Gå til innhold

4 åring og mat ved leggetid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

om barnet ditt i 3,5-4 års alderen alltid er sulten når han/hun har lagt seg for kvelden, får barnet da mat? 
Jeg mener at det er en manipulasjon for å få stå opp på nytt og å være våken lenger. Ok om det skjedde feks 2 ganger i uka, men at han/hun er sulten HVER kveld etter at barnet har funnet sengen? 
hva er riktig, gi mat eller si nei? 

Anonymkode: 418be...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

om barnet ditt i 3,5-4 års alderen alltid er sulten når han/hun har lagt seg for kvelden, får barnet da mat? 
Jeg mener at det er en manipulasjon for å få stå opp på nytt og å være våken lenger. Ok om det skjedde feks 2 ganger i uka, men at han/hun er sulten HVER kveld etter at barnet har funnet sengen? 
hva er riktig, gi mat eller si nei? 

Anonymkode: 418be...015

Får barnet kveldsmat? Rett før det legge seg? Og er denne av en sånn kvalitet at det er sannsynlig at barnet spiser seg mett? 

Anonymkode: 37db8...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av samme sort. Spør alltid før hun legger seg om kveldsmat og gir beskjed om at dette er siste måltid, spiser du ikke nå blir det ikke mat før frokost. Så spiser hun en ekstra skive. Har vært veldig tydelig lenge ig hver kveld  Nå går det bedre. Glemmer jeg det ksn jeg banne på at hun er sulten når hun skal sove, og det er hun kanskje også.

Anonymkode: ae5a8...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har latt barnet få lov å stå opp første gangen det vil ha mat etter leggetid, men deretter gjort det klart at det må spise seg mett til kvelds før legging.

Begge mine har prøvd seg fordi de så en mulighet til å heller leke enn å spise, for deretter å heller spise enn å sove, haha! Må være lov å prøve seg, men den går bare en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet får selvfølgelig kveldsmat rett før leggetid. Det er helt vanlig kveldsmat/mat som barnet liker. 

Anonymkode: 418be...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig, Ts, så er ikke er barn på 3-4 år i stand til å «manipulere» deg. Det kan, dersom du har lært det at løyn er eneste vei til din oppmerksomhet, lyve. Men manipulasjon er de voksnes våpen. Barn skal alltid tolkes som «søkende etter oppmerksomhet». At det nytter å lyve for å skaffe seg denne - se, det er det i så fall du som har lært det.

Dersom du har for vane å tolke ditt barns forsøk på å oppnå tilstrekkelig oppmerksomhet som «manipulering» foreslår jeg at du søker hjelp til oppdragelsen. Det er ikke normalt. (Selv om det kanskje virker sånn på kg..)

Anonymkode: 37db8...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig, Ts, så er ikke er barn på 3-4 år i stand til å «manipulere» deg. Det kan, dersom du har lært det at løyn er eneste vei til din oppmerksomhet, lyve. Men manipulasjon er de voksnes våpen. Barn skal alltid tolkes som «søkende etter oppmerksomhet». At det nytter å lyve for å skaffe seg denne - se, det er det i så fall du som har lært det.

Dersom du har for vane å tolke ditt barns forsøk på å oppnå tilstrekkelig oppmerksomhet som «manipulering» foreslår jeg at du søker hjelp til oppdragelsen. Det er ikke normalt. (Selv om det kanskje virker sånn på kg..)

Anonymkode: 37db8...94a

Det er kanskje feil å si at barnet manipulerer, men det er da nokså drøyt å anta at barnet lyver fordi det er eneste måte å oppnå oppmerksomhet også.
Det kan være så enkelt som at barnet heller vil leke enn å spise. Og når barnet så erfarer at det kan få i pose og sekk, og heller spise når det egentlig skal legge seg, vil det velge lek foran kveldsmat igjen. De er nå tross alt ikke dummere enn at de lærer av erfaring.
 

De kan jo da også motsatt lære at de må spise til måltidene dersom de ønsker mat, fordi foreldrene bestemmer at kveldsen kommer før legging.
Ingenting av dette trenger å ha med manglende oppmerksomhet gjennom dagen og gjøre?

Endret av Hactar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig, Ts, så er ikke er barn på 3-4 år i stand til å «manipulere» deg. Det kan, dersom du har lært det at løyn er eneste vei til din oppmerksomhet, lyve. Men manipulasjon er de voksnes våpen. Barn skal alltid tolkes som «søkende etter oppmerksomhet». At det nytter å lyve for å skaffe seg denne - se, det er det i så fall du som har lært det.

Dersom du har for vane å tolke ditt barns forsøk på å oppnå tilstrekkelig oppmerksomhet som «manipulering» foreslår jeg at du søker hjelp til oppdragelsen. Det er ikke normalt. (Selv om det kanskje virker sånn på kg..)

Anonymkode: 37db8...94a

Åh herlighet, er det mulig 🙈 Det finnes minst en som deg i alle tråder her på kg, blir helt matt.

KAN det tenkes at ts ikke mente manipulasjon som i ordets rette forstand? 

MÅ virkelig dette tolkes som at ts har lært barnet å lyge? 

MÅ vi alltid dra ting ut av sammenheng og proposisjon? 

Jeg tror det er MEGET vanlig at et barn finner på ting for å være oppe lengre, som at det er sultent, tørst eller noe annet- det trenger ikke å bety at ts har feilet i oppdragelsen 🙈

Ts- om barnet spiser seg mett på næringsrik mat rett før legging, har det ikke behov for mer mat kort tid etter. Da er nok i såfall din mistanke riktig. Min 4- åring finner på noe nytt hver dag 😂

Anonymkode: 8368f...7bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har begge mine gjort. Vi har gitt mat på senga den kvelden, men de påfølgende dagene har vi presisert at kveldsmaten er det siste måltidet de får idag ogat det ikke er aktuelt med mer mat etter dette måltidet. Da har det gått over ganske fort. 

Anonymkode: 7c35e...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Min spiser kvelds klokka 18/18.30 og legges 19, og etter det så får han ikke mer mat. Jeg vet at han har bedt om mer mat enn han egentlig orker for å utsette legging og da får får han mer, men etter tannpuss er det over. Han vet dette og jeg vet at han ikke sulter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toåringen sier hun er sulten etter hun har lagt seg, godtroende som jeg er har jeg gitt en yoghurt, banan eller ei brødskive. Hun har én bit og begynner å tulle.. 

Men så har vi pleid nå i det siste å gi havregrøt eller byggrynsgrøt med peanøttsmør før leggetid, og det elsker hun.

Da sier jeg at man må spise nok, så man skal få sove godt. Og da spiser hun en normal porsjon, og spør ikke noe etter det når hun har lagt seg. 

Tips, gi noe hun liker veldig godt før leggetid, og si at det er viktig å spise nok for å få en god natts søvn :)

 

Anonymkode: 9da3c...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts- om barnet spiser seg mett på næringsrik mat rett før legging, har det ikke behov for mer mat kort tid etter. Da er nok i såfall din mistanke riktig. Min 4- åring finner på noe nytt hver dag 😂

Jepp! «Jeg må bæsje», er en klassiker. Kan jo ikke si nei til det, haha! De går heldigvis lei etter hvert, når det faktisk ikke skjer noe morsomt selv om de står opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

om barnet ditt i 3,5-4 års alderen alltid er sulten når han/hun har lagt seg for kvelden, får barnet da mat? 
Jeg mener at det er en manipulasjon for å få stå opp på nytt og å være våken lenger. Ok om det skjedde feks 2 ganger i uka, men at han/hun er sulten HVER kveld etter at barnet har funnet sengen? 
hva er riktig, gi mat eller si nei? 

Anonymkode: 418be...015

Tørst, sulten, må på do... 

Brukte aldri si nei, og gjorde ikke et stort nummer av det, det vil si at jeg ikke ga masse oppmerksomhet. En skive brød ved bordet som ikke ble gjort til en kosestund. Det gikk over av seg selv. I perioder vokser barn mer og har behov for mer mat. Men greit å minne barnet på at det må spise seg mett til kveldsmaten. Det hender at jeg som voksen kan bli sulten etter at jeg har lagt meg, spesielt hvis jeg har spist lite eller ingenting til frokost og lunsj. Mange faktorer, men litt sult og det at barnet vil føle seg sett er grunn nok til å si ja til et sent måltid etter mitt syn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...