Gå til innhold

Fraværsregler barneskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd, ble jeg nysgjerrig men vil ikke kuppe den andre tråden. 

Jeg har ikke skolebarn enda, så har ikke satt meg inn i dette. Men ved fravær utenom skoleferie må man jo søke har jeg skjønt. Hva er konsekvensen egentlig om man reiser selv om man får avslag? Og hva om man bare reiser bort en uke uten å ha søkt? 

Jeg så noen skrev at man risikerer å miste skoleplassen hvis man er borte for mye. Men hva med sykdom da? De som er kronisk syke må jo stadig vekk på legeundersøkelsen etc som gjør at de kan være borte hele dagen (måtte hvertfall jeg da jeg var barn). Må de ha med sykemelding fra lege over x dager syk?  En influensa kan jo f.eks sitte i 2-3 uker, og en lege kan jo ikke gjøre stort, så føles unødvendig å måtte dra med en syk unge på legekontoret hvis den heller burde ligget i senga. 

Men vi måtte kanskje til lege uansett for det hadde oversteget sykt barn-dagene vi har på jobben... Hva gjør vi da forresten? Hvis vi bruker opp begges dager? Ulønnet fri? 

Mulig dette var mange dumme spørsmål... men man lærer ikke hvis man ikke spør :) 

Anonymkode: 425ce...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter 10 dager kan vi skrive barnet ut av skolen. I enkelte tilfeller melder vi barnevernet. Vi kan også politianmelde i svært alvorlige tilfeller. Men på skoler hvor trinnene er fulle er utskriving svært virkningsfullt. Da må barnet bytte skole. Synd for barnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneskolen har jeg aldri opplevd som spesielt streng mtp litt fri. Vi tar feks ut sommerferie fra 10 juni annenhvert år når skolen slutter 21 juni. Og det har alltid blitt innvilget. Når det gjelder sykdom / kronisk sykdom går det alltid utenom. 

Men er eleven borte for lenge mister han/hun skoleplassen sin. Det gjelder også på barneskolen.

Anonymkode: b5060...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanutte skrev:

Etter 10 dager kan vi skrive barnet ut av skolen. I enkelte tilfeller melder vi barnevernet. Vi kan også politianmelde i svært alvorlige tilfeller. Men på skoler hvor trinnene er fulle er utskriving svært virkningsfullt. Da må barnet bytte skole. Synd for barnet. 

Ti dager i strekk, eller ti dager totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kanutte skrev:

Etter 10 dager kan vi skrive barnet ut av skolen. I enkelte tilfeller melder vi barnevernet. Vi kan også politianmelde i svært alvorlige tilfeller. Men på skoler hvor trinnene er fulle er utskriving svært virkningsfullt. Da må barnet bytte skole. Synd for barnet. 

Men har de ikke rett på skoleplass? 

Anonymkode: 425ce...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet veldig sykt, så kan det starte i kullet under. Ondet mister veldig mye av undervisninga. Jeg vet også om skoler som har sendt lærer hjem til sykt barn og hatt undervisning der.

Ferie er jo noe annet. 

De største konsekvensene er jo at barnet går glipp av det de andre lærer på skolen. 

Anonymkode: 9e861...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har de ikke rett på skoleplass? 

Anonymkode: 425ce...6cf

Jo men man kan ikke velge skole fritt, hvis den er full. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Jo men man kan ikke velge skole fritt, hvis den er full. 

Men blir en skoleplass tatt av noen andre i løpet av 10 dager? Ser ikke helt for meg at folk står i kø for en skoleplass midt i året? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna alltid fri ved behov, vi trenger ikke søke, kun si fra. 
 

Når det gjelde fraværsgrense er jeg ikke sikker på hvor den går, men skolen kontakter fraværsteam i kommunen dersom barnet er mye borte fra skolen uten «grunn» (altså ikke syk eller god grunn til fravær). De vil prøve å få barnet tilbake på skolen og begrense fraværet - i samarbeid med foreldre og lærer. 
 

Dersom barnet har skolevegring kan barnet får hjemmeundervisning av fraværsteamet. 

Jeg vet ikke alle detaljer, men vet om flere barn som ikke går på skolen og får undervisning hjemme..

Anonymkode: 446db...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kanutte skrev:

Etter 10 dager kan vi skrive barnet ut av skolen. I enkelte tilfeller melder vi barnevernet. Vi kan også politianmelde i svært alvorlige tilfeller. Men på skoler hvor trinnene er fulle er utskriving svært virkningsfullt. Da må barnet bytte skole. Synd for barnet. 

Barna har jo rett på skoleplass i sin skolekrets, det er ikke sikkert de kommer i samme klasse (a,b eller c) som de gikk i før de dro på tur, men de har fortsatt rett på skoleplass så de kommer jo inn på samme skole igjen.

Anonymkode: 12e70...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Albbas said:

Men blir en skoleplass tatt av noen andre i løpet av 10 dager? Ser ikke helt for meg at folk står i kø for en skoleplass midt i året? Det er stort sett ikke noe problem nei.:klo:

Vår kommune er på den strenge siden. Gir ikke fri til annet enn begravelse. Kommunen moren min jobber i (ungdomsskolelærer) gir fri i inntil 10 dager som loven gir de rett til.

Anonymkode: ff0ee...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har jo rett på skoleplass i sin skolekrets, det er ikke sikkert de kommer i samme klasse (a,b eller c) som de gikk i før de dro på tur, men de har fortsatt rett på skoleplass så de kommer jo inn på samme skole igjen.

Anonymkode: 12e70...316

I Oslo er det ikke nødvendigvis sånn. Noen skoler har fulle trinn. Da må barnet begynne på nærmeste skole med ledig plass. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På barneskolen som barna våre har gått på, så sa ledelsen til slutt at barna får ikke fri utenom ferier og enkelte fridager. Dvs at man MÅ planlegge ferie når barna har ferie. Søker man om fri før feriene, så får man avslag. Barneskolen begynte med det fordi foreldrene søkte om fri hele tiden og ofte. Så sa de stopp på det til slutt. Ved langvarig fravær så er jeg ikke sikker på reglene. Det lengste et av barna mine har vært borte fra skolen var en uke pga sykdom.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kanutte skrev:

I Oslo er det ikke nødvendigvis sånn. Noen skoler har fulle trinn. Da må barnet begynne på nærmeste skole med ledig plass. 

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Narskole-og-skolekretsgrenser/Narskoleprinsippet-og-skolekretsgrenser/ 

Og det gidder de, med alt det byråkratiet som følger med?

Sitat

Det er imidlertid en svært begrenset adgang til å legge vekt på kapasitet, både ved avgjørelsen av enkeltsaker og ved fastsettelse av forskrift om skolekretsgrenser. Etter Utdanningsdirektoratets vurdering blir det først aktuelt å legge vekt på kapasitet når det kan dokumenteres at en skole er full. Kommunen må i en evt. lovlighetskontroll av forskriften eller behandlingen av en klagesak kunne dokumentere for Fylkesmannen at skolen er full.
Det at skolene skal fylles opp i forhold til sin kapasitet, innebærer imidlertid ikke at de skal være så fulle at én elev fra eller til gjør at elevtallet på skolen blir ulovlig stort, jf opplæringsloven kap. 9a.

 

Anonymkode: 12e70...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Albbas said:

Men blir en skoleplass tatt av noen andre i løpet av 10 dager? Ser ikke helt for meg at folk står i kø for en skoleplass midt i året? :klo:

Det kan være at det er skrevet inn fler enn det egentlig er lov til.  Eller som da jeg gikk på skolen, såpass mange hadde sluttet at de nesten kunne fjerne en klasse. De laget derfor en storklasse. Hadde du blitt skrevet ut da hadde du måtte starte på naboskolen.

Anonymkode: fef43...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Barna har jo rett på skoleplass i sin skolekrets, det er ikke sikkert de kommer i samme klasse (a,b eller c) som de gikk i før de dro på tur, men de har fortsatt rett på skoleplass så de kommer jo inn på samme skole igjen.

Anonymkode: 12e70...316

I kommunen min har folk måttet bytte skole 

Anonymkode: fef43...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men har de ikke rett på skoleplass? 

Anonymkode: 425ce...6cf

Jo, men det er ikke sikkert de får beholde den plassen de har og dermed må flytte til en annen skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo får man nei på alle søknader om fri - med mindre det handler om begravelse eller egen sykdom. 

At barna er syke skjer jo. Har hatt skolebarn i åtte år, og barn i flere klasser. Ikke hørt om at noen har vært så mye syke at det har vært et problem. Det finnes ikke fraværsgrense i grunnskolen slik som i vdg skole. 

Anonymkode: 36831...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bruker opp sykt barn dagene er det i utgangspunktet fri uten lønn som gjelder. Men så kan det være at arbeidsgiver gir velferdspermisjon, eller du kan jobbe hjemmefra, eller andre løsninger. Det får du høre med arbeidsgiver hvis du havner der. Vi brukte opp våre dager i september, så det kan skje. 

Anonymkode: 6734f...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...