Gå til innhold

Ukjent nummer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, fikk en melding isted hvor det sto «keep this» også var det et par tall. Prøvde å ringe opp men nummeret var ikke i bruk. Hva er dette? Spam, noe alvorlig, eller hva? Noen som vet noe?

Anonymkode: 6bee7...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spam eller svindelforsøk, tenker jeg? Var det et norsk eller utenlandsk nummer? 

Generelt sett er det veldig dumt å ringe opp slike nummer. Det er en kjent svindel å prøve å få folk til å ringe opp dritdyre nummer. 

Anonymkode: 0d56c...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri ring sånne nummer. I verste fall ØNSKER de at du ringer de, så tapper de deg for penger ved at det er et sånt nummer man må betale når man ringer. Kanskje vil noen svare når du ringer, og prøve å lure penger eller annen informasjon ut av deg.

Ignorer det. I beste fall har de bare sendt til feil person. I verste fall er det noe mer dystert. Uansett er det ikke mye å gjøre med det.

Ignorer det, aldri svar på meldinger fra det nummeret, og aldri ring det opp igjen. Gjerne blokker det, hvis du ønsker det.

Anonymkode: cb474...9b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri ring sånne nummer. I verste fall ØNSKER de at du ringer de, så tapper de deg for penger ved at det er et sånt nummer man må betale når man ringer. Kanskje vil noen svare når du ringer, og prøve å lure penger eller annen informasjon ut av deg.

Ignorer det. I beste fall har de bare sendt til feil person. I verste fall er det noe mer dystert. Uansett er det ikke mye å gjøre med det.

Ignorer det, aldri svar på meldinger fra det nummeret, og aldri ring det opp igjen. Gjerne blokker det, hvis du ønsker det.

Anonymkode: cb474...9b8

Er smånervøs, hvorfor til meg? Hva har jeg gjort? Håper de sendte til feil eller spam

Anonymkode: 6bee7...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spam eller svindelforsøk, tenker jeg? Var det et norsk eller utenlandsk nummer? 

Generelt sett er det veldig dumt å ringe opp slike nummer. Det er en kjent svindel å prøve å få folk til å ringe opp dritdyre nummer. 

Anonymkode: 0d56c...b98

Var et nr fra Hellas, kan de tappe penger selv om jeg ringte og det som ble sagt var «nummeret er ikke i bruk»?

Anonymkode: 6bee7...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er smånervøs, hvorfor til meg? Hva har jeg gjort? Håper de sendte til feil eller spam

Anonymkode: 6bee7...2d2

Det er ikke personlig. De hadde bare tilfeldigvis jobbet seg frem til ditt telefonnummer i lista si.

Anonymkode: 0d56c...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var et nr fra Hellas, kan de tappe penger selv om jeg ringte og det som ble sagt var «nummeret er ikke i bruk»?

Anonymkode: 6bee7...2d2

Ville ringt politiet og spurt, samt informere dem om nummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var et nr fra Hellas, kan de tappe penger selv om jeg ringte og det som ble sagt var «nummeret er ikke i bruk»?

Anonymkode: 6bee7...2d2

Det kommer nok an på om beskjeden du hørte tilhører et telefonselskap, eller en telefonsvarer som er satt opp for å svare på anrop fra lettlurte nordmenn. 

Anonymkode: 0d56c...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, snoren skrev:

Ville ringt politiet og spurt, samt informere dem om nummeret.

Og hva mener du politiet skal gjøre med dette? Det er dessverre helt urealistisk å tro at politiet har kapasitet til å håndtere ethvert forsøk på telefonsvindel noen blir utsatt for. Er du klar over hvor mange slike oppringninger som gjøres hver time, hver dag, hele året, og fra hvor mange forskjellige kilder over hele verden? 

Anonymkode: 0d56c...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hva mener du politiet skal gjøre med dette? Det er dessverre helt urealistisk å tro at politiet har kapasitet til å håndtere ethvert forsøk på telefonsvindel noen blir utsatt for. Er du klar over hvor mange slike oppringninger som gjøres hver time, hver dag, hele året, og fra hvor mange forskjellige kilder over hele verden? 

Anonymkode: 0d56c...b98

de kan svare deg på om det er noen muligheter for at de har trukket penger fra telefonen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, snoren skrev:

Ville ringt politiet og spurt, samt informere dem om nummeret.

Hvorfor?

Anonymkode: 6bee7...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, snoren skrev:

de kan svare deg på om det er noen muligheter for at de har trukket penger fra telefonen din

Nei. Det finner TS lettest ut selv, ved å logge på "min side" e.l. hos operatøren din, evt vente til telefonregningen kommer eller kontakte operatøren direkte. Politiet har ikke tilgang til denne informasjonen uten videre. 

Anonymkode: 0d56c...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så innlegget når det ble skrevet, og har kanskje ikke så mye for seg nå men sier det bare likevel. Kom til å tenke på det nå siden jeg fikk den samme meldingen, men det var meningen. Du hadde ikke prøvd å logge inn på noe som trengte en bekreftelse gjennom mobilen? Da skriver du inn denne koden der du prøver å logge inn og du blir innlogget. 

Anonymkode: 558dd...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/9/2019 at 1:54 PM, snoren said:

de kan svare deg på om det er noen muligheter for at de har trukket penger fra telefonen din

Men da burde man heller ringe mobiloperatøren, som faktisk kan se dette, i stedet for å ringe politiet og be de svare på et hypotetisk spørsmål. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så innlegget når det ble skrevet, og har kanskje ikke så mye for seg nå men sier det bare likevel. Kom til å tenke på det nå siden jeg fikk den samme meldingen, men det var meningen. Du hadde ikke prøvd å logge inn på noe som trengte en bekreftelse gjennom mobilen? Da skriver du inn denne koden der du prøver å logge inn og du blir innlogget. 

Anonymkode: 558dd...635

Sannsynligvis dette.

Svindelforsøk skal ha deg til å ringe tilbake. Da er det meningsløst å heller sende SMS med noe som fremstår som en automatisert utsendelse av en bekreftelseskode - som en vanligvis ikke ringer opp igjen, siden de fleste vet slikt  er utsendt av et dataprogram.

TS, Om du ikke har bedt om denne utsendingen selv, så er det nok bare noen andre som har tastet inn nummeret sitt feil når de prøvde å registrere seg på en nettside. 

 

Anonymkode: 4694f...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På Saturday, November 09, 2019 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Hei, fikk en melding isted hvor det sto «keep this» også var det et par tall. Prøvde å ringe opp men nummeret var ikke i bruk. Hva er dette? Spam, noe alvorlig, eller hva? Noen som vet noe?

Anonymkode: 6bee7...2d2

Mem hvorfor i all verden gidder du egentlig å ringe opp igen til slike nummer!?? 

Er det ett utenlandsk telefon-nummer, så risikerer du selvfølgelig at det blir SVINDYRT for deg å forsøke å kontakte dem. 

Anonymkode: db742...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...