Gå til innhold

TRENE ALENE!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har forsøkt i ett år nå å "komme i gang" med treningen. Tanken var å trene med en venninne jeg begynte sammen med, men det har bare blitt tull, og jeg føler det er lettere å finne unnskyldninger sammen for å sluntre unna. Nå har hun meldt seg ut av treningssenteret, men jeg kjenner jeg har virkelig lyst å få dette til. Tenker også at det kanskje ikke er så dumt å trene alene? 

Det som stopper meg er: Jeg føler meg DUM siden jeg ikke vet hvordan alle apparater funker, vet ikke hva de heter, og er LIVREDD for å drite meg ut foran folk som virkelig kan trening. Mitt spørsmål er følgende:
 

Er det noen "amatører" her inne som lærte seg trening på egen hånd, og ble selvstendig? I såfall tar jeg i mot tips med ÅPNE armer 😄 Har ikke råd til noe PT akkurat nå. 

Anonymkode: 66501...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste treningssentre har en gratistime med veiledning og ansatte som svarer på spørsmål om apparatene. Har ikke ditt det?

Anonymkode: ded96...b9b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste treningssentre har en gratistime med veiledning og ansatte som svarer på spørsmål om apparatene. Har ikke ditt det?

Anonymkode: ded96...b9b

Jo det tror jeg. Jeg brukte en time når jeg begynte til veiledning om hva jeg ønsket osv. Men jeg ble ikke vist rundt...

Anonymkode: 66501...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av menn der inne vil synes det er kjempegøy å forklare deg hvordan apparatene fungerer. Spør en av dem som bruker apparatet du er usikker på. 

Anonymkode: bd920...d02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse videoer på YouTube som forklarer deg alle apparatene grundig. Se igjennom dem først så vil du se proff ut på første forsøk 👍 en gang gikk jeg inn på do mens jeg var på senteret bare for å google hvordan et apparat fungerte 😅 det er definitivt mange andre der som er like usikre som deg, og også mange "proffe" som har trent lenge som ikke bruker apparatene riktig.

Ta også kontakt med en PT der og spør om å få en liten gjennomgang. De er nok mer enn villige til å yte service og hjelpe deg i gang 😊

Ønsker deg lykke til med treningen! 

 

Anonymkode: 7dbc4...4ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg for 6 mnd siden! De fleste gangene første 3 mnd fokuserte jeg på å gå/løpe på mølla for å bli "kjent" med senteret mens jeg så på hvordan andre gjorde det. De neste 3 mnd begynte jeg å bli mer modig og nysgjerrig, pluss at jeg hadde YouTube som jeg så på mellom øvelsene. Sluttet å bry meg om at det så ut som om jeg ikke visste helt hva jeg gjorde, for jeg visste jo ikke det! 

Nå har jeg 7 øvelser som jeg er helt komfortable med, og prøver å introdusere/øve meg på en ny øvelse k uka slik at komforsonen blir større. 

Ble faktisk lettere når jeg begynte å trene alene😁

Anonymkode: 366cd...5af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med AB...d02 angående mennene.... Trener selv alene, og mennene er ikke vanskelige å be, hvis jeg lurer på hvordan en øvelse skal gjøres. Du spør selvsagt ikke de som kun ser på rumpen din, men de som er voksne, trygge på seg selv og som rett og slett synes det er fint å være til hjelp.

Jeg liker ikke å trene sammen med andre, men liker å prøve nye øvelser. Men ofte holder det ikke å bare se hva andre gjør, jeg må få forklart teknikken.

Anonymkode: de436...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtube er en veldig god hjelp! Søk opp programmer du ønsker å ha, ut hva hvilken mål du har til deg selv. Der viser de hvordan man utfører øvelser.

Jeg har gjort noen av øvelsene hjemme de første gangene, bare for ikke å føle at jeg gjør noe feil når jeg er der, men det har jeg sluttet med. Det er ingen som bryr seg. Har nå vært der i 5 måneder, og føler meg som en av de som vet hva de gjør der inne. 

Lykke til Og stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å snik-kikke på de andre. Og min erfaring er at det er utrolig mange som ikke vet hva de gjør det, så du er ikke alene. Dessuten, alle har vært ny engang. 

Sjekk fitnessbloggen for et greit treningsprogram og se hvordan øvelsene blir gjort.

Anonymkode: 06fe4...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv litt av gangen :) Begynn f.eks å teste ut beinpress, det vil jeg tro er ganske enkelt: 

Bilderesultat for beinpress

Sett deg i setet og dytt fra med beina. Sett på f.eks 30 kg i vekt, det tror jeg skal gå bra som nybegynner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Thie skrev:

Prøv litt av gangen :) Begynn f.eks å teste ut beinpress, det vil jeg tro er ganske enkelt: 

Bilderesultat for beinpress

Sett deg i setet og dytt fra med beina. Sett på f.eks 30 kg i vekt, det tror jeg skal gå bra som nybegynner.

 

Han på bildet har vel føttene for langt nede på platen? 😉 og hodet lengre bak? 

Anonymkode: 53ff0...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han på bildet har vel føttene for langt nede på platen? 😉 og hodet lengre bak? 

Anonymkode: 53ff0...262

Føttenes plassering kan brukes til å justere lastfordelingen mellom de ulike musklene. Høyt oppe gir mer fokus på sete og bakside lår. Er føttene i en lav posisjon så gir det potensielt spissere vinkel i kneleddet, og mer fokus på lårenes fremside. Hvis man opplever at det "knirker" i knærne kan det være en idé å plassere føttene høyere.

Jeg anbefaler å ha korsryggen godt plantet mot setet gjennom hele bevegelsen og å ikke strekke kneet helt ut (bare nesten).

Lårpress synes jeg er en veldig fin øvelse å starte med. Den trener flere store muskelgrupper, er lett å komme i gang med, og gir lavere skaderisiko enn mange andre øvelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...