AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Jeg har hatt noen migreneanfall med aura det siste året. Dette er litt nytt for meg. Har vært hos lege og fått migrenemedisin, men den hjelper ikke, og jeg orker ikke prøve flere medisiner av denne typen pga ekle bivirkninger. Har noen gode råd å komme med? Har noen f.eks prøvd akupunktur mot migrene? Hva gjør dere hvis dere får et auraanfall når dere står midt oppi noe? På jobb i et viktig møte, sammen med en kunde, som sjåfør midt i trafikken, ute på gåtur langt fra hjem eller bil..? Er det viktig å legge seg ned å lukke øynene så fort aurafasen oppstår? Jeg stod midt i en situasjon jeg ikke kunne avslutte sist dette oppstod, og siden jeg visste hva det var og at sikksakk- lysglimtene ville gi seg etter ca 20 min, så lot jeg som ingenting i situasjonen jeg stod i. Men hodepinen har vart i en uke nå, verst de to første dagene, så moderat siden. Lengre lettere perioder de siste par dagene, men det sitter fortsatt i. Kan hodepinen ha blitt så langvarig fordi jeg ikke la meg ned med en gang? Ønsker inderlig tips, råd og erfaringer. Anonymkode: 54d16...f1d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Det som fungerer best for meg er å ta medisiner og legge seg ned i et mørkt og kalt rom. Når jeg først har fått migrene så er det ingenting annet som hjelper, ellers går jeg med migrene lenge eller det kommer fortere tilbake. Også er det forebygging, blant annet stresse mindre, se om det er matvarer som trigger det osv. Skriv ned hva du spiser. Anonymkode: 6a21a...f6d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det som fungerer best for meg er å ta medisiner og legge seg ned i et mørkt og kalt rom. Når jeg først har fått migrene så er det ingenting annet som hjelper, ellers går jeg med migrene lenge eller det kommer fortere tilbake. Også er det forebygging, blant annet stresse mindre, se om det er matvarer som trigger det osv. Skriv ned hva du spiser. Anonymkode: 6a21a...f6d Gleme å si at jeg må sove etter jeg har tatt medisin, ellers fungerer det ikke. Anonymkode: 6a21a...f6d
Gjest Mask Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 Har du forsøkt sarotex? De demper migrene anfallene og fjerner ikke helt, men den siste jeg hadde i sommer var så kraftig at jeg ringte legen fordi jeg trodde jeg hadde hjerneslag. Kunne ikke prate, vondt i hodet, kunne ikke se på ene øyet og var nummen i alle fingre. Vanskelig å forklare men var helt jævlig.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som fungerer best for meg er å ta medisiner og legge seg ned i et mørkt og kalt rom. Når jeg først har fått migrene så er det ingenting annet som hjelper, ellers går jeg med migrene lenge eller det kommer fortere tilbake. Også er det forebygging, blant annet stresse mindre, se om det er matvarer som trigger det osv. Skriv ned hva du spiser. Anonymkode: 6a21a...f6d 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gleme å si at jeg må sove etter jeg har tatt medisin, ellers fungerer det ikke. Anonymkode: 6a21a...f6d Takk for at du deler erfaringer Hva gjør du hvis du er langt fra hjemmet og senga, og midt oppi noe som ikke kan avsluttes så lett? Merker jeg stresser litt i tankene ang sånne mulige scenarioer. Anonymkode: 54d16...f1d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 37 minutter siden, Slaskete Maskot skrev: Har du forsøkt sarotex? De demper migrene anfallene og fjerner ikke helt, men den siste jeg hadde i sommer var så kraftig at jeg ringte legen fordi jeg trodde jeg hadde hjerneslag. Kunne ikke prate, vondt i hodet, kunne ikke se på ene øyet og var nummen i alle fingre. Vanskelig å forklare men var helt jævlig. Det hørtes ut som et grusomt migreneanfall😔 Sarotex har jeg ikke prøvd, og legen har heller ikke nevnt muligheten, men dette er jo en mye snillere medisin enn de typiske migrenemedisinene, så dette skal jeg absolutt høre med legen om! Skal de tas daglig og forebyggende, eller bare under anfallet? Anonymkode: 54d16...f1d
Gjest Mask Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det hørtes ut som et grusomt migreneanfall😔 Sarotex har jeg ikke prøvd, og legen har heller ikke nevnt muligheten, men dette er jo en mye snillere medisin enn de typiske migrenemedisinene, så dette skal jeg absolutt høre med legen om! Skal de tas daglig og forebyggende, eller bare under anfallet? Anonymkode: 54d16...f1d De tas daglig 3 tabletter, jeg tar de om kveldene da jeg blir trøtt av disse. De kan også fungere som depresjons tabletter om du øker mengden ved avtale med lege. Den funket så mye bedre og har nesten eliminert mine migrene anfall, hadde bare et lite syns forstyrrelse i går og gikk fort over
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt noen migreneanfall med aura det siste året. Dette er litt nytt for meg. Har vært hos lege og fått migrenemedisin, men den hjelper ikke, og jeg orker ikke prøve flere medisiner av denne typen pga ekle bivirkninger. Har noen gode råd å komme med? Har noen f.eks prøvd akupunktur mot migrene? Hva gjør dere hvis dere får et auraanfall når dere står midt oppi noe? På jobb i et viktig møte, sammen med en kunde, som sjåfør midt i trafikken, ute på gåtur langt fra hjem eller bil..? Er det viktig å legge seg ned å lukke øynene så fort aurafasen oppstår? Jeg stod midt i en situasjon jeg ikke kunne avslutte sist dette oppstod, og siden jeg visste hva det var og at sikksakk- lysglimtene ville gi seg etter ca 20 min, så lot jeg som ingenting i situasjonen jeg stod i. Men hodepinen har vart i en uke nå, verst de to første dagene, så moderat siden. Lengre lettere perioder de siste par dagene, men det sitter fortsatt i. Kan hodepinen ha blitt så langvarig fordi jeg ikke la meg ned med en gang? Ønsker inderlig tips, råd og erfaringer. Anonymkode: 54d16...f1d Endring av diett. det hjalp både meg og mamma. Mamma var i helvete hele tiden til jeg etter 4 år med masing om kosthold endring klarte overtale henne, 7 mnd etterpå er 70% av migrenene hennes borte, Jeg har ikke hatt migrene på 7 år nå Anonymkode: 7e6d2...804 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 Har du prøvd aspirin? Billig og uten resept. Virker like bra som spesiell migrenemedisin. Anonymkode: f2ecd...6b8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 12 minutter siden, Slaskete Maskot skrev: De tas daglig 3 tabletter, jeg tar de om kveldene da jeg blir trøtt av disse. De kan også fungere som depresjons tabletter om du øker mengden ved avtale med lege. Den funket så mye bedre og har nesten eliminert mine migrene anfall, hadde bare et lite syns forstyrrelse i går og gikk fort over Så bra! Jeg kjenner til medisinen, jeg kjenner flere som bruker den mot søvnproblemer, og at det i utgangspunktet er en medisin mot depresjon hvis man tar større doser. Men at den kan hjelpe mot migrene var nytt for meg, tusen takk😊 Har hørt man kan gå opp i vekt av den, men det gjelder kanskje helst når man tar store doser? Anonymkode: 54d16...f1d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endring av diett. det hjalp både meg og mamma. Mamma var i helvete hele tiden til jeg etter 4 år med masing om kosthold endring klarte overtale henne, 7 mnd etterpå er 70% av migrenene hennes borte, Jeg har ikke hatt migrene på 7 år nå Anonymkode: 7e6d2...804 Takk for tips😊 Hvordan ser migrene- vennlig kosthold ut? Har googlet og lest at sjokolade og rødvin kan være triggere, og aspartam, men ellers vet jeg ikke så mye🤔 Anonymkode: 54d16...f1d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #12 Skrevet 9. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd aspirin? Billig og uten resept. Virker like bra som spesiell migrenemedisin. Anonymkode: f2ecd...6b8 Åj, så bra! Mange gode tips å få her, tusen takk til deg også😊 Anonymkode: 54d16...f1d
Gjest Mask Skrevet 9. november 2019 #13 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så bra! Jeg kjenner til medisinen, jeg kjenner flere som bruker den mot søvnproblemer, og at det i utgangspunktet er en medisin mot depresjon hvis man tar større doser. Men at den kan hjelpe mot migrene var nytt for meg, tusen takk😊 Har hørt man kan gå opp i vekt av den, men det gjelder kanskje helst når man tar store doser? Anonymkode: 54d16...f1d Tror det er store doser at man kan ha en effekt av å gå opp i vekt, jeg har brukt den nå i noen år og har holdt samme vekten, er storfornøyd. Brukte en annen type medisin før som gjorde at jeg stupte ned i vekt, mistet 4-5 kg så er glad jeg fikk ta i bruk sarotex
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #14 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, Slaskete Maskot skrev: Tror det er store doser at man kan ha en effekt av å gå opp i vekt, jeg har brukt den nå i noen år og har holdt samme vekten, er storfornøyd. Brukte en annen type medisin før som gjorde at jeg stupte ned i vekt, mistet 4-5 kg så er glad jeg fikk ta i bruk sarotex Høres bra ut😊 Jeg har egentlig en del søvnproblemer også, så sarotex kan kanskje hjelpe på både det ene og det andre🤗 Anonymkode: 54d16...f1d
Gjest Mask Skrevet 9. november 2019 #15 Skrevet 9. november 2019 Just now, AnonymBruker said: Høres bra ut😊 Jeg har egentlig en del søvnproblemer også, så sarotex kan kanskje hjelpe på både det ene og det andre🤗 Anonymkode: 54d16...f1d Jeg håper at at legen din mener du kan bruke sarotex og at det vil funke og at det kanskje kan slå to fluer i en smekk
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #16 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, Slaskete Maskot skrev: Jeg håper at at legen din mener du kan bruke sarotex og at det vil funke og at det kanskje kan slå to fluer i en smekk Det håper jeg også, thanks😃 Anonymkode: 54d16...f1d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #17 Skrevet 9. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips😊 Hvordan ser migrene- vennlig kosthold ut? Har googlet og lest at sjokolade og rødvin kan være triggere, og aspartam, men ellers vet jeg ikke så mye🤔 Anonymkode: 54d16...f1d Sjokolade, ost, vin, kaffe. KAN være triggere, men det trenger ikke være det. Selv trigges jeg ikke av noen matvarer. Bare lite mat over en lengre tid. Gjerne kombinert med for lite søv. Da får jeg gjerne anfall. Så spise jevnlig er lurt. Anonymkode: f2ecd...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #18 Skrevet 9. november 2019 Hvis du søker på YouTube på Wasim Zahid, så finner du tre episode me hvor han snakker med en nevrolog om migrene. Det var nyttig også for meg som har hatt migrene i mange år. Var der jeg fant tipset om Aspirin bl.a. Anonymkode: f2ecd...6b8 2
Frøkensina Skrevet 9. november 2019 #19 Skrevet 9. november 2019 11 minutter siden, Slaskete Maskot skrev: Tror det er store doser at man kan ha en effekt av å gå opp i vekt, jeg har brukt den nå i noen år og har holdt samme vekten, er storfornøyd. Brukte en annen type medisin før som gjorde at jeg stupte ned i vekt, mistet 4-5 kg så er glad jeg fikk ta i bruk sarotex Hva slags migrenemedisin gikk du ned i vekt av?
Gjest Mask Skrevet 9. november 2019 #20 Skrevet 9. november 2019 2 minutter siden, Frøkensina said: Hva slags migrenemedisin gikk du ned i vekt av? Topimax
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå