Gå til innhold

Begynne å trene - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle begynne å trene. Har kviet meg ganske lenge fordi jeg gruer meg til å vise meg foran alle i et treningsstudio. Jeg trente en del før, men ble skikkelig deprimert og la på meg noen kilo. (90kg, 160 høy...) Kjenner nå på kroppen hvor slitsomt det er, og trenger derfor litt motivasjon. Skal melde meg inn i treningsstudio i morgen tenkte jeg. 

Hva burde jeg begynne å trene når jeg er så stor? Føler alltid at jeg presser meg selv for mye.. Løpe 10 min er heeelt urealistisk for meg. Kanskje gå fort 5min og løpe 5. 

Har noen noe tips til meg?

Anonymkode: ea5cf...0bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo begynne å gå på tredemøllen i begynnelsen. Hvis du googler finner du mange løpeprogram for nybegynnere, de begynner som regel med rask gåing. Ellers er sykkel, elipsemaskin, stepmaskin en mulighet, og er også skånende for ledd. 

Anonymkode: 4791b...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 92 kg i mars og gikk ned til 80 kg i september. I den perioden fokuserte jeg på kostholdet. I september begynte jeg også å trene på treningssenter og nå veier jeg 69 kg. Er 168 cm høy. Jeg har kun trent styrke da kondisjon ble for tungt for knær og jeg fikk gjentagende beinhinnebetennelse av løping. Men man går jammen ned av styrke også 😊 

Jeg har fått god hjelp av PT til å komme i gang så det kan anbefales 👍 

Kan anbefale romaskin(ser du har fått flere tips over som jeg tenkte på men trenger ikke gjenta) 

Anonymkode: d8fb2...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Start med kardiovaskulær rutine, gå 30 minutter eller løp 20 minutter om dagen. Og gjør en treningsrutine 3 ganger i uken. Legg til en dag til etter måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler på det varmeste å finne en god PT. Nå her jeg trent fast i mange år, men før det ga jeg opp mange ganger fordi jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Fant meg en PT jeg trente med en gang i uka i et halvt år, i tillegg til å trene selv. Lærte veldig mye av henne som jeg fortsatt bruker den dag i dag.

Utover dette anbefaler jeg i likhet med folk over meg her romaskinen. Den er gull verdt for trening og det finnes en haug av videoer på YouTube som gir god innføring i bruk. I tillegg anbefaler jeg å bruke stigning på mølla aktivt. Da øker du intensiteten uten å måtte løpe med en gang. Kjøp gjerne en pulsklokke hvis det hjelper motivasjonen (det har det gjort for meg). 

Til slutt vil jeg råde deg til å gi deg selv god tid på prosjektet. Du har gått åresvis uten å trene, og det bør ikke være noe mål å komme i toppform på 12 uker. Start med å trene en fast dag i uka, øk til to etterhvert og deretter tre hvis det er målet. Husk at en dag er 100% bedre enn ingen dag.

Lykke til!

Anonymkode: 8f39f...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter med løping hadde vært veldig mye for meg og, selv om jeg trener en del styrke og ikke er stor. Begynn heller med å gå og etterhvert gå i oppoverbakke, hvis det er tredemølle du ønsker å bli god på.

På mitt treningssenter er det flere sykler som har et "stol-sete". Jeg liker å bruke de selv. Kanskje det hadde vært noe for deg i starten? Ser ca sånn ut

Bilderesultat for treningssenter sykkel godt sete

Det er for øvrig alle slags kropper og fasonger på treningssenteret her jeg bor (sats), så du ville ikke skilt deg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær redd for å trene på treningssenter. Det er lett å tro at alle som er på senteret ser ned på en som kommer inn. Det er ikke tilfelle. Hver og en som trener har nok med seg og sitt. 

Start forsiktig på tredemølle eller ergometersykker. Få deg en PT som kan hjelpe deg igang. 

Det er alltid hardt i begynnelsen, og unnskyldningene er mange for å slippe. Kjenner man unnskyldningene komme så overse dem og dra på trening. 

Ikke sammenlikne deg med de andre som trener. Du trener for seg selv. Alle som er på et treningssenter har begynt en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt SÅ mye tryggere på trening etter jeg startet med PT. Hun sier hva gjør riktig og hva jeg må rette på. Så når jeg trener for meg selv på treningssenter så trenger jeg ikke være redd for at jeg gjør ting feil! 
 

pt anbefales! Virkelig!

Anonymkode: 2290d...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste YouTubekanalen til "fatmeetsfire". Han var skikkelig overvektig (typ 100-150 kg over anbefalt bmi), er i dag over middels trent og gir masse gode tips om alt fra første gang du går inn på et treningsstudio til mer spesifikk trening når du får dreisen på det. Han har over 100 000 følgere, og er ikke sponset av noen andre enn en t-skjorte side. Han er the real deal, virkelig. Han jobbet som låsesmed, avisbud og etterhvert som online pt, men da han selv merket at YouTube tok over måten han ville gi ut informasjon på sluttet han og nå vet "ingen" hva han jobber med. 

Jeg går fremdeles tilbake til kanalen hans om jeg trenger nye tips eller motivasjon. Er veldig oversiktlig og rett på sak. Videoene er korte, han er karismatisk og veldig jordnær så budskapet er forståelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...