AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #1 Del Skrevet 11. november 2019 Jeg bor en halv time sør for Oslo. Neste år er planen å kjøpe nye vinterdekk. Sitter og lurer på om det kanskje bør bli piggdekk. Vinteren i området er annerledes i dag enn for 50 år siden. Da det før var stabilt med kuldegrader og snø, er regelen heller nullføre og underkjølt regn. Og som de fleste vet, så er pigger det eneste som duger på is. Bør jeg kjøpe piggdekk neste sesong? Hva er egentlig fordelen med piggfritt? Anonymkode: 4f713...0fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #2 Del Skrevet 11. november 2019 Vi bor samme sted. Vi har en med og en uten pigger. Fortrekker pigg. Anonymkode: 40c6b...6f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 11. november 2019 #3 Del Skrevet 11. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor en halv time sør for Oslo. Neste år er planen å kjøpe nye vinterdekk. Sitter og lurer på om det kanskje bør bli piggdekk. Vinteren i området er annerledes i dag enn for 50 år siden. Da det før var stabilt med kuldegrader og snø, er regelen heller nullføre og underkjølt regn. Og som de fleste vet, så er pigger det eneste som duger på is. Bør jeg kjøpe piggdekk neste sesong? Hva er egentlig fordelen med piggfritt? Anonymkode: 4f713...0fb Største fordelen med piggfritt er at du kan ta hjulene av og på når det passer deg, du slipper å forholde dg til datoer. Nest største fordelen er at piggfrie dekk ikke bråker slik som piggdekk. De hvirvler ikke opp like mye støv, sliter ikke like mye på asfalten og du slipper å betale gebyr de gangene du må inn til Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #4 Del Skrevet 11. november 2019 Fordelene med piggfritt: du slipper lyden av piggene mot asfalt, du har litt bedre veigrep på bar asfalt, du slipper å legge om til sommerdekk til en bestemt dato. Anonymkode: 5ede6...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 11. november 2019 #5 Del Skrevet 11. november 2019 Synes vel eneste grunn til å ha piggdekk er om veien hjemme eller et annet sted man kjører ofte er bratt og vanskelig å forsere uten pigger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #6 Del Skrevet 11. november 2019 En ting er sikkert. På is er man hjelpeløs med piggfritt. Så hva er viktigst? Sikkerhet eller at det bråker litt og blir støvete. Du har bare ett liv. Velg piggdekk. Anonymkode: ebff3...3df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #7 Del Skrevet 11. november 2019 Jeg kommer til å kjøpe piggdekk neste gang, jeg kom inn på høgskole på et sted med jævlig mye bratte bakker hvor det dannes is i hvert fuckings kryss fordi folk bare mååå spinne seg avgårde å polere bakken (å jeg bor selvfølgelig på hybel i en av de bratte bakkene). Hadde vært veldig greit med pigger her, nå må jeg kjøre omveier for å komme meg dit jeg skal. Der jeg egentlig bor klarer jeg meg fint med piggfritt fordi det bruker å være flotte vinterveier. Anonymkode: 7aa9d...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #8 Del Skrevet 11. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor en halv time sør for Oslo. Neste år er planen å kjøpe nye vinterdekk. Sitter og lurer på om det kanskje bør bli piggdekk. Vinteren i området er annerledes i dag enn for 50 år siden. Da det før var stabilt med kuldegrader og snø, er regelen heller nullføre og underkjølt regn. Og som de fleste vet, så er pigger det eneste som duger på is. Bør jeg kjøpe piggdekk neste sesong? Hva er egentlig fordelen med piggfritt? Anonymkode: 4f713...0fb Jeg bor også sør for Oslo og kjøre Europaveien hver dag. Men piggdekk er helt unødvendig. De salter Europaveien så piggdekk er helt bortkastet. Det er noen få dager i året, slik som i dag, hvor det plutselig laver ned med snø og brøytemannskapet ikke får måkt fort nok at det kan være nyttig med piggdekk. Men resten av året? nei. Det farligste er snøen og slapset som ligger langs veikantene - får man hjulene uti der, hjelper det med ikke med pigg. Anonymkode: 29330...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #9 Del Skrevet 11. november 2019 23 minutter siden, AnonymBruker said: En ting er sikkert. På is er man hjelpeløs med piggfritt. Så hva er viktigst? Sikkerhet eller at det bråker litt og blir støvete. Du har bare ett liv. Velg piggdekk. Anonymkode: ebff3...3df Men om du som oftest kjører på bare veier, kan piggdekk øke ulykkesrisikoen, siden de har dårligere veigrep enn de piggfrie under slike forhold. Så det er litt både og. Helst skulle man hatt pigger i James Bond stil, som kom ut når de trengtes. Anonymkode: 5ede6...e16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #10 Del Skrevet 11. november 2019 Våt is er der piggdekk kommer best til sin rett. Blank is med pluss minus null i luften er glattere enn i ørten minus. Når isen er våt, har man gjerne kjørt såpass lenge på piggene at de har mistet noe av effekten.... Jeg er yrkessjåfør og har kjørt i 20 år uten pigg, og vi kjører overalt. Også der beboerne bruker piggdekk. Kjetting og andre hjelpemidler finnes! Anonymkode: 36225...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 12. november 2019 #11 Del Skrevet 12. november 2019 Jeg kjøper fortsatt pigg. Har aldri hørt om noen som har fått forelegg for å kjøre utenom lovregulert tid. Er det glatt, skal vinterdekka på. Jeg har til og med kjørt gjennom Tyskland med piggdekk, som har hatt forbudt mot dette siden 70-tallet. Alle skjønner at sikkerhet kommer før en rigid utøvelse av en veiledende lov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå