Gå til innhold

Kaninen min dør/er syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel kanin på 7,5 år som i den siste tiden har vært litt slapp og uten matlyst. Vi har tenkt at dette bare er fordi han begynner å bli gammel og fristet han med hans favoritter slik at vi har fått i han mat likevel. I går hadde han ikke spist i det hele tatt og var slapp og molefonken. Vi fikk sprøytet i han vann og fikk i han litt mat til slutt. I dag er han enda slappere og rører ikke på seg har tenkt at han holder på å dø av alderdom, men på de andre kaninene jeg har hatt har det ikke gått så lang tid- de har hatt denne oppførselen kun et par timer før de døde.

slik er han nå:

helt rolig

svak hjerterytme

løfter hodet oppover, som om det er vanskelig å puste

puster sakte 

slapp i magen 

noen med erfaring som har råd?

Anonymkode: 10a96...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta han ned til dyrlege straks, la den slippe å lide slik!!

Anonymkode: 34887...17a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer selvfølgelig veterinær, NÅ! Du lar ikke dyr lide!

Anonymkode: 5c63c...1d0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer veterinær. Hvorfor i alle dager har du ikke gjort det allerede? 

Anonymkode: 13855...6ee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke kontaktet veterinær?! Kaninen er gammel, men ikke nødvendigvis så gammel at det er fordi han er på tur å dø. Kan være mange grunner til disse symptomene. 

Men nå er den vel iallfall døende om den ikke har fått veterinærhjelp... 

Anonymkode: fa817...095

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hjertet hans er svakt og han sliter med å puste så er jeg redd for at det ikke er noe å få gjort og kroppen er i ferd med å slå seg av.

Hører du en slags hvese eller "surklelyd" når han puster? Hadde det ikke vært for at han sliter med pusten og at organene mest sannsynlig er på vei til å svikte så ville jeg anbefalt Critical Care (pulver man blander med vann), men her er definititvt det beste å få han til veterinæren så han slipper å lide noe mer. Han kommer bare til å bli verre dessverre, og det er verken noe trivelig for deg og spesielt ikke kaninen som lider nå.
Tung avgjørelse, men vi skylder dyra å la dem slippe når det er på tide.

Anonymkode: fbd23...521

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Dyremishandling å ikke dra til veterinær!

TS bryter loven!

Anonymkode: 9d68a...c62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar han med til veterinær. Sporenstreks. Å ikke gjøre dette, er dyremishandling.

Anonymkode: 6e911...ba8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff hvorfor drar ikke folk til dyrlegen når dyret er sykt? Det hjelper nok ikke å skrike ut som dere gjør her. Men ts, alvorlig talt, dere må ta ansvar for dyret. 

Anonymkode: f57d0...643

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med kaniner, men med marsvin. I motsetning til andre her , som mener at veterinær er det riktige, tenker jeg at du skal vurdere om kaninen din har smerter og ubehag, eller om den rett og slett nå ligger på det siste, men mer trenger trygghet og en arm å ligge i, enn en lege som løfter, vender og undersøker den.

Hvis du vurderer det siste, så gi den lov til å sovne inn der den er trygg.

Anonymkode: b6554...1e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke erfaring med kaniner, men med marsvin. I motsetning til andre her , som mener at veterinær er det riktige, tenker jeg at du skal vurdere om kaninen din har smerter og ubehag, eller om den rett og slett nå ligger på det siste, men mer trenger trygghet og en arm å ligge i, enn en lege som løfter, vender og undersøker den.

Hvis du vurderer det siste, så gi den lov til å sovne inn der den er trygg.

Anonymkode: b6554...1e4

Om det var så enkelt trengte ikke dyrleger flere års utdanning. Kaninen kan ha plager som avrer i flere dager, den kan ha ekstreme smerter. Kanskje har et organ revnet på innsiden, kanskje har den en stor byll som trykker på organer og gir forstoppelse og store smerter. Man sitter aldri i ro og ser på at dyret lider. Da burde man ikke ha dyr

Anonymkode: 771c7...26c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om det var så enkelt trengte ikke dyrleger flere års utdanning. Kaninen kan ha plager som avrer i flere dager, den kan ha ekstreme smerter. Kanskje har et organ revnet på innsiden, kanskje har den en stor byll som trykker på organer og gir forstoppelse og store smerter. Man sitter aldri i ro og ser på at dyret lider. Da burde man ikke ha dyr

Anonymkode: 771c7...26c

Når man har hatt et dyr i 7,5 år, kjenner man dyret sitt. Jeg har hatt marsvin med tydelige smerter, og da har det vært rett til dyrelege. Men jeg har også hatt marsvin som rett og slett er blitt gamle, slitne og ferdig med livet. Og akkurat som oss mennesker, så påvirker slutten av livet pusten, bevegelsene våre og matlysten. 

Jeg syns derfor TS, som tydeligvis er glad i kaninen sin, skal vurdere hva som er best for kaninen. 

Anonymkode: b6554...1e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kaniner legger seg ned sånn er det veldig alvorlig, de prøver å skjule det godt når de er syke. Dyrlege sporenstreks! 

Anonymkode: 926d0...f30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har hatt et dyr i 7,5 år, kjenner man dyret sitt. Jeg har hatt marsvin med tydelige smerter, og da har det vært rett til dyrelege. Men jeg har også hatt marsvin som rett og slett er blitt gamle, slitne og ferdig med livet. Og akkurat som oss mennesker, så påvirker slutten av livet pusten, bevegelsene våre og matlysten. 

Jeg syns derfor TS, som tydeligvis er glad i kaninen sin, skal vurdere hva som er best for kaninen. 

Anonymkode: b6554...1e4

Men det kan hende dyret bare er sykt og trenger hjelp/medisin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tvist skrev:

Men det kan hende dyret bare er sykt og trenger hjelp/medisin. 

TS skriver at kaninen er helt rolig. For meg er det et tegn på at livet ebber ut, men uten at kaninen opplever stort ubehag.

TS: hvordan gikk det med kaninen din?

Anonymkode: b6554...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at kaninen er helt rolig. For meg er det et tegn på at livet ebber ut, men uten at kaninen opplever stort ubehag.

TS: hvordan gikk det med kaninen din?

Anonymkode: b6554...1e4

Hva mener du kaniner som er syke gjør egentlig? En kanin i store smerter er rolig! 

Anonymkode: f57d0...643

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at kaninen er helt rolig. For meg er det et tegn på at livet ebber ut, men uten at kaninen opplever stort ubehag.

TS: hvordan gikk det med kaninen din?

Anonymkode: b6554...1e4

Men herregud, det er jo ikke noe man synser om!

Ta det stakkars dyret til veterinæren! 

Anonymkode: 75687...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at kaninen er helt rolig. For meg er det et tegn på at livet ebber ut, men uten at kaninen opplever stort ubehag.

TS: hvordan gikk det med kaninen din?

Anonymkode: b6554...1e4

Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? En kanin er et byttedyr og vil ved sykdom/skade ikke gjøre noe utav seg for å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet fra rovdyr. Den kan være helt stille og i store smerter. Ring dyrlege nå TS! Stakkars.

Anonymkode: beee9...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at kaninen er helt rolig. For meg er det et tegn på at livet ebber ut, men uten at kaninen opplever stort ubehag.

TS: hvordan gikk det med kaninen din?

Anonymkode: b6554...1e4

Jeg har hatt kaniner i 22 år og var ganske sikker på at han var på vei til å dø av alderdom. Jeg har ikke opplevd at de har hatt denne oppførselen så lenge før de dør, så i håp om at det kunne være noe annet tok jeg han med til dyrlegen. Hun tok røgnten og sjekka alt hun kunne, men fant ikke noe feil med han. Likevel ga hun han en antibiotika sprøyte for å se om det kunne hjelpe. Han kviknet så vidt til, jeg kjøpte med critical care og tenkte at kanskje han overlever likevel.

Med en gang vi kom hjem så jeg på han at nå dør han, så jeg plukket han opp så han fikk dø i armene mine❤️

 

 

Anonymkode: 10a96...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...