Gå til innhold

Strikkehjelp


Laila89

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp med å tolke denne oppskriften.. når jeg da øker første runde med 2, så går det ikke opp med diagrammet. Har da 2 maske for mye.

Gjør jeg noe feil?

8717C5E6-9B5F-4727-82E8-3089EA92CDD5.png

E0A5E86E-0B5F-4638-9EB2-D63CA124DF37.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg ser er det en slik oppskrift hvor du må tilpasse diagrammet for hver gang du øker, det er ikke tilpasset fra før. For hver maske du øker må du begynne en rute før på diagrammet, og strikke 1 ekstra rute etter, slik at mønsteret ikke forskyves. Ga det mening eller skal jeg tegne det opp?

Anonymkode: e3658...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da tror jeg at jeg har tenkt riktig.
Gang nr 3, vil det bli nok masker til at jeg kan gjøre en bolk i diagrammet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Laila89 skrev:

Okei, da tror jeg at jeg har tenkt riktig.
Gang nr 3, vil det bli nok masker til at jeg kan gjøre en bolk i diagrammet til?

Ja, siden en mønsterrapport (bolk) er 6 masker vil det bli en hel rapport igjen når du har økt 3 ganger. Og igjen når du har økt 6 ganger 👍

 

Anonymkode: e3658...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man øker i ermer eller buksebein er det ofte at mønsteret ikke går opp. Du må da passe på at mønsteret du allerede har begynt på fortsetter og ikke blir forskjøvet. så du må starte en maske tidligere enn du gjorde på forrige omgang. Ikke så lett å forklare egentlig😅 

Anonymkode: b071b...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her da jeg sitter med samme problemet.... Ermet jeg strikker har 46 masker i utgangspunktet og én rapport er 8 masker, ergo går det ikke opp i 46. Hva gjør jeg da på f.eks første runde? det blir 2 masker for lite til at det blir 6 fulle rapporter,. Hvordan løser jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir akkurat det samme, du har da 6 masker for «mye» og når du da øker neste gang vil det bli en full rapport om du øker med 2 m.
 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Laila89 skrev:

Det blir akkurat det samme, du har da 6 masker for «mye» og når du da øker neste gang vil det bli en full rapport om du øker med 2 m.
 
 

Men... Hva med mønsteret...? det blir da seendes rart ut?:klo: Er det kanskje noen som har bilde av et erme de har strikket der de har økt i mønster? :tekola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nemmera skrev:

Men... Hva med mønsteret...? det blir da seendes rart ut?:klo: Er det kanskje noen som har bilde av et erme de har strikket der de har økt i mønster? :tekola:

Det bruker å stå en pil med "start her for str M" (f.eks, alle størrelser har hver sin pil). Gjør det ikke det i din?

Hvis det ikke står, så bruker jeg å gå ut fra midten på ermet. Hvis du har 2 masker for lite så har du da 1 maske for lite på hver side av ermet. Når du starter på mønsteret så hopp over første rute i rapporten (det er masken som mangler). På slutten vil du da automatisk ikke strikke den siste ruten. Når du øker 2 masker vil du ha hele rapporten 6 ganger. Neste gang du øker begynner du 1 rute før rapporten. 

Anonymkode: e3658...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1506554-11-1435866089479.jpg.102c926c91fdf1ad50048b225e51fed8.jpg

Her er et eksempel. 

Anonymkode: e3658...401

Her er det jo enten strikket en blå maske først/sist på omgangen, eler så er ermet strikket frem og tilbake og sydd sammen til slutt, så det blir jo ikke helt det samme :) Men lur løsning :) Jeg får vel bare prøve... i hodet mitt ser det bare veldig rart ut :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nemmera skrev:

 

Her er det jo enten strikket en blå maske først/sist på omgangen, eler så er ermet strikket frem og tilbake og sydd sammen til slutt, så det blir jo ikke helt det samme :) Men lur løsning :) Jeg får vel bare prøve... i hodet mitt ser det bare veldig rart ut :klo:

Det er likevel samme prinsipp. Jeg regner med at det økes 1 maske på hver side av merkemaske midt bak på ermet i oppskriften din? Da blir den blå stripa på bildet merkemaska. Man ser at mønsteret økes utover :)

Bare prøv deg frem 🤗 hvis du ser at mønsteret forskyves, prøv på nytt. 

Anonymkode: e3658...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Nemmera skrev:

 

Her er det jo enten strikket en blå maske først/sist på omgangen, eler så er ermet strikket frem og tilbake og sydd sammen til slutt, så det blir jo ikke helt det samme :) Men lur løsning :) Jeg får vel bare prøve... i hodet mitt ser det bare veldig rart ut :klo:

Mønsterforskyningen skal være under armen, der du ville hatt lengdesøm i et sydd erme, så da blir det ikke så rart i bruk. De fleste mønstrede gensere har et brudd i mønsteret ved sømmen, men det legger vi vanligvis ikke merke til siden store deler av ermet for det meste er inntil kroppen der bruddet er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel samme prinsipp. Jeg regner med at det økes 1 maske på hver side av merkemaske midt bak på ermet i oppskriften din? Da blir den blå stripa på bildet merkemaska. Man ser at mønsteret økes utover :)

Bare prøv deg frem 🤗 hvis du ser at mønsteret forskyves, prøv på nytt. 

Anonymkode: e3658...401

Ja, jeg må nok bare prøve. Er ingen slik "merkemaske" i mønsteret her så vidt jeg kan se, men skal se litt nærmere på hvordan det løses best :) Hadde det stått noe om en slik maske som ville danne en "strek" så hadde jeg nok ikke stusset på oppskriften i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hactar skrev:

Mønsterforskyningen skal være under armen, der du ville hatt lengdesøm i et sydd erme, så da blir det ikke så rart i bruk. De fleste mønstrede gensere har et brudd i mønsteret ved sømmen, men det legger vi vanligvis ikke merke til siden store deler av ermet for det meste er inntil kroppen der bruddet er.

Skjønner det, men allikevel så funker det ikke oppi topplokket mitt nå før jeg har begynt sånn at jeg ser det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nemmera skrev:

Skjønner det, men allikevel så funker det ikke oppi topplokket mitt nå før jeg har begynt sånn at jeg ser det 😉

Du kan jo eventuelt lage rette ermer, med samme maskeantall hele veien mellom ribb og skulder😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Hactar skrev:

Du kan jo eventuelt lage rette ermer, med samme maskeantall hele veien mellom ribb og skulder😀

moroklump:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...