Gå til innhold

Jeg ble mobbet daglig

Fremhevede innlegg

Gjest venom31
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (2 minutter siden):

Mobbing på jobb er et stort problem. Skulle ønske det fikk mer oppmerksomhet 

Jeg også, det blir ikke så mye snakket om som skolemobbing. Men mobbing på jobb er like alvorlig.

Endret av venom31
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mari Y skrev (2 timer siden):

Ikke helt, nei.

'Bullying arises from the complexity of children's relationships with family members, peers, and the school community and culture. Families, especially, play an important role in bullying behaviours'

https://aifs.gov.au/cfca/publications/children-who-bully-school/export

Interessant. Takk for link.

Det stemmer i mitt tilfelle. Jeg ble mobbet en årrekke på barneskolen av noen som i voksen alder viste seg å komme fra er dysfunksjonelt hjem. Det barnet gjorde på skolen var derfor en forlengelse av den dårlige adferden barnet levde med i hjemmet. 

Det gikk ikke så bra med vedkommende, sånn i det store og hele. Det gikk veldig bra med meg. 

Men forskning viser også at mobbeoffer har dårligere helse enn de som mobber. Jeg tror hva slags hjem offeret kommer fra, også har mye å si. Jeg kom fra et ganske ressurssterkt hjem, så selv om jeg da opplevde noe negativt på skolen, tror jeg forholdene hjemme «jevnet ut» det negative kanskje.. fordi for mange får det store negative konsekvenser at de har blitt systematisk mobbet, slik jeg ble. Da også med fysisk vold som en dem av bildet. 

• Liker 1
Skrevet
venom31 skrev (1 minutt siden):

Jeg også, det blir ikke så mye snakket om som skolemobbing. Men mobbing på jobb er like alvorlig.

Absolutt 

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Interessant. Takk for link.

Det stemmer i mitt tilfelle. Jeg ble mobbet en årrekke på barneskolen av noen som i voksen alder viste seg å komme fra er dysfunksjonelt hjem. Det barnet gjorde på skolen var derfor en forlengelse av den dårlige adferden barnet levde med i hjemmet. 

Det gikk ikke så bra med vedkommende, sånn i det store og hele. Det gikk veldig bra med meg. 

Men forskning viser også at mobbeoffer har dårligere helse enn de som mobber. Jeg tror hva slags hjem offeret kommer fra, også har mye å si. Jeg kom fra et ganske ressurssterkt hjem, så selv om jeg da opplevde noe negativt på skolen, tror jeg forholdene hjemme «jevnet ut» det negative kanskje.. fordi for mange får det store negative konsekvenser at de har blitt systematisk mobbet, slik jeg ble. Da også med fysisk vold som en dem av bildet. 

Jeg kan ikke egentlig huske og å ha lest om hvorvidt de som blir mobba har dårligere helse enn mobberne, men savidt jeg vet er det de som både mobber og blir mobba som egentlig sliter mest. Men interessant det du skriver uansett. Har lest noe lignende. 

Skrevet
Mari Y skrev (9 timer siden):

Jeg kan ikke egentlig huske og å ha lest om hvorvidt de som blir mobba har dårligere helse enn mobberne, men savidt jeg vet er det de som både mobber og blir mobba som egentlig sliter mest. Men interessant det du skriver uansett. Har lest noe lignende. 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/mobbing-gir-psykiske-problemer/

Denne viser at mobberne ofte får «antisosial personlighet» og ty til rusmisbruk, ofrene får oftere angst og depresjon. (Veldig kort fortalt) 

Dette er artikkelen jeg sikter til om helse:https://forskning.no/psykologi-barn-og-ungdom-forebyggende-helse/mobber-seg-til-bedre-helse/562009

Den tar for seg betennelsestilstander i kroppen til mobbere og mobbeofre, via å måle CRP. Mobbere kommer da best ut, med minst betennelsestilstander, og ofrene dårligst ut, med høyere verdier. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2019 den 9.41):

Tror de aller fleste har opplevd mobbing i en eller annen form i løpet av livet. Nå som jeg er eldre og vet mer om hva som kan ligge bak, så synes jeg ikke synd på meg selv i det hele tatt, jeg syns synd på den som mobber. Han eller hun har det minst like ille med seg selv, som den personen hen lar det gå utover. En person som har det godt i seg selv og er trygg i en situasjon mobber ikke andre. 

Anonymkode: ca780...e03

Tull. Mobberen skal få en sjanse til å ta seg sammen, deretter er det nulltoleranse, og problemet (mobberen) skal fjernes fra den skolen den går i. Det er virkelig ikke greit at uskyldige barn får sin hverdag ødelagt av andre. Skolen skal være et trygt sted.

Så er det klart at mange mobbere har opplevd omsorgssvikt, men man trenger ikke ødelegge flere barn av den grunn.

Anonymkode: 182e6...368

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull. Mobberen skal få en sjanse til å ta seg sammen, deretter er det nulltoleranse, og problemet (mobberen) skal fjernes fra den skolen den går i. Det er virkelig ikke greit at uskyldige barn får sin hverdag ødelagt av andre. Skolen skal være et trygt sted.

Så er det klart at mange mobbere har opplevd omsorgssvikt, men man trenger ikke ødelegge flere barn av den grunn.

Anonymkode: 182e6...368

Enig. Men jeg tenker også at dersom foreldre  er klare og tydelige ihht hva de sier og gjør foran barna, så er man enda mer på vei

Skrevet
20 hours ago, venom31 said:

All mobbing er noe jævla dritt, og de som bedriver slikt* har jeg ikke ord for (som kan skrives her). Men skal man rangere jævelskapen så mener jeg mobbing på skole er verst. På skolen er du et barn som formes og er veldig lett å skade, og du er nødt til å gå på skolen. Som voksen har man ofte mulighet til å bytte jobb, og man har et lovverk som beskytter seg. På jobb kan man få mobbere sparket (men det er ikke lett), det skjer ikke på skolen. 

*Som voksen har jeg innsett at ikke alle mobbere forsto hva de drev med som barn, da er det ikke lett å få en endring. 

Gjest venom31
Skrevet
Tiuren skrev (4 timer siden):

All mobbing er noe jævla dritt, og de som bedriver slikt* har jeg ikke ord for (som kan skrives her). Men skal man rangere jævelskapen så mener jeg mobbing på skole er verst. På skolen er du et barn som formes og er veldig lett å skade, og du er nødt til å gå på skolen. Som voksen har man ofte mulighet til å bytte jobb, og man har et lovverk som beskytter seg. På jobb kan man få mobbere sparket (men det er ikke lett), det skjer ikke på skolen. 

*Som voksen har jeg innsett at ikke alle mobbere forsto hva de drev med som barn, da er det ikke lett å få en endring. 

Ja, jeg vet hvordan det er å bli mobbet på skole. Ble det hver dag til jeg gikk hjem når dagen var over. Som voksen har man ikke alltid mulighet til å bytte jobb, spesielt ikke hvis man er i navsystemet.

Skrevet

Jeg ble mobbet fra 1-8 klasse og bærer nag til de som var verst fortsatt.  Jeg er nå 48 år.  Mest synd på mobberene??  Nei, det er det ikke. 

Anonymkode: 5deef...d09

• Liker 2
Skrevet (endret)
Tiuren skrev (13 timer siden):

Du kan få til en endring selv om de ikke ser at det er mobbing. Det er veldig lett og å bare avskrive de som mobber, og jeg tror dette er noe de som jobber med barn bør være forsiktig med. 

I tillegg synes jeg ikke noe om og å rangere hva som er verst. Det er helt tydelig at mobbing kan skje både hjemme, på skolen, på jobb eller i bhg. Mobbing i skolen får mer oppmerksomhet enn mobbing på andre arenaer, og det tror jeg er et problem. 

Endret av Mari Y

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...