Gå til innhold

Lus hos afrikanere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at personer med dreads eller personer med feks afrikansk opprinnelse har større sjanse for å få lus enn andre med slett hår? 
Jeg synes det virker som at det er flere afrikanske jenter med flettet hår som har lus i håret og det er vanskelig å få sånn hår rent og ordentlig stelt . Noen som har gjort seg opp noen mening om det? Bør jeg si til foreldrene at barnet har lus? 

Anonymkode: 3bf5a...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ikke noe med etnisk opprinnelse å gjøre, men det kan vel være vanskeligere å få gredd dreads. Hadde faktisk en mannlig blond og norsk kollega en gang med dreads som fikk lus. Han måtte barbere av seg alt håret.

Endret av ti10
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afrikanske damer gjør så mye greier med håret, at det er det mest motsatte av det du skriver jeg har inntrykk av. masse kjemikaliegreier, olje og kremer hver dag. 

Anonymkode: f41a6...708

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lus kan like godt opptre i rent og velstelt hår som i uflidd hår. 

Men om en med dreads først er så uheldig at en får lus, vil det nok kreve langt mer arbeid og endring av hårfrisyre enn hos en med kort glatt hår. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg jeg jobber i har vi så langt ikke hatt lus. En barnehage med stort mangfold, så tror fordommene dine ikke stemmer.

Endret av Macillah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange barn møter du, hvor mange er afrikanske, hvor mange har «flettet» hår og hvordan vet DU hvem som til en hver tid har lus? Mine barn går på en sentrumsskolene i Oslo, jeg har aldri sett et eneste afrikansk barn med lus, så nei. 
Men selvsagt, SER du lus, må du di ifra til foreldrene!! Og hele foreldregruppen i Bhg. Eller kontaktlærer. Men først og fremst foreldrene. Ærlig talt. 
Mitt inntrykk er at de med afrikansk-krøllet hår steller og fikser noe voldsomt med håret ditt. 

Anonymkode: ca1ce...7b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sånn rasistisk, men rent praktisk, er det ikke vanskeligere å bli kvitt og se lus i så små krøller som afrikansk hår har enn det er i rett vestlig/asiatisk hår? Tenkte det er vanskeligere å gre og tettere så man ser ikke hodebunnen så lett, eller er det kanskje akkurat det som gjør at lus ikke trives like godt der? 

Anonymkode: 03331...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mt3 skrev:

Lus kan like godt opptre i rent og velstelt hår som i uflidd hår. 

Men om en med dreads først er så uheldig at en får lus, vil det nok kreve langt mer arbeid og endring av hårfrisyre enn hos en med kort glatt hår. 

Lus trives best i rent hår.

Anonymkode: 206d0...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...