Gå til innhold

Selveier eller andelsleilighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er tilhenger av andelsleilighet om jeg skal bo der selv. Reglene begrenset utleie i stor grad, så man slipper utleiemaskiner med folk som kommer og går.

Men skal jeg ha en leiligjet for utleie blir det selveier

Anonymkode: d3f64...5b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har da ingenting å si for den som skal selge. Som kjøper kan det være litt surt at noen snapper en bolig fra deg, men den som da ender med å kjøpe skal jo selge sin bolig, så den kommer på markedet etter kort tid.

Anonymkode: 078c7...f11

Hvordan kan det ikke ha noe å si?

Hvis det kun er en som legger inn bud, og 2 andre som sitter med forkjøpsrett, hvis begge (alle 3) vil ha leiligheten, så blir det ikke mye til budkrig, ifht hvis ingen kunne tatt den på forkjøpsretten. 

Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Det er i strid med eierseksjonslovens §32.

Nå vet ikke jeg helt hvordan det forholder seg med rekkehus, men slik jeg forstår paragraf 32 og 33 er det et klart skille mellom innvendig (seksjonseier) og utvendig (sameiets) vedlikehold. 

Det kan vedtektsfestes at både seksjonseier og andelseier står ansvarlig for vedlikehold på egen andel/ seksjon

Skrevet

Husk at med en selveier kan du risikere å måtte legge ut noen ti talls tusen kroner til f.eks. utvendig maling av din enhet.

30 tusen punget jeg ut med for 8 år siden til utvendig maling. 

Anonymkode: 7abe8...395

Jeg bor i selveier, og her skal vi bytte farge. Dette gjøres av er lokalt malerfirma, og vi får en økning i husleien. Ingen her betaler noe selv. Direkte. Vinduer og terrassedørene skal også byttes, og igjen så går det på fellesutgiftene. 

Skrevet
59 minutter siden, L'amie skrev:

Sørg for å kjøpe et sted der sameiet/borettslaget har ryddig økonomi, og viser vilje til å vedlikeholde bygningsmassen. Jeg vet om steder hvor ingenting av vedlikehold hadde blitt gjort på mange år, og de hadde heller ikke fellesformue. Sameiet/borettslaget  fikk ikke høyt nok lån, så boligeierne måtte legge ut selv. Det er ikke alle som har mulighet eller vilje til det.

Litt av grunnen til differansen er jo at i et borettslag er det laget som er eneeier av tomt og bygninger. I et sameie er det hver enkelt sameier som er matrikkelført eier av sin andel, dette gjør det ganske vanskelig for sameiets styre å ta opp lån med pant i eiendommen. Et sameie kan få lån med sikkerhet i kommende inntekter (fellesutgiftene sameierne betaler).

Anonymkode: 7abe8...395

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, smilo skrev:

Det kan vedtektsfestes at både seksjonseier og andelseier står ansvarlig for vedlikehold på egen andel/ seksjon

Det kan ikke vedtektfestes at seksjonseier (har ikke snakket om andelseier, da jeg forholder meg til eierseksjonsloven i mitt innlegg) skal overta sameiets plikter i henhold til §33 slik jeg forstår det. 

Skrevet
6 minutter siden, BMF said:

Hvordan kan det ikke ha noe å si?

Hvis det kun er en som legger inn bud, og 2 andre som sitter med forkjøpsrett, hvis begge (alle 3) vil ha leiligheten, så blir det ikke mye til budkrig, ifht hvis ingen kunne tatt den på forkjøpsretten. 

Hvis ingen kunne tatt den på forkjøpsretten, hadde selger hatt det ene budet. Samme bud. Akkurat like mye penger.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis ingen kunne tatt den på forkjøpsretten, hadde selger hatt det ene budet. Samme bud. Akkurat like mye penger.

Feil, da hadde nr 2 og nr 3 lagt inn høyere bud for å få kjøpt den. Men siden de har forkjøpsrett, så går de bare inn i budet og er ikke med på å øke det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bør kanskje presisere at jeg ser for meg forkjøpsrett innen en borettslag. Da er det gjerne sånn at man eventuelt tar en leilighet med bedre intern beliggenhet på forkjøpsretten, men er ikke interessert nok til å ville være med i noen budrunde. Med for eksempel ansiennitet i OBOS blir det litt annerledes.

Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det kan ikke vedtektfestes at seksjonseier (har ikke snakket om andelseier, da jeg forholder meg til eierseksjonsloven i mitt innlegg) skal overta sameiets plikter i henhold til §33 slik jeg forstår det. 

Jo da alt kan vedtektsfestes med 2/3 flertall i hht loven. Spørsmålet er jo om du får 2/3 flertall for saken. 

Gjest Blondie65
Skrevet
6 minutter siden, smilo skrev:

Jo da alt kan vedtektsfestes med 2/3 flertall i hht loven. Spørsmålet er jo om du får 2/3 flertall for saken. 

Sitat

§ 5.Fravikelighet

Loven er ufravikelig med mindre annet er uttrykkelig sagt eller fremgår av sammenhengen.

Der man kan fravike står det angitt. I §32 og 33 er det angitt hva som kan fravikes. Ytre vedlikehold av EGEN seksjon er ikke nevnt.

Skrevet

Ved selveier er man vel prisgitt at de som sitter i styret er noenlunde oppegående. Jeg kjenner til et tilfelle hvor styret bestemte at både bad og balkonger skulle oppgraderes samtidig. Dette var ikke tatt hensyn til i felleskostnadene før tett opptil oppstart, så felleskostnadene økte noe enormt.

Anonymkode: 8ab47...803

Skrevet

Bor i selveier nå, men ser ikke bort fra at neste leilighet blir andels. Vi er et lite sameie og det betyr at alle må sitte i styret. I et boligbyggelag med flere leilgheter er det håp om å slippe unna mesteparten av tiden. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
14 minutter siden, Cata skrev:

Bor i selveier nå, men ser ikke bort fra at neste leilighet blir andels. Vi er et lite sameie og det betyr at alle må sitte i styret. I et boligbyggelag med flere leilgheter er det håp om å slippe unna mesteparten av tiden. ;)

Det finnes større sameier også da - man må ikke velge en firemannsbolig :)

Skrevet

Den selveier leiligheten som er aktuell pr nå er med kun 1000kr i fellesutgifter, dette dekker kun utvendig vedlikehold. Tak er nylig byttet og drenering av bygget er relativt nytt. Ser veldig velholdt ut. Leiligheten er ganske billig og ligger i ett greit omeråde. Badet er vel det som trekker mest ned og at det ligger tett på hovedvei. 

Andelsleilighet som er aktuell ligger i veldig bra omeråde, den er billig med lave felleskostnader, men den er ganske dårlig stand. Eller den er i god stand til å ikke ha blitt pusset opp siden den ble bygget, men her må jeg nok legge inn 3-400k i oppussing for å få den opp til dagens standard. Men da får jeg også alt som jeg vil. Synes desverre den er litt dyr, men håper på at den kanskje vil gå under takst. 

De som er aktuelle nå så vil månedskostnadene med lån og alt være omtrent det samme. Men dokumentavgiften på selveier leiligheten hadde dekt opp fellesutgifter på andelsleiligheten i nesten to år. 

Synes det er vanskelig og ikke altfor mye å velge på i min prisklasse. Men, jeg har heller ikke altfor dårlig tid med å kjøpe. For hver mnd som går har jeg desto mer egenkapital. 

Bufferkonto har jeg hatt så lenge jeg har bodd alene og det vil jeg fortsette å ha i evig tid til den som nevnte det, gull å ha penger i bakhånd om noe skulle dukke opp 😊

Takk for masse tilbakemeldinger, så får man gå på visninger å prøve å ha litt is i magen. TS

Skrevet
1 time siden, Anjatapinjata skrev:

Den selveier leiligheten som er aktuell pr nå er med kun 1000kr i fellesutgifter, dette dekker kun utvendig vedlikehold. Tak er nylig byttet og drenering av bygget er relativt nytt. Ser veldig velholdt ut. Leiligheten er ganske billig og ligger i ett greit omeråde. Badet er vel det som trekker mest ned og at det ligger tett på hovedvei. 

Andelsleilighet som er aktuell ligger i veldig bra omeråde, den er billig med lave felleskostnader, men den er ganske dårlig stand. Eller den er i god stand til å ikke ha blitt pusset opp siden den ble bygget, men her må jeg nok legge inn 3-400k i oppussing for å få den opp til dagens standard. Men da får jeg også alt som jeg vil. Synes desverre den er litt dyr, men håper på at den kanskje vil gå under takst. 

De som er aktuelle nå så vil månedskostnadene med lån og alt være omtrent det samme. Men dokumentavgiften på selveier leiligheten hadde dekt opp fellesutgifter på andelsleiligheten i nesten to år. 

Synes det er vanskelig og ikke altfor mye å velge på i min prisklasse. Men, jeg har heller ikke altfor dårlig tid med å kjøpe. For hver mnd som går har jeg desto mer egenkapital. 

Bufferkonto har jeg hatt så lenge jeg har bodd alene og det vil jeg fortsette å ha i evig tid til den som nevnte det, gull å ha penger i bakhånd om noe skulle dukke opp 😊

Takk for masse tilbakemeldinger, så får man gå på visninger å prøve å ha litt is i magen. TS

Som du leser i tråden, er også dette med forkjøpsrett et poeng. Så om du ikke er innmeldt i boliglag i ditt område enda, ville jeg meldt meg inn. Så kan du ha mulighet til å "sitte på gjerdet", mens budrunden går sin gang.

Anonymkode: 22bd5...ecd

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bør kanskje presisere at jeg ser for meg forkjøpsrett innen en borettslag. Da er det gjerne sånn at man eventuelt tar en leilighet med bedre intern beliggenhet på forkjøpsretten, men er ikke interessert nok til å ville være med i noen budrunde. Med for eksempel ansiennitet i OBOS blir det litt annerledes.

Forkjøpsrett gjelder ikke bare internt, men i alle borettslag tilknyttet det boliglaget man er medlem av. Noen har også storbysamarbeid, hvilket gir forkjøpsrett utenfor egen by.

Har faktisk en ganske nylig erfaring med budrunde på leilighet med avklaring av forkjøpsrett i etterkant av budaksept. Det var fire stykker i budrunden, alle med medlemsskap ifølge megler (brukt som argument for å presse prisen oppover). Ettersom alle visste at de kunne hoppe av og sitte på gjerdet, begynte budene langt under prisantydning. 100 000 under ville ingen av de mer, for hvorfor skulle de det? De visste jo at kanskje en av de andre hadde bedre ansiennitet, og kunne ta leiligheten i etterkant. For selger ble altså forkjøpsretten en brems i budrunden, fordi om det var flere i budrunden. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Forkjøpsrett gjelder ikke bare internt, men i alle borettslag tilknyttet det boliglaget man er medlem av. Noen har også storbysamarbeid, hvilket gir forkjøpsrett utenfor egen by.

Har faktisk en ganske nylig erfaring med budrunde på leilighet med avklaring av forkjøpsrett i etterkant av budaksept. Det var fire stykker i budrunden, alle med medlemsskap ifølge megler (brukt som argument for å presse prisen oppover). Ettersom alle visste at de kunne hoppe av og sitte på gjerdet, begynte budene langt under prisantydning. 100 000 under ville ingen av de mer, for hvorfor skulle de det? De visste jo at kanskje en av de andre hadde bedre ansiennitet, og kunne ta leiligheten i etterkant. For selger ble altså forkjøpsretten en brems i budrunden, fordi om det var flere i budrunden. 

Og nettopp derfor avklarer de fleste nå forkjøpsrett i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...