Gå til innhold

Magevondt= mentalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har jo hørt at angst ofte kan sette seg i magen. Jeg trodde ikke jeg hadde så mye angst lengre,  har i grunn ikke kjent det på mange år. Men har vært tidvis deprimert. Jeg er nok inne i en depressiv periode nå, og har en del vondt i øvre del av magen, ca. Tror egentlig det er en indre uro som har satt seg mest i magen... Noen andre som kjenner på dette? 

Anonymkode: 27ad2...1d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magesmerter er et kjent psykosomatisk symptom. Det er vanlig at stress og angst setter seg i magen. Det er utrolig vondt, så jeg føler med deg. Får du hjelp? 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Gorilla skrev:

Magesmerter er et kjent psykosomatisk symptom. Det er vanlig at stress og angst setter seg i magen. Det er utrolig vondt, så jeg føler med deg. Får du hjelp? 

Er litt under utredning med lege ang hva jeg skal få av behandling. Jeg har gått litt kommunalt uten noe hell. Noen ganger har ting bare blitt bedre av seg selv,  men nå har det kommer så mange ganger at jeg har vel innsett at jeg trenger noe mer. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt under utredning med lege ang hva jeg skal få av behandling. Jeg har gått litt kommunalt uten noe hell. Noen ganger har ting bare blitt bedre av seg selv,  men nå har det kommer så mange ganger at jeg har vel innsett at jeg trenger noe mer. 

Du kan be om henvisning til DPS☺️

Skrevet
1 time siden, Gorilla skrev:

Du kan be om henvisning til DPS☺️

Har blitt henvist før, men var så lang ventetid at innen jeg kom inn var jeg bedre. Men nå vet jet jo at det er tilbakevendende. 

Noen som vet en god måte å roe magen på? Ja bortsett fra å bli kvitt hele depresjonen da. 😉 det er jo ikke gjort på 1-2-3. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt henvist før, men var så lang ventetid at innen jeg kom inn var jeg bedre. Men nå vet jet jo at det er tilbakevendende. 

Noen som vet en god måte å roe magen på? Ja bortsett fra å bli kvitt hele depresjonen da. 😉 det er jo ikke gjort på 1-2-3. 

Det er alltid mulig å søke igjen🥰

Pusteteknikker og det å oppholde seg på en rolig plass kan hjelpe. Evt fjerne seg fra det som forårsaker stresset om du vet konkret hva det er.

Skrevet
54 minutter siden, Gorilla skrev:

Det er alltid mulig å søke igjen🥰

Pusteteknikker og det å oppholde seg på en rolig plass kan hjelpe. Evt fjerne seg fra det som forårsaker stresset om du vet konkret hva det er.

Jeg prøver litt meditering via en app jeg har. Jeg vet ikke konkret hva dette kommer av. Hadde jeg visst det... Er nok en blanding av mye. Takk for svar ☺

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver litt meditering via en app jeg har. Jeg vet ikke konkret hva dette kommer av. Hadde jeg visst det... Er nok en blanding av mye. Takk for svar ☺

Det er ikke alltid så lett å vite hva konkret som utløser slike smerter, men ofte kan det være en idé å registrere triggere, dvs hva som skjedde rett før; hva du følte, hva du tenkte, hva du så, hvilken situasjon du befant deg i. Så etterhvert ser du kanskje noen sammenhenger 💞

Skrevet

Jeg har ikke magesmerter, men uro i magen, som at jeg skal opp til eksamen. For meg funker sedix (plantebasert medisin på apotek). Vet det er litt forskjellige erfaringer med det, og den tar nok ikke knekken på den verste uroen, men funker helt topp for meg! Du er hvertfall ikke alene om å kjenne på uro i disse dager❤️

Anonymkode: 772a9...c4b

Skrevet
10 timer siden, Gorilla skrev:

Det er ikke alltid så lett å vite hva konkret som utløser slike smerter, men ofte kan det være en idé å registrere triggere, dvs hva som skjedde rett før; hva du følte, hva du tenkte, hva du så, hvilken situasjon du befant deg i. Så etterhvert ser du kanskje noen sammenhenger 💞

Har vel egentlig jobbet med det i lang tid, men så tror jeg ting setter seg i meg i forskjellige varianter. Jeg våkner egentlig hver morgen med en sånn mage.. 🤔

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke magesmerter, men uro i magen, som at jeg skal opp til eksamen. For meg funker sedix (plantebasert medisin på apotek). Vet det er litt forskjellige erfaringer med det, og den tar nok ikke knekken på den verste uroen, men funker helt topp for meg! Du er hvertfall ikke alene om å kjenne på uro i disse dager❤️

Anonymkode: 772a9...c4b

Ja det er akkurat sånn. Skikkelig nervøs mage. Men noen ganger kjennes det også ut som lette magesmerter. Jeg tror jeg også har en sensitiv mage da, og hvis jeg har dårlig periode så blir den veldig påvirket,  kanskje? 🤔 men takk for tips! Skal sjekke det ut 😊

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vel egentlig jobbet med det i lang tid, men så tror jeg ting setter seg i meg i forskjellige varianter. Jeg våkner egentlig hver morgen med en sånn mage.. 🤔

Kan det være du har mareritt om nettene? 

Skrevet
7 timer siden, Gorilla skrev:

Kan det være du har mareritt om nettene? 

Jeg tror ikke det. Faktisk er jeg ok med en gang jeg våkner. Men så begynner det litt etter jeg har stått opp. Som det kommer når jeg har våknet skikkelig.  Om kvelden er jeg somregel bedre igjen. Har egentlig hatt det slik en stund når jeg tenker meg om.. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det. Faktisk er jeg ok med en gang jeg våkner. Men så begynner det litt etter jeg har stått opp. Som det kommer når jeg har våknet skikkelig.  Om kvelden er jeg somregel bedre igjen. Har egentlig hatt det slik en stund når jeg tenker meg om.. 

Mhh jeg forstår. Virker veldig plagsomt og slitsomt å ha det slik. Håper du får god hjelp av lege om du tar kontakt. Ønsker deg masse god bedring 💞

Skrevet

Jeg er i familie med folk som har det slik. Det psykiske henger mye sammen med det fysiske. Fysisk ubehag kan være symptom på at man har det psykisk dårlig. 

Kan det være mørketiden du kjenner på? Altså, naturen ute, og at det er mye kaldt og mørkt? 

Anonymkode: c56c2...515

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i familie med folk som har det slik. Det psykiske henger mye sammen med det fysiske. Fysisk ubehag kan være symptom på at man har det psykisk dårlig. 

Kan det være mørketiden du kjenner på? Altså, naturen ute, og at det er mye kaldt og mørkt? 

Anonymkode: c56c2...515

Ja tror også det er en del av det. Hvert år på denne tiden ser ut til å være i samme mønster. Så har vel skjønt jeg er veldig utsatt for mørketiden. Har mest lyst å gå i dvale. 🙈som oftest når jeg begynner å kjenne ting fysisk, så er det et dårlig tegn.. så er det å få snudd det på et vis da.  Der virker liksom så håpløst hver gang. Går liksom ikke an å forbedre seg! Tror det handler litt om aksept først og fremst,  og jeg trodde jeg var inneforstått med det, men blir likevel litt paff hver gang.   🤔

Uansett takk for svar. 💕 jeg skal til legen til uka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...