Gå til innhold

Ingen matlyst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg sliter med å spise. Jeg klarer ikke lenger å spise frokost, ingenting frister, og det er vanskelig å ta første biten. Det smaker likevel greit, og føler meg alltid mer energisk etter frokost.. Det er jo bare fordeler. Men det er veldig veldig vanskelig, og de fleste dagene klarer jeg ikke spise før jeg tar et eple eller noe pga sult i 13 tiden. Det holder frem til middag. Det er sjeldent jeg har lyst på middagen, så det blir det samme hinderet som frokosten, jeg får i meg en porsjon middag. Kveldene klarer jeg ikke spise for da er jeg kvalm. Frukt og grønnsaker går greit.. 

Jeg har altså ingen matlyst. Og jeg går rundt og er sliten og trøtt nettopp fordi jeg ikke spiser, og føler meg jo mye bedre når jeg får i meg mat, men det er så sinnsykt vanskelig å bare lage denne maten uten å tenke hvor ekkel brødskiven er der, og tenke på hele prosessen.. Det er trist å tenke at mat er ekkelt, og jeg trenger hjelp til å komme over det. Har noen noe støttende ord? 

I frykt for at tråden stenges: jeg har ingen spiseforstyrrelser, og jeg trenger kun litt råd som kan gjøre det litt lettere for meg å spise mat. Jeg tar kontakt med lege om det fortsetter i lengre tid. 

Anonymkode: df2e3...b73

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kjøpe næringsdrikker på apoteket om du ikke går til legen da, det er ikke så mye mer råd å gi til deg om du ikke er motivert for å få i deg næring tross dårlig matlyst. 

Anonymkode: 8997c...cf2

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kjøpe næringsdrikker på apoteket om du ikke går til legen da, det er ikke så mye mer råd å gi til deg om du ikke er motivert for å få i deg næring tross dårlig matlyst. 

Oppsummerte det jo ganske greit, men smaker ikke de skikkelig ekkelt..? Vil jo gjerne spise mat, men får det ikke helt til. 

Det blir nok løsningen om det fortsetter slik. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsummerte det jo ganske greit, men smaker ikke de skikkelig ekkelt..? Vil jo gjerne spise mat, men får det ikke helt til. 

Det blir nok løsningen om det fortsetter slik. 

Nei, de er jo laget slik at de med dårlig matlyst skal klare å få i seg det. Det er flere ulike smaker og merker. Jeg foretrekker sjokoladesmak. 

Næringsdrikker skal ikke erstatte måltider, men være et supplement. Du skal fortsatt spise frokost, lunsj og middag, men hvis du ikke får i deg nok til dette kan du drikke næringsdrikker for å få i deg nok. 

Anonymkode: 3a7b7...36a

• Liker 1
Skrevet

Dypp skiva i egg og melkeblanding og stek den lett i panna. Som arme riddere. Kan både gjøres med ost og smelte d eller med smør og syltetøy. Mmm! 

Anonymkode: 054f5...48e

Skrevet

Når matlysten min er på bunn, som den er nå, så blir det lettere å drikke kalloriene enn å spise de. Lager hjemmelaget smoothie. Med bær, litt olivenolje, banan, kiwi og litt h melk. Smaker godt 

Men skjønner veldig godt hvordan du har det. Helt forferdelig å ha så dårlig matlyst og ingenting smaker. Jeg må presse i meg mat for å ikke rase ned i vekt. Veier bare 51 kg, så har ikke mye å gå på

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motivert? Det er jo ikke det det handler om.. hvis du ikke har noe fint å si så ikke kommenter andres tråder når folk ligger nede. 

Har du dårlig matlyst er det ofte mye som ligger bak. Grunnen til at hun laget denne tråden er jo nettopp fordi dette er et problem for henne og noe hun er fortvilt over. Hun presser nok i seg det hun klarer, og har nok tenkt ut hva er det som frister.. hva klarer jeg å spise.. 

mitt råd er å ta tran og vitaminer i denne perioden. Gå turer og få gode opplevelser, snakk med noen om hvordan du har det, Finn ut hva årsaken er og se om det er noe du kan gjøre, etterhvert så kommer matlysten tilbake.  

Anonymkode: 0da17...c53

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dypp skiva i egg og melkeblanding og stek den lett i panna. Som arme riddere. Kan både gjøres med ost og smelte d eller med smør og syltetøy. Mmm! 

Anonymkode: 054f5...48e

Finnes mye som er godt ja, det blir for heftig for meg, blir kvalm av både egg, melk, brød, smør.. Syltetøyet lager jeg sjøl så det går noenlunde.. 

1 time siden, smalls skrev:

Når matlysten min er på bunn, som den er nå, så blir det lettere å drikke kalloriene enn å spise de. Lager hjemmelaget smoothie. Med bær, litt olivenolje, banan, kiwi og litt h melk. Smaker godt 

Men skjønner veldig godt hvordan du har det. Helt forferdelig å ha så dårlig matlyst og ingenting smaker. Jeg må presse i meg mat for å ikke rase ned i vekt. Veier bare 51 kg, så har ikke mye å gå på

Mye enklere å drikke dem ja. Har sluttet å drikke cola fordi jeg får vondt i magen, så om kroppen min ikke hadde reagert som den gjør, hadde det vært kaffe og redbull hele dagen.. Smoothie høres ut som en god ide 😍

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motivert? Det er jo ikke det det handler om.. hvis du ikke har noe fint å si så ikke kommenter andres tråder når folk ligger nede. 

Har du dårlig matlyst er det ofte mye som ligger bak. Grunnen til at hun laget denne tråden er jo nettopp fordi dette er et problem for henne og noe hun er fortvilt over. Hun presser nok i seg det hun klarer, og har nok tenkt ut hva er det som frister.. hva klarer jeg å spise.. 

mitt råd er å ta tran og vitaminer i denne perioden. Gå turer og få gode opplevelser, snakk med noen om hvordan du har det, Finn ut hva årsaken er og se om det er noe du kan gjøre, etterhvert så kommer matlysten tilbake.  

Tusen takk for godt råd, kanskje det hjelper med litt fine opplevelser:) merker når jeg beveger meg mer at jeg får mer lyst på Mat..trening klarer jeg ikke nå til å begynne med pga smerter og svimmel osv, men gåturer i snøen vil kanskje være lettere.. 

Tusen takk ❤️

Skrevet

Ts, kjøp deg B-tonin sirup på apoteket, de skal slutte med den men den finnes fortsatt på apoteket. Ta en kork hver morgen og kveld, det vil hjelpe. Den sirupen var det eneste som reddet meg da jeg hadde ikke matlyst. God bedring❤️

Anonymkode: c9ddb...6d8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, motivasjon har særdeles mye å si når det kommer til at man har dårlig matlyst, og det kommer fra noen som har hatt tarmsykdom fra jeg var barn, så dette kan jeg mer om enn de fleste som blir krenka bare man nevner ordet motivasjon. Så lenge man ikke kaster opp av å spise eller har f.eks sykdommer i halsen eller andre steder som gjør at man fysisk ikke er i stand til å få i seg næring så hjelper motivasjonen for å holde vekta oppe særdeles mye. Om man ikke har lyst på mat kan man likevel presse i seg overraskende mye bare av ren vilje. Jeg har sittet og spist og brekt meg om hverandre, men visst at det er det som skal til. Jeg har ligget på sofaen etter å ha drukket næringsdrikker helt i ro i fosterstilling for å prøve å få kroppen til å ta til seg næringen i stedet for at det kommer i retur fordi jeg har vært så sykt kvalm. Jeg har gått på zofran i månedsvis i strekk under utredninger og behandlinger fordi jeg har vært helt avhengig av det for å i det hele tatt skal kunne spise. Så om man ikke engang er kvalm, men bare har litt dårlig matlyst, så er det motivasjonen det står på om man ikke greier å ta til seg næring. Og da får man kjøpe næringsdrikker om det er tilfellet og man ikke vil gå til legen med det første. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...