Gå til innhold

Diabetikere som spiser sukkervarer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som blir irritert?!? Når folk har diabetes og trykker i seg usunn mat for deretter klage på at de føler seg dårlig. Hvorfor søren spiser de sukkervarer da? 
Herre min hatt at det går an. Alle med diabetes vet da at det å spise en del type matvarer er farlig så hvorfor sette seg selv og helsen sin i fare ved å spise sånn mat? 
 

For ikke så lenge siden satt jeg ved siden av en diabetiker i lunsjen som spiste kake, enda mer kake, drakk brus og enda mer og dette gjør denne kollegaen fast. Deretter klager hun over at åååå så dårlig hun ble. Det er da ikke rart det. Altså, hallo!? Er de dumme eller? Da kan de vel slutte å klage når de føler seg dårlige i allefall. 

Anonymkode: b91de...6a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Diabetikere med regulert blodsukker kan spise sukkerholdig mat, men det er anbefalt å begrense sukkerinntaket for å unngå store svingninger i blodsukkeret og for å unngå å måtte sette veldig mye insulin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn diabetes fungerer. Det finnes absolutt situasjoner der personer med diabetes kan spise ting med sukker i uten at det er det spor uansvarlig. Ikke i situasjonen du beskriver, tydeligvis, men når du sier du blir "irritert" og lurer på om "de er dumme eller?" over "diabetikere som spiser sukkervarer" tenker jeg du kan bruke halvannet minutt på å lese om diabetes og spare deg en del ubegrunnet irritasjon ved senere anledninger.

Anonymkode: 0fe5e...b97

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg meste erfaring med dia 2 og de kan spise akkurat det samme som andre, de bare modererer rent sukker.  Ikke vanskelig i det hele tatt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,oi, ja hvorfor gjør ikke folk akkurat slik du mener de skal gjøre. Klager gjør du også :laugh:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Luna Llena skrev:

Diabetikere med regulert blodsukker kan spise sukkerholdig mat, men det er anbefalt å begrense sukkerinntaket for å unngå store svingninger i blodsukkeret og for å unngå å måtte sette veldig mye insulin.

Ok. Når en person med den sykdommen sier at de føler seg dårlig etter å ha spist sjokolade og sånn så syns jeg de kan droppe å spise det. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn diabetes fungerer. Det finnes absolutt situasjoner der personer med diabetes kan spise ting med sukker i uten at det er det spor uansvarlig. Ikke i situasjonen du beskriver, tydeligvis, men når du sier du blir "irritert" og lurer på om "de er dumme eller?" over "diabetikere som spiser sukkervarer" tenker jeg du kan bruke halvannet minutt på å lese om diabetes og spare deg en del ubegrunnet irritasjon ved senere anledninger.

Anonymkode: 0fe5e...b97

Så da lyver denne diabetikeren om hvordan formen hennes blir av å spise sukker da? Ja? Det er jo dumt å fråtse i sukker når man rett og slett ikke tåler det. Sier det siden denne personen hele tiden klager over hvor dårlig hun føler seg av diabetesen og hugger innpå mat hver dag med masse sukker i. Har lest om det og skjønner ikke så mye av det. 

2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Nå har jeg meste erfaring med dia 2 og de kan spise akkurat det samme som andre, de bare modererer rent sukker.  Ikke vanskelig i det hele tatt. 

Ok. Men denne diabetikeren fråtser i sukker. Det er da ikke bra det?! 

Anonymkode: b91de...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Chantielle skrev:

Oi,oi, ja hvorfor gjør ikke folk akkurat slik du mener de skal gjøre. Klager gjør du også :laugh:

Ja men ikke på den måten. Hun får trøkke i seg enda mer sukker og klage til noen andre... er det mulig :roll: 

Anonymkode: b91de...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke ris, men i natt trøkka jeg i meg en hel boks med pringles. Det er bare sånn man gjør av og til selv om man vet hva konsekvensene er. 

Anonymkode: 7cd9e...b07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en diabetiker velger å tilføre seg masse sukker kan de få sykdommer som koldbrann og når vedkommende spiser sukker på sukker noe som ikke er anbefalt er det lov å bli irritert og oppgitt. Det blir for dumt liksom. Vedkommende bare fråtser i sukker og etterpå så klager hun over at hun kanskje har fått koldbrann pga diabetesen. Da kan hun litt til det selv siden hun ikke følger det med å ikke spise sukker. 
 

Spoiler

9DCDBC85-62FD-4A4F-96DA-07A7D8B20739.png

Anonymkode: b91de...6a4

Bildet er skjult bak spoiler-tag. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men ikke på den måten. Hun får trøkke i seg enda mer sukker og klage til noen andre... er det mulig :roll: 

Anonymkode: b91de...6a4

Jeg blir like facinert hver gang noen blir irriterte over hva andre spiser,hva det har å si for helsa deres osv. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetikere som bruker insulin kan da spise så mye sukker de vil

Anonymkode: 85787...13b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetikere som bruker insulin kan da spise så mye sukker de vil

Anonymkode: 85787...13b

Er du 100% sikker på det? Mulig denne personen lyver men hun sier at hun ikke kan spise sukker og blir syk av sukker. Det virker ikke riktig å ha i seg masse insulin for å få spise sukker heller... 

Anonymkode: b91de...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Chantielle skrev:

Jeg blir like facinert hver gang noen blir irriterte over hva andre spiser,hva det har å si for helsa deres osv. 

Grunnen er jo fordi det er skadelig for de som har diabetes. Ellers bryr jeg meg ikke om hva folk spiser, og dette er noe denne personen (hun som har diabetes) klager over hver dag! Hver dag sier hun: ååå hva er blodsukkernivået mitt på nå? Og hver dag er hun like forbauset over målingen (for de av dere som ikke vet så må noen diabetikere måle blodsukkeret med et sånt apparat). Åååå nå er jeg i dårlig form pga diabetesen. Ååå nå kan jeg få koldbrann åååå... Guri malla... 

Anonymkode: b91de...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er diabetes type 1 vedkommende har, er det grovt sett bare tre ting vedkommende ikke kan spise.

1) Gift.

2) Mennesker.

3) Folks kjæledyr.
 

Ja, og glasskår og metallfliser og andre skarpe ting. Det er ikke helt heldig det heller.

 

 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da lyver denne diabetikeren om hvordan formen hennes blir av å spise sukker da? Ja? Det er jo dumt å fråtse i sukker når man rett og slett ikke tåler det. Sier det siden denne personen hele tiden klager over hvor dårlig hun føler seg av diabetesen og hugger innpå mat hver dag med masse sukker i. Har lest om det og skjønner ikke så mye av det. 

 

Anonymkode: b91de...6a4

Nei, hun lyver ikke. Det er litt vanskelig å forklare dette når du svarer som om jeg har skrevet det motsatte av det jeg har skrevet, altså. Jeg sa jo nettopp at det tydeligvis ikke var ansvarlig og kontrollert i eksempelet du ga.

Men det kan fint være det for andre diabetikere. Det er helt greit at du ikke har satt deg inn i dette, du trenger jo heller ikke kunne det, men da skjønner jeg ikke at du irriterer deg over det heller. Dette er som å bli sinna hvis du har en venn du vet at ser dårlig fordi vedkommende ikke har på seg briller. Det påvirker ikke deg, og forklaringen er antagelig at vedkommende har linser i stedet for briller. Men det får du ikke med deg, for du har sett at han eller hun ikke har briller og gjettet deg frem til at vedkommende påfører seg dårlig syn. Så har du blitt sint og lurer på om vedkommende er dum. Fordi du, som du selv sier, "ikke skjønner så mye av det".

Det er svært mange diabetikere som har kontroll på blodsukkeret, og da er det ingenting som helst i veien med å spise et kakestykke. Det er ikke, som du sier, slik at diabetes er synonymt med at "en del type matvarer er farlig". Så pust dypt og sov godt og les litt om diabetes og behandlingen av det i morgen. Så blir du nok mindre grunnløst irritert fremover.

Anonymkode: 0fe5e...b97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du dum? Selvsagt kan enkelte diabetikere stappe i seg sukker om de vil. Som en skrev så fint over her:

Diabetikere med regulert blodsukker kan spise sukkerholdig mat, men det er anbefalt å begrense sukkerinntaket for å unngå store svingninger i blodsukkeret og for å unngå å måtte sette veldig mye insulin.

 

Les deg opp før du kommer med sånt piss og tror alle med diabetes må holde seg unna sukker til de dør, herregud. 

Anonymkode: 729e4...ea8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så inni helvetes forbanna dritlei av folk som tordner, fordømmer og uttaler seg om ting og sykdommer de ikke har peiling på, men snakker med en sikkerhet som om de var professor i temaet. 

Anonymkode: 1635a...f9f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Ok. Men denne diabetikeren fråtser i sukker. Det er da ikke bra det?! 

Anonymkode: b91de...6a4

Ikke på daglig basis men har liten negativ effekt om du måler deg regelmessig og bruker langtidvirkende og korttidvirkende insulin som du skal.  Blodsukker blir ustabilt av andre ting enn bare sukker, dop,  medisiner, stress, alkohol og mange andre ting kan påvirke negativt.   De som har dia går på kurs og lærer kroppen sin å kjenne etter en tid slik at de kan kontrollere insulinet sitt helt fint selv med tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel overforbruk av sjokolade, kake og brus som er grunnen til at hun har diabetes i utgangspunktet, så man skulle jo tro at hun hadde lært? Jeg ser egentlig for meg at uavhengig av hvor overvektig hun er, så vil denne livstilen uansett forkorte livet hennes drastisk slik hun holder på.

Anonymkode: e16f7...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...