Gå til innhold

Hund som egner seg til hundesport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så smått på leit etter ny hund og denne gangen kan jeg godt tenke meg en rase som kan egne seg til f.eks agility og rallylydighet. Har lang erfaring med hunder, men har alltid hatt "familiehunder" så alle slags former for hundesport er helt ukjent for meg. Noen som har tips til en rase som kan egne seg? Jeg har tidligere hatt border collie, men ønsker ikke en fult så aktiv hund igjen pga bosituasjon. 

Jeg ønsker en forholdsvis liten hund, men ikke chihuahua liten. Lettlært og aktiv, men må også tåle en sofadag innimellom. 

Anonymkode: f6a3a...42f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Puddel i ønsket størrelse? 

Anonymkode: 08d97...d03

• Liker 1
Skrevet

Dansk-svensk gårdshund👍

Anonymkode: b3636...6ed

Skrevet

Border Collie. Er vel en av de smarteste hunderasene og ypperlig for agility.

Anonymkode: 22150...a79

Skrevet

Shetland Sheepdog er fin til agility. BC er ofte "for" rask eller stresset og ender opp med å bomme i løypa

Anonymkode: 8d953...322

• Liker 3
Skrevet

TS her :)

Tusen takk for gode tips :)

Puddelen trenger vel en del pelsstell? Jeg har hest så mine hunder ser ofte ut som om de bor i skogen. Ser for meg at det blir mye styr med den pelsen? Men jeg har ingen erfaring med det.

Dansk-svensk gårdshund er en av rasene jeg lukter på ja :) Liker størrelsen godt. Er de litt enklere i hodet enn Jack-Russelen? Vi er ofte på steder med mye hunder og de Jackene jeg har truffet er ofte så hissige mot andre....

Jeg har en Border Collie og ønsker ikke en så aktiv rase igjen. Det er virkelig min drømmehund, men pga bosituasjon (bor i byggefelt nå) så syntes jeg at det er vanskelig å få aktivisert den nok. Min er gammel og grå og krever ikke all verdens lenger så det går fint med den, men ser for meg at en unghund vil gå på veggene her. Når jeg kjøpte den jeg allerede har bodde jeg på småbruk og fikk aktivisert hunden på en helt annen måte. Planen var opprinnelig å gå agility med den jeg har, men dessverre har den noen helseutfordringer som satt en stopper for den planen så den har vært familiehund :)

Shetland Sheepdog har jeg ingen erfaring med, men nydelige hunder :)  De krever vel en del mindre enn BC?

Sånn for å legge til noe jeg glemte i HI: Samboeren min er veldig glad i fuglejakt og ønsker veldig sterkt at den neste hunden kanskje kan være vannapporterende. Finnes det en rase som både kan egne seg til mitt bruk OG til hans? Det trenger ikke å være en super jakthund (det vil ingen av oss ha), men om den hadde hatt en viss snøring på å hente en and så hadde det vært veldig fint :) Han har faktisk trent opp BCen til det, så alt er mulig bare man legger go´viljen til :P 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn for å legge til noe jeg glemte i HI: Samboeren min er veldig glad i fuglejakt og ønsker veldig sterkt at den neste hunden kanskje kan være vannapporterende. Finnes det en rase som både kan egne seg til mitt bruk OG til hans? Det trenger ikke å være en super jakthund (det vil ingen av oss ha), men om den hadde hatt en viss snøring på å hente en and så hadde det vært veldig fint :) Han har faktisk trent opp BCen til det, så alt er mulig bare man legger go´viljen til :P 

Toller? 

Anonymkode: 1e8f1...5cf

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Puddelen trenger vel en del pelsstell? Jeg har hest så mine hunder ser ofte ut som om de bor i skogen. Ser for meg at det blir mye styr med den pelsen? Men jeg har ingen erfaring med det.

Dansk-svensk gårdshund er en av rasene jeg lukter på ja :) Liker størrelsen godt. Er de litt enklere i hodet enn Jack-Russelen? Vi er ofte på steder med mye hunder og de Jackene jeg har truffet er ofte så hissige mot andre....

Jeg har en Border Collie og ønsker ikke en så aktiv rase igjen. Det er virkelig min drømmehund, men pga bosituasjon (bor i byggefelt nå) så syntes jeg at det er vanskelig å få aktivisert den nok. Min er gammel og grå og krever ikke all verdens lenger så det går fint med den, men ser for meg at en unghund vil gå på veggene her. Når jeg kjøpte den jeg allerede har bodde jeg på småbruk og fikk aktivisert hunden på en helt annen måte. Planen var opprinnelig å gå agility med den jeg har, men dessverre har den noen helseutfordringer som satt en stopper for den planen så den har vært familiehund :)

Shetland Sheepdog har jeg ingen erfaring med, men nydelige hunder :)  De krever vel en del mindre enn BC?

Da hadde jeg gått for en av retrieverrasene. Min favoritt er Flatten! Glad, aktiv, energisk, kjærlig, morsom, lærevillig, trenerfokusert, matmotivert. Tolleren er også fin!

Anonymkode: 0e1b4...74c

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Engelsk springer spaniel? 

Anonymkode: 08d97...d03

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte med en gang toller! Hele navnet er Nova scotia duck tolling retriever. De har god motor, og er avlet for å apportere and.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for flere gode tips :) Tolleren har jeg ingen erfaring med, men skal lese meg opp på den 😄 

Skrevet

Kanskje en «jaktgolden» ?

Skrevet

Jeg har jack russell terrier, og har forsøkt meg på lydighet, rallylydighet og agility. Jack'en er super til alle! Hannen min kan være ganske skarp mot andre hanner, så det er jo litt slitsomt. Det går likevel bra å trene på samlinger med andre, for da er han veldig fokusert på fører og treningen. 

Tispa er helt super i lag med andre hunder, og er også veldig førerorientert og tar ting veldig raskt på trening. 

Disse har dog ikke noe særlig apport, om du ønsket en hund til den bruken også. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dansk-svensk gårdshund👍

Eller en Breton. De egner seg både til jakt og agility😊 

Skrevet

Det du er ute etter er en bordercollie, toller, golden, setter etc. Og alle disse har ett høyt aktivitetskrav.

Skrevet

Portugisisk Vannhund?

Anonymkode: d31be...667

• Liker 1
Skrevet

Ser det foreslås fuglehunder (Breton bl.a). Sikkert ingen umulig oppgave,men du gjør det definitivt lettere for deg selv ved å velge en rase uten interesse for fugler. 

Mtp belastning på ledd så ville jeg valgt en lett rase av noe slag. 

Skrevet
37 minutter siden, Julie skrev:

Ser det foreslås fuglehunder (Breton bl.a). Sikkert ingen umulig oppgave,men du gjør det definitivt lettere for deg selv ved å velge en rase uten interesse for fugler. 

Mtp belastning på ledd så ville jeg valgt en lett rase av noe slag. 

Og hvis du hadde giddet å lese alt, hadde du sett at de ønsket en hund som kunne både apportere fugl (jakt) og brukes i Agility . Derfor forslag på fuglehunder.

Anonymkode: b2ce4...468

• Liker 2
Skrevet

jaktgolden, eller jaktcocker om du vil ha en liten en.

Anonymkode: 8a947...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...