Gjest DemosKratein Skrevet 26. mai 2005 #1 Skrevet 26. mai 2005 I tråden "stemmer du rødt eller blått", er det mange som erklærer at de stemmer rødt, dvs SV. Men konfronterer man disse med deres holdninger til frihet, demokrati, verdiskapning, og eierskap/råderett til produksjonmidlene, så sklir de ut, og prøver "å glemme" å svare. Er det litt for mange av dere som ikke helt ser konsekvensen av en tvers igjennom sosialistisk politikk? Heller ikke hva det innebærer? Og at det er derfor dere mangler argumenter til å besvare de som stiller spørsmål ved standpunktene deres? Hva mener dere egentlig om et samfunnsystem som gir godt klima for menneskelige mekanismer som drømmer, idèer, og kreativitet innen næringslivet? Mekanismer som underveis har skapt store industribedrifter med tusener av arbeidsplasser? Ser dere noe positivt i verdiskapning, basert på at enkeltmennesker har hatt en drøm, en idè, som de har realisert, og som har gitt de sterk økonomi? Er det slik dere ønsker at næringslivet skal være? Eller ønsker dere at Staten skal gå i bresjen for utvikling av bedrifter? Har dere forståelse for at gründere er viktige personer, selv om de tjener mer penger enn mange andre? Ser dere dynamikken i at man først må skape grobunn/klima for individuell frihet som skaper verdier, før man kan høste de midler som trenges til fellesskapet? Er dette ting en sosialist tenker på?
Gjest hehee Skrevet 26. mai 2005 #3 Skrevet 26. mai 2005 Ikke hold pusten mens du venter på svar. hehe. I alle fall ikke her inne. Ja eller nei, rødt eller blått kan folk gjerne svare på, men hvorfor, det klarer de færreste.
Gjest DemosKratein Skrevet 26. mai 2005 #4 Skrevet 26. mai 2005 hehe. I alle fall ikke her inne. Ja eller nei, rødt eller blått kan folk gjerne svare på, men hvorfor, det klarer de færreste. Du har nok et poeng. Egentlig er det trist for demokratiet, at så få har en begrunnet årsak til, og bevisst grunn for, hvilket parti de stemmer på, og hvilken måte partiets politiske ståsted påvirker samfunnmaskineriet, positivt og negativt. Man skal ikke se bort fra at KG er et fullstendig feil forum å reise de spørsmålene jeg tar opp. Håper at SV-jentene her kan motbevise det.
Gjest kenneth Skrevet 26. mai 2005 #5 Skrevet 26. mai 2005 I tråden "stemmer du rødt eller blått"' date=' er det mange som erklærer at de stemmer rødt, dvs SV.[/quote'] Ja, eller Ap. Eller Sp. På samme måte som dagens Høyrevelgere får med seg en religiøs sekt på kjøpet.
Gjest raud Skrevet 26. mai 2005 #6 Skrevet 26. mai 2005 Synes Kenneth skriver en del fornuftig. Selv kommer jeg også til å stemme rødt, men har nok ikke bestemt meg helt for parti. Jeg stemmer rødt fordi jeg mener at næringsliv og privat initiativ faktisk trenger litt kontroll - ikke fordi jeg ikke vil at aksjonærer skal tjene seg fete, men fordi jeg ønsker at arbeidstakere, miljø og velferdsordinger også skal bli tatt vare på, og at dette faktisk er politiske saker (i motsetning til hva feks UH-lederen hevder). Jeg er IKKE for en rent sosialistisk stat, men hvilket politisk parti i Norge er EGENTLIG rent sosialistisk? Og er det i fare for å oppnå rent flertall i storting og regjering? Som Kenneth sier, det er flere veier til Rom. Jeg mener det er viktig at partier som representerer noe annet enn et ønske om frie markedskrefter og økonomisk gevinst som eneste målestokk, også har makt. Ikke for det - det virker ikke som forskjellen mellom høre- og venstresida er så altfor stor
Gjest DemosKratein Skrevet 26. mai 2005 #7 Skrevet 26. mai 2005 kenneth, takk for svar, alltid moro å diskutere med folk som underbygger sine svar. Jeg regner ikke AP som et sosialistisk parti. Om SP's ideologi mener jeg ingenting, fordi de egentlig kun har en eneste agenda, selv om de gir inntrykk av at de politisk sett favner andre saker enn et styrket landbruk og Nei til EU. Ingen av disse partiene har da heller et navn som knytter de til sosialismen. Det har derimot SV, og det var de som sverger til SV som sitt parti, jeg gjerne vil få i tale rundt deres holdninger og motiv for partivalg. Forøvrig kommer jeg tilbake med et mer utførlig svar til deg når jeg har bedre tid enn nå.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2005 #8 Skrevet 26. mai 2005 I tråden "stemmer du rødt eller blått", er det mange som erklærer at de stemmer rødt, dvs SV. Men konfronterer man disse med deres holdninger til frihet, demokrati, verdiskapning, og eierskap/råderett til produksjonmidlene, så sklir de ut, og prøver "å glemme" å svare. Er det litt for mange av dere som ikke helt ser konsekvensen av en tvers igjennom sosialistisk politikk? Heller ikke hva det innebærer? Og at det er derfor dere mangler argumenter til å besvare de som stiller spørsmål ved standpunktene deres? Hva mener dere egentlig om et samfunnsystem som gir godt klima for menneskelige mekanismer som drømmer, idèer, og kreativitet innen næringslivet? Mekanismer som underveis har skapt store industribedrifter med tusener av arbeidsplasser? Ser dere noe positivt i verdiskapning, basert på at enkeltmennesker har hatt en drøm, en idè, som de har realisert, og som har gitt de sterk økonomi? Er det slik dere ønsker at næringslivet skal være? Eller ønsker dere at Staten skal gå i bresjen for utvikling av bedrifter? Har dere forståelse for at gründere er viktige personer, selv om de tjener mer penger enn mange andre? Ser dere dynamikken i at man først må skape grobunn/klima for individuell frihet som skaper verdier, før man kan høste de midler som trenges til fellesskapet? Er dette ting en sosialist tenker på? Var det et hint til meg? Jeg leste bare de to første setningene du skrev, by the way.
Gjest kenneth Skrevet 26. mai 2005 #9 Skrevet 26. mai 2005 Ingen av disse partiene har da heller et navn som knytter de til sosialismen.Sant nok. Men nå er nå en gang ikke Venstre et (såkalt) venstre-parti heller. Og hva er egentlig en "arbeider"? Navnet er ikke nødvendigvis det man skal henge seg opp i føler jeg. Det har derimot SV' date=' og det var de som sverger til SV som sitt parti, jeg gjerne vil få i tale rundt deres holdninger og motiv for partivalg.[/quote']Greit, da skal jeg overlate ordet til de. I en politisk allianse er det vel uansett en stor sannsynlighet for at de mest usmakelige sakene blir luket ut, så lenge det ikke dreier seg om hjertesaker.
Gjest Knuste Milan Skrevet 26. mai 2005 #10 Skrevet 26. mai 2005 Var det et hint til meg? Jeg leste bare de to første setningene du skrev, by the way. Skulle ikke forundre meg om du "lissom også er mot krig og fred, og slike ting, lissom, på en måte."?
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2005 #11 Skrevet 26. mai 2005 Mange som ikke tenker konsekvensen av det de stemmer på nei. Har familie som er blodrøde, men så fort jeg tar opp en haug enkeltsaker med de, forklarer hva mitt parti mener og hvorfor så blir de jo enige... DET synes jeg er ganske betenkelig...
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2005 #12 Skrevet 26. mai 2005 Skulle ikke forundre meg om du "lissom også er mot krig og fred, og slike ting, lissom, på en måte."? Skulle ikke forundre meg om du er et fordomsfullt menneske som er for krig og sånt.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2005 #14 Skrevet 26. mai 2005 Er det fordomsfullt å være for krig??? Fordomsfull og for krig
Gjest Valhalla Skrevet 28. mai 2005 #15 Skrevet 28. mai 2005 En morsom tekst fra Erling Fossen, les hele :-) http://www.dagbladet.no/kultur/2005/03/12/425969.html Den rødgrønne regjeringen som kan innta regjeringskvartalene i september er ikke noe annet enn avmakt satt i system. SV henter sine stemmer hos de uproduktive ved å love dem massive overføringer når de kommer til makten. Arbeiderpartiet råtner på rot. Den aldrende, skadeskutte ørnen går rundt i ring og oppfører seg som om den var en kylling. Alliansen mellom Kommuneforbundet, Trønder-Giske og AUF dreper alle former for produktiv virksomhet. Senterpartiet på sin side kan aldri bli noe annet enn et særinteresseparti for innfule bønder.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2005 #16 Skrevet 28. mai 2005 En morsom tekst fra Erling Fossen, les hele :-) http://www.dagbladet.no/kultur/2005/03/12/425969.html Den rødgrønne regjeringen som kan innta regjeringskvartalene i september er ikke noe annet enn avmakt satt i system. SV henter sine stemmer hos de uproduktive ved å love dem massive overføringer når de kommer til makten. Arbeiderpartiet råtner på rot. Den aldrende, skadeskutte ørnen går rundt i ring og oppfører seg som om den var en kylling. Alliansen mellom Kommuneforbundet, Trønder-Giske og AUF dreper alle former for produktiv virksomhet. Senterpartiet på sin side kan aldri bli noe annet enn et særinteresseparti for innfule bønder. Jammen godt vi har FrP, partiet for uføretrygdede pirattaxisjåfører og andre som virkelig bidrar på utgiftssiden her i landet. Da blir det nok u-sving på saken(e), tenke vi!
Gjest Valhalla Skrevet 28. mai 2005 #17 Skrevet 28. mai 2005 Du vet vel like godt som meg at FrP egentlig ikke er partiet for uføretrygdede, at de stemmer dem er irrelevant i forhold til hvordan deres politikk egentlig er. Men les hele, noen små sitat til. SV har hele denne tiden konsekvent oppholdt seg på loftet av det norske hus og avholdt studiesirkler om sjølberging og mesterskap i å kaste mest mulig penger etter svake grupper. Kjelleren eller basis, er bare et sted de truer ungene sine med hvis de ikke oppfører seg pent. ...... Politikken tok en kopernikansk vending. Veslevoksne 20-åringer tok humaniora og samfunnsvitenskap før de begynte med sine ideologiske sverdkamper mot positivismen og Arbeiderpartiets ekspertvelde. UiO erstattet NTH som akademisk premissleverandør for samfunnsutviklingen.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2005 #18 Skrevet 28. mai 2005 Vel, en i egne øyne intellektuell mann som i fullt alvor skriver om det for flere år siden nedlagte "Kommuneforbundet" i 2005, sliter jeg litt med å bruke som "sannhetsvitne." Basert på mannens selvbilde, blir spørsmålet av mer fjerntliggende historisk karakter: Hva brast så høyt?
Gjest Valhalla Skrevet 28. mai 2005 #19 Skrevet 28. mai 2005 Ta nå teksten for det det er, litt underholdning. Jeg synes han var morsom denne gang.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2005 #20 Skrevet 29. mai 2005 Jada, ufrivillig komikk er også komikk. Denne gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå