å være med på noen aktiviteter. De har aldri selv kommet hjem og sagt at de bil begynne på "ditt eller datt". Vi har likevel prøvd det meste av tilbud som eksisterer i bygda der vi bor, da jeg er redd de skal falle utenfor sosialt, men ingenting fanger interessen. Barna har sluttet etter 6-12 mnd på alt de har prøvd til nå. Problemet med mine,er at de heller ikke er særlig mye ute frivillig. Jeg må pushe dem for å få dem til å gå ut, til venner osv. De vil helst bare sitte inne og "game". Jeg synes ikke dette er så lett for å være ærlig, og misunner venninner som snakker om at de må begrense antall aktiviteter for barna sine pga at de vil gå på "alt". Mine går nå på en aktivitet på kulturskolen (siden i høst), så håper de finner seg til rette der, for nå har vi virkelig prøvd alt annet...

Anonymkode: a2153...46f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man gjør? Priser seg lykkelig for å slippe dugnader og helger som forsvinner i pålagt aktivitet! :)

Det blir folk av unger som ikke har lyst til organiserte aktiviteter også. La barnet styre det litt selv. Kanskje kommer interessen, kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helst ikke bli med på noe utenom skolen. Slapp heldigvis etter å ha prøvd forskjellig. 

Synes han skal få slippe om han ikke vil. 

Anonymkode: 9394e...632

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har et barn som ikke ønsker å gå på organiserte fritidsaktiviteter med unntak av en aktivitet som er så svindyr at jeg rett og slett ikke har råd.

Hun går vel og merke i et basseng om fredagene så lenge den er åpen. Alt er tilrettelagt for henne ellers. Jeg støtter alle interesser hun har (instrumenter o.s.v.) slik at hun får dyrke det i eget tempo men uansett hva så forsvinner interessen kjapt.

Jeg ser mange her skriver at det er helt ok og at man ikke skal presse. Jeg er helt enig men det er så absolutt ikke helsevesenet vi har vært borti som helsesøster, lege, audiopedagog, barnepsykolog o.s.v. ALLE vi er involvert i skal påpeke hvor forferdelig det er at hun bare har svømming.

Om det er fordi jeg er alene med henne vet jeg ikke, men det føles slik.

 

 

 

Anonymkode: de8b2...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har et barn som ikke ønsker å gå på organiserte fritidsaktiviteter med unntak av en aktivitet som er så svindyr at jeg rett og slett ikke har råd.

Hun går vel og merke i et basseng om fredagene så lenge den er åpen. Alt er tilrettelagt for henne ellers. Jeg støtter alle interesser hun har (instrumenter o.s.v.) slik at hun får dyrke det i eget tempo men uansett hva så forsvinner interessen kjapt.

Jeg ser mange her skriver at det er helt ok og at man ikke skal presse. Jeg er helt enig men det er så absolutt ikke helsevesenet vi har vært borti som helsesøster, lege, audiopedagog, barnepsykolog o.s.v. ALLE vi er involvert i skal påpeke hvor forferdelig det er at hun bare har svømming.

Om det er fordi jeg er alene med henne vet jeg ikke, men det føles slik.

 

 

 

Anonymkode: de8b2...0af

Aldri opplevd. Ene barnet her har ikke ønsket org.aktivitet (han likte ikke lagspill, bli vurdert, konkurranse, få tilrop fra andre barn osv). Vi prøvde svømming, fotball osv, men han sluttet på alt. Ingen som har sagt et ord på det. 

Anonymkode: 92e04...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri opplevd. Ene barnet her har ikke ønsket org.aktivitet (han likte ikke lagspill, bli vurdert, konkurranse, få tilrop fra andre barn osv). Vi prøvde svømming, fotball osv, men han sluttet på alt. Ingen som har sagt et ord på det. 

Anonymkode: 92e04...6b6

Driter i hva de hadde sagt. Flere barn her og de har prøvd det ene og det andre av akttiviteter og holdt på noen år med det noen år. Men det var ikke noe for de. Men de er med venner og er aktive og gamer. Vi går turer og finner på ting og. Skal du tvinge barna til å gjøre ting?NEI!!!

Vet om flere som gjør det og barna er så lei og sliten. Det er noe hver dag, og de sier selv, jeg vil bare leke og være med venner. Men mamma sier jeg må gå på fotball, håndball, speideren og karate. Og helgene er det alltid noe og.  

Stakkars barn...

La de få velge selv så lenge de har det bra og er fysisk i form!

Anonymkode: 7cc19...f6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Driter i hva de hadde sagt. Flere barn her og de har prøvd det ene og det andre av akttiviteter og holdt på noen år med det noen år. Men det var ikke noe for de. Men de er med venner og er aktive og gamer. Vi går turer og finner på ting og. Skal du tvinge barna til å gjøre ting?NEI!!!

Vet om flere som gjør det og barna er så lei og sliten. Det er noe hver dag, og de sier selv, jeg vil bare leke og være med venner. Men mamma sier jeg må gå på fotball, håndball, speideren og karate. Og helgene er det alltid noe og.  

Stakkars barn...

La de få velge selv så lenge de har det bra og er fysisk i form!

Anonymkode: 7cc19...f6b

Enig, vår gutt har funnet glede i aktiviteter som ikke er lagidrett - feks slalåm og egentrening. Han er også masse med venner. 

Anonymkode: 92e04...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.. må du gjøre noe, da..?

Hvorfor MÅ barnet gå på aktiviteter? Samboerne min har aldri deltatt på noe som helst av organiserte aktivieter, og han er helt normal og oppegående altså ;) Langt mer enn meg, som har gått på både speider, håndball, piano, og kampsport. 

Så lenge barnet er aktivt, og har venner, ser jeg ikke hvorfor barnet skal tvinges til å delta på aktiviteter han ikke har lyst til. 

Anonymkode: cb2b7...094

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et barn som ikke ønsker å gå på organiserte fritidsaktiviteter med unntak av en aktivitet som er så svindyr at jeg rett og slett ikke har råd.

Hun går vel og merke i et basseng om fredagene så lenge den er åpen. Alt er tilrettelagt for henne ellers. Jeg støtter alle interesser hun har (instrumenter o.s.v.) slik at hun får dyrke det i eget tempo men uansett hva så forsvinner interessen kjapt.

Jeg ser mange her skriver at det er helt ok og at man ikke skal presse. Jeg er helt enig men det er så absolutt ikke helsevesenet vi har vært borti som helsesøster, lege, audiopedagog, barnepsykolog o.s.v. ALLE vi er involvert i skal påpeke hvor forferdelig det er at hun bare har svømming.

Om det er fordi jeg er alene med henne vet jeg ikke, men det føles slik.

 

 

 

Anonymkode: de8b2...0af

Generelt sett så er det jo ikke nødvendig med så mange aktiviteter om barn er et selvgående og ikke ønsker det.

Men hvis du har psykolog og slikt innblandet så er det vel en grunn for det og kanskje og derfor de mener at ditt barn bør delta på mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn som alltid drev med masse aktiviteter som barn, aldri mindre enn to, tidvis tre. Foreldrene mine pushet meg ikke i det hele tatt. Har to barn og en trener frivillig 5 dager i uka, den andre er litt mer lat og uten trening 3-4 dager i uka hadde han hele høst-vår sittet inne (med unntak av noen dager i slålåmbakken med kompiser.  Vi har krav om at han er aktiv, men han får velge hva. Han spiller fortsatt fotball som 15-åring. To dager med trening hadde vært nok for oss.

Vi pusher av helsemessige årsaker, under pandemien ble det mye mindre trening på den eldste og det syntes på vekten.

Vi synes også det er viktig å være aktiv og lære idretter, skal gjennom ganske mange år med gym på skolen.  Barna har mange på trinnet som knapt kan løpe, kaste en ball eller svømmer dårlig (vi har egen bra svømmehall i bygda).  Det gir jo ikke akkurat selvtillit for et aktivt voksenliv. Trener man individuell idrett må man ikke konkurrere, men det å kunne være i ulike fellesskap er sunt for veldig mange.

Ja, det kan være befriende for barn å bare være venner, men det gjelder ikke for alle, mange blir bare alene hjemme.  Jeg tror på å finne en treningsmåte et barn finner glede i.  Har sett få familier med aktiv helg hvor barna ikke også er aktiv i uka, hvem orker aktive helger om man ikke har noe grunnkondisjon fra ukedagene.

Anonymkode: 003f9...2b4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var barn som alltid drev med masse aktiviteter som barn, aldri mindre enn to, tidvis tre. Foreldrene mine pushet meg ikke i det hele tatt. Har to barn og en trener frivillig 5 dager i uka, den andre er litt mer lat og uten trening 3-4 dager i uka hadde han hele høst-vår sittet inne (med unntak av noen dager i slålåmbakken med kompiser.  Vi har krav om at han er aktiv, men han får velge hva. Han spiller fortsatt fotball som 15-åring. To dager med trening hadde vært nok for oss.

Vi pusher av helsemessige årsaker, under pandemien ble det mye mindre trening på den eldste og det syntes på vekten.

Vi synes også det er viktig å være aktiv og lære idretter, skal gjennom ganske mange år med gym på skolen.  Barna har mange på trinnet som knapt kan løpe, kaste en ball eller svømmer dårlig (vi har egen bra svømmehall i bygda).  Det gir jo ikke akkurat selvtillit for et aktivt voksenliv. Trener man individuell idrett må man ikke konkurrere, men det å kunne være i ulike fellesskap er sunt for veldig mange.

Ja, det kan være befriende for barn å bare være venner, men det gjelder ikke for alle, mange blir bare alene hjemme.  Jeg tror på å finne en treningsmåte et barn finner glede i.  Har sett få familier med aktiv helg hvor barna ikke også er aktiv i uka, hvem orker aktive helger om man ikke har noe grunnkondisjon fra ukedagene.

Anonymkode: 003f9...2b4

Uff, jeg forstår ikke at noen ønsker seg aktive helger. Her i huset bruker vi stort sett helgene til restitusjon og aktiviteter er i så fall noe som er lystbetont. 

Anonymkode: 40634...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var barn som alltid drev med masse aktiviteter som barn, aldri mindre enn to, tidvis tre. Foreldrene mine pushet meg ikke i det hele tatt. Har to barn og en trener frivillig 5 dager i uka, den andre er litt mer lat og uten trening 3-4 dager i uka hadde han hele høst-vår sittet inne (med unntak av noen dager i slålåmbakken med kompiser.  Vi har krav om at han er aktiv, men han får velge hva. Han spiller fortsatt fotball som 15-åring. To dager med trening hadde vært nok for oss.

Vi pusher av helsemessige årsaker, under pandemien ble det mye mindre trening på den eldste og det syntes på vekten.

Vi synes også det er viktig å være aktiv og lære idretter, skal gjennom ganske mange år med gym på skolen.  Barna har mange på trinnet som knapt kan løpe, kaste en ball eller svømmer dårlig (vi har egen bra svømmehall i bygda).  Det gir jo ikke akkurat selvtillit for et aktivt voksenliv. Trener man individuell idrett må man ikke konkurrere, men det å kunne være i ulike fellesskap er sunt for veldig mange.

Ja, det kan være befriende for barn å bare være venner, men det gjelder ikke for alle, mange blir bare alene hjemme.  Jeg tror på å finne en treningsmåte et barn finner glede i.  Har sett få familier med aktiv helg hvor barna ikke også er aktiv i uka, hvem orker aktive helger om man ikke har noe grunnkondisjon fra ukedagene.

Anonymkode: 003f9...2b4

Er ikke du i stand til å lære barnet ditt å kaste ball, da...? Må barnet ditt virkelig sendes vekk for å lære seg det? Klarer ikke du lære barnet ditt å svømme selv?

Jeg deltok også på aktivieter, men aldri på svømming. Likevel kunne jeg svømme fint lenge før vi hadde svømming på skolen.. Det lærte jeg av foreldrene mine. 

Jeg spilte aldri fotball i en klubb, men spilte mye fotball med farfar. Så jeg hadde null problemer med å sparke fotball i gymtimene på skolen. 

Og kan man virkelig ikke være aktiv og løpe og herje uten at det i en Lag eller en Klubb eller Forening? Man kan helt fint være kjempeaktiv i hverdagene, i privat regi.. 

Anonymkode: cb2b7...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke du i stand til å lære barnet ditt å kaste ball, da...? Må barnet ditt virkelig sendes vekk for å lære seg det? Klarer ikke du lære barnet ditt å svømme selv?

Jeg deltok også på aktivieter, men aldri på svømming. Likevel kunne jeg svømme fint lenge før vi hadde svømming på skolen.. Det lærte jeg av foreldrene mine. 

Jeg spilte aldri fotball i en klubb, men spilte mye fotball med farfar. Så jeg hadde null problemer med å sparke fotball i gymtimene på skolen. 

Og kan man virkelig ikke være aktiv og løpe og herje uten at det i en Lag eller en Klubb eller Forening? Man kan helt fint være kjempeaktiv i hverdagene, i privat regi.. 

Anonymkode: cb2b7...094

Mine barn kunne svømme, stå på ski, kaste ball og stå på ski lenge før de begynte på skolen fordi vi foreldre lærte ungene, fordi vi brukte helgene.  Verken jeg eller ungene har gått på svømmekurs. 

Vi bor rett ved en kunstgressbane, og kan nesten gå til lysløype og 2 km til svømmehallen og 10 min til havet.  Det er knapt barn som ikke spiller fotball som er ute på banen her. Ser ingen barn alene i løypa, generelt få barn over 8-9 år i løypa. Det er noen barn i akebakken og skøytebanen borti her, men ikke fullt. 

Min erfaring på de to kullene jeg har barn (ca 75 barn pr kull) er at enten driver du organisert trening OG er aktiv, eller så driver du ingen organisert trening og mest sitter hjemme og gamer eller henger på senteret.  

Anonymkode: 003f9...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han absolutt ikke vil hadde jeg ikke tvunget ham. Unntaket er hvis en aktivitet er påbegynt, da ville jeg ønsket at han fortsatte ut semesteret eller den tiden dere har betalt for, for jeg synes det er viktig å lære at man skal fullføre ting man har begynt på.

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

Min erfaring på de to kullene jeg har barn (ca 75 barn pr kull) er at enten driver du organisert trening OG er aktiv, eller så driver du ingen organisert trening og mest sitter hjemme og gamer eller henger på senteret.  

Anonymkode: 003f9...2b4

Mens det er overhodet ikke min erfaring med tre barn på alle mulige slags aktiviteter over flere år. Det er ganske likt fordelt hvorvidt de som deltar på organisert trening er aktive ellers også eller ikke, faktisk tror jeg det er flere i siste kategori enn i første fordi alle barn og unge også har behov for å slappe av hjemme, game og henge med venner og er fornøyd med at den organiserte treningen er nok aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...