Gjest Anonym Bruker Skrevet 10. november 2019 #1 Skrevet 10. november 2019 (endret) Synes ingenting om seniorer (62 +) m/ pensjon som melder seg arbeidsledige eller får innvilget AAP. Gjir forøvri klart utrykk for at de ders målsetting er ikkje å "gå tilbake til arbeidslivet" men ser på dagpengene mer som en tilleggspensjon De fleste seniorer vet utmerket godt at de ikkje står øverst på listen når bedrifter søker etter folk, og kan går maks grensen 104 uker på dagpenger, eller maksgrensen på AAP ( til fylte 67 år ) Alle seniorer (62+) er selvsagt i sin fulle rett å søke om både dagpenger v/ oppsigelser, og AAP. som alle andre ledige. Bør selvsagt det vera eit vilkår at de idet minste er "aktive jobbsøkere " og de har en positiv holdning til å søke etter ny jobb ifra 50 % - 100 % . Endret 10. november 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #3 Skrevet 10. november 2019 Hva er det du lurer på egentlig? Ja, man har lov til å gå på dagpenger eller aap (om man innfrir kravene) frem til man er 67 år. Og ja, de får de samme kravene. Anonymkode: fba8e...a27 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 10. november 2019 #4 Skrevet 10. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er det du lurer på egentlig? Ja, man har lov til å gå på dagpenger eller aap (om man innfrir kravene) frem til man er 67 år. Og ja, de får de samme kravene. Anonymkode: fba8e...a27 Ja, alle er i sin rett å registrere seg som arbeidsøkende v/ oppsigelse (evntl. egen oppsigelse). såfremt ein innfrir kravene . Som arbeidsøker har ein også noen plikter ein bør forvente at ein forholder seg til. Søke på ledige jobber som lyses ut og ein mener å vere kvalifisert for. Evntl , drive oppsøkende aktivitet overfor bedrifter som søker etter folk.
Leo Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 17 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Ja, alle er i sin rett å registrere seg som arbeidsøkende v/ oppsigelse (evntl. egen oppsigelse). såfremt ein innfrir kravene . Som arbeidsøker har ein også noen plikter ein bør forvente at ein forholder seg til. Søke på ledige jobber som lyses ut og ein mener å vere kvalifisert for. Evntl , drive oppsøkende aktivitet overfor bedrifter som søker etter folk. Og det har du, hvis jeg forstår deg riktig, altså problemer med? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #6 Skrevet 10. november 2019 1 time siden, Anonym Bruker skrev: Ja, alle er i sin rett å registrere seg som arbeidsøkende v/ oppsigelse (evntl. egen oppsigelse). såfremt ein innfrir kravene . Som arbeidsøker har ein også noen plikter ein bør forvente at ein forholder seg til. Søke på ledige jobber som lyses ut og ein mener å vere kvalifisert for. Evntl , drive oppsøkende aktivitet overfor bedrifter som søker etter folk. Hva er poenget ditt? Mener du seniorer skal si fra seg rettigheter de har opparbeidet og betalt skatt for gjennom et langt arbeidsliv? Fordi de har vanskeligere for å få seg ny jobb pga. alderen skal de bare gi opp og si fra seg dagpengene like gjerne først som sist? Anonymkode: dfc6e...a8a
Gjest Anonym Bruker Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er poenget ditt? Mener du seniorer skal si fra seg rettigheter de har opparbeidet og betalt skatt for gjennom et langt arbeidsliv? Fordi de har vanskeligere for å få seg ny jobb pga. alderen skal de bare gi opp og si fra seg dagpengene like gjerne først som sist? Anonymkode: dfc6e...a8a Har vel ikkje skrevet noe sted at seniorer 62 + m/ pensjon som er blitt arbeidsledig ikkje skal ha tilsvarende rettigheter som alle andre arbeidsøkende. Sjølvsagt skal heller ikkje seniorene måtte sei ifra seg dagpengene fordi de kanskje ikkje er så ettertraktet på arbeidsmarkedet , og det er heller ikkje det dette handler om. Under nedbemanning tilbyr gjerne en bedrifter fortrinnsvis (førtids -pensjonering v / 62+) frivillig avgang m.a. for å skåne yngre arbeidstagere. . Kan umiddelbart gå på NAV å melde seg arbeidsledig, og holde seg "passiv hjemme" i 104 uker på dagepenger i dyp forvisning om at NAV har ikkje noe å tilby arbeidsøkere på 62+. Dessuten er det noen vilkår som NAV må forholde seg til som skjermer arbeidsøkere på 60+.,og de ser det heller ikkje som en prioriert oppgave å få pensjonister i jobb foran de på 30 . Mange pensjonister hevder dessuten at de overhode ikkje er så intrs. å gå tilbake i eit yrke etter 40 år i arbeidslivet, og den dagen de evntl, måtte få eit tilbud fra NAV. velger de å sette X under "nei" besvarelsen på meldekortet om de ønsker å stå fortsatt registrert som arbeidsøker. Endret 10. november 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #8 Skrevet 11. november 2019 8 timer siden, Anonym Bruker skrev: Har vel ikkje skrevet noe sted at seniorer 62 + m/ pensjon som er blitt arbeidsledig ikkje skal ha tilsvarende rettigheter som alle andre arbeidsøkende. Sjølvsagt skal heller ikkje seniorene måtte sei ifra seg dagpengene fordi de kanskje ikkje er så ettertraktet på arbeidsmarkedet , og det er heller ikkje det dette handler om. Under nedbemanning tilbyr gjerne en bedrifter fortrinnsvis (førtids -pensjonering v / 62+) frivillig avgang m.a. for å skåne yngre arbeidstagere. . Kan umiddelbart gå på NAV å melde seg arbeidsledig, og holde seg "passiv hjemme" i 104 uker på dagepenger i dyp forvisning om at NAV har ikkje noe å tilby arbeidsøkere på 62+. Dessuten er det noen vilkår som NAV må forholde seg til som skjermer arbeidsøkere på 60+.,og de ser det heller ikkje som en prioriert oppgave å få pensjonister i jobb foran de på 30 . Mange pensjonister hevder dessuten at de overhode ikkje er så intrs. å gå tilbake i eit yrke etter 40 år i arbeidslivet, og den dagen de evntl, måtte få eit tilbud fra NAV. velger de å sette X under "nei" besvarelsen på meldekortet om de ønsker å stå fortsatt registrert som arbeidsøker. Dette er ikke alltid rett. Et familiemedlem på 65 må søke minimum 6 jobber per uke. Og møte på «jobbtrening» 2 ganger i uken. Alvorlig syk er han også. Anonymkode: 968ea...16f
Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. november 2019 #9 Skrevet 11. november 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke alltid rett. Et familiemedlem på 65 må søke minimum 6 jobber per uke. Og møte på «jobbtrening» 2 ganger i uken. Alvorlig syk er han også. Anonymkode: 968ea...16f Tidligere var pensjonsalderen satt til 67 år . men 1988 blei den endret og satt ned til 62 år v / bedrifter som hadde tariffavtaler med tanke på at "slitne arbeidstagere " kunne avslutte arbeidsforholdet når de følte behov for det . Langtifra alle bedrifter har tariffestet pensjonsavtaler m/ førtidpensjonering for sine ansatte , og må jobbe til l 67 år. År 2011 blei imidlertid pensjonavtaler reforhandlet / endret, og gjis nå anledning for eldre arbeidstagere å jobbe så mye de vil uten avkorting i pensjonen (privat sektor) og dette en ordning for å motivere eldre til å jobbe lenger. Offentlig sektor m/ noenlunde tilsvarende pensjonsavtale. Ditt familiemedl. på 65 år jobber kanskje i bedrift som da "ikkje har" førtidspensjons-avtale , og må jobbe til 67 år. ?. Dersom han / hun i tillegg da er allvorleg syk så burde vedkomende sjølvsagt fått innvilget uføretrygd forlengst., og feil prioritering av NAV saksbehandler å bruke mengde ressurser på dette fremfor å få yngre i jobb. Her burde det ringe en bjelle både hos NAV bedrift , lege og få til en akseptabel ordning. Jobber vedkomende i tariffbedrift m/ førtidspensjonering må vedkomende velge mellom uførepensjon eller førtidspensjonering ettersom desse 2 ikkje kan kombineres som felles ytelsene. En kolega 62 år, "tok ut " sin pensjon og blei like etter sykmeldt og gjekk maksgrensen på eit år, men samtidig jobbet diskre hjemme i sykemeldingsperioden. Bedriften valgte å "seie opp" vedkomende etter 12 mnd sykemelding m/ lønn i oppsigelsestiden 6 mnd. Etter endt oppsigelsestid gjekk vedkomende (idag 64 år ) på NAV og registrerte seg som arbeidsledig. Vedkomende hevder imidlertid at han ikkje har noen intrs. av å begynne i ny jobb igjenn, og har heller ikkje søkt på søkt på noen ledige stillinger ,men er selvsagt i sin fulle rett å søke dagpenger ved siden av trygdutbetalinger. Slik sett ein lukrativ ordning for mange førtidspensjonister. Vedkomende søkte om AAP i sykemeldingsperioden , men fekk avslag. Anten er man så syk at man ikkje kan jobbe. Eller så er man så frisk at ein kan jobbe fra 10-100%. Det er selvsagt NAV sin plikt å føre kontroll , og sørge for at personer som registrer seg som arbeidsledige får nødv. oppfølgning / støtte i kome tilbake i en eller annen jobb heltids / deltidsstilling. Hvilke oppfølgning de arbeidsøkende får fra NAV har synt seg nokså individuelt. Personer som registrer seg arbeidsledig å dermed mottar dagpenger , har en moralskt plikt på seg å søke på ledige stillinger anten man en 20-eller 60+.,. Å sitte hjemme passiv i dyp forvisning om at de har bidratt nok etter mange år i yrkeslivet er å betrakte som trygdesvindel. Endret 11. november 2019 av Anonym Bruker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå