Gå til innhold

Antrale follikler...??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk utført ultralydundersøkelse rett før jeg hadde eggløsning, og legen fant hhv. 5 og 7 antrale follikler, totalt 12 altså. Har forstått det slik at dette er ganske lite, og at man helst bør ha minimum 10 follikler på hver side? Iallefall er under 6 tegn på redusert eggstokkfunksjon?

Jeg blir usikker på hvordan jeg skal forstå dette opp imot hormonprøvene mine, som viser AMH på 19 og FSH på 8, østradiol 0,13. Dette målt på 1. syklusdag. Jeg trodde en AMH på 19 burde indikere flere follikler? Men antrale follikler varierer kanskje litt fra måned til måned?

Jeg leser på nettet at man bør få tatt ultralyd for å telle antrale follikler på syklusdag 1, 3 eller 5. Jeg fikk mine telt på syklusdag 12. Er det sånn at man "mister" noen follikler fra starten av syklusen til eggløsning? I en normal syklus er det vel bare èn follikkel som modnes såpass mye at den slipper et egg? Ser man flere antrale follikler i starten av syklus enn midtveis i syklusen? 

Er det noen som har peiiling på dette temaet og kan dele litt informasjon..? 

Anonymkode: a9db8...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor mange man egentlig skal ha, men jeg hadde 45 til sammen, og fikk påvist pco 😅

Anonymkode: 4f7ab...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor mange man egentlig skal ha, men jeg hadde 45 til sammen, og fikk påvist pco 😅

Anonymkode: 4f7ab...081

Det kan bli for mye av det gode også :) Håper du har fått riktig behandling! Men har forstått det sånn at det helst bør være over 10-12 follikler på HVER side, så selv er jeg jo langt unna dette.. :( 

Anonymkode: a9db8...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke nøyaktig hvilke tall jeg fikk på antall antrale follikler, eller hvilken syklusdag de ble telt, men det var ca. samme antall som hos deg. Sånn ut fra hukommelsen tror jeg kanskje det var 5 og 7, men jeg har ikke skrevet det ned noe sted. Jeg hadde AMH på 11.

Om det er lite eller ikke, kommer nok en del an på alder også. Jeg var 31, og fikk beskjed om at både AMH og antrale follikler indikerte litt lav eggreserve for alderen. Men eggreserven var likevel godt innenfor normalen. Det skulle ikke ha noe å si for sjansene for graviditet på det tidspunktet, men det var en indikasjon på at vi kanskje ikke hadde så god tid, og at eggreserven kan bli problematisk lav tidligere hos meg enn hos gjennomsnittet. 

Anonymkode: ade01...8fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over: tusen takk for svar! :)

Jeg er 38, men alderen er jo den sterkeste prediktoren for fertilitet, så jeg har jo ikke oddsene på min side selv om det finnes mange kvinner som er endel yngre enn meg med samme hormonverdier/antall follikler som jeg.. 

Jeg synes bare det er litt rart at AMH hos meg viser 19, og så har jeg så lavt antalla ntrale follikler.. Skulle tro at AMH på 19 indikerte bedre eggreserver. Men hvis AMH på 11, som du fikk, indikerer lave eggreserver så er kanskje ikke 19 så mye å rope hurra for heller.. 

Håper du får god oppfølging hvis du forsøker på IVF, og at du lykkes! :) 

Anonymkode: a9db8...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til deg over: tusen takk for svar! :)

Jeg er 38, men alderen er jo den sterkeste prediktoren for fertilitet, så jeg har jo ikke oddsene på min side selv om det finnes mange kvinner som er endel yngre enn meg med samme hormonverdier/antall follikler som jeg.. 

Jeg synes bare det er litt rart at AMH hos meg viser 19, og så har jeg så lavt antalla ntrale follikler.. Skulle tro at AMH på 19 indikerte bedre eggreserver. Men hvis AMH på 11, som du fikk, indikerer lave eggreserver så er kanskje ikke 19 så mye å rope hurra for heller.. 

Håper du får god oppfølging hvis du forsøker på IVF, og at du lykkes! :) 

Anonymkode: a9db8...d27

Jeg tror 19 er en god verdi for AMH ved 38 år :) Og sånn ut i fra alder, syns jeg egentlig antallet ditt follikler høres bra ut det også. Hos meg var det jo bare litt lavt ut i fra alder som 31-åring. 

Vi lyktes med IVF, jeg er gravid med nr. 2 nå. Og nå er jeg straks 36, og regner med at eggreserven min har sunket en del på de 5 årene som har gått. 

Lykke til til deg også! Jeg tror altså ikke at eggreserven din er så dårlig for 38 år, uten at jeg er noen ekspert på området. Kvaliteten er viktigere enn antall egg man har igjen. Men det er en fordel å få ut en del egg ved IVF for ha større sjanse for at minst ett av dem er godt. Og både antrale follikler og AMH tyder på at du fortsatt kan få ut en god mengde egg :) 

Anonymkode: ade01...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og meg over igjen. En ting til; som du nevner i første innlegg så vil antallet antrale follikler variere fra måned til måned. Så det kan godt hende det ble telt i en "dårlig syklus" hos deg. Jeg hadde ikke redusert eggstokkfunksjon da mine ble telt til ca. samme antall. Vi ble bare rådet til å ikke vente med behandling, siden eggreserven stadig synker. Når jeg er 38, kan det hende den er blitt så lav at sjansene hadde vært små for oss. 

Anonymkode: ade01...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde AMH på 6 og hadde 7 follikler på hver side. Jeg fikk beskjed om at min AMH verdi ikke samstemte helt med antall follikler de så. Jeg hadde 7-8 på hver side hver mnd de sjekket frem til jeg ble gravid på 4pp. 

Kanskje ta en ny AMH prøve? Evt. Sjekke follikler igjen neste mnd å se om det har endret seg? Men fikk beskjed om at de heller ønsker å se til sammen 12-15 enn å se 20-30 tilsammen da det ofte indikerer dårligere kvalitet på eggene. 

Syns du har fått et fint resultat på den innvendige ultralyden :) prøvene dine er fine og med tanke på alderen din så er dette veldig bra syns jeg. 

Anonymkode: 53a2c...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at man helst må ha 10 på hver sin side. Jeg har aldri mer enn 1 eller to folliker, for ut 1-2 egg, har en amh på 7

Anonymkode: e89d9...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har de talt 9 follikler, har amh på 6,4. Fsh er bra. Har etter stimulering fått ut 5 egg i riktig størrelse vanligvis. Det er ikke alltid de klarer telle alle eggposene, og det kan variere hvilke tall du får oppgitt. Jeg var f.eks på sykehuset når vi søkte om ivf offentlig, og da så de bare 4, men sa at det kunne være flere, men at ultralydapparatet var for dårlig. Da ble jeg superstressa et lite øyeblikk. Vi har hatt flere ivf-runder og har alltid fått en blasto til innsett, nå sist fikk vi tre blastoer. 

Jeg mener også å huske at de sa det kunne variere fra måned til måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...