Gå til innhold

Velursofa? Ullsofa? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal flytte inn i ny bolig nå, og ser på masse ulike sofaer. Jeg har sett på en fra Bolia i ullstoff (Qual), men er redd dette kan stikke litt. Det ullstoffet vi faktisk likte derifra/som ikke hadde antydning til å stikke (tror det var Devide, blanding av ull og nylon) fikk vi beskjed om at kunne nuppe, og at det var en del dårligere enn Qual. Det andre vi har sett på er en lys eller mørk grå velursofa. Vi har funnet sofa fra Fagmøbler som vi tenker at passer i velur, da Bolia ikke har mørk velur, og vi synes egentlig at Bolia-sofaen er litt vel hard. (Det skiller også ca 8000 kr mellom de to, særlig da Bolia har 50% og Fagmøbler 40%-salg). 

 

Har noen erfaringer? Vil vi gå lei velursofa? Er det vanskelig med tanke på at fargene forandrer seg i lys og ved bruk? Stikker ullsofa? Hvor plagsomt er eventuelt det?

PS., vi kunne tenke oss å ikke måtte være fullt påkledd i sofaen til enhver tid, da vi liker å chille i undertøyet. Å pakke oss inn i masse tøy for å ligge på sofaen er kjipt. 

Anonymkode: 05c86...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt sofa fra Bolia i Devide, støvsuget den jevnlig og brukte impregnering fra Bolia. Den holdt seg veldig fint, savner fortsatt den sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har velur fra Bolia. Mykt og godt.

Anonymkode: 2b99b...607

Synes du fortsatt det ser bra ut? Vi er redde for å gå lei. Hvor lenge har du hatt det? 

 

34 minutter siden, maja88 skrev:

Har hatt sofa fra Bolia i Devide, støvsuget den jevnlig og brukte impregnering fra Bolia. Den holdt seg veldig fint, savner fortsatt den sofaen. 

Ingen nupper? Ingen stikking? Hvilken modell er det? 

Anonymkode: 05c86...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har qual ull fra Bolia. Synes ikke den stikker noe særlig, var spent på hvordan det ville bli i sommer med mindre klær men det gikk helt fint. Ville ikke valgt en så dyr sofa i velour, det kommer til å bli umoderne ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mynlen skrev:

Jeg har qual ull fra Bolia. Synes ikke den stikker noe særlig, var spent på hvordan det ville bli i sommer med mindre klær men det gikk helt fint. Ville ikke valgt en så dyr sofa i velour, det kommer til å bli umoderne ganske fort.

Ja, vi lever i svært lite klær hele året innendørs. Liker å ha det godt og varmt og heller gå i undertøy. Godt å høre at det gikk fint! Sofaen fra Bolia kommer på ca 22 000, men vi synes den er ganske er ganske hard å sitte i. Det trekker ned for meg, og jeg er skeptisk til om det er verdt prisen. (Er snakk om Scandinavia Remix) Den fra Fagmøbler havner på 14 000 med velur, er en del mykere/bedre å sitte i, designmessig litt mer standard (selv om jeg personlig synes Remix er ganske kjedelig og enkel), men vi fant ikke noe alternativt stoff vi likte.

Vi synes det er vanskelig å vite hva man går lei av fort. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn at stoffet i sofaen stikker/klør/føles røft. Vi er ikke spesielt opptatt av interiør eller mote, men vi vil ha en sofa som funker og som besøkende ikke tenker "æsj det er den styggeste jeg har sett". Derfor litt vanskelig: vi har nok lyst på velurstoffet mtp komfort, men vet ikke om vi vil hate den. Trendene kommer vi uansett aldri til å følge med på, hehe.

Anonymkode: 05c86...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Mynlen skrev:

Jeg har qual ull fra Bolia. Synes ikke den stikker noe særlig, var spent på hvordan det ville bli i sommer med mindre klær men det gikk helt fint. Ville ikke valgt en så dyr sofa i velour, det kommer til å bli umoderne ganske fort.

Spørsmål fra sambo: Hva legger du i "noe særlig" og at det "gikk helt fint"? Plagde det deg noe, eller var det faktisk utelukkende behagelig? (Vi vet jo at velur er ultramykt, hehe) 

Anonymkode: 05c86...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål fra sambo: Hva legger du i "noe særlig" og at det "gikk helt fint"? Plagde det deg noe, eller var det faktisk utelukkende behagelig? (Vi vet jo at velur er ultramykt, hehe) 

Anonymkode: 05c86...fd3

Plagde meg ikke. Når jeg kjenner på den nå kjenner jeg at den blir mykere i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mynlen skrev:

Jeg har qual ull fra Bolia. Synes ikke den stikker noe særlig, var spent på hvordan det ville bli i sommer med mindre klær men det gikk helt fint. Ville ikke valgt en så dyr sofa i velour, det kommer til å bli umoderne ganske fort.

Jeg og har det. Skandinavia remix 3-seter. Det første jeg la merke til er at den er varm og sitte i, noe som er veldig behagelig for meg som fryser lett. Ellers liker jeg hardheten, både sitte-komforten og fordi sofaen alltid ser fin og delikat ut. Når det gjelder stikking, så har barna aldri klaget. Jeg sitter sjelden i shorts eller skjørt innendørs, så jeg vet ikke selv om den stikker.

Vi vurderte velour selv, men la merke til at det blir rompe-merker  i sofaen når man reiser seg. Ingen krise selvsagt, men de merkene var så detaljerte, at det ødela luksus-følelsen jeg hadde i forhold til velour.   

Anonymkode: c91f9...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...