Gå til innhold

Sarotex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ønsker å høre erfaringer med sarotex for kroniske smerter og migrene. Jeg skal mest sannsynlig prøve ut denne medisinen for nettopp dette. Men jeg er redd for bivirkninger, spesielt bivirkninger som går på hjertet. Jeg sliter allerede med en del ekstraslag i perioder, og er redd dette vil forverre seg med sarotex, i tillegg til at det kan oppstå mer farlige bivirkninger som går på hjertet. 

Noen tanker og erfaringer der ute? Gjelder disse skumle bivirkningene helst på store doser? Tror man skal ta små doser for kroniske smerter og migrene.

Anonymkode: 38a42...0bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte sarotex mot kroniske smerter ca et år, hjalp ikke mot migrene. I starten hadde jeg god effekt i forhold til søvn, men etter 8 mnd gikk jeg opp 15 kilo i løpet av noen få uker. Vektøkning er en vanlig bivirkning, og det gikk ikke å slanke det bort. Tok noen måneder før jeg gikk tilbake til normal vekt etter jeg sluttet på de. Jeg veier vanligvis rundt 50 kilo, så det var en voldsom vektøkning. (tror det var mest vann). Ble også veldig tungpusten og mistet følelsen i armene/ hendene.

Så ville diskutert det grundig med legen.

Anonymkode: 6cb0c...0ac

Skrevet

Meg over her, jeg brukte en lav dose.

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte sarotex mot kroniske smerter ca et år, hjalp ikke mot migrene. I starten hadde jeg god effekt i forhold til søvn, men etter 8 mnd gikk jeg opp 15 kilo i løpet av noen få uker. Vektøkning er en vanlig bivirkning, og det gikk ikke å slanke det bort. Tok noen måneder før jeg gikk tilbake til normal vekt etter jeg sluttet på de. Jeg veier vanligvis rundt 50 kilo, så det var en voldsom vektøkning. (tror det var mest vann). Ble også veldig tungpusten og mistet følelsen i armene/ hendene.

Åj! 15 kg var mye. Gikk det 8 mnd før du begynte å gå opp i vekt? Og så skjedde det plutselig? Så guffent! Skjønner godt du slutta på de. 

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)

Fungerte fantastisk på søvn i ca. 4 måneder, men så fikk jeg restless legs, som er en kjent bivirkning, og det ble bare verre og verre, så da måtte jeg bare slutte på de. Veldig munntørrhet også. Hvis du ikke har noen påvist hjertefeil, hadde jeg ikke vært bekymret for det. Hadde gjort det igjen for de månedene med drømmesøvn. Bivirkningene gikk bort etter jeg sluttet. 

Anonymkode: e8bea...67d

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Minner om retningslinjene for Kropp og helse:

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Edit: også ryddet for kommentar til moderering.

Spørsmål om moderering tas på Ris, ros og spørsmål om forumet, eller via PM til moderator. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fungerte fantastisk på søvn i ca. 4 måneder, men så fikk jeg restless legs, som er en kjent bivirkning, og det ble bare verre og verre, så da måtte jeg bare slutte på de. Veldig munntørrhet også. Hvis du ikke har noen påvist hjertefeil, hadde jeg ikke vært bekymret for det. Hadde gjort det igjen for de månedene med drømmesøvn. Bivirkningene gikk bort etter jeg sluttet. 

Anonymkode: e8bea...67d

Ja kanskje jeg skal tørre å prøve. Jeg har ikke noen påvist hjertesykdom, men har i perioder mange ekstraslag på hjertet, og metabolsk syndrom (lett forhøyet kolesterol, lett forhøyet blodtrykk, overvekt, og diabetes 2 som er godt kontrollert).

Skrevet

Sarotex er en av de vanlige forebyggende som benyttes mot migrene og spenningshodepine.   Det du kan gjøre, og som legen antakelig har avtalt med deg, (?) er å starte med veldig lav dose, og øke sakte.  Det senker sjansen for å få bivirkninger. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kalevala skrev:

Sarotex er en av de vanlige forebyggende som benyttes mot migrene og spenningshodepine.   Det du kan gjøre, og som legen antakelig har avtalt med deg, (?) er å starte med veldig lav dose, og øke sakte.  Det senker sjansen for å få bivirkninger. 

Tusen takk for godt råd! Jeg har ikle snakket med lege, har fått resept pr tlf gjennom resepsjonen. Har ikke hentet IT resepten enda, men regner med det står dosering på medisinen. Skal uansett starte lavt😊

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen :)

Nå har jeg hentet ut sarotex’en, og driver og manner meg opp til å prøve. Er fortsatt redd for skumle bivirkninger, leste i pakningsvedlegget at 1/10 opplever bivirkninger på hjertet! En slags tilstand som vises på EKG, og hjerterytmeforstyrrelser, og jeg leser at det en sjelden gang kan forekomme plutselig død..! Trodde dette var en ufarlig og snill medisin, jeg? 

Skrevet
På 12.11.2019 den 0.27, AnonymBruker skrev:

Når du sluttet på Sarotex, gikk du liksom automatisk ned i vekt eller måtte du gjøre noe veldig aktivt for det? Jeg har også lagt på meg mye, men har ikke koblet dette til Sarotex'en siden jeg bruker lavdose pga smerter og søvn... Lurer på om jeg bare må slutte på dem jeg, selv om virkningen for søvn er veldig bra - men herregud, vi snakker nesten 15 kilo liksom!!! 

Skrevet

Slutt å krisemaksimere! Slutt å tenk på deg bekymringer! Hypokonder-tendenser...

Ta sarotex etter avtale med lege, gir deg ikke medikamenter uten grunn og kunnskap.

Har brukt de selv og hatt bra effekt, gikk ikke opp i vekt, fikk ikke bivirkning etc annet enn trøtt på morgenen første tiden, men gikk bra etter hvert. Tok de noen timer (minst 2timer)  før leggetid.

Anonymkode: 1d74b...e49

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å krisemaksimere! Slutt å tenk på deg bekymringer! Hypokonder-tendenser...

Hyggelig tone, du. Vi mennesker er ulike, vi er som vi er. Og vi som har en tendens til å bekymre oss, må få lov til det, og spørre etter råd og erfaringer. 

• Liker 2
Skrevet

Har brukt sarotex i et par år grunnet kronisk hodepine. De virker noe, tar derfor en lavdose nesten hver kveld.  Opplever også økt matlyst men periodefaster så jeg klarer sånn noenlunde å holde vekta.   Tar jeg litt høyere dose blir jeg veldig groggy og det er vanskelig å stå opp dagen etter, så det har jeg kuttet ut. Skal slutte helt på de siden de har minimal effekt. 

Hilsen X

Anonymkode: 0b93b...be8

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er fortsatt redd for skumle bivirkninger, leste i pakningsvedlegget at 1/10 opplever bivirkninger på hjertet! En slags tilstand som vises på EKG, og hjerterytmeforstyrrelser, og jeg leser at det en sjelden gang kan forekomme plutselig død..! Trodde dette var en ufarlig og snill medisin, jeg?

De bivirkningene som er oppgitt til å gjelde 1 av 10, er palpitasjoner og takykardi, som betyr hjertebank og økt puls.  Du må selv velge om du synes det er mer alvorlig enn de kroniske smertene du skal ta medisinen for.

Alle medisiner med virkning har også bivirkning. Derfor er det opp til oss som skal ta dem om vi synes virkningen veier opp bivirknigene.   Hvis du ikke synes det, lar du bare være å ta dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...