Gå til innhold

Jobber du gjennom sosiale medier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber du gjennom sosiale medier? Jeg synes dette er veldig spennende, så om du har lyst til å fortelle meg hva du gjør via SOME, gjerne om det er fulltid eller deltid osv, har det tatt deg lang tid? Hvordan startet du? 
selv driver jeg litt på Instagram selv. Men er ikke mye. Men ønsker veldig gjerne tips å råd til å lykkes via sosiale medier. Enten om det er på Instagram eller bare noe helt annet.

Takk på forhånd.

ts

Anonymkode: b6edf...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg «jobber» via sosiale medier ved at jeg selger strikkeoppskrifter og når ut til utrolig menge ved å bruke instagram og facebook. Ikke noe jeg blir rik av med det første, men det er flere som har startet som meg som nå har utgitt bøker😊

Anonymkode: 479ef...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg «jobber» via sosiale medier ved at jeg selger strikkeoppskrifter og når ut til utrolig menge ved å bruke instagram og facebook. Ikke noe jeg blir rik av med det første, men det er flere som har startet som meg som nå har utgitt bøker😊

Spennende. Da lager du egne oppskrifter? Utrolig gøy👍🏻 Bare fantasien som setter begrensninger til hva man kan gjøre via sosiale medier.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med sosiale medier i flere år. Veldig forskjellig om du jobber i et reklamebyrå, mediebyrå, som influencer eller med Some som en hobby for det du gjør ved siden av annen jobb 🙂

Gøy å jobbe med når det er helhetlig og man får være med å forme konsept og utrykk, men kjedelig om man bare blir sittende med en bunke med bilder som skal ut, der man skal putte på noe kreativ tekst 🙂  

Anonymkode: 22f6f...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med sosiale medier i flere år. Veldig forskjellig om du jobber i et reklamebyrå, mediebyrå, som influencer eller med Some som en hobby for det du gjør ved siden av annen jobb 🙂

Gøy å jobbe med når det er helhetlig og man får være med å forme konsept og utrykk, men kjedelig om man bare blir sittende med en bunke med bilder som skal ut, der man skal putte på noe kreativ tekst 🙂  

Ja det kan nåkk være veldig varierende etter hvilken type jobb man har via sosiale medier. Men jeg tror det er veldig mye spennende man kan gjøre. Helt sikkert ting jeg ikke har tenkt på i det hele tatt. Derfor jeg spør her for å få noen nye tips og innspill😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan nåkk være veldig varierende etter hvilken type jobb man har via sosiale medier. Men jeg tror det er veldig mye spennende man kan gjøre. Helt sikkert ting jeg ikke har tenkt på i det hele tatt. Derfor jeg spør her for å få noen nye tips og innspill😊

ts

Jeg begynte med det som hobby for å få en fast jobb i bransjen senere (en slags portefølje til å legge ved søknader osv, men ble headhuntet pga det før jeg fikk søkt). 

Vær konsekvent i hva du deler og ha en rød tråd i både budskapene og bildene dine. Sett opp noen temaer som engasjerer DEG, og ikke tenk på hva alle andre gjør hele tiden. Selvfølgelig hjelper det å satse på å vinkle noe inn mot miljø, ytringsfrihet, likestilling osv, men gjør noe som genuint er ditt. Tenk også på hvem du ønsker å nå ut til; Er det mennesker i din egen situasjon og alder, eller noe helt annerledes? Dette legger føring for hvordan du feks ordlegger deg eller hvilke kanaler du legger mest trykk på. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Spennende. Da lager du egne oppskrifter? Utrolig gøy👍🏻 Bare fantasien som setter begrensninger til hva man kan gjøre via sosiale medier.

ts

Egne oppskrifter ja ☺️ For min del er det mer hobby/tidsfordriv da, men er helt greit å få inn noen kroner som bidrar litt til strikkegalskapen 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også med/via sosiale medier, men min jobb er nok litt annerledes enn det du sikter til. Jeg er ansatt i et stort selskap og er ansvarlig for selskapets sosiale medier. Det innebærer en del veldig spennende oppgaver; målgruppeanalyser, annonseuttrykk, annonseringsplanlegging, kontakt med media, søkemotoroptimalisering (SEO) osv. Det kan jo nevnes at jeg har  høyere utdannelse innenfor visuell kommunikasjon i tillegg til at jeg er utdannet dataingeniør, hvis noen måtte lure.

Jeg mener virkelig ikke å henge ut noen, hakke på noen eller rakke ned på noen, dette er et generelt råd til dere som ønsker å lykkes med sosiale eller digitale medier: Vær veldig påpasselig med rettskriving. Dersom du har tekster fulle av skrivefeil, grammatikkfeil og orddelingsfeil, vil du fremstå som mindre profesjonell, umoden og ikke en ønsket samarbeidspartner for aktører som benytter seg av private partnere i sosiale og digitale medier. Små skriveleifer her og der er ikke krise, men skal du lykkes med sosiale medier må du gjerne kunne utarbeide "annonsetekster" for produktene du reklamerer for og da er det viktig at selskapet kan være trygg på at du ikke stiller de i et dårlig lys med dårlig skrevne tekster.

Jeg vil forøvrig også anbefale å lese seg litt opp på emnet. Det finnes faktisk et par gode bøker som kan kjøpes på nett; Ida Jackson's "Sosiale Medier" eller Espen Grimmert med boken "Slik Bruker Du Sosiale Medier På Jobben". Alternativt kan det være en idé å lese litt om markedsføring, der er det mye å lære om utforming av budskap, målgruppeanalyser, målgruppetilpasninger og andre relevante emner. Lykke til TS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...