Gå til innhold

Hater farsdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Minner om min far som meldte seg ut etter skilsmissen fra min mor. Ble sammen med en heks som snurret han rundt lille fingeren og vi barna ble skyvet ut i kulden. Forholdet dems ble slutt men innen kort tid ble han sammen med en annen. Jeg ga han opp, i voksen alder. Ingen interesse for barnebarna sine eller mitt liv, har ikke snakket med han på mange år.

Trist dag for mine to barn som har en far som ikke vil ha samvær, sender sms på bursdager, ringer aldri. Til andre sier han at jeg stoppet samvær, selvom sannheten er at det er han som ikke gidder ansvaret. Så jeg får skylden, selvom det er han som har snudd ryggen til barna.

Sint når jeg ser erklæringer på FB "alle pappaer fortjener" bla bla bla. Kampen hos de fedre som faktisk kjemper for å se sine barn og fortjener all ære for det, har laget lokk over for de fedre som gir faen i sine barn og slipper unna med det, med å skylde på mor. Disse udugelige fedrene er litt glemt føler jeg. Hvor er lommelykten som lyser opp den problematikken ? 

I dag er en trist dag 😭

Anonymkode: 37e50...c4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feirer ingen farsdag her heller. Ikke morsdag heller for den saks skyld.

Men kjenner igjen det du sier. Far er totalt uintressert, men sier utad at jeg saboterer samværet.

Min egen far var/er heller ikke noe tess. Han overlot meg til kona si, aldri ringt meg eller noe. Lyver direkte til meg når jeg har prøvd å ta opp hvorfor det er slik.

Anonymkode: f42a9...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feiret min (ste)far i dag. Han er virkelig en klippe i mitt og barnets liv🧡 

Barnets far er også en av dem som sier at jeg er kjip, vanskelig og nekter samvær. Han syter og får sympati. Sannheten er st jeg tilbyr samvær, legger til rette og tok kontakt. Han avlyste og dukket aldri opp.

Til slutt flyttet vi til min (ste)fars hjembygd. Han er vår nærmeste familie og støtte. 

Vi kaller farsdag for morfarsdag😊

Anonymkode: 3e99d...fdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var en god far, fantastisk bestefar.. mine barns far er en kjempegod far og ektemann.

Men vi feirer dem ikke akkurat. En god søndagsmiddag ble det, men det kunne like gjerne vært hvilken som helst søndag.

Lag deres egne tradisjoner. Både min far og mann vet at de blir satt pris på uten et kort 

Anonymkode: f4b93...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at du og dine barn ikke har hatt noen gode farsfigurer i livet, virkelig. Når det er sagt så må det vel være lov å feire de fantastiske fedrene der ute uten at du blir trist og føler hat. Skal løsningen være at vi skal slutte med farsdag fordi ikke alle har gode fedre å feire?

Anonymkode: 0c36d...3e6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gode fedre fortjener feiring. Det er jeg så enig i. Men en trenger ikke å skrive "alle fedre" i reklame eller i FB statuser. Det er ok å ta hensyn til oss som opplever savn og sorg på denne dagen.

Og når gode fedre kjemper for retten til å se sine barn så er det ok å huske at deadbeat days, finnes og ikke automatisk gå ut ifra at alle mødre hindrer samvær. For vi finnes, vi som tar fullt ansvar for barnas oppvekst da far meldte seg helt ut, og i tillegg bærer vi ryktene på at det er vi som hindrer far fra å se barna. Disse fedrene slipper unna med det, da samfunnet er nå så fokusert på at "alle" fedre er super fedre bare mor slipper de til. Virker slik iallefall 

Anonymkode: 37e50...c4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at du bare må kommer over det, jobb med dine egne følelser. Du har litt p jobbe med når du kaller farsdag for en trist dag. Har samme type far som deg. Datteren min endte opp med en enda verre far. Det finnes mange fedre og mødre som ikke burde fått barn.

Men jeg hater ikke farsdag fordi. Det finnes mange fine fedre der ute som fortjener å bli gjort litt ekstra stas på med en farsdag. På samme måte som mange fantastiske mødre fortjener å bli gjort litt ekstra stas på med en morsdag. 
 

Jeg har virkelig jobbet med meg selv, og søkt hjelp for mange år siden. I dag er jeg likegyldig ovenfor min far og min datters far.   Det kan umulig være godt for deg å ha det sånn som du har det.

Anonymkode: b0c25...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, gode fedre fortjener feiring. Det er jeg så enig i. Men en trenger ikke å skrive "alle fedre" i reklame eller i FB statuser. Det er ok å ta hensyn til oss som opplever savn og sorg på denne dagen.

 

Anonymkode: 37e50...c4a

Hvorfor lar du det gå inn på deg? Om jeg ser statuser med «alle fedre», så kan jeg tenke at «nei, det stemmer ikke». Også tenker jeg ikke noe mer på det. De fleste vet jo at alle fedre eller alle mødre er gode foreldre. 
 

Hva bør folk skrive da, for å skåne dine følelser?

Anonymkode: b0c25...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ikke ha noen felles merkedager da? - bare fordi noen har dårlige assosiasjoner. Hva med morsdag? Skal vi alle feire det fordi du anser deg selv som god mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at vi er flere som er triste på denne dagen, hvorfor ikke skrive gratulerer med farsdagen istedenfor gratulerer med dagen alle fedre ? 

Finnes dritt mødre også, så det samme hensynet kan vises på morsdagen. 

 

Anonymkode: 37e50...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe for at noen her ikke leser innleggene skikkelig før de svarer 🙃 

Ingen som nevner at en skal slutte feire farsdag/morsdag, eller slutte å gratulere gode fedre med dagen. 

Les da, før dere tar helt av.

Anonymkode: 37e50...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ufrivillig barnløse, og av andre grunner, er dagen selvfølgelig sår og vond. 

Men unner likevel alle fantastiske fedre der ute å bli feiret. Snur det negative til å tenke over alle barn som tross alt er heldige på dette området. 

Hadde jeg ikke følt på dette ville jeg vare droppet insta og face akkurat denne dagen. Og tatt en lang fjelltur. Man trenger jo ikke eksponere seg selv om det kun fører til tristhet. 

Anonymkode: a0105...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse merkedagene er såre for noen. Farsdag, morsdag, valentinsdag, julaften, nyttårsaften... Det blir jo et voldsomt fokus, og man får det «trykket i trynet» i alle kanaler. Lett å forstå at det er vanskelig! ❤️

Likevel er det jo ikke noen løsning å slutte å feire heller. For den som vil det og synes man har noe å feire.

Er problemet formuleringen «gratulerer til alle fedre»? 

Anonymkode: a5226...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke noe for at noen her ikke leser innleggene skikkelig før de svarer 🙃 

Ingen som nevner at en skal slutte feire farsdag/morsdag, eller slutte å gratulere gode fedre med dagen. 

Les da, før dere tar helt av.

Anonymkode: 37e50...c4a

Enig. Alle her går bare til angrep og klarer ikke å ha litt empati. Det er faktisk helt jævlig for folk som mangler det ene og andre, å ikke ha mulighet til å gå ut døra eller gå på telefonen uten å bli minnet på det ene og andre. De skjønner ikke hvor verdiløs en person kan føle seg hvis de mangler gode relasjoner osv. Da må alle prakke oppi trynet på de, hvor lykkelige de selv er og at de har så fantastiske mennesker osv. Det er IKKE greit, ta hensyn til de som mangler dette og sliter med å skaffe seg dette! Selv blir jeg rimelig lei og trist av alle som skal få seg samboer/ partner/ gifte seg og blir gravide. Man tenker automatisk at det er en selv det er noe galt med når man ikke får dette som «hvem som helst andre som ikke har fortjent det». Det samme gjelder Ts angående egen far og far til barna. Og de som har stort behov for å skryte av sine relasjoner, har det verken bra med seg selv eller så er relasjonen helt jævlig. Det gjelder alle som skryter her inne og på fb og alle sosialemedier. Har man det bra sammen så har man nok å fokusere på.

Anonymkode: 6859e...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ufrivillig barnløse, og av andre grunner, er dagen selvfølgelig sår og vond. 

Men unner likevel alle fantastiske fedre der ute å bli feiret. Snur det negative til å tenke over alle barn som tross alt er heldige på dette området. 

Hadde jeg ikke følt på dette ville jeg vare droppet insta og face akkurat denne dagen. Og tatt en lang fjelltur. Man trenger jo ikke eksponere seg selv om det kun fører til tristhet. 

Anonymkode: a0105...b7b

Men skjønner ikke hvorfor folk må skryte så veldig på sosialemedier. De kan ikke ha det noe bra med seg selv overhodet.

Anonymkode: 6859e...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skjønner ikke hvorfor folk må skryte så veldig på sosialemedier. De kan ikke ha det noe bra med seg selv overhodet.

Anonymkode: 6859e...5e3

Jeg synes det er koselig (selv om det også er sårt). 

De er stolt og glad over det de har. Og det må det være rom for. 

Jeg ser egentlig ikke hva man kan legge ut bilder av, om det ikke skal være noe man har lyst til å vise frem. 

Anonymkode: a0105...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, gode fedre fortjener feiring. Det er jeg så enig i. Men en trenger ikke å skrive "alle fedre" i reklame eller i FB statuser. Det er ok å ta hensyn til oss som opplever savn og sorg på denne dagen.

Og når gode fedre kjemper for retten til å se sine barn så er det ok å huske at deadbeat days, finnes og ikke automatisk gå ut ifra at alle mødre hindrer samvær. For vi finnes, vi som tar fullt ansvar for barnas oppvekst da far meldte seg helt ut, og i tillegg bærer vi ryktene på at det er vi som hindrer far fra å se barna. Disse fedrene slipper unna med det, da samfunnet er nå så fokusert på at "alle" fedre er super fedre bare mor slipper de til. Virker slik iallefall 

Anonymkode: 37e50...c4a

Jeg gratulerer gjerne gode pappaer som mannen min, uten å nevne at alle pappaer ikke nødvendigvis er gode. Jeg synes ikke man alltid trenger å trekke det fram. Faren min er tidligere rusavhengig og jeg har opplevd mye kjipt pga det. Ser ikke noen grunn til å boikotte farsdagen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det tullet der med farsdag, morsdag, "valentines" og lignende sprøyt, det er jo selvfølgelig bare for å feire Handelsstanden! 

De forsøker å få finne opp mest mulig piss, for at forbrukerne skal kaste bort mest mulig penger på unødvendig dill dall som vi egentlig ikke har noe som helst behov for... 

Anonymkode: 37456...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen far jeg heller, men orker ikke bry meg om de dagene. De er bare laget for at butikker og restauranter skal tjene mer. Feirer ikke morsdag eller valentines heller selvom jeg har en flott mamma og en flott kjæreste.

Anonymkode: 59886...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...