Gå til innhold

Seniorer m/ pensjon + dagpenger / AAP.


Fremhevede innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Synes ingenting om  seniorer  (62 +)  m/ pensjon som melder seg arbeidsledige  eller   får innvilget AAP.        Gjir forøvri  klart utrykk for at de ders  målsetting  er ikkje  å  "gå tilbake til arbeidslivet" men  ser på dagpengene mer  som en tilleggspensjon     De fleste seniorer vet utmerket godt   at de  ikkje står øverst på listen når bedrifter søker etter folk,  og kan går maks grensen  104 uker på dagpenger, eller maksgrensen på AAP   ( til fylte 67 år )                Alle seniorer (62+) er selvsagt i sin fulle rett å søke om både  dagpenger v/ oppsigelser, og AAP.  som alle andre ledige.  Bør selvsagt  det vera eit vilkår at de idet minste  er "aktive jobbsøkere  " og de har en positiv holdning til å søke etter   ny jobb  ifra 50 % - 100 % .                                  

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du lurer på egentlig? 

Ja, man har lov til å gå på dagpenger eller aap (om man innfrir kravene) frem til man er 67 år. Og ja, de får de samme kravene. 

Anonymkode: fba8e...a27

  • Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det du lurer på egentlig? 

Ja, man har lov til å gå på dagpenger eller aap (om man innfrir kravene) frem til man er 67 år. Og ja, de får de samme kravene. 

Anonymkode: fba8e...a27

Ja, alle er i sin rett å  registrere seg  som arbeidsøkende  v/ oppsigelse  (evntl. egen oppsigelse). såfremt ein innfrir kravene .   Som arbeidsøker har ein også  noen   plikter ein bør forvente at ein forholder seg til.      Søke  på ledige jobber som lyses ut og ein  mener å vere kvalifisert for.      Evntl , drive oppsøkende aktivitet overfor bedrifter som søker etter folk.                  

Skrevet
17 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Ja, alle er i sin rett å  registrere seg  som arbeidsøkende  v/ oppsigelse  (evntl. egen oppsigelse). såfremt ein innfrir kravene .   Som arbeidsøker har ein også  noen   plikter ein bør forvente at ein forholder seg til.      Søke  på ledige jobber som lyses ut og ein  mener å vere kvalifisert for.      Evntl , drive oppsøkende aktivitet overfor bedrifter som søker etter folk.                  

Og det har du, hvis jeg forstår deg riktig, altså problemer med? 

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Anonym Bruker skrev:

Ja, alle er i sin rett å  registrere seg  som arbeidsøkende  v/ oppsigelse  (evntl. egen oppsigelse). såfremt ein innfrir kravene .   Som arbeidsøker har ein også  noen   plikter ein bør forvente at ein forholder seg til.      Søke  på ledige jobber som lyses ut og ein  mener å vere kvalifisert for.      Evntl , drive oppsøkende aktivitet overfor bedrifter som søker etter folk.                  

Hva er poenget ditt? Mener du seniorer skal si fra seg rettigheter de har opparbeidet og betalt skatt for gjennom et langt arbeidsliv? Fordi de har vanskeligere for å få seg ny jobb pga. alderen skal de bare gi opp og si fra seg dagpengene like gjerne først som sist? 

Anonymkode: dfc6e...a8a

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget ditt? Mener du seniorer skal si fra seg rettigheter de har opparbeidet og betalt skatt for gjennom et langt arbeidsliv? Fordi de har vanskeligere for å få seg ny jobb pga. alderen skal de bare gi opp og si fra seg dagpengene like gjerne først som sist? 

Anonymkode: dfc6e...a8a

Har vel ikkje skrevet noe sted at seniorer 62 + m/ pensjon  som er blitt arbeidsledig   ikkje skal ha tilsvarende  rettigheter  som  alle  andre  arbeidsøkende.     Sjølvsagt skal heller ikkje seniorene måtte sei ifra seg dagpengene fordi de kanskje ikkje er så ettertraktet  på arbeidsmarkedet ,  og det er heller ikkje det dette handler om.       

Under nedbemanning  tilbyr gjerne en  bedrifter fortrinnsvis (førtids -pensjonering v /  62+)   frivillig avgang   m.a. for å  skåne yngre arbeidstagere.  .    Kan umiddelbart gå på NAV  å melde seg arbeidsledig, og holde seg   "passiv hjemme"  i 104 uker på dagepenger  i dyp forvisning om at NAV har ikkje noe å tilby arbeidsøkere på 62+.     Dessuten er det noen vilkår  som  NAV må forholde seg til  som skjermer arbeidsøkere på 60+.,og  de ser det heller ikkje som en prioriert oppgave å få pensjonister i jobb foran de på 30 .      Mange pensjonister hevder dessuten at de overhode ikkje er så intrs. å gå tilbake i eit yrke etter 40 år i arbeidslivet, og den dagen de evntl, måtte få eit tilbud fra NAV. velger de å sette X  under  "nei" besvarelsen på meldekortet om de ønsker å stå fortsatt registrert som arbeidsøker.  

 

            

 

 

 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
8 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Har vel ikkje skrevet noe sted at seniorer 62 + m/ pensjon  som er blitt arbeidsledig   ikkje skal ha tilsvarende  rettigheter  som  alle  andre  arbeidsøkende.     Sjølvsagt skal heller ikkje seniorene måtte sei ifra seg dagpengene fordi de kanskje ikkje er så ettertraktet  på arbeidsmarkedet ,  og det er heller ikkje det dette handler om.       

Under nedbemanning  tilbyr gjerne en  bedrifter fortrinnsvis (førtids -pensjonering v /  62+)   frivillig avgang   m.a. for å  skåne yngre arbeidstagere.  .    Kan umiddelbart gå på NAV  å melde seg arbeidsledig, og holde seg   "passiv hjemme"  i 104 uker på dagepenger  i dyp forvisning om at NAV har ikkje noe å tilby arbeidsøkere på 62+.     Dessuten er det noen vilkår  som  NAV må forholde seg til  som skjermer arbeidsøkere på 60+.,og  de ser det heller ikkje som en prioriert oppgave å få pensjonister i jobb foran de på 30 .      Mange pensjonister hevder dessuten at de overhode ikkje er så intrs. å gå tilbake i eit yrke etter 40 år i arbeidslivet, og den dagen de evntl, måtte få eit tilbud fra NAV. velger de å sette X  under  "nei" besvarelsen på meldekortet om de ønsker å stå fortsatt registrert som arbeidsøker.  

 

            

 

 

 

Dette er ikke alltid rett. Et familiemedlem på 65 må søke minimum 6 jobber per uke. Og møte på «jobbtrening» 2 ganger i uken. Alvorlig syk er han også. 

Anonymkode: 968ea...16f

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke alltid rett. Et familiemedlem på 65 må søke minimum 6 jobber per uke. Og møte på «jobbtrening» 2 ganger i uken. Alvorlig syk er han også. 

Anonymkode: 968ea...16f

Tidligere var pensjonsalderen satt til  67 år .  men 1988 blei den endret og satt ned  til 62 år v / bedrifter som hadde tariffavtaler  med tanke på  at  "slitne arbeidstagere " kunne avslutte   arbeidsforholdet når de følte behov for det .     Langtifra   alle bedrifter  har tariffestet pensjonsavtaler m/ førtidpensjonering  for sine  ansatte , og må jobbe til l 67 år.   År  2011 blei imidlertid  pensjonavtaler reforhandlet / endret, og gjis nå anledning  for eldre arbeidstagere å jobbe  så mye de vil uten avkorting i pensjonen (privat sektor)  og dette en ordning for   å motivere eldre til å jobbe lenger.  Offentlig sektor m/ noenlunde   tilsvarende pensjonsavtale.          

Ditt familiemedl. på 65 år jobber kanskje i bedrift som da  "ikkje har"  førtidspensjons-avtale , og må jobbe til 67 år.  ?.    Dersom han / hun  i tillegg da  er allvorleg syk så  burde vedkomende  sjølvsagt fått innvilget uføretrygd forlengst., og  feil  prioritering av NAV saksbehandler å   bruke mengde ressurser på dette fremfor å få yngre i jobb.    Her burde det ringe en bjelle både hos NAV  bedrift , lege  og få til en akseptabel ordning.  Jobber vedkomende i tariffbedrift m/ førtidspensjonering  må  vedkomende velge mellom uførepensjon eller førtidspensjonering ettersom desse 2 ikkje  kan kombineres som felles   ytelsene.         

En kolega   62 år, "tok ut " sin pensjon og blei like etter   sykmeldt  og gjekk maksgrensen på eit år, men  samtidig jobbet diskre hjemme i sykemeldingsperioden.        Bedriften valgte å "seie opp" vedkomende etter 12 mnd sykemelding  m/  lønn i oppsigelsestiden  6 mnd.     Etter endt oppsigelsestid gjekk vedkomende  (idag 64 år ) på  NAV og  registrerte  seg som arbeidsledig.    Vedkomende hevder imidlertid  at han ikkje har noen intrs. av å begynne i ny jobb igjenn, og  har  heller ikkje søkt på   søkt på noen ledige stillinger  ,men er selvsagt  i sin fulle rett å søke dagpenger ved siden av trygdutbetalinger.     Slik sett ein lukrativ ordning for mange førtidspensjonister.    Vedkomende søkte om AAP  i sykemeldingsperioden , men fekk avslag.    

Anten er man så syk at  man ikkje kan jobbe.      Eller  så er man så frisk at ein kan jobbe fra 10-100%.     Det er selvsagt NAV sin  plikt å  føre kontroll , og sørge for at personer som registrer  seg som arbeidsledige får nødv. oppfølgning / støtte i kome tilbake i en eller annen  jobb heltids / deltidsstilling.      Hvilke oppfølgning de arbeidsøkende får fra NAV har synt seg nokså individuelt.     Personer som registrer seg arbeidsledig å  dermed mottar dagpenger , har en moralskt plikt på seg å søke på ledige stillinger anten man en 20-eller 60+.,.  Å sitte hjemme passiv i dyp forvisning om at de har bidratt nok etter mange år i yrkeslivet er å betrakte som trygdesvindel.    

 

 

       

  

       

      

Endret av Anonym Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...