Gå til innhold

Migrene med aura

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Slaskete Maskot skrev:

Topimax

Takk :blomst: Synes du den var god til å stanse anfall? Har egentlig fått prøve altfor få medisiner, og i år  har jeg mye mer migrene enn vanlig. Hadde ikke gjort noe å gå ned i stedet for opp i vekt heller 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Frøkensina said:

Takk :blomst: Synes du den var god til å stanse anfall? Har egentlig fått prøve altfor få medisiner, og i år  har jeg mye mer migrene enn vanlig. Hadde ikke gjort noe å gå ned i stedet for opp i vekt heller 😅

Jeg syns den funket, husker jeg rett var det vekttapet som gjorde at jeg avsluttet bruken av topimax

Skrevet

Jeg jobber som lege, og har fått et (så vidt jeg husker) auraanfall på jobb. Det var mens jeg hadde poliklinikk, heldigvis på slutten av dagen. Litt upraktisk at jeg har aura hvor jeg nesten ikke ser, og kan begynne å snøvle, heldigvis går det så sent at jeg stort sett rekker å avslutte det jeg holder på med :) (Måtte forklare hva som var på gang til pasienten da!) Har ellers fått anfall med/uten aura etter jobb, men det er oftest fordi jeg ikke har fått spist/drukket eller har hatt flere travle vakter på rad. Min erfaring er at jeg sjelden får anfall når jeg holder på med noe som MÅ gjøres, men heller at de kommer etterpå.

Er ellers nøye med å bruke solbriller når jeg er ute, og det holder mange anfall på avstand. 

Kan vel ikke gi medisinske råd nå som jeg først har kommet med yrkestittel, men rådene til Wasim høres bra ut :)

Anonymkode: 2b17b...743

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk til dere alle sammen for gode råd! Jeg skal definitivt spørre legen om å få sarotex. Hvordan/hvorfor virker denne på migrene, forresten? Kanskje legen som svarte her har lyst å hjelpe med svar på dette? 😊 Jeg skal også skaffe meg aspirin å ha liggende. Jeg sjekket også ut Wasim Zahid på YouTube, syns han og nevrologen forklarer dette veldig bra, tusen takk igjen for tips og hjelp😊

Anonymkode: 54d16...f1d

Skrevet

Slenger på et tilleggsspørsmål ang sarotex. Nå sitter jeg her i natten og får i sove, som så mange andre netter. I perioder har jeg mange ekstraslag på hjertet, som merkes veldig godt når jeg legger meg for å sove. Jeg får rett og slett ikke sove når dette pågår. Har hatt en lang periode med dette nå, og begynner å bli en smule drittlei. Nå er jeg endelig litt bedre av migrenen som har pågått de siste dagene, også skal jeg ikke få sove likevel. 
Kan sarotex hjelpe på dette? Siden den hjelper på søvn? Noen som vet?

Skrevet

Det er viktig å huske at migrenemedisin ofte må tas med en gang anfallet oppstår, ellers vil det ofte ikke ha effekt.

Men for mange vil Paracet hjelpe på. Men hvis du har hatt et sammenhengende migreneanfall i snart en uke, så er det på tide å kontakte lege. E

Anonymkode: 55b3f...62b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å huske at migrenemedisin ofte må tas med en gang anfallet oppstår, ellers vil det ofte ikke ha effekt.

Men for mange vil Paracet hjelpe på. Men hvis du har hatt et sammenhengende migreneanfall i snart en uke, så er det på tide å kontakte lege. E

Anonymkode: 55b3f...62b

Ja jeg kjenner til at migrenemedisin må tas med en gang. Jeg har ikke hatt så ofte migrene, tok Imigran for første gang rett etter aurafasen for litt over en uke siden, men den hjalp ingenting, og ga meg istedenfor ekle bivirkninger, så den type medisiner tør jeg ikke ta mer. 

Jeg hadde migrene sammenhengende i 3 uker i sommer, da gikk jeg til lege, og det eneste som skjedde der var at legen skrev ut Imigran. Han mente jeg hadde hatt flere migreneanfall etter hverandre, og at det var var å ta det med ro til det gikk over. Så sa tenker jeg det ikke er vits å gå til lege denne gangen. Håper jo det ikke har tenkt å vare i 3 uker denne gangen også..

Jeg er usikker på om jeg skal være hjemme fra jobb, vil jo helst ikke det, men lurer på om jobb vil forverre/ forlenge problemet.. irriterende dette her!

Skrevet

Når jeg får aura tar jeg zomig nasal. Da jeg fikk aura på jobb tok jeg medisin og fortsatte å jobbe. Smertene var minimale, men jeg tror medisinen tok mesteparten av smertene. Var uvel i mange timer og da vi gikk ut i stell stod jeg og brakk meg hele tiden. Det vedvarte etter stell og jeg fikk ikke kastet opp heller. Sa ifra til ansvar den dagen og ble sendt hjem. Fikk kjeft for at jeg ikke sa ifra tidligere. 

Kom meg hjem og fikk lagt meg ned på senga og da kom endelig oppkastet. (Føler meg bedre etter å ha kastet opp, akkurat som om trykket man får i hodet av brekninger fungerer litt) Så sovnet jeg etter dose nr 2 med zomig. 

Har prøvd mange medisiner man tar oralt, men av erfaring så blir de spydd opp igjen før de rekker å fungere, så nesespray funker på meg i aura stadiet, men ikke når hodepinen har kommet for fullt. 

Skrevet (endret)
På 9.11.2019 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Har vært hos lege og fått migrenemedisin, men den hjelper ikke, og jeg orker ikke prøve flere medisiner av denne typen pga ekle bivirkninger.

Er det triptaner du har forsøkt? Det finnes 7 forskjellige triptanvarianter, og det kan være individuelle reaksjoner på hver av dem så det er verdt å gi det et nytt forsøk.

På 9.11.2019 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Er det viktig å legge seg ned å lukke øynene så fort aurafasen oppstår?

Ikke nødvendigvis, men det er viktig å behandle migrenen. Både forebyggende behandling for å få færre anfall og på sikt unngå at hodepinen blir kronisk, og å behandle anfallene skikkelig så tidlig som mulig. 

Jeg anbefaler å melde seg inn i pasientforbundet for oss med migrene.   De har gode, erfarne hodepineleger som svarer gratis på chat. 

Endret av Kalevala
Skrevet
27 minutter siden, Kalevala skrev:

Er det triptaner du har forsøkt? Det finnes 7 forskjellige triptanvarianter, og det kan være individuelle reaksjoner på hver av dem så det er verdt å gi det et nytt forsøk.

Ikke nødvendigvis, men det er viktig å behandle migrenen. Både forebyggende behandling for å få færre anfall og på sikt unngå at hodepinen blir kronisk, og å behandle anfallene skikkelig så tidlig som mulig. 

Jeg anbefaler å melde seg inn i pasientforbundet for oss med migrene.   De har gode, erfarne hodepineleger som svarer gratis på chat. 

Tusen tusen takk for så mye god informasjon! Ja det er triptaner jeg har prøvd, Imigran, den var utrolig ubehagelig på flere måter. Skal ta rådet ditt om å prøve flere videre med til legen.

Jeg har fått migrene i voksen alder, og har ikke opplevd det så ofte, men det blir så langvarig når det først oppstår. Virker som om nye anfall kommer så fort det forrige begynner å avta. Slitsomt når det pågår. Blir spennende å se om sarotex hjelper.

Skal definitivt melde meg inn i pasientforbundet for migrene, tusen takk igjen for veldig god hjelp!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...