Gå til innhold

Sprekker i veggen - borettslag sitt ansvar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hel! Har nettopp kjøpt leilighet i et borettslag. Har oppdaget sprekker i noen av betongveggene. De ligger i hjørnet og strekker seg ganske langt. Den ene sprekken er helt åpen slik at luft kommer inn utenfra.

Dette er tydeligvis en strukturell feil, så jeg tenker å sende melding til OBOS for å informere dem om dette. Jeg tenker at det vil bli de som må rette opp i dette her hvis sprekkene er «farlige».

Stemmer dette?

Anonymkode: 4e186...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres voldsomt ut med sprekk i veggen som går fra innsiden ut. Her ville jeg tatt kontakt med styret, og meldt i fra. Har du slike sprekker, er sannsynlighet stor for at flere har det. Står blokken på grunn som beveger seg? Dette må jo også være en mangel, hvis du ikke har fått informasjon om dette i forbindelse med salget. Hva står i tilstandsrapporten og egenerklæringen?

Anonymkode: 128f8...f6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som setningsskader, noe som er vanlig når grunnen er flytende. Høres imidlertid ut som dette er mer enn vanlig, særlig hvis det kommer luft inn. Står det noe i egenerklæring eller takst om dette? Da jeg solgte var det et punkt i egenerklæringen hvor det var naturlig for meg å skrive at det er noen sprekker i veggene som skyldes setningsskader. 

Anonymkode: 35c94...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres voldsomt ut med sprekk i veggen som går fra innsiden ut. Her ville jeg tatt kontakt med styret, og meldt i fra. Har du slike sprekker, er sannsynlighet stor for at flere har det. Står blokken på grunn som beveger seg? Dette må jo også være en mangel, hvis du ikke har fått informasjon om dette i forbindelse med salget. Hva står i tilstandsrapporten og egenerklæringen?

Anonymkode: 128f8...f6d

Det står ingenting om disse sprekkene i tilstandsrapporten eller egenerklæring. Skal melde ifra til styrer. Men er dette noe som eier må ta eller vil OBOS stå for utgiftene? 

Anonymkode: 4e186...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette er reklamasjon overfor selger dersom det ikke står en lyd om det i salgsoppgave eller takst. Merkelig at du ikke så dette på visning - jeg hadde ikke kjøpt en leilighet med slike sprekker, men hvis det stod møbler foran var det jo vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dette er reklamasjon overfor selger dersom det ikke står en lyd om det i salgsoppgave eller takst. Merkelig at du ikke så dette på visning - jeg hadde ikke kjøpt en leilighet med slike sprekker, men hvis det stod møbler foran var det jo vanskelig å se.

Det sto gardiner tett inntil denne veggen så disse var ikke synlige. Syntes også det EE merkelig at dette ikke ble nevnt i salgsoppgaven.

Anonymkode: 4e186...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er høyst u-grei! :blink:
Hvis du spanderte på deg boligkjøperforsikring så ta kontakt med forsikringsseskapet.

Samtidig tar du kontakt med styret i borettslaget, og med megler/takstmann som utførte takstvurderingen av leiligheten.

Her ville jeg spandert på meg å fått en ny takst. Også for å få sikkerheten ved sprekk i bærende konstruksjon avdekket. Jeg tar nå for gitt at yttervegg er bærende konstruksjon. Den trenger ikke være det, men det er det en teknisk utdannet takstmann som vil kunne gi svar på.

Styret trenger å vite om dette for å undersøke hvilke andre leiligheter som har samme problem (og det er ikke umulig at de allerede har fått beskjed fra leiligheten over eller under deg). Det er også styret som må hente inn kompetanse og administrere utbedringen av bygget.

Megler og takstmann trenger å få beskjed om at her er det skade på yttervegg som ikke er opplyst om og heller ikke tatt med i takstrapporten.

Anonymkode: 843fd...6d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

 

dette er bilde av den første jeg oppdaget

B79A51F2-2EC0-4598-B79B-B9E515446811.jpeg

Anonymkode: 4e186...596

Hvordan i all verden la du ikke merke til det der før nå? Og det er jo en sprekk i innerveggen hvor mur møter treverk, ingenting på bildet som tyder på sprekk helt ut.

Anonymkode: d37a2...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden la du ikke merke til det der før nå? Og det er jo en sprekk i innerveggen hvor mur møter treverk, ingenting på bildet som tyder på sprekk helt ut.

Anonymkode: d37a2...bae

Enig. Dette ser ut som en vanlig sprekk mellom dødt materiale (mur/betong) og levende materiale (treverk). Neppe noe som går gjennom bygningen, og ingenting å bekymre seg for. Legg akryl.

Anonymkode: 35c94...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Dette ser ut som en vanlig sprekk mellom dødt materiale (mur/betong) og levende materiale (treverk). Neppe noe som går gjennom bygningen, og ingenting å bekymre seg for. Legg akryl.

Anonymkode: 35c94...0c5

Se en gang til, det er helt tydelig at dette er en stor sprekk i selve betongen og ikke mellom panelet og betongen.

sprekk.jpg

Anonymkode: 86aaa...c9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager brukte de å feste en avrundet hjørnelist i slike hjørner. Ser ut som om denne er fjernet. Står det at det er betong? Hadde gjetta på tegl som er pusset på den ene veggen og rupanel på den andre. Rupanel med plater fungerer som vindsperre i teglsteinsbygg. Derfor blir det kald trekk i hjørnet. Ja, jeg er i byggebransjen. 

Anonymkode: 455cf...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg brukt boligkjøpforsikringen! Dette må tidligere eier ha sett. Husk at du er pliktig til å varsle om feil og mangler så fort du ser dem. Utsetter du det har du ikke krav på erstatning.

Anbefaler gruppen "stopp boligsvindel" på facebook. De kan garantert hjelpe deg.

Anonymkode: 0d0c6...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en synlig mangel som sannsynligvis var der allerede på visningen. Nytter ikke da å komme i ettertid å reklamere på det.

Anonymkode: 78beb...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til spørsmålet ditt, yttervegger er borettslagets ansvar etter lov og sansynligvis vedtekter. Har liten hensikt å melde OBOS da det er styret i de enkelte borettslagene som forvalter alt slikt. Men du bør absolutt også varsle selger om mangel, det ser ikke greit ut 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse

Har det slik jeg også Ts men bare på soverommet. Eller jeg har ikke sprekk men på vinteren så kjenner jeg det trekker fra list og gulv samt rundt stikkontakt . Snakket med forsikringselskapet da jeg hadde boligeier slger eller hva det heter forsikring 😂 og dem mente det var lite å gjøre. Kostnadene på utbedring var såpass lave.

en snekker mente det kunne gå med å skumme. Kan være verdt et forsøk Ts 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...