Gå til innhold

"ikke bruk skjøteledninger" reelt??


miniomelett

Anbefalte innlegg

Dessverre så tror jeg bare det finnes svarte utendørskabler i 2.5mm2, og ikke slike hvite "padder" med passe lang ledning og mange uttak.

Ellers når det kommer til varmgang, så er det som med bremselengde på bil. Hver gang man dobler belastningen, så firedobler man sannsynligheten for varmgang i ledningen. Det er dermed kanskje noe slikt som 1000 ganger (!!) så sannsynlig at en varmeovn vil skape varmgang, enn en skjøteledning som bare har TV + dekoder + annen småelektronikk tilkoblet.

Anonymkode: 6f037...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Selve ledningen skal nok tåle 16A ganske greit. Men ofte er ikke problemet egentlig tykkelsen på ledningen i seg selv, men heller koblingene i endene der ledningene kobles mot støpselpinnene og kontaktene som kan være et svakt punkt og dessuten utsettes for korrosjon/oksidering. Samt at selve støpselet som plugges i stikkontakten også er et svakt punkt som lett kan lage varmgang. Når ting begynner å bli varmt eller når skjøteledningen blir eldre, kan man få et oksidlag på enden av ledningen som svekker koblingene inne i støpselet/uttakene og igjen skape større sannsynlighet for varmgang. Kabelen vil altså kunne svekkes gradvis over tid.

De som har hatt en skjøteledning som har gått seg varm, kan gjerne oppleve at samme ledning har fungert fint i mange år, før den plutselig en dag bare smelter og lukter brent plastikk.

Faste stikkontakter har mer å gå på her fordi ledningene i veggen er 2.5mm2 (på 16A), kontra skjøteledningene som bare er 1.5mm2. Man har større kontaktflate mot endene på ledningene og dermed mindre sannsynlighet for varmgang under samme belastning, og en eventuell varmgang vil ikke påvirke ting i like stor grad.

Anonymkode: 6f037...22b

Jeg bruker skjøteledning når jeg må, hadde det vært så farlig ville det blitt ulovlig å selge eller fått 5A sikring innebygd.... "Alle" apparat som kobles på nettet bruker pinner og kontakt, så det er vel det samme om det er rett i veggen eller i en skjøteledning? (men jeg er enig i at antallet kontaktpunkter dobles ved bruk av skjøteledning)

Det er jo fornuftig at man bruker 2,5mm2 i veggen og ikke trenger det på en løs ledning, det har med varmetransport i lukket kontra åpen forlegning å gjøre. Mulig dette er fjernet fra forskriftene siden jeg hadde elektro, men fysikken endrer seg ikke... 

Mitt motto: Bruke skjøteledning, men bruk den med fornuft. Og bruk god kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøteledninger er jo laget nettopp slik at du kan koble flere gjenstander til, det som er advart mot er å koble til f.eks vaskemaskin eller andre gjenstander som har høyt strømforbruk, å koble til med tv, vinduslys er derimot helt i orden

Endret av Mask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...