Gå til innhold

Høyt blodtrykk og gravid


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har høyt blodtrykk til vanlig, for tiden 125/100.

Om jeg blir gravid, hva kan jeg vente meg? Legen sier jeg må følges ekstra nøye opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Beff!

Bare lurer på hvor gammel du er? En liten "tommelfingerregel" om blodtrykk er at overtrykket ikke børe være over 100+ din alder, mens undertrykket helst bør være under 100 uavhengig av alder/kjønn.

Hos noen gravide ( ca 2% har jeg lest) går blodtrykket opp. Det som er, er at høyt blodtrykk kan gjøre at det kommer proteiner i urinen og man får svangerskapsforgiftning.

Så hvis du blir gravid vil de nok passe ekstra godt på deg for å forhindre at det skjer!

Det blir sikkert oftere svangerskapskontroller hvor de sjekker trykket, urinen, tar blodprøver, fosterlyden, SF måling og UL.

Bare litt oftere enn normalt for å være på den sikre siden! Så kan jeg tenke meg til at du må ta det litt mer med ro...

Vet ikke hvor mye svar dette var for deg? Bare spør legen din grundig! De skal nå i alle fall vite slike ting helt sikkert!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også høyt BT før jeg ble gravid nesten like høyt som deg.Men nå har jeg lavt BT,har hatt det siden jeg ble gravid,det ligger på 100/60.Legen sa at det kunne ha noe med at jeg ikke tar p-piller lenger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 og har ikke gått på p-pillen på ett år, måtte slutte pga for høyt blodtrykk over lengre tid. men det går litt ned om natten, har hatt flere døgnmålinger, så jeg får ikke medisiner foreløpig. Trener jevnlig og er ikke veldig overvektig. Bra kolesterol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall være obs på svangerskapsforgiftning. Men jeg vet ikke om du har større sjanse enn andre for å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyt blodtrykk til vanlig' date=' for tiden 125/100. [/quote']

Overtrykket er helt normalt, men undertrykket ditt er absolutt høyt. Jeg ville sjekket opp med legen hva som kan forklare ditt BT, f.eks. medisiner (p-piller), stress, nyreproblematikk eller no' annet. Kanskje det blodtrykket er helt normalt for akkurat deg?

Uansett hører BT-målinger på hver eneste svangerskapskontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overtrykket er helt normalt, men undertrykket ditt er absolutt høyt. Jeg ville sjekket opp med legen hva som kan forklare ditt BT, f.eks. medisiner (p-piller), stress, nyreproblematikk eller no' annet. Kanskje det blodtrykket er helt normalt for akkurat deg?

Uansett hører BT-målinger på hver eneste svangerskapskontroll :)

Jeg sluttet på p-piller for 1 år siden pga blodtrykket, har også hatt flere døgnmålinger. Hva slags nyreproblematikk kan man ha?

Vet du mer mht hvordan man vil følges opp under en graviditet? Er det noe man ikke kan gjøre som andre kan gjøre, og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at man ved kronisk nyrebekkenbetennelse kan utvikle høyt blodtrykk pga overproduksjon av blodtrykksøkende hormoner, som dannes i nyrene. Men ved kronisk nyrebekkenbetennelse har man jo en rekke andre syptomer også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/har hatt veldig høyt blodtrykk.

160/110...

Lenge siden jeg har målt det nå, for jeg fikk roet det ned med akupunktur/soneterapi.

Men hva som skjer når man blir gravid aner jeg ikke.

Vet hvertfall at det ikke er sunt å gå med høyt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia.

Det skjer ikke så mye mer enn at blodtrykket følges nøye. Holder det seg stabilt så er det greitt. Stiger det mye så kan det bli aktuelt med medikamentell behandling og evt. sykehusinnleggelse.

Du er litt mer utsatt for å utvikle svangerskapsforgiftning, men mange gjør det ikke.

I regelen blir kontrollene som vanlig, men kanskje noe hyppigere hvis du har symptomer på preeklampsi.

Ved påvist sv.skapsforgiftning vil du evt. bli henvist til sykehusets fødepoliklinikk for ytterligere utredning med blodprøver, CTG, ultralyd og norn ganger innleggelse/ hvile. Behandling er evt. forløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høyt blodtrykk av p-pilller og da jeg sluttet med dem var jeg til hjertespesiallist, men han fant ut at blodtrykket var normalt.

Så ble jeg gravid og blodtrykket lå lå på 140/70 lenge.

Når man er gravid er det først og fremst undertrykket man ser på når man vurdere risiko.

Jeg ble henvendt til samme hjertespesiallist under graviditeten der han vurderte øyner, nyrer ol. Han anbefalte ubehandlet så lenge BT var under 160/100.

Da det var 2 uker igjen til termin steg blodtrykket til 160/100 og jeg ble lagt inn med svangerskapsforgifting og ble forløst. Da stabiliserte blodtrykket seg på 140/70 igjen.

Det du bør gjøre hvis du planlegger å bli gravid er å få henvisning til en spesialist før du blir gravid som kan undersøke deg for å finne ut om det er noe som det kan gjøres noe med. Så vil du sikkert på tettere oppfølging under graviditeten.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...