Gå til innhold

Blåmerker og barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen ❤️

Min unge begynte i barnehagen for litt over en måned siden og jeg merker at jeg hele tiden er livredd for at h*n skal falle ned å slå seg i forbindelse med lek og få et blåmerke, for tenk om barnehagen sier noe på det. Dette er mitt første barn og jeg er selvsagt livredd for å gi dårlig inntrykk av meg til personalet, er det flere som har hatt det slik og hvordan takler dere redselen? :( 

Anonymkode: 37b5d...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unger har blåmerker😊 

Blåmerker på uvanlige steder OG adferdsendring kan gi undring, men ikke blåmerker i seg selv. Unger ramler, dunker borti, noen blir slått av andre barn, faller på isen osv. Det er normalt. Like normalt som at barn blir skitne, søler, får hull i buksa og har snørr på haka. 

Om du stresser mindre med dette skal du se at du får frigitt kapasitet til andre ting😊 

Hilsen bv.pedagog i bv.tjenesten 

Anonymkode: 5d08a...6b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reagerer i utgangspunktet ikke på blåmerker som er normalt at barn har. 
 

Anonymkode: 7fd96...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmerker er helt vanlig på barn, spesielt barnehagebarn. Barnehagen reagerer ikke på det, med mindre det er spesielle blåmerker som feks innside lår, nær kjønnsorgan, merker etter en hånd, eller store blåmerker feks. 

Anonymkode: b6066...8c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn har vært et stort blåmerke siden hun startet å krabbe.. 

Hun elsker også å leke karusell både på bading(vi kaster henne høyt opp i luften, eller mellom oss) og til vanlig(klatrer opp magen vår og så spinner vi henne rundt). Det ender også i små merker både på armer og føtter.. 

Ikke hørt noe om det enda :P

Anonymkode: b63af...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redselen? Vi hadde ingen redsel. Unger faller og slår seg. De får blåmerker og kutt. På de tre første barnehagebildene har ungen hhv svart, digert blåmerke i panna, digert plaster på haken etter et kutt og et hvor han har sår i panna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min hadde blåmerker konstant, særlig fra knærne og nedover leggene, fra hun begynte å krabbe til hun var 10, sikkert! Veldig lys i huden, så de har alltid syntes veldig godt.... Forskjellige blå/lilla/gulgrønne sjatteringer ;)  Hennes barnehage kommenterte aldri noe. Jeg har selv, i løpet av MANGE års arbeid i barnehage og skole, bare reagert noen få ganger når det gjelder blåmerker. En gang viste mistanken seg å stemme, det var faktisk en far som påførte barnet. En annen gang fikk barne påvist en sykdom (husker ikke hvilken). Resten har vært "normale" blåmerker og ikke noe å bekymre seg for!

EN gang påførte jeg datteren min blåmerker selv. Det var sommer, hun var i trassalderen, jeg bar henne opp trappa, nesten øverst sprellet hun så fælt at jeg kunne velge mellom å miste henne ned hele trappa (ganske lang) og å feste grepet på det nærmeste jeg fant (som var overarmen til en unge som bare hadde singlet på seg). Da fikk hun blåmerke rundt armen.... Forklarte det i barnehagen dagen etter, og ungen sa jo akkurat det samme (men litt flau da....). Sånne ting skjer, og det hadde vært verre om hun hadde trillet ned hele trappa! 

Regelmessige blåmerker på "rare" steder gir selvfølgelig en HELT annen grunn til mistanke! Men TS; slapp av! Normale blåmerker vet alle barnehager at er VELDIG vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ser ut som en leopard til tider. Han er over alt i 110. Har aldri fått en kommentar. 

Det er ikke blåmerker i seg selv de ser etter. Det er forskjellige faktorer involvert. 

Anonymkode: 25a33...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barneverntjenesten og yngste min er vel den ungen i barnehagen med flest blåmerker 🙈

Trente barnehageansatte ser fort hva som er vold og hva som er lek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn med slike blåmerker er en sunn unge vil jeg si. Er bare bra sånn egentlig, at unger ikke får bobleplast rundt seg og kan leke, utfordre og falle og lære at slikt skjer. Dokker vet nok hva jeg mener!

Anonymkode: af685...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen vår har blåmerker og kuler stadig vekk. Det er ganske jevnt fordelt hvor mange av dem som oppstår i barnehagen og hjemme. Nå sist fikk hun en skikkelig kul i panna etter å ha ramlet hjemme, og personalet i barnehagen sa (litt på spøk) at det var jammen godt den kom hjemme. De har uttrykt bekymring for hva vi syns om at barnet har slått seg når vi kommer for å hente. Men vi tviler ikke på at de passer på så godt de klarer. Vi har fått med oss at barnet er veldig aktivt, litt uforsiktig og glad i å klatre og løpe fort. Og barnehager har mye erfaring med at det er vanlig at barn faller og slår seg, noen litt oftere enn andre. 

Anonymkode: a0571...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vårt første barn var jeg livredd for at de ansatte i barnehagen skulle reagere på noe som helst - var (totalt unødvendig) livredd for å bli meldt til barnevernet, så jeg forstår hvor du kommer fra. Barna våre er det viktigste i verden for oss, er det ikke så rart man er livredd for å høre at man ikke klarer foreldre-jobben godt nok. Jeg turte ikke å sette grenser ved levering/henting i frykt for trass, følte jeg måtteover-forklare alt (som blåmerker og sår) før noen rakk å mistenke noe. 


For meg hjalp det mye å bli bedre kjent med de ansatte, men også andre foreldre i bhg. Når man blir godt kjent med de ansatte som gode rause mennesker man har en god tone med, er det lettere å innse at de ikke leter etter feil hos deg. Og det er veldig godt å høre at andre foreldre ofte sliter med det samme som deg, at de heller ikke er perfekte, og at de slett ikke dømmer deg. Gode voksen-relasjoner og samarbeid er altså mitt tips! 
Nå med mitt andre barn er jeg mye tryggere  som forelder og ikke  på noen måte nervøs for å ikke være god nok, eller redd for å bli dømt.

Anonymkode: 3de5b...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...