Gå til innhold

Forvirrende NAV-regler - jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk innvilget varig vedtak på ung ufør noen få dager etter jeg ble 18. Aldri hatt lønnet arbeid, kun jobbet frivillig. Er nå 21 og har begynt på utdannelse, er ferdig til sommeren. Har dere erfaring med hvordan det da blir å gå ut i jobb mtp. regler?

Sånn jeg og foreldrene mine har forstått det, kan jeg jobbe til jeg når en viss inntektssum før trygden begynner å bli trukket. Jo mer jeg tjener over den summen jo mer blir trukket. Tjener jeg over en viss annen sum trekkes alt. Dette er også det jeg fikk beskjed om fra saksbehandler for noen år siden.

Men jeg forstår ikke helt hva den summen hvor trekk begynner ligger på. Jeg hadde jo 0 inntekt før jeg ble ufør så egentlig mister jeg all trygd så fort jeg tjener et øre, sånn jeg har forstått reglene. Men samtidig mente saksbehandler at det alltid skal lønne seg å jobbe ved siden av, og oppmuntret meg til å komme ut i jobb så fort jeg var i form til det.

Spør man folk på NAV får man forskjellige svar fra alle. Det her er så vanskelig. Jeg vil jobbe, men er redd for at vedtaket mitt blir trukket tilbake om jeg gjør det. Og skjer det, har jeg null sikkerhet om jeg blir dårlig igjen.

Anonymkode: 1d753...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette står greit forklart på NAVs nettsider.

Anonymkode: 3b163...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette står greit forklart på NAVs nettsider.

Anonymkode: 3b163...c73

Nei. Det står ikke greit forklart.

Anonymkode: 1d753...579

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg forstår ikke helt hva den summen hvor trekk begynner ligger på. Jeg hadde jo 0 inntekt før jeg ble ufør så egentlig mister jeg all trygd så fort jeg tjener et øre, sånn jeg har forstått reglene.

Nei, det stemmer ikke. Har man 0 i inntekt legges en standardsum til grunn for beregning. Jeg mener du skal kunne tjene ca. 40.000,- i året før det får konsekvenser for trygden.

Anonymkode: 7c56c...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Har man 0 i inntekt legges en standardsum til grunn for beregning. Jeg mener du skal kunne tjene ca. 40.000,- i året før det får konsekvenser for trygden.

Anonymkode: 7c56c...2f1

Prøvde å lese meg opp på regelverket og der sto det noen greier med tidligere inntekt og 80% osv. men ingenting om hvis du hadde 0 i inntekt fra før så jeg regnet med at det gjaldt for 0-ere også. Takk! :) 

Anonymkode: 1d753...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i vedtaket ditt. 

Anonymkode: 4ed27...f14

I vedtaket mitt står akkurat det samme som i det regel-skrivet som egentlig ikke gir meg noe informasjon da jeg har 0 inntekt fra før.

Anonymkode: 1d753...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vedtaket mitt står akkurat det samme som i det regel-skrivet som egentlig ikke gir meg noe informasjon da jeg har 0 inntekt fra før.

Anonymkode: 1d753...579

Da snakker du med veilederen din, og ber hen skrive en kort oppsummering på Mitt NAV. Da har du det skriftlig.

Ikke vær så tafatt.

Anonymkode: 79b1c...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da snakker du med veilederen din, og ber hen skrive en kort oppsummering på Mitt NAV. Da har du det skriftlig.

Ikke vær så tafatt.

Anonymkode: 79b1c...d63

Hehe, noen har stått opp på feil side idag. Om spørsmålet provoserer så må du ikke lese tråden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da snakker du med veilederen din, og ber hen skrive en kort oppsummering på Mitt NAV. Da har du det skriftlig.

Ikke vær så tafatt.

Man har ikke lenger noen veileder i NAV når man går over på ufør.

Anonymkode: 7c56c...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke lenger noen veileder i NAV når man går over på ufør.

Anonymkode: 7c56c...2f1

Men det går an å ringe NAV, eller chatte med dem, eller sende melding til dem via Mitt NAV. De forsvinner ikke selv om man har fått ufør.

Anonymkode: 79b1c...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I vedtaket mitt står akkurat det samme som i det regel-skrivet som egentlig ikke gir meg noe informasjon da jeg har 0 inntekt fra før.

Anonymkode: 1d753...579

I alle andre vedtak står det at man kan tjene inntil 40% av grunnbeløpet, når dette er oversteget trekkes trygden etter kompensasjonsgraden din. 

Anonymkode: 4ed27...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser vedtaket ditt står det forklart der. Bla deg frem til side to eller tre og finn under-overskriften Skal du kombinere uføretrygd og inntekt?, der står både inntektsgrensen og kompensasjonsgraden din. Under neste under-overskrift (Du må melde fra om eventuell inntekt) står det at du på NAV.no vil kunne få en oversikt over hvor mye du kan tjene og hvor mye du vil bli trukket. Dersom du blar deg enda videre i vedtaket finner du overskriften Opplysninger om beregningen, og i skjemaet der finner du også inntektsgrensen og kompensasjonsgraden din. Anbefaler deg også å lese på neste side der du finner under-overskriften Slik fastsetter vi inntekten din før du ble ufør, her får du en lettfattelig forklaring på det du lurer på. 

Slik reglene er i dag kan du jobbe i full stilling i fem + fem år uten å miste din rett til uføretrygd, men du vil da ikke få utbetalt trygd. 

Anonymkode: 18157...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da snakker du med veilederen din, og ber hen skrive en kort oppsummering på Mitt NAV. Da har du det skriftlig.

Ikke vær så tafatt.

Anonymkode: 79b1c...d63

Har dessverre ingen veileder på NAV.

Anonymkode: 1d753...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det går an å ringe NAV, eller chatte med dem, eller sende melding til dem via Mitt NAV. De forsvinner ikke selv om man har fått ufør.

Anonymkode: 79b1c...d63

Problemet er at spør du 10 forskjellige ansatte på NAV, så får du 10 forskjellige svar. Opplevd det hver gang jeg har vært innom og forhørt meg om ting.

Anonymkode: 1d753...579

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det går an å ringe NAV, eller chatte med dem, eller sende melding til dem via Mitt NAV. De forsvinner ikke selv om man har fått ufør.

I teorien, kanskje...

Anonymkode: 7c56c...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien, kanskje...

Anonymkode: 7c56c...2f1

Nei, det gjelder i praksis også. Send en melding via Mitt NAV. 

Anonymkode: 887d6...1b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I teorien, kanskje...

Anonymkode: 7c56c...2f1

Hva mener du med det? Jeg har bare i løpet av sist uke både ringt NAV, og chattet med dem. Chat er best, synes jeg, for da er alt skriftlig, og jeg får litt mer tid til å tenke ut spørsmål underveis.

Du framstår veldig tiltaksløs ...

Anonymkode: 79b1c...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser vedtaket ditt står det forklart der. Bla deg frem til side to eller tre og finn under-overskriften Skal du kombinere uføretrygd og inntekt?, der står både inntektsgrensen og kompensasjonsgraden din. Under neste under-overskrift (Du må melde fra om eventuell inntekt) står det at du på NAV.no vil kunne få en oversikt over hvor mye du kan tjene og hvor mye du vil bli trukket. Dersom du blar deg enda videre i vedtaket finner du overskriften Opplysninger om beregningen, og i skjemaet der finner du også inntektsgrensen og kompensasjonsgraden din. Anbefaler deg også å lese på neste side der du finner under-overskriften Slik fastsetter vi inntekten din før du ble ufør, her får du en lettfattelig forklaring på det du lurer på. 

Slik reglene er i dag kan du jobbe i full stilling i fem + fem år uten å miste din rett til uføretrygd, men du vil da ikke få utbetalt trygd. 

Anonymkode: 18157...792

Her har du jo et supergodt svar. Da skal du faktisk ikke trenge å chatte med NAV da (som bare er mulig i teorien, i følge deg ...).

Anonymkode: 79b1c...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser vedtaket ditt står det forklart der. Bla deg frem til side to eller tre og finn under-overskriften Skal du kombinere uføretrygd og inntekt?, der står både inntektsgrensen og kompensasjonsgraden din. Under neste under-overskrift (Du må melde fra om eventuell inntekt) står det at du på NAV.no vil kunne få en oversikt over hvor mye du kan tjene og hvor mye du vil bli trukket. Dersom du blar deg enda videre i vedtaket finner du overskriften Opplysninger om beregningen, og i skjemaet der finner du også inntektsgrensen og kompensasjonsgraden din. Anbefaler deg også å lese på neste side der du finner under-overskriften Slik fastsetter vi inntekten din før du ble ufør, her får du en lettfattelig forklaring på det du lurer på. 

Slik reglene er i dag kan du jobbe i full stilling i fem + fem år uten å miste din rett til uføretrygd, men du vil da ikke få utbetalt trygd. 

Anonymkode: 18157...792

Uthevet gjelder også om man tjener mer enn 80% av lønn før uførhet. Og trygden kan bli revurdert. :) 

Anonymkode: 4ed27...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...