Gå til innhold

"ikke bruk skjøteledninger" reelt??

miniomelett

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skjønner at det er fare forbundet med å bruke skjøteledninger, og især seriekoblede skjøteledninger osv. Men hva er alternativet? Dere som ikke bruker skjøteledninger, hva gjør dere?

Jeg har for eks en stikk i den ene veggen på et rom. Der har jeg stsjonær PC, så jeg trenger strøm til pc, skjerm, lyd, en kontorlampe for eks. Her lader jeg telefoner osv så trenger plass til å lade ting også. Hva menes det man skal gjøre? Selv med dobbelt uttak, vil det ikke være nok. 

Jeg var med å se på et nybygget hus for litt siden. Der var det tatt høyde for at man skulle bruke minst mulig skjøteledninger. Med ca to stikker på hver vegg. Men selv der, med mindre man fordeler for eks pc skjerm på en vegg, lyd på en annen, skjerm osv så blir det ikke nok. 

Jeg har to steder jeg har seriekoblet skjøteledninger. Det er steder hvor det er svært lav strømbruk (5 watt her, 15 watt der osv) og hvor mye ikke er i bruk mesteparten av tiden. Hva med dere? Bruker dere skjøteledninger?

Endret av miniomelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker skjøteledning med flere uttak ett sted i huset. Både fordi jeg trenger flere uttak og fordi ledningen er for kort. Seriekobler aldri. Da ville jeg heller kjøpt en lang ledning

Anonymkode: 944c5...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bruker skjøteledning (egentlig er det grenuttak) til data og TV/Stereo. Jeg seriekobler ikke. Grenuttakene har overspenningsvern og bryter. 

Hva man gjør? Man får tak i elektriker og får inn mer strøm i huset. Jeg må si at det å bo i en bolig med moderne elektrisk opplegg og nok stikkontakter er veldig godt. Vil ikke bytte tilbake til skjøteledning i alle rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg bruker skjøteledning (egentlig er det grenuttak) til data og TV/Stereo. Jeg seriekobler ikke. Grenuttakene har overspenningsvern og bryter. 

Hva man gjør? Man får tak i elektriker og får inn mer strøm i huset. Jeg må si at det å bo i en bolig med moderne elektrisk opplegg og nok stikkontakter er veldig godt. Vil ikke bytte tilbake til skjøteledning i alle rom.

Nei, man gjør ikke det.

Anonymkode: f924c...534

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lite stikkontakter så må man få en elektriker til å legge opp flere. Vi har gjort det, vi har sikkert dobbelt så mange som vanlig. Det eneste stedet vi har skjøteledning er til julestjerna for ledningen er for kort til å komme til nærmeste stikkontakt. 

Anonymkode: 118e9...9e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bygget nytt feriehus i fjor, ble det så mange stikk atte. Ikke en skjøteledning i sikte.

Må man bruke massevis av skjøteledninger, må man få lagt opp flere stikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få elektriker til å sette opp flere om man trenger flere. 

Hus bygget etter nyere normer har krav til antall stikkontakter pr kvm gulv i ulike rom. Dette for å fjerne bruken av skjøteledninger. 
Det er ikke nødvendigvis lengden eller sammenkobling som er hovedårsaken (og dessuten kobles de i parallell), det er det faktum at ledningene i veggen oftest er tykkere enn ledningen i skjøteledningen, og når det trekkes mye strøm utvikles det varmgang og fører til brannfare. 

Anonymkode: 22671...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der du har pc kan du feks legge opp to firveis-stikk 😊

Anonymkode: 22671...5c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være farlig, er om det er koblet utstyr som trekker mye strøm til skjøteledninger, for eksempel vifteovner. Da kan det bli varmgang på grunn av dårlige kontakter. Småtterier som mobilladere trekker ikke særlig strøm, og det er ikke farlig å bruke skjøteledninger og "padder" til sånt noe.

Anonymkode: e5412...ffe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med bruk av skjøteledninger er ganske overhyped. Det går helt fint å ha en sånn vanlig skjøteledning med 6 kontakter bak TV-benk, til PC/kontor osv. Alt dette er apparater som trekker relativt beskjedne mengder strøm og har liten sjanse for å generere varmgang. Bare sørg for å ha en noenlunde ny og moderne ledning, og kast alt gammelt gulnet juggel med tynne ledninger som er arvet fra bestemor.

Man bør derimot koble større strømtrekkende apparater direkte til stikkontakt. F.eks. varmeovn, oppvask/vaskemaskin, tørketrommel, varmtvannstank, stekeovn og slikt. Her er det en reell sannsynlighet for at dette kan skape varmgang på sikt.
Jeg tror at det DSB helst vil ha slutt på er når folk legger skjøteledninger på kryss og tvers i eldre boliger med et underdimensjonert elektrisk anlegg og nærmest bruker ledningene for å "utvide kapasiteten" på anlegget.

Anonymkode: 6f037...22b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjøt/forgrening to steder: TV-benk og ladepunkt. 

Jeg leier en gammel sokkel, og her er ikke nok punkter og de er uhensiktsmessig plassert mtp innredning.

Til TV-tingene har jeg en forgrener med bryter, forgreneren ligger tilgjengelig og alt som plugges i plugges ut når det ikke er i bruk - og bryteren slås av. 

Ved sofaen har jeg en forgrener dessverre uten bryter. Her lades telefoner, brett, håndkonsoller etc, og alt plugges ut når det ikke er i bruk. 

Forgrener/skjøt i seg selv er ikke farlig, men det er (som sagt over) ikke anbefalt for permanent installasjon mtp varmgang i tynne ledninger. 

Anonymkode: 53fd4...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall lurt å ikke bruke skjøteledninger permanent, men f.eks bruke de til å lade mobil, for laderen trekkes jo ut på et tidspunkt. 

Anonymkode: 3803e...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvert fall lurt å ikke bruke skjøteledninger permanent, men f.eks bruke de til å lade mobil, for laderen trekkes jo ut på et tidspunkt. 

Men en mobillader trekker så lite strøm at man kan lade kanskje 500 mobiltelefoner fra samme skjøteledning (helt bokstavelig talt) om man kjøper nok av dem, og dette vil faktisk fungere helt fint. Mobilladeren er kanskje den ene tingen man har i huset som trekker minst strøm av alle apparater som eksisterer, og annen elektronikk bruker heller ikke mye. Man kan ha noe slikt som 30 TVer eller 50 laptoper, eller 300 LED lamper koblet til. Det er så beskjedne mengder strøm at selv om man har en dårlig ledning, så er det helt umulig å lage varmgang.

Det er i hovedsak de tingene som står på lenge og trekker mye strøm til oppvarming (som ovner, varmtvannstank og andre hvitevarer osv) som utgjør en fare. Tenk at dess mer varme et apparat lager og dess lengre det står på, dess større er sannsynligheten for at det blir varmgang i skjøteledningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en mobillader trekker så lite strøm at man kan lade kanskje 500 mobiltelefoner fra samme skjøteledning (helt bokstavelig talt) om man kjøper nok av dem, og dette vil faktisk fungere helt fint. Mobilladeren er kanskje den ene tingen man har i huset som trekker minst strøm av alle apparater som eksisterer, og annen elektronikk bruker heller ikke mye. Man kan ha noe slikt som 30 TVer eller 50 laptoper, eller 300 LED lamper koblet til. Det er så beskjedne mengder strøm at selv om man har en dårlig ledning, så er det helt umulig å lage varmgang.

Det er i hovedsak de tingene som står på lenge og trekker mye strøm til oppvarming (som ovner, varmtvannstank og andre hvitevarer osv) som utgjør en fare. Tenk at dess mer varme et apparat lager og dess lengre det står på, dess større er sannsynligheten for at det blir varmgang i skjøteledningen.

Det var vel noe sånt som var poenget til den du svarte også? Nemlig at skjøteledning funker til mobillading. 

Anonymkode: eec93...3d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har som bruker "mye" strøm og er på skjøteledning (mener grenuttak foresten) er en oljeovn. Den står på en vegg der det ikke er strøm (murvegg til peis osv) og strømkabelen rekker ikke noe punkt. Men den står aldri på full spiker, det er bare for å ikke fryse ihjel når jeg ikke vil fyre med ved. Litt ubeleilig så klart, men det er også et nytt grennuttak. Ellers har jeg grener ved sånne typiske TV/lade punkt/PC benk osv. Men der er det få ting som står på samtidig og de som står på er jo da ikke de som tar mest strøm. Hadde vært deilig å oppgradere alt så klart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel noe sånt som var poenget til den du svarte også? Nemlig at skjøteledning funker til mobillading. 

Anonymkode: eec93...3d1

Jepp, det var poenget mitt. Tror den som siterte meg leste litt fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har skjøt/forgrening to steder: TV-benk og ladepunkt. 

Jeg leier en gammel sokkel, og her er ikke nok punkter og de er uhensiktsmessig plassert mtp innredning.

Til TV-tingene har jeg en forgrener med bryter, forgreneren ligger tilgjengelig og alt som plugges i plugges ut når det ikke er i bruk - og bryteren slås av. 

Ved sofaen har jeg en forgrener dessverre uten bryter. Her lades telefoner, brett, håndkonsoller etc, og alt plugges ut når det ikke er i bruk. 

Forgrener/skjøt i seg selv er ikke farlig, men det er (som sagt over) ikke anbefalt for permanent installasjon mtp varmgang i tynne ledninger. 

Ledningene i en moderne, jordet skjøteledning er dimensjonert for 16 Ampere. Det er ikke "tynne ledninger".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ledningene i en moderne, jordet skjøteledning er dimensjonert for 16 Ampere. Det er ikke "tynne ledninger".

Et annet aspekt er at dess flere komponenter, dess større risiko for at noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Selve ledningen skal nok tåle 16A ganske greit. Men ofte er ikke problemet egentlig tykkelsen på ledningen i seg selv, men heller koblingene i endene der ledningene kobles mot støpselpinnene og kontaktene som kan være et svakt punkt og dessuten utsettes for korrosjon/oksidering. Samt at selve støpselet som plugges i stikkontakten også er et svakt punkt som lett kan lage varmgang. Når ting begynner å bli varmt eller når skjøteledningen blir eldre, kan man få et oksidlag på enden av ledningen som svekker koblingene inne i støpselet/uttakene og igjen skape større sannsynlighet for varmgang. Kabelen vil altså kunne svekkes gradvis over tid.

De som har hatt en skjøteledning som har gått seg varm, kan gjerne oppleve at samme ledning har fungert fint i mange år, før den plutselig en dag bare smelter og lukter brent plastikk.

Faste stikkontakter har mer å gå på her fordi ledningene i veggen er 2.5mm2 (på 16A), kontra skjøteledningene som bare er 1.5mm2. Man har større kontaktflate mot endene på ledningene og dermed mindre sannsynlighet for varmgang under samme belastning, og en eventuell varmgang vil ikke påvirke ting i like stor grad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart kontakten og ledningen rett rundt denne som er det svake punktet. Det kommer av mekanisk slitasje ved at støpselet settes inn og tas ut av kontakten mange ganger samt at ledningen bøyes mye rundt støpselet. Jeg har opplevet en stikkflamme ut av en ledning (rett ved støpselet) som ble brukt ute samt en skjøt der det sluttet å gå strøm og det etterpå ikke var mulig å trekke støpselet ut.  Denne ledningen var gammel. 

Men når det er sagt. Ligger en ledning i ro og blir liggende der den er så skal det mye til, men man skal ikke ha tung vedvarende belasting på slike ledninger (ovner etc). 

Man får forøvrig lett kjøpt skjøteledning med 2.5 mm2. Eks https://megaflis.no/skjoteledning-10m-ip44-2-5mm2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...