Gå til innhold

Sommerdekk på snøføre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen cm med snø la seg i Oslo rett før helgen. Jeg har vinterdekk, men kjenner flere som kjører rundt med sommerdekk enda. Konkret hva er det som skjer dersom de blir stoppet av politiet og de ser at de har sommerdekk? Mister de lappen eller får de forelegg? 

Anonymkode: c86c8...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikringen gjelder vel ikke heller hvos noe skulle skje. Hverken på den ene eller sndre bilen

Anonymkode: 04718...340

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tdm900 skrev:

Mister lappen om de er ute for et uhell.

Om de bare blir stoppet for kontroll da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelegg. Kjenner du opptil flere idioter som dette, burde du kanskje vurdere vennekretsen litt.

Anonymkode: 17f5b...9d2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort miste lappen på stedet hvis man blir stoppet av politiet. Med så dårlig dømmekraft bør man ikke ha sertifikat!

Men man får jo håpe at de som er så dumme bare blir fotgjengere en stund, og at ingen blir drept først.  

Anonymkode: 53b68...a57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forelegg. Kjenner du opptil flere idioter som dette, burde du kanskje vurdere vennekretsen litt.

Anonymkode: 17f5b...9d2

Jeg vet at de ikke kan bruke det som unnskyldning, men de er ikke idioter. Samtlige av dem skifter dekk på bilen i dag og i morgen og har sine problemer som gjør at det har blitt sånn. Snøfallet kom brått på dem alle. Ikke fordi de glemte å skifte dekk tidligere, men pga personlige omstendigheter. Det er heller ikke sånn at de har kjørt rundt på sommerdekk hele helga akkurat. Så jeg forstår dem selv om jeg selv bytta dekk 15. oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er november og det har vært meldt snøvær i en uke. Før det har det vært periode med frost og glatt enkelte steder. Dette kom ikke brått på!!! Det er november!

Anonymkode: 2e339...30e

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at de ikke kan bruke det som unnskyldning, men de er ikke idioter. Samtlige av dem skifter dekk på bilen i dag og i morgen og har sine problemer som gjør at det har blitt sånn. Snøfallet kom brått på dem alle. Ikke fordi de glemte å skifte dekk tidligere, men pga personlige omstendigheter. Det er heller ikke sånn at de har kjørt rundt på sommerdekk hele helga akkurat. Så jeg forstår dem selv om jeg selv bytta dekk 15. oktober. 

Frosten har jo vært for en mnd siden allerede, og fra og med 1nov er det vel fritt frem med vinterdekk så vidt jeg har skjønt. At snøen kom brått på er en dårlig unnskyldning.

Her jeg bor kom det 14cm snø over natten en dag tidlig i oktober, da var det brått på når det dagen før var 10*

Anonymkode: bb84e...0b8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier her: det er november, frost og snøvær varslet i en uke. Om det fortsatt kommer brått på lar man bilen stå. Man har ingen rett til å sette andres liv og helse i fare på denne måten.

Endret av Sam Jones
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er november og det har vært meldt snøvær i en uke. Før det har det vært periode med frost og glatt enkelte steder. Dette kom ikke brått på!!! Det er november!

Anonymkode: 2e339...30e

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frosten har jo vært for en mnd siden allerede, og fra og med 1nov er det vel fritt frem med vinterdekk så vidt jeg har skjønt. At snøen kom brått på er en dårlig unnskyldning.

Her jeg bor kom det 14cm snø over natten en dag tidlig i oktober, da var det brått på når det dagen før var 10*

Anonymkode: bb84e...0b8

Jeg har jo skrevet at jeg vet at de ikke kan bruke det som unnskyldning. Men dere bestemmer ikke om det kom brått på DEM. Det gjorde det pga omstendigheter og livssituasjoner de er i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sam Jones skrev:

Som flere sier her: det er november, frost og snøvær varslet i en uke. Om det fortsatt kommer brått på lar man bilen stå. Man har ingen rett til å sette andres liv og helse i fare på denne måten.

De har latt bilen så foruten om den dagen snøfallet kom (det var ikke snø når de kjørte ut og de hadde ikke fulgt med på værmeldinger etc), og den dagen de skiftet/skifter dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringen gjelder vel ikke heller hvos noe skulle skje. Hverken på den ene eller sndre bilen

Anonymkode: 04718...340

Tøv. Jo, det gjør den. Du risikere avkortning, men det varierer veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det du spurte om: om man ikke er involvert i ulykker kan man få forelegg eller miste sertifikat. Politiets vurdering ut fra kjøreforhold og type dekk. Nå er det ekstremt på Østlandet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo skrevet at jeg vet at de ikke kan bruke det som unnskyldning. Men dere bestemmer ikke om det kom brått på DEM. Det gjorde det pga omstendigheter og livssituasjoner de er i. 

Jeg har også opplevd at snøen kom brått på, da jeg hadde lagt om til sommerdekk og trodde det var trygt å legge om. Det var i mai. Da lot jeg selvsagt bilen stå, og jeg gikk til jobben (en time å gå hver vei). Kunne jeg ikke gått hadde jeg tatt en taxi (ingen buss her). 

Den sjansen tar man bare ikke UANSETT. Skjønner man ikke det, bør man ikke ha førerkort. Uansett «omstendigheter og livssituasjon». Jeg er like nådeløs mot slike som jeg er mot fyllekjørere. Det er aldri ok å sette andres liv i fare med viten og vilje. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Sam Jones skrev:

Til det du spurte om: om man ikke er involvert i ulykker kan man få forelegg eller miste sertifikat. Politiets vurdering ut fra kjøreforhold og type dekk. Nå er det ekstremt på Østlandet. 

Hva er ekstremt på Østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at snøen kom brått på, da jeg hadde lagt om til sommerdekk og trodde det var trygt å legge om. Det var i mai. Da lot jeg selvsagt bilen stå, og jeg gikk til jobben (en time å gå hver vei). Kunne jeg ikke gått hadde jeg tatt en taxi (ingen buss her). 

Den sjansen tar man bare ikke UANSETT. Skjønner man ikke det, bør man ikke ha førerkort. Uansett «omstendigheter og livssituasjon». Jeg er like nådeløs mot slike som jeg er mot fyllekjørere. Det er aldri ok å sette andres liv i fare med viten og vilje. 

Men hvorfor diskuterer du det med meg? Jeg skriver bare hvorfor det ble som det ble for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ekstremt på Østlandet?

Slik som det er i går og i dag. Vanskelige kjøreforhold. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor diskuterer du det med meg? Jeg skriver bare hvorfor det ble som det ble for dem. 

Fordi det virker som du unnskylder dem ved å forklare. Det er helt uvesentlig hvorfor de kjørte med sommerdekk på opplagt vinterføre i november. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...