AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Og vil dele sin erfaring? Anonymkode: 536ee...fbe
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Ja. Brukte MyHeritage.com. Brukte ca 2 uker på å få svar. Får stadig info om fjern slekt. Det nærmeste er 3,4% likt DNA. Anonymkode: aec11...592 1
Gjest Juks Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og vil dele sin erfaring? Anonymkode: 536ee...fbe Tenker du kun på DNA-testen eller DNA-helse? Førstnevnte ville jeg ikke hatt noe problem med å ta, det finner jo bare ditt opphav. Egentlig litt kult. Jeg har spekulert litt rundt den DNA Helsetesten, men er jo faktisk litt redd for å få informasjon jeg egentlig ikke behøver å vite om. Skeptisk. Ikke til testen, men til meg selv 😜 Noen som har tatt en slik også?
Gjest theTitanic Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 Akkurat nå, Juks skrev: Tenker du kun på DNA-testen eller DNA-helse? Førstnevnte ville jeg ikke hatt noe problem med å ta, det finner jo bare ditt opphav. Egentlig litt kult. Jeg har spekulert litt rundt den DNA Helsetesten, men er jo faktisk litt redd for å få informasjon jeg egentlig ikke behøver å vite om. Skeptisk. Ikke til testen, men til meg selv 😜 Noen som har tatt en slik også? Helsetesten har jeg ikke tatt og kommer ikke til å ta den. Ikke fordi jeg har snev av helseangst for det har jeg ikke, men fordi jeg anser informasjonen som uinteressant. Den burde rett og slett forbys. Det var et eksempel med Dr. Phil der han ble opplyst om hvor disponibel han var for arvelige sykdommer. Først og fremst viktig å merke seg at ALLE i samfunnet er disponert for sykdommer så resultater vil du uansett få. Noe han fikk. Håper testen også viser hvor disponibelt utsatt det er vanlig å være så listen ikke blir uendelig. Og om du er 60% disponibel for noe så er det 40% sjanse for at det aldri vil skje. Er du 1% utsatt for noe så kan det skje. En mulighet er en mulighet selv om den er aldri så liten. (Det er tross alt derfor vi spiller lotto.) Og nettopp dette er farlig tenking. Denne testen er bare en ny måte å tjene penger på, og den vil belaste helsevesenet, skape grobunn for helseangst og hysteri. De. Phil hadde mindre odds for diabetes iflg testen, men diabetes hadde han likevel om jeg husker rett. Oppvekst og miljø har mye å si for vår fysiske og psykiske helse samt evne til å tåle belastninger. Hva vil skje i dine tanker om du er 70% disponibel for kreft? Du vil ha denne tanken i større eller mindre grad i resten av ditt liv. Og kanskje ble du aldri syk. En helt unyttig evighetsbekymring.
Gjest Juks Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 2 minutter siden, theTitanic skrev: Helsetesten har jeg ikke tatt og kommer ikke til å ta den. Ikke fordi jeg har snev av helseangst for det har jeg ikke, men fordi jeg anser informasjonen som uinteressant. Den burde rett og slett forbys. Det var et eksempel med Dr. Phil der han ble opplyst om hvor disponibel han var for arvelige sykdommer. Først og fremst viktig å merke seg at ALLE i samfunnet er disponert for sykdommer så resultater vil du uansett få. Noe han fikk. Håper testen også viser hvor disponibelt utsatt det er vanlig å være så listen ikke blir uendelig. Og om du er 60% disponibel for noe så er det 40% sjanse for at det aldri vil skje. Er du 1% utsatt for noe så kan det skje. En mulighet er en mulighet selv om den er aldri så liten. (Det er tross alt derfor vi spiller lotto.) Og nettopp dette er farlig tenking. Denne testen er bare en ny måte å tjene penger på, og den vil belaste helsevesenet, skape grobunn for helseangst og hysteri. De. Phil hadde mindre odds for diabetes iflg testen, men diabetes hadde han likevel om jeg husker rett. Oppvekst og miljø har mye å si for vår fysiske og psykiske helse samt evne til å tåle belastninger. Hva vil skje i dine tanker om du er 70% disponibel for kreft? Du vil ha denne tanken i større eller mindre grad i resten av ditt liv. Og kanskje ble du aldri syk. En helt unyttig evighetsbekymring. Det er jo nettopp det du skriver som gjør meg skeptisk, men jeg kan ikke slå under en stol at jeg ikke synes det er interessant og tiltrekkende for det. Mine tanker? Tja. Jeg tenker at å være disponibel sier jo ingenting om at jeg faktisk kommer til å få det. Og hvis jeg får det, kan jo det være 40 år fram i tid, en tid hvor kreftgåta er løst for lenge siden. Vil ikke påstå at jeg ville blitt preget, men jeg tror nok at mange blir det! Dessuten innehar testen svært mange usikkerhetsmomenter, og kan på det grunnlag ikke være så nøyaktige. Det er som du sier flere ting som påvirker et menneskets helse enn bare biologi i form av gener. Det som derimot bekymrer meg mest er å "selge" DNA'et sitt til et slik selskap. Faktisk, du selger det ikke, du betaler for det. DNA'et kommer nok til å bli bevart. Kan det brukes imot meg en dag? Usikkert. Men man finner mye verdifull verdi ved å beholde et menneskets DNA. Sjansen for at det blir solgt videre igjen er kanskje også tilstede.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 57 minutter siden, theTitanic skrev: Helsetesten har jeg ikke tatt og kommer ikke til å ta den. Ikke fordi jeg har snev av helseangst for det har jeg ikke, men fordi jeg anser informasjonen som uinteressant. Den burde rett og slett forbys. Det var et eksempel med Dr. Phil der han ble opplyst om hvor disponibel han var for arvelige sykdommer. Først og fremst viktig å merke seg at ALLE i samfunnet er disponert for sykdommer så resultater vil du uansett få. Noe han fikk. Håper testen også viser hvor disponibelt utsatt det er vanlig å være så listen ikke blir uendelig. Og om du er 60% disponibel for noe så er det 40% sjanse for at det aldri vil skje. Er du 1% utsatt for noe så kan det skje. En mulighet er en mulighet selv om den er aldri så liten. (Det er tross alt derfor vi spiller lotto.) Og nettopp dette er farlig tenking. Denne testen er bare en ny måte å tjene penger på, og den vil belaste helsevesenet, skape grobunn for helseangst og hysteri. De. Phil hadde mindre odds for diabetes iflg testen, men diabetes hadde han likevel om jeg husker rett. Oppvekst og miljø har mye å si for vår fysiske og psykiske helse samt evne til å tåle belastninger. Hva vil skje i dine tanker om du er 70% disponibel for kreft? Du vil ha denne tanken i større eller mindre grad i resten av ditt liv. Og kanskje ble du aldri syk. En helt unyttig evighetsbekymring. Nå er det sånn at slike genetiske helsetester kan være svært så hjelpsomme for enkelte også. I min familie er det mange som er syke og/eller funksjonshemmede på ulikt vis (så også jeg) og mange som fødes med psykisk utviklingshemming og ulike syndromtrekk. Kun en eneste av oss hadde fått en diagnose: et svært sjeldent syndrom som ingen av oss rundt syntes stemte og han har heller ikke respondert riktig på det som finnes av symptomdempende behandling. Jeg valgte etterhvert å ta helsetesten gjennom 23andme i håp om å få noen svar i forhold til egen helse siden jeg er lei av å bruke livet mitt på å vente på at en eller annen fraksjon innen helsevesenet kanskje, men bare kanskje, kan ta en eller annen test hvert ørtende år og ikke bare sitte og si "ha" og "hmm" og "mmm" mens de sukker oppgitt. Men jeg fikk ingen treff på 23andme, så jeg sendte like godt genmaterialet mitt videre til en annen aktør som tester for langt flere genfeil og ble testet for rundt 700 genetiske lidelser. Og der ble det full bingo. Ikke på meg, jeg vet fremdeles ikke hva som feiler meg, men på mange i slekta. For hver eneste lidelse jeg var bærer av, ble vi sittende og måpe når vi googlet oss fram til hva det var (vi hadde ikke hørt om noen av diagnosene før). For der var jammen mora mi, søstera mi, tanta mi, kusina mi, bestefar, bestemor, to av grandonklene mine, min fars fetter, tre av tremenningene mine og enda mange flere. Og ikke minst fetteren min, han som var diagnostisert med det sjeldne syndromet. Jeg tok det opp med samtlige av dem/deres pårørende og viste dem resultatene mine og det jeg fant av informasjon om lidelsene på nett. Og de tok det videre til sine leger som sendte dem videre for genetisk testing. Per i dag har mange av dem fått skikkelige diagnoser og dietter/behandling/tilpasninger som hjelper eller i det minste lindrer. Det dreier seg om kjempesjeldne sykdommer og syndromer som hverken vi eller legene hadde hørt om, men som tydeligvis går i arv i vår familie og som jeg er bærer av. Til og med han som var diagnostisert fra før har fått en ny og denne gangen korrekt diagnose. Og en ting til jeg har fått svar på, er hva som etter all sannsynlighet feilte det alvorlig misdannede barnet jeg engang mistet bare minutter etter fødselen. Det svaret var veldig godt å få for sjela. Jeg vil vel si at min gentest har gjort alt annet enn å belaste helsevesenet. Den har snarere avlastet det. Og grobunn for helseangst, har den nok ikke gitt. Derimot behøver jeg ikke å bekymre meg særlig mye for noen som helst av de vanlige genetiske lidelsene. Genene mine er nemlig kjemisk fri for absolutt alle vanlige ting som hjertelidelser, kreft og demens. Jeg ser for all del at det er mange etiske problemer knyttet til slike tester. Men det ligger også muligheter der for å endelig få svar og hjelp for de aller svakeste pasientene - de som går livet gjennom uten noen diagnose og dermed heller ikke får noen adekvat behandling, hjelp eller tilpasning. Eller noen forståelse. Anonymkode: 88d73...a5a 3
Gjest theTitanic Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 9 timer siden, Juks skrev: Det er jo nettopp det du skriver som gjør meg skeptisk, men jeg kan ikke slå under en stol at jeg ikke synes det er interessant og tiltrekkende for det. Mine tanker? Tja. Jeg tenker at å være disponibel sier jo ingenting om at jeg faktisk kommer til å få det. Og hvis jeg får det, kan jo det være 40 år fram i tid, en tid hvor kreftgåta er løst for lenge siden. Vil ikke påstå at jeg ville blitt preget, men jeg tror nok at mange blir det! Dessuten innehar testen svært mange usikkerhetsmomenter, og kan på det grunnlag ikke være så nøyaktige. Det er som du sier flere ting som påvirker et menneskets helse enn bare biologi i form av gener. Det som derimot bekymrer meg mest er å "selge" DNA'et sitt til et slik selskap. Faktisk, du selger det ikke, du betaler for det. DNA'et kommer nok til å bli bevart. Kan det brukes imot meg en dag? Usikkert. Men man finner mye verdifull verdi ved å beholde et menneskets DNA. Sjansen for at det blir solgt videre igjen er kanskje også tilstede. Tenker du noengang å gjøre kriminelle handlinger så vil det bli en ulempe kanskje. Eller om dnaet ditt dukker opp på et åsted. Forsikringsbransjen kan sikkert finne på å kjøpe DNA for å bruke i helseforsikringssaker. Det er vel hva jeg ser for meg av scenarioer. Disse tingene anser jeg ikke som relevant for meg egentlig. Har ingen planer om å bli kriminell og helseforsikring får jeg uansett ikke.
Gjest Juks Skrevet 10. november 2019 #8 Skrevet 10. november 2019 53 minutter siden, theTitanic skrev: Tenker du noengang å gjøre kriminelle handlinger så vil det bli en ulempe kanskje. Eller om dnaet ditt dukker opp på et åsted. Forsikringsbransjen kan sikkert finne på å kjøpe DNA for å bruke i helseforsikringssaker. Det er vel hva jeg ser for meg av scenarioer. Disse tingene anser jeg ikke som relevant for meg egentlig. Har ingen planer om å bli kriminell og helseforsikring får jeg uansett ikke. Nei. Var ikke akkurat det jeg tenkte på. Et menneskeDNA kan brukes til mye mer enn kriminalitet og forsikring.
Gjest theTitanic Skrevet 10. november 2019 #9 Skrevet 10. november 2019 9 minutter siden, Juks skrev: Nei. Var ikke akkurat det jeg tenkte på. Et menneskeDNA kan brukes til mye mer enn kriminalitet og forsikring. Hva tenker du? La oss gjerne komme med forslag til hva som potensielt er mulig. Kanskje har du tenkt på noe jeg ikke har tenkt på.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #10 Skrevet 10. november 2019 Jeg ønsker å ta for å finne ut hvor moren min er ifra. Jeg er adoptert fra Europa. Noen som har erfaring med sånne DNA tester? Anonymkode: 536ee...fbe
fiskennemo Skrevet 10. november 2019 #11 Skrevet 10. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å ta for å finne ut hvor moren min er ifra. Jeg er adoptert fra Europa. Noen som har erfaring med sånne DNA tester? Anonymkode: 536ee...fbe Min mor har tatt en slik test, og resultatet ble 99% skandinavisk og 1% afrikansk.🤔
Djungelvrål Skrevet 10. november 2019 #12 Skrevet 10. november 2019 53 minutter siden, fiskennemo skrev: Min mor har tatt en slik test, og resultatet ble 99% skandinavisk og 1% afrikansk.🤔 Syns den ene prosenten i trekk, hår eller hudfarge?
fiskennemo Skrevet 10. november 2019 #13 Skrevet 10. november 2019 Akkurat nå, SupaWoman skrev: Syns den ene prosenten i trekk, hår eller hudfarge? Vel, hun har helt svart hår, lyseblå øyne, skandinaviske trekk, hun har nok noe mørkere hud-tone enn "vanlig" skandinavisk, blir veldig fort brun og fargen holder lenge. Den 1% må nok komme fra mormor, for alle bakover i slekta der hadde kullsvart hår. 😄
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå