Gå til innhold

Spøkelsesalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Tror valpen er i spøkelsesalder nå. Hvordan gikk det for dine hunder? Noen do's and don'ts? Hører så mye ulikt. 

Anonymkode: 12711...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde å late som ingenting med det som var farlig, bare oppføre oss som vanlig. Hvis det var noe som måtte overkommes (feks et sted vi måtte forbi og valpen fikk panikk pga en søplekassse eller noe, prøvde vi å gjøre den positiv med godbiter og rolig tilnærming, men aldri tvang forbi noe. Det går over! :) Det viktigste er nok å bare fortsette å være trygg og rolig, men oppmuntrende er helt greit, fortelle at det ikke er farlig (valpen skjønner jo ikke hva du sier, men det hjelper å bare snakke om ting med rolig stemme, vise med kroppsspråk og stemme at dette går fint):

Anonymkode: 5eaf3...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøkelsesalder er ikke et vitenskapsbasert begrep, så vi vet ikke helt hva det er. Sannsynligvis handler det om at hunden ser ting den ikke har fått med seg før (f.eks kan et bosspann ha stått på samme sted hele tiden, men hunden som valp var så opptatt av så mye annet at det gikk noen måneder før den faktisk oppfattet at det sto der). 

Hvis man ikke gjør noe, så kan en av to ting skje:

1) Hunden blir vant med det som den reagerte på og det går over
2) Hunden blir ikke vant og blir bare mer redd

Hvilken vei det vil gå vet vi ikke. Derfor tør ikke jeg å gamble på nr 1) og går inn og jobber med det for å gjøre det jeg kan for å tilrettelegge for nr 2). 

Dvs at hvis hunden f.eks støkker eller bjeffer på noe så sier jeg "bra!" og gir godbit igjen og igjen til den har glemt det den reagerte på. Dette som et motsvar til den negative erfaringen og heller gjøre den positiv. 

Hvis hunden stopper og stusser over "døde ting" så hadde jeg latt den gå bort og undersøke det i eget tempo. Da min unghund reagerte på en trillebåre så slapp jeg båndet og gikk bort til trillebåren og lente meg på den. Jeg ropte eller lokket ikke på hunden bare tok på og lente meg mot den slik at hunden skulle se at ingenting skjedde. Så fikk han komme bort og undersøke i eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...