Gå til innhold

Hvordan virker komfyrvakt?


Gjest Blue Moon

Anbefalte innlegg

Gjest Blue Moon

Forstår jeg det riktig at det er slik at den kun kutter strømmen når platetemperaturen blir for høy,  eller når koketiden overskrider 2 timer?

Og dermed at når komfyrvakten har slått inn har ett av de to overstående skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det må vel være slik at den ikke måler temperaturen PÅ plata, men høyere opp. Fordi den som er på hytta er slik at hvis jeg tar panna av plata, når plata nylig er slått av så slår den inn. Selv om selve plata da er kaldere enn den var for ett minutt siden når den sto på og hadde stekepanna på. 

Litt dårlig forklart men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel meningen, men noen typer slår seg av bare det damper eller oser litt når flere plater er i bruk. Ganske irriterende!

Anonymkode: fe9f3...066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon

De to siste svarene kompliserte ting litt, siden dere sier at den kan koble seg inn uten at det er noe galt, men takk for informasjonen uansett. :)

 

Jeg kan altså bare anta at hun ikke har hatt full kontroll da hun brukte kokeplaten(e), siden den koblet seg inn, jeg kan ikke vite for sikkert?   (Røykvarsler har ikke vært aktivert, så det kan ikke ha vært ekstremt mye os/damp, for den er svært sensitiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blue Moon skrev:

De to siste svarene kompliserte ting litt, siden dere sier at den kan koble seg inn uten at det er noe galt, men takk for informasjonen uansett. :)

 

Jeg kan altså bare anta at hun ikke har hatt full kontroll da hun brukte kokeplaten(e), siden den koblet seg inn, jeg kan ikke vite for sikkert?   (Røykvarsler har ikke vært aktivert, så det kan ikke ha vært ekstremt mye os/damp, for den er svært sensitiv)

Som jeg skrev lenger opp, den jeg har erfaring med slår gjerne inn selv om jeg har brukt den helt normalt, har nylig slått av plata og deretter tar av panna eller gryta. Så man trenger absolutt ikke å ha gjort noe galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blue Moon
10 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Som jeg skrev lenger opp, den jeg har erfaring med slår gjerne inn selv om jeg har brukt den helt normalt, har nylig slått av plata og deretter tar av panna eller gryta. Så man trenger absolutt ikke å ha gjort noe galt. 

Det er akkurat dette som kompliserer ting litt for meg.

Dette er en person med demens som ikke klarer å gjøre rede for hvorfor komfyrvakten har koblet seg inn, så jeg må prøve å finne det mest sannsynlige scenarioet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Blue Moon skrev:

Det er akkurat dette som kompliserer ting litt for meg.

Dette er en person med demens som ikke klarer å gjøre rede for hvorfor komfyrvakten har koblet seg inn, så jeg må prøve å finne det mest sannsynlige scenarioet. 

Om denne personen var på min hytte så hadde det jeg beskrev vært det mest sannsynlige scenariet. 

Men uansett, nå ser du jo at det er godt dere har komfyrvakten. Du må jo egentlig ikke finne ut av dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon
12 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

 Du må jo egentlig ikke finne ut av dette? 

Jo, jeg må det, og helst så raskt som mulig.   

Takk for svaret, det viser at det kan være flere muligheter som jeg må ta med i beregningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blue Moon skrev:

Jo, jeg må det, og helst så raskt som mulig.   

Takk for svaret, det viser at det kan være flere muligheter som jeg må ta med i beregningen. :)

Bruk den selv da. Og gjør det som jeg beskrev. Så ser du om det skjer da også. Sett plata på ganske sterk varme, kok opp vann, slå av plata og ta av gryta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min komfyrvakt begynner først å pipe og blinke når den registrerer varme. Om denne varmen ikke reguleres ned, f eks ved at lokk legges på, mat legges i pannen, vil den slå av komfyren og det kommer en vedvarende piping (som jeg har funnet ut at jeg fjerner ved å ta ved komfyrvakten, vete litt og så sette den på plass igjen). Min ville slått seg inn lenge før 2 timer. Ofte tar det kun noen minutter.

Om personen er dement, hjelper det vel egentlig ikke å finne hvorfor komfyrvakten har slått seg på i en enkeltsituasjon, ettersom årsaken uansett var for høy varme som ikke ble regulert ned. Ville heller anbefalt å koble inn barnesikring, om platetoppen har dette.

Anonymkode: 7aed0...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Om personen er dement, hjelper det vel egentlig ikke å finne hvorfor komfyrvakten har slått seg på i en enkeltsituasjon, ettersom årsaken uansett var for høy varme som ikke ble regulert ned. Ville heller anbefalt å koble inn barnesikring, om platetoppen har dette.

Anonymkode: 7aed0...81c

Det var derfor jeg spurte her om for høy varme, eller for lang tid med aktivitet var de eneste mulighetene, eller om det kunne være andre grunner.  I så fall hadde saken vært grei, men da jeg fikk svar om at den kunne aktiveres av andre årsaker også, var det ikke like enkelt.

Jeg har testet komfyrvakten nå, og klarte ikke aktivere den ved hjelp av den metoden som ble foreslått her.

Det er faktisk litt viktig å finne ut av dette for å se om det var en tilfeldighet, eller om hun plutselig har mistet evnen til å bruke kokeplatene.

Barnesikring finnes ikke, men hvis hun har mistet denne kunnskapen må vi la være å resette komfyrvakten, og finne andre alternativer for middagsmat. Hvis det bare var en tilfeldighet er det viktig at hun får lov til å opprettholde matlagingen så lenge det er praktisk mulig. 

Endret av Blue Moon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår begynner å pipe når temperaturen blir for høy. Om man ikke får ned temperaturen nok innen 1 minutt, kutter den strømmen til koketoppen. Den piper mer og mer og jævligere og jævligere frem til et punkt hvor den nesten høres litt ut som en røykvarsler, og der holder lyden seg frem til koketoppen er kald nok (selv om strømmen er kutta). 

Når plata har blitt såpass varm at strømmen kuttes, pleier vi å ta den av og legge den på benken. Da skrur den seg av. Vi har jo kontroll over plata når den har sagt ifra og tatt strømmen, og da gidder vi ikke plages med pipingen i fem minutter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at disse kan slå ut selv om ingenting er galt. Så lenge den fungerer og ingen skade har skjedd ville jeg tenkt at hun evnet å bruke komfyren, og heller sett an situasjonen. Det er jo ikke så rart at hun ikke kan redegjøre for dette; selv normalt oppegående personer kan mangle evnen til å forklare hvorfor noe skjedde i en slik situasjon. Ikke sykeliggjør det - det er vel uvant for henne? :)

Anonymkode: 96808...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilket merke av komfyrvakten det er, har personen fått den gjennom hjelpemiddelsentralen?

I så fall, så vil den slå ut av varme, eller at koketid overskrides det som er innstilt. Men den man får fra hjelpemiddelsentralen har en bevegelses sensor som gjør at den ikke vil slå ut når man står foran komfyren. 

Mest sannsynlig har det blitt for varmt, og det er veldig vanlig at eldre ikke får til komfyrvakten til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon

Takk for svarene.

Hun har hatt komfyrvakt lenge, men har ikke hatt problemer med den før nå, de siste ukene.

Men vi har fått avklart hvor utfordringen ligger nå, og det er ikke hos utstyret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bukkenbruse

Hater komfyrvakten min, må skru av platen noen minutter før du tar vekk kjelen vis ikke kutter den strømmen.

må drive å stille den jævla klokka på komfyren hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2019 at 8:25 PM, Blue Moon said:

Det var derfor jeg spurte her om for høy varme, eller for lang tid med aktivitet var de eneste mulighetene, eller om det kunne være andre grunner.  I så fall hadde saken vært grei, men da jeg fikk svar om at den kunne aktiveres av andre årsaker også, var det ikke like enkelt.

Jeg har testet komfyrvakten nå, og klarte ikke aktivere den ved hjelp av den metoden som ble foreslått her.

Det er faktisk litt viktig å finne ut av dette for å se om det var en tilfeldighet, eller om hun plutselig har mistet evnen til å bruke kokeplatene.

Barnesikring finnes ikke, men hvis hun har mistet denne kunnskapen må vi la være å resette komfyrvakten, og finne andre alternativer for middagsmat. Hvis det bare var en tilfeldighet er det viktig at hun får lov til å opprettholde matlagingen så lenge det er praktisk mulig. 

Min slår seg på når jeg koker ting over lenger tid. Og spesielt om jeg gjør det med flere plater. Det er helt normalt at den er sensitiv. Slår seg på når jeg løfter lokket av kjelen f.eks og så.

Anonymkode: 57542...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...