Gå til innhold

Vaksinering og barn- sterk oppfordring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Guile skrev:

Ang tub, de som trenger vaksine (så vi holder skiten unna) får det. 

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/tuberkulose/vaksine-mot-tuberkulose-bcg---publi/

Det gir ikke mening for argumentet om flokkimmunitet. Hvorfor er det nødvendig i andre tilfeller at ALLE er vaksinerte, men ikke her?

Det er dessuten dårlig dokumentasjon rundt denne vaksinens virkning, med tilsynelatende kun halvveis beskyttelse, eller ingen/manglende effekt for folk over 35 år.

"En norsk studie viser 51 prosents beskyttelse de første ti år, deretter 58 prosent de neste ti årene og så 40 prosent de neste 20 årene. For voksne over 35 år er det ikke vist at vaksinen har god effekt.»
Uttalelse fra overlege Trude Arnesen ved Folkehelseinstituttet:
https://sykepleien.no/2018/03/anbefaler-ikke-lenger-bcg-til-alt-helsepersonell

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir ikke mening for argumentet om flokkimmunitet. Hvorfor er det nødvendig i andre tilfeller at ALLE er vaksinerte, men ikke her?

Det er dessuten dårlig dokumentasjon rundt denne vaksinens virkning, med tilsynelatende kun halvveis beskyttelse, eller ingen/manglende effekt for folk over 35 år.

"En norsk studie viser 51 prosents beskyttelse de første ti år, deretter 58 prosent de neste ti årene og så 40 prosent de neste 20 årene. For voksne over 35 år er det ikke vist at vaksinen har god effekt.»
Uttalelse fra overlege Trude Arnesen ved Folkehelseinstituttet:
https://sykepleien.no/2018/03/anbefaler-ikke-lenger-bcg-til-alt-helsepersonell

Anonymkode: f37b4...654

Statistikk, statistikk, statistikk. Sannsynligheten for å bli eksponert er så forsvinnende liten for de fleste grupper at vaksinasjon er bortkastet. Derfor konsentrerer man seg om de få gruppene som faktisk har en viss mulighet for å bli eksponert. Jeg synes dette sto ganske godt forklart i linken du la ut. 

Og selv om beskyttelsen ikke er på topp er da hhv. 51, 58 og 40 % beskyttelse for enkelte aldersgrupper fremdeles mye bedre enn ingen beskyttelse. 

Anonymkode: 0e1f8...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/9/2019 at 2:10 PM, AnonymBruker said:

Til det store flertalll som er tilhengere av vaksinering.

oppdordrer alle til å systematisk rapportere innlegg og tråder der det gis feilaktig informasjon om påståtte skadevirkninger ved vaksinering. 

Det er flere slike innlegg her inne nå, og de må både vi og administrator gjøre noe med.vi kan IKKE ha et samfunn der urgamle farlige sykdommer dukker opp igjen fordi enkelte ikke evner å forstå hva vaksinering er. La oss lage en kampanje hvor vi ikke kommenterer, men fortløpende rapporterer.

vaksinering er og blir viktig, og det må alle få vite. «Forskning» om at det er skadelig, må motbevises og fjernes. På sikt kan barn dø om dette får fortsette.

Anonymkode: a9049...7ae

Jeg er en del av flertallet som er tilhengere av vaksinering.

Men jeg er også for en åpen og fri debatt, så du får ingen støtte fra meg.

Anonymkode: 2848a...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for antivaksinedebatt. 

Antivaksinedebatt regnes som helseskadelig og er innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med.

_popcorn_, mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Jeg er en del av flertallet som er tilhengere av vaksinering.

Men jeg er også for en åpen og fri debatt, så du får ingen støtte fra meg.

Anonymkode: 2848a...80d

Det er for sent på dette forumet. All negativ omtale er forbudt.

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er for sent på dette forumet. All negativ omtale er forbudt.

Anonymkode: f37b4...654

og det er ikke så rart. Hver gang vaksiner kom opp så ble trådene spammet med løgn, fanteri, konspirasjonsteorier og feilaktig skremselspropaganda. ikke av alle, men av alt for mange. Det var de som ødela for en god debatt om vaksiner, dessverre.

jeg - som er for vaksiner på alle mulige måter - diskuterer gjerne dette med andre som mener noe annet, men da må det være i gjensidig respekt og med vitenskapelig grunnlag og gode kilder. Noen drev med dette, men mange kom drassende med tull og tøys, militante holdninger og konspirasjoner.

Eks. myten om at meslingvaksine forårsaker autisme - er vel den grundigst tilbakeviste påstand i moderne tid, dukket likevel opp jevnlig av folk som ikke kan forholde seg til fakta og moderne vitenskap, men tror alt slikt er en konspirasjon.

likeså grafen som viser at dødsfallene gikk ned før meslingvaksinen kom. selvsagt gjorde den det, bedret folkehelse sørget for dette. i land med godt helsevesen er ikke meslinger noen man dør av så ofte, men det er følgeskadene som er alvorlige og som vaksiner beskytter mot. men det vises ikke i dødsfallsgrafen. grafen over antall meslingtilfeller viser derimot markant nedgang etter vaksinen kom -og med dette ble man kvitt en god del tragiske bivirkninger.

Konsekvensen av disse tulllingens oppførsel var at det ble forbudt å poste antivaxstoff, og jeg er redd for at det var en korrekt avgjørelse - kan ikke gamble med folks helse og spre slikt. 

Anonymkode: bfee3...118

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
På 9.11.2019 den 7.10, AnonymBruker skrev:

Til det store flertalll som er tilhengere av vaksinering.

oppdordrer alle til å systematisk rapportere innlegg og tråder der det gis feilaktig informasjon om påståtte skadevirkninger ved vaksinering. 

Det er flere slike innlegg her inne nå, og de må både vi og administrator gjøre noe med.vi kan IKKE ha et samfunn der urgamle farlige sykdommer dukker opp igjen fordi enkelte ikke evner å forstå hva vaksinering er. La oss lage en kampanje hvor vi ikke kommenterer, men fortløpende rapporterer.

vaksinering er og blir viktig, og det må alle få vite. «Forskning» om at det er skadelig, må motbevises og fjernes. På sikt kan barn dø om dette får fortsette.

Anonymkode: a9049...7ae

Vaksiner er viktig. Men jeg legger merke til tonen som blir brukt ovenfor vaksinemotstandere, og den oppfordrer egentlig bare til trass. Jeg har selv tenkt etter å ha lest noen innlegg at var jeg dem så hadde jeg blitt enda mer oppsatt på å stå på mitt. 

For å øke vaksineraten så trengs en helt annen tilnærming enn den som finnes i feks tråder her inne og på fb. Det er mye hån å finne og uvilje å hente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og det er ikke så rart. Hver gang vaksiner kom opp så ble trådene spammet med løgn, fanteri, konspirasjonsteorier og feilaktig skremselspropaganda. ikke av alle, men av alt for mange. Det var de som ødela for en god debatt om vaksiner, dessverre.

jeg - som er for vaksiner på alle mulige måter - diskuterer gjerne dette med andre som mener noe annet, men da må det være i gjensidig respekt og med vitenskapelig grunnlag og gode kilder. Noen drev med dette, men mange kom drassende med tull og tøys, militante holdninger og konspirasjoner.

Eks. myten om at meslingvaksine forårsaker autisme - er vel den grundigst tilbakeviste påstand i moderne tid, dukket likevel opp jevnlig av folk som ikke kan forholde seg til fakta og moderne vitenskap, men tror alt slikt er en konspirasjon.

likeså grafen som viser at dødsfallene gikk ned før meslingvaksinen kom. selvsagt gjorde den det, bedret folkehelse sørget for dette. i land med godt helsevesen er ikke meslinger noen man dør av så ofte, men det er følgeskadene som er alvorlige og som vaksiner beskytter mot. men det vises ikke i dødsfallsgrafen. grafen over antall meslingtilfeller viser derimot markant nedgang etter vaksinen kom -og med dette ble man kvitt en god del tragiske bivirkninger.

Konsekvensen av disse tulllingens oppførsel var at det ble forbudt å poste antivaxstoff, og jeg er redd for at det var en korrekt avgjørelse - kan ikke gamble med folks helse og spre slikt. 

Anonymkode: bfee3...118

Burde ikke dette gå begge veier? Jeg forstår veldig godt det du opplever, og ser stadig useriøse rope høyt i slike debatter. Men uvitende mennesker, som finner på ting for å fremme sitt syn, det finnes på begge sider.

Det er jo heller ikke bra at det får gå helt i motsatt retning. Hvor vaksinetilhengere hauser hverandre opp, og på sin side produserer skremselspropaganda som langt overgår «normale» vaksinetilhengere. Av alle diskusjoner jeg har vært del av gjennom livet er det blant vaksinetilhengere jeg har møtt på dem med størst menneskehat, påståelighet og generelt bedriten diskusjonsteknikk. Skjellsord får samme status som argument, og får «likes» opp i skyene. Jeg tror mange havner i denne fellen pga frykt, og det er slik sett bare synd på dem. Men like fullt er det irriterende for meg som er vaksineskeptisk, når man blir kalt idiot og kunnskapsløs av folk som er generelt uvitende eller dikter etter fri fantasi. Og som arrogant står på sitt selv når man henviser til fakta fra offentlige kilder som fhi.

Ser ut som at det er greit at løgner står uimotsagt, så lenge det fremmer vaksiner. Noe påpekte jeg i et tidligere innlegg her:

Det er ikke sant at veldig mange ville havnet på sykehus, fått senskader og komplikasjoner av tuberkulose i Norge i dag, om vi droppet vaksiner. Vaksine mot tuberkulose er nemlig ikke del av allment vaksineprogram og har ikke vært det på mange år. Denne uttalelsen er ikke vaksinemotstand, men fakta og fullstendig offentlig informasjon. Om den får stå får seg selv, regner jeg det som opplysning. Men av kg regnes det som «antivaksinedebatt."
 

18 minutter siden, theTitanic skrev:

Vaksiner er viktig. Men jeg legger merke til tonen som blir brukt ovenfor vaksinemotstandere, og den oppfordrer egentlig bare til trass. Jeg har selv tenkt etter å ha lest noen innlegg at var jeg dem så hadde jeg blitt enda mer oppsatt på å stå på mitt. 

For å øke vaksineraten så trengs en helt annen tilnærming enn den som finnes i feks tråder her inne og på fb. Det er mye hån å finne og uvilje å hente. 

Godt og fornuftig innlegg. Blant vaksinemotstandere jeg kjenner er det mange som begynner å føle seg som en slags forfulgt minoritet. Det ender med at folk for og imot ikke lenger snakker sammen, og jeg tror ikke det er ønskelig av noen.

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensen av disse tulllingens oppførsel var at det ble forbudt å poste antivaxstoff, og jeg er redd for at det var en korrekt avgjørelse - kan ikke gamble med folks helse og spre slikt. 

Anonymkode: bfee3...118

Hva tenker du om dengvaxia? Er dette vaksinemotstand/antivaxstoff?

Hva med tråder der folk spør om man har tatt influensavaksinen? Kan man kun svare om man har tatt den, og alt annet regnes som vaksinemotstand?

Lurer oppriktig på dette.

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, theTitanic said:

Vaksiner er viktig. Men jeg legger merke til tonen som blir brukt ovenfor vaksinemotstandere, og den oppfordrer egentlig bare til trass. Jeg har selv tenkt etter å ha lest noen innlegg at var jeg dem så hadde jeg blitt enda mer oppsatt på å stå på mitt. 

For å øke vaksineraten så trengs en helt annen tilnærming enn den som finnes i feks tråder her inne og på fb. Det er mye hån å finne og uvilje å hente. 

dette er ikke hele bildet. har fulgt og bidratt i  mange vaksinetråder her, og sett at vaksinemotstanderne har også blitt møtt med gode argumenter, sakelig informasjon og henvisning til fakta og forskning. flere har vært i overkant tolmodige med å svare på antivaxeres engstelse og argumenter, men lite respons og respekt tilbake. når man kommer med f.eks. seriøs forskning så trekkes det ofte frem konspirasjonsteorier, lite fruktbart.

Anonymkode: bfee3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du om dengvaxia? Er dette vaksinemotstand/antivaxstoff?

Hva med tråder der folk spør om man har tatt influensavaksinen? Kan man kun svare om man har tatt den, og alt annet regnes som vaksinemotstand?

Lurer oppriktig på dette.

Anonymkode: f37b4...654

Selvsagt ikke. "vaksinemotstand" er de som av "religiøse" årsaker er i mot vaksine, med konspirasjonsbegrunnelse og andre forestillinger, som ikke tar inn over seg fakta og vitenskap. god faktabasert debatt er aldri feil - men akk så vanskelig

Anonymkode: bfee3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde ikk

Godt og fornuftig innlegg. Blant vaksinemotstandere jeg kjenner er det mange som begynner å føle seg som en slags forfulgt minoritet. Det ender med at folk for og imot ikke lenger snakker sammen, og jeg tror ikke det er ønskelig av noen.

nei, men da må vaksinemotstanderne åpne seg for fakta. De som har debatert her på KG er virkelig ikke ute etter å finne ut hva som er sant, kun fremme sitt syn.

og motstand mot f.eks.mesling- og poliovaksine er virkelig ikke lett å forstå når man ser på vitenskapen. De vaksinene er jo ikke engang omdiskutert i fagmiljøer. INGEN fagmiljøer er i mot disse, uten at antivaxere lar seg påvirke av det

Vi som er tilhengere av moderne medisin og forskning/vitenskap er jo pr def opptatt av å finne hva som er sant - og endrer gjerne syn om det kommer nye undersøkelser/fakta. Det er jo det som ER vitenskap.

Anonymkode: bfee3...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som er tilhengere av moderne medisin og forskning/vitenskap er jo pr def opptatt av å finne hva som er sant - og endrer gjerne syn om det kommer nye undersøkelser/fakta. Det er jo det som ER vitenskap.

Anonymkode: bfee3...118

Jeg er tilhenger av seriøs og moderne medisin, og opptatt av det som er sant. Og jeg er imot sensur av seriøs informasjon som kan være av allmenn interesse. Saken om dengvaxia skjedde nokså nylig, og har blitt kraftig kritisert i seriøse vitenskapelige miljøer. Man skulle tro dette er noe som ikke burde sensureres, selv om det skjer i et annet land. Mine innlegg i denne tråden blir likevel konsekvent slettet, så lenge det på en eller annen måte ikke støtter vaksiner.

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette er ikke hele bildet. har fulgt og bidratt i  mange vaksinetråder her, og sett at vaksinemotstanderne har også blitt møtt med gode argumenter, sakelig informasjon og henvisning til fakta og forskning. flere har vært i overkant tolmodige med å svare på antivaxeres engstelse og argumenter, men lite respons og respekt tilbake.

Anonymkode: bfee3...118

 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, men da må vaksinemotstanderne åpne seg for fakta. De som har debatert her på KG er virkelig ikke ute etter å finne ut hva som er sant, kun fremme sitt syn.

og motstand mot f.eks.mesling- og poliovaksine er virkelig ikke lett å forstå når man ser på vitenskapen. De vaksinene er jo ikke engang omdiskutert i fagmiljøer. INGEN fagmiljøer er i mot disse, uten at antivaxere lar seg påvirke av det

Anonymkode: bfee3...118


Grafen for meslinger blir ofte trukket frem. Men jeg har aldri, faktisk aldri, fått respons og svar når det gjelder blant annet tuberkulose og skarlagensfeber. Det hopper folk glatt over, og fortsetter å diskutere meslinger.

Er det i det hele tatt noen som kan evne å se at vaksinesaken kanskje ikke er svart/hvitt? Kan det være at ingen har helt rett?

Ja, jeg er faktisk enig, det er klar sammenheng med fall i sykdomstilfeller etter meslingevaksinen. Dødsfall var allerede jevnt på vei ned uten vaksinen, men den ser absolutt ut til å ha effekt på antall tilfeller. Men det samme vitenskapelige tallgrunnlaget og tydelige dokumentert sammenheng finnes ikke ved alle (vaksine)sykdommer.

Det er faktisk ikke bare vaksinemotstandere som er uvitende eller firkanta, og ikke åpne for annen informasjon. Har opplevd å diskutere med folk som trekker frem skarlagensfeber og roper om at vi ikke vil ha det tilbake på grunn av folk som ikke vaksinerer. Og jeg må fortelle dem at dette er en sykdom det ikke finnes vaksine mot. Og derfor MÅ nedgangen skyldes helt andre årsaker enn vaksine, det er ingen annen ekte forklaring.

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringene deres er ikke rettet mot andre vaksinerte, men de som ikke blir vaksinert pga dårlig allmenntilstand, andre sykdommer etc.

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Jeg er en del av flertallet som er tilhengere av vaksinering.

Men jeg er også for en åpen og fri debatt, så du får ingen støtte fra meg.

Anonymkode: 2848a...80d

Fri debatt? Når det er helseskadelig??

Anonymkode: a9049...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri debatt? Når det er helseskadelig??

Anonymkode: a9049...7ae

Jeg håper inderlig vi slipper å oppleve en dag der det kommer ny vaksine til Norge som er like dårlig testet. Samtidig som det er strengt forbudt å snakke om det. Nye sykdommer kommer før eller siden. Vi kan vel regne oss som heldige så lenge det ikke er norske barn som brukes som prøvekaniner. Er jo ikke så farlig med andres barn. :ironi:

Anonymkode: f37b4...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...