Gå til innhold

Burde kjeder som biltema bli forbudt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ikke annet en at slike butikker ødelegger for landet som helhet. Konker ut norske bedrifter og seller møkk, hvor overskuddet flagrer utlandet. Var innom en bilema butikk her om dagen og ble delvis ruinert når jg kom ut. Hadde kjøpt enormt mye lort, det er ok det og min egen feil.

Men det som slo meg var at de hadde nesten ikke en kjeft som jobbet i butikken og 1 kasse. Resten var selvbetjente automater. Og når de heller ikke ansetter folk, men tar inn i fra nav for arbeidstrening. Da tenker jeg, hva er poenget med å ha disse butikkene her i landet?

Varene er dessuten oftest elendig og produsert på kull i kina. Er det en eneste ting som kommer godt ut med disse giga kjedene fra utlandet?

Anonymkode: f2ae2...48f

• Liker 4
Skrevet

Har skrevet et langt innlegg om dette tidligere her. Liten respons på tematikken her inne, tror billig juggel tiltaler flertallet.

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, A-hunter skrev:

Har skrevet et langt innlegg om dette tidligere her. Liten respons på tematikken her inne, tror billig juggel tiltaler flertallet.

En grunn til at tyskland går godt er fordi folket der støtter egenproduserte ting og kvalitet. Synd vi ikke har denne instillingen her også. Vi er nogså avhengige av at pengene sirkulerer i eget land, men den trender er døende. Apatisk befolkning er en dårlig prognose for fremtiden.

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En grunn til at tyskland går godt er fordi folket der støtter egenproduserte ting og kvalitet. Synd vi ikke har denne instillingen her også. Vi er nogså avhengige av at pengene sirkulerer i eget land, men den trender er døende. Apatisk befolkning er en dårlig prognose for fremtiden.

Tyskland ramler også under for globalismen nå. Og når Tyskland rakner så rakner alt.

Som verdens eneste råvareproduserende høykostland neddopet på offentlig forvaltning, er vår nåværende levestandard uansett bare på lånt tid, dette systemet kan ikke fungere over tid. 

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var innom en bilema butikk her om dagen og ble delvis ruinert når jg kom ut. Hadde kjøpt enormt mye lort, det er ok det og min egen feil.

Du sa det der. 

Ikke Biltemas skyld at du kjøper en masse dritt. Jeg har en diger Biltemabutikk rett nede i gata her. Har aldri kjøpt "enormt mye lort". Hender at jeg kjøper noen skruer eller noen batterier. Da er kassalappen sjelden på mer enn kr. 100. Og jeg er innom maks 2 ganger i året. 

Tror størsteparten av problemet ligger hos deg og dine handlevaner. 

Anonymkode: 61f61...b68

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Absolutt ikke.

Hvilken argument i favør å la disse kjedene opperere fritt er det du ser? Jeg ser bare enkelte prinsipielle argumenter, men disse hjelper i praksis ingen.

Skrevet

Biltema har jo en fin nisje synes jeg. Bildeler til gamle biler, verktøy som er litt sånn engangs, og masse kjekt-å-ha.

Er vel litt sånn topp 5 for meg, sammen med Jula og Claes.

Anonymkode: b4559...a68

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa det der. 

Ikke Biltemas skyld at du kjøper en masse dritt. Jeg har en diger Biltemabutikk rett nede i gata her. Har aldri kjøpt "enormt mye lort". Hender at jeg kjøper noen skruer eller noen batterier. Da er kassalappen sjelden på mer enn kr. 100. Og jeg er innom maks 2 ganger i året. 

Tror størsteparten av problemet ligger hos deg og dine handlevaner. 

Hadde du vært gjennomsnittskunden hadde ikke Biltema eksistert i Norge. Så å ta deg som utgangspunkt i debatten er dødfødt.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken argument i favør å la disse kjedene opperere fritt er det du ser? Jeg ser bare enkelte prinsipielle argumenter, men disse hjelper i praksis ingen.

Fritt marked. Og jo, det hjelper alle som trenger det de selger.

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke annet en at slike butikker ødelegger for landet som helhet. Konker ut norske bedrifter og seller møkk, hvor overskuddet flagrer utlandet. Var innom en bilema butikk her om dagen og ble delvis ruinert når jg kom ut. Hadde kjøpt enormt mye lort, det er ok det og min egen feil.

Men det som slo meg var at de hadde nesten ikke en kjeft som jobbet i butikken og 1 kasse. Resten var selvbetjente automater. Og når de heller ikke ansetter folk, men tar inn i fra nav for arbeidstrening. Da tenker jeg, hva er poenget med å ha disse butikkene her i landet?

Varene er dessuten oftest elendig og produsert på kull i kina. Er det en eneste ting som kommer godt ut med disse giga kjedene fra utlandet?

Idag handler det ofte mer om pris en kvalitet, og ikkje utan grunn at mange idag  velger å handle på nett.        Eksempl.  Eit sett bremskiver / bremseklosser  koster  X antall kr. hos Biltema.    Går du til forhandler så må du kanskje betale det dobbelte i pris, men ikkje dermed sagt at kvaliteten er dobbelt så god , og dobbelt sålang levetid.    Mye kommer her an på kjørestil, vegsalting,  vedlikholdsrutiner  / vask etc.     

At innstemplet  firmanavn  skal vera avgjørende for hvilken pris ein betaler  for en "tilsvarende" vare  synes eg ikkje noe om.   Dei fleste varer har ein "holdbarhetsdato / garanti" .    En bedrift handlet kostbart kvalitetsverktøy    hos merkeforh. helt til de oppdaget at det meste  av verktøyet  aldri blei  utslitt , men anten  stjelt eller  bortkastet m.v.      Ved å  kjøpe varer hos Biltema sparte de mye penger , og ellers  blei ikkje vare lenger så attraktiv å stjele , men likevel fult ut kvalitetsikra til det formålet den skulle brukes til. 

Idag handler det også i høg grad om kompetansen  når ein handler  bilrekv.sita varer.    De  fleste som "står bak disken" har eit  minimum av faglig kompetanse i motsetning til da de beste   fagfolk gjerne  stod bak "skranken" som  kundemotagere, men slik er det ikkje lenger 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
9 minutter siden, A-hunter skrev:

Hadde du vært gjennomsnittskunden hadde ikke Biltema eksistert i Norge. Så å ta deg som utgangspunkt i debatten er dødfødt.

Enig der. Men er TS gjennomsnittskunden, da? Som syter fordi han/hun har blakket seg ved å kjøpe en masse "lort"? 

• Liker 4
Skrevet

De eksisterer jo fordi folk handler der. Og gjerne flere ganger, da, ellers ville det ikke gått rundt.

Jeg har vært i en Biltema-butikk én gang i mitt liv, fordi jeg trengte forankringsringer til bilstol til barn. Fant det ingen andre steder. Kom ikke ut med noe annet enn det jeg skulle ha.

Anonymkode: 879e4...3a6

Skrevet

Vel, en passelig stor Biltema butikk har vel mellom 20-50 ansatte i forskjellige stillingsprosenter. Så det betyr at det genereres mange en del jobber. Det er jo bra. Tvilsomt at flere enn 1-2 er på tiltak gjennom NAV om gangen. De krever oppfølging og det kan være tidkrevende. Ungdommer som tar fagprøven i butikken finnes også. 

Prisene kan holdes lave fordi butikken er en selvbetjeningsbutikk. Ingen fagutdannede jobber der. Kunden bør selv vite hva slags rørdeler han trenger for å installere dusjen sin. Og fordi varene bestilles i enorme kvanta til et sykt stort hovedlager i Sverige som sender varer til butikker i Skandinavia 1 gang i uken.

OBS! Opperer på samme måten. Bestiller man 1000000 av et produkt fra en fabrikk, får man forhandlet en bedre pris en de som bestiller 500 av samme varen.

At IKEA, Biltema, Jula og Clas Ohlsen er svenske bedrifter er sant. Biltema har tilfeldigvis flere butikker i Norge enn den har i Sverige, og har eksistert i Norge veldig lenge. 

At det kun er 1 kasse og 4-6 selvbetjeningskasser i butikken irriterer deg er jo synd. Sånn er det noen ganger. En person som passer på 4-6 kasser får unna en kø raskere enn 1 kasseperson. Ergo win-win for bedriften, den kan da ha 2 kassepersoner til å gjøre jobben til 3. 

At bedriften ikke ansetter folk betyr vel bare at de som jobber der trives og ikke slutter. Eller at bedriften ikke går godt nok til å ansette flere. Detaljhandelen sliter i konkurransen med Internett uansett.. 

og mtp kvalitet på produktene. Noe er bra. Noe er veldig bra, og noe er dårlig. 

Noe er dårlig fordi det er dårlig kvalitet og noe er dårlig pga feilbruk. 

Biltema har ingen egne fabrikker de eier. De bestiller / samarbeider med de samme fabrikkene som produserer varer til veldig mange andre rekvisita butikker. Feks jula og Clas ohlsen.

Anonymkode: f1bc3...650

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Fritt marked. Og jo, det hjelper alle som trenger det de selger.

Fritt marked er ikke et argument, med mindre du tror markedet er et utopisk system.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fritt marked er ikke et argument, med mindre du tror markedet er et utopisk system.

Jo, det er absolutt et argument.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig der. Men er TS gjennomsnittskunden, da? Som syter fordi han/hun har blakket seg ved å kjøpe en masse "lort"? 

Og du klarte å tolke det dit, at det er derfor jeg stiller et spm? Som sakt, det er ikke noe problem for meg at jeg brukte for mye penger der. Problemet er noe helt annet. Jeg hadde brukt opp de pengene på null , niks et annet sted om ikke biltema hadde eksistert.

Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Jo, det er absolutt et argument.

Ja det er et argument hvis du tror på frelsen om det frie og uregulerte markedet. AKA utopia alla det frie markedet. Problemet er at det ikke fungerer utopisk i virkeligheten.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Biltema har jo en fin nisje synes jeg. Bildeler til gamle biler, verktøy som er litt sånn engangs, og masse kjekt-å-ha.

Er vel litt sånn topp 5 for meg, sammen med Jula og Claes.

Anonymkode: b4559...a68

Mener på at de har verktøy med mange år garanti på biltema også, kommer bare an på om du kjøper det billigste eller betaler litt ekstra for verktøy med bedre kvalitet og garanti da.

Anonymkode: ecd30...045

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, en passelig stor Biltema butikk har vel mellom 20-50 ansatte i forskjellige stillingsprosenter. Så det betyr at det genereres mange en del jobber. Det er jo bra. Tvilsomt at flere enn 1-2 er på tiltak gjennom NAV om gangen. De krever oppfølging og det kan være tidkrevende. Ungdommer som tar fagprøven i butikken finnes også. 

Prisene kan holdes lave fordi butikken er en selvbetjeningsbutikk. Ingen fagutdannede jobber der. Kunden bør selv vite hva slags rørdeler han trenger for å installere dusjen sin. Og fordi varene bestilles i enorme kvanta til et sykt stort hovedlager i Sverige som sender varer til butikker i Skandinavia 1 gang i uken.

OBS! Opperer på samme måten. Bestiller man 1000000 av et produkt fra en fabrikk, får man forhandlet en bedre pris en de som bestiller 500 av samme varen.

At IKEA, Biltema, Jula og Clas Ohlsen er svenske bedrifter er sant. Biltema har tilfeldigvis flere butikker i Norge enn den har i Sverige, og har eksistert i Norge veldig lenge. 

At det kun er 1 kasse og 4-6 selvbetjeningskasser i butikken irriterer deg er jo synd. Sånn er det noen ganger. En person som passer på 4-6 kasser får unna en kø raskere enn 1 kasseperson. Ergo win-win for bedriften, den kan da ha 2 kassepersoner til å gjøre jobben til 3. 

At bedriften ikke ansetter folk betyr vel bare at de som jobber der trives og ikke slutter. Eller at bedriften ikke går godt nok til å ansette flere. Detaljhandelen sliter i konkurransen med Internett uansett.. 

og mtp kvalitet på produktene. Noe er bra. Noe er veldig bra, og noe er dårlig. 

Noe er dårlig fordi det er dårlig kvalitet og noe er dårlig pga feilbruk. 

Biltema har ingen egne fabrikker de eier. De bestiller / samarbeider med de samme fabrikkene som produserer varer til veldig mange andre rekvisita butikker. Feks jula og Clas ohlsen.

Anonymkode: f1bc3...650

I følge deres egen brosjyre har de omkring 400 ansatte i norge. Det er pina ikke mange, med tanke på omsetting og butikker.

Prisene holdes lave fordi de konsekvent selger det billigste fabrikanter fra u land kan produsere. Selvfølgelig holder noe av alt de selger standard, men det kan ikke være mye. Kinesisk stål er kjent nogså dårlig selv når de forsøker å produsere kvalitet. Er ikke uten grunn at en splitter ny bru i nordland bygget av kinesere kan kollapse grunnet dårlig kvalitet på boltene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...