AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Jeg er nærmeste pårørende til en som har fått følgende diagnoser etter samtale på en dps: Atypisk depresjon ......hva betyr det at den er "atypisk"? Mistanke om personlighetspatologi......Hva mener de med det? Lenger ned i rapporten står det: "Ingen tegn til anger/ tristhet over hva h*n har gjort/påført xxxxxx"......dette skremmer vettet av meg. Og oppi alt dette, blir vedkommende kastet ut av psyiatrien. ferdig, klar deg selv. Merkelig...? Anonymkode: 7095f...1cb
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 Atypisk depresjon er når man ikke har de typiske symptomene på depresjon, derav atypisk. Mistanke om personlighetspatalogi betyr at behandler tenker det er grunn til å tro at pasienten har en personlighetsforstyrrelse. Har du flere spørsmål vil jeg råde deg til å ta kontakt med behandler ved DPS for å få svar. Hvis det er du som har blitt påført noe av h*n du er pårørende til, ville jeg definitivt tenkt over relasjonen til personen. Håper og du selv har noen å snakke med om situasjonen du er i, om det er slik jeg tenker. Vet ikke helt hva du mener med "kastet ut", men mange DPS har dårlig kapasitet som gjør at mange pasienter bare får gå dit i en begrenset periode til de blir ferdig utredet og får satt diagnose. Anonymkode: 79851...17c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Atypisk depresjon er når man ikke har de typiske symptomene på depresjon, derav atypisk. Mistanke om personlighetspatalogi betyr at behandler tenker det er grunn til å tro at pasienten har en personlighetsforstyrrelse. Har du flere spørsmål vil jeg råde deg til å ta kontakt med behandler ved DPS for å få svar. Hvis det er du som har blitt påført noe av h*n du er pårørende til, ville jeg definitivt tenkt over relasjonen til personen. Håper og du selv har noen å snakke med om situasjonen du er i, om det er slik jeg tenker. Vet ikke helt hva du mener med "kastet ut", men mange DPS har dårlig kapasitet som gjør at mange pasienter bare får gå dit i en begrenset periode til de blir ferdig utredet og får satt diagnose. Anonymkode: 79851...17c Takk for svar. Ja, jeg er utsatt. Kastet ut, jeg mener at h*n er "skrevet ut", ikke lenger pasient. Og jeg vet ikke hva vi kan gjøre. Står på bar bakke og med et papir i hånden som mistenker personlighetsforstyrrelse...?! Jeg blir kjemperedd. Og jeg har ringt behandler for å prøve få nærmere info, men de har taushetsplikt og jeg får ikke vite noe som helst. Må kanskje ta kontakt med fastlege....? ts Anonymkode: 7095f...1cb
Silva Pluvialis Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Atypisk depresjon er når man ikke har de typiske symptomene på depresjon, derav atypisk. Mistanke om personlighetspatalogi betyr at behandler tenker det er grunn til å tro at pasienten har en personlighetsforstyrrelse. Har du flere spørsmål vil jeg råde deg til å ta kontakt med behandler ved DPS for å få svar. Hvis det er du som har blitt påført noe av h*n du er pårørende til, ville jeg definitivt tenkt over relasjonen til personen. Håper og du selv har noen å snakke med om situasjonen du er i, om det er slik jeg tenker. Vet ikke helt hva du mener med "kastet ut", men mange DPS har dårlig kapasitet som gjør at mange pasienter bare får gå dit i en begrenset periode til de blir ferdig utredet og får satt diagnose. Anonymkode: 79851...17c Jeg er ikke TS, men hva kjennetegner en depresjon som ikke har de typiske depresjonssymptomene? Er atypisk depresjon litt som uspesifisert depresjonslidelse?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, jeg er utsatt. Kastet ut, jeg mener at h*n er "skrevet ut", ikke lenger pasient. Og jeg vet ikke hva vi kan gjøre. Står på bar bakke og med et papir i hånden som mistenker personlighetsforstyrrelse...?! Jeg blir kjemperedd. Og jeg har ringt behandler for å prøve få nærmere info, men de har taushetsplikt og jeg får ikke vite noe som helst. Må kanskje ta kontakt med fastlege....? ts Anonymkode: 7095f...1cb Personlighetsforstyrrelse er ikke nødvendigvis så skummelt eller alvorlig som man kanskje tenker, som med alle diagnoser enten de er somatisk eller psykisk er det mange grader og variasjoner av akkurat samme diagnose. Det er også mulig å bli bedre med behandling, enkelte blir også så bra at de ikke lenger klassifiserer til å lenger ha diagnosen. Det er og veldig viktig å være klar over at det er en mistanke, og at den nødvendigvis ikke stemmer. Først må man gjennom omfattende utredning og så skal spesialister vurdere om det er grunnlag nok for å sette diagnose, og evnt. hvilken. Så lenge personen du er pårørende til selv ikke ønsker til at du skal få informasjon får du det dessverre ikke, taushetsplikt gjelder for alt helsepersonell, så om du tenker å kontakte fastlege for å få svar ang den du er pårørende for vil du heller ikke få informasjon der. Er det at du er bekymret for vedkommende kan du ta kontakt med fastlegen og melde bekymring (såkaldt bekymringsmelding). Fastlege kan da kontakte h*n for samtale og undersøkelse, men du vil ikke få vite hvordan det går videre eller hva de avgjør uten at pasienten samtykker til det. Er litt vanskelig å svare deg tilstrekkelig ettersom det ikke er så lett å forstå hvilken situasjon du er i som pårørende og hvilken relasjon du har til vedkommende, for jeg tolket deg egentlig dit hen at du er redd for deg selv. Om det er tilfelle vil jeg råde deg til å oppsøke hjelp i forhold til dette slik at du har noen du kan snakke ærlig med og som kanskje kan sette ting litt i perspektiv og hjelpe deg å sortere tanker og hva du kan eller bør gjøre videre. Dette gjelder jo egentlig uansett hvilken situasjon du står i nå. Anonymkode: 79851...17c 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 2 minutter siden, Gorilla skrev: Jeg er ikke TS, men hva kjennetegner en depresjon som ikke har de typiske depresjonssymptomene? Er atypisk depresjon litt som uspesifisert depresjonslidelse? Du kan lese litt om det her: https://sml.snl.no/atypisk_depresjon Atypisk depresjon har egen diagnosekode og går under "andre spesifiserte", mens uspesifisert depresjon er en diagnose man får når en er usikker på hvilen type depresjon pasienten har og dermed velger å ikke plassere i en bestemt undergruppe, altså som det ligger i diagnosen- uspesifisert. Anonymkode: 79851...17c 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 Den "viser ingen anger" er det jeg hadde blitt skremt av, det er ikke lovende. Anonymkode: e3971...f58 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Ja, jeg er utsatt. Kastet ut, jeg mener at h*n er "skrevet ut", ikke lenger pasient. Og jeg vet ikke hva vi kan gjøre. Står på bar bakke og med et papir i hånden som mistenker personlighetsforstyrrelse...?! Jeg blir kjemperedd. Og jeg har ringt behandler for å prøve få nærmere info, men de har taushetsplikt og jeg får ikke vite noe som helst. Må kanskje ta kontakt med fastlege....? ts Anonymkode: 7095f...1cb Hvilken relasjon har du til vedkommende og er hen voksen? Fantes det ingen plan for når hen ble skrevet ut og hvorfor ikke det? Anonymkode: 8b655...73a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Den "viser ingen anger" er det jeg hadde blitt skremt av, det er ikke lovende. Anonymkode: e3971...f58 Det er dette som skremmer meg også aller mest. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken relasjon har du til vedkommende og er hen voksen? Fantes det ingen plan for når hen ble skrevet ut og hvorfor ikke det? Anonymkode: 8b655...73a Gift med. Voksen ja. Ingen plan, bare utskrevet med en 6-7 siders lang rapport og med disse diagnosene og mistanke om diagnose. Jeg får ikke vite noe grunnet taushetsplikt og vet ikke hva jeg bør gjøre videre. Overlatt til oss selv. Typisk psykiatrien? Ts Anonymkode: 7095f...1cb
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dette som skremmer meg også aller mest. Gift med. Voksen ja. Ingen plan, bare utskrevet med en 6-7 siders lang rapport og med disse diagnosene og mistanke om diagnose. Jeg får ikke vite noe grunnet taushetsplikt og vet ikke hva jeg bør gjøre videre. Overlatt til oss selv. Typisk psykiatrien? Ts Anonymkode: 7095f...1cb Er det mulig!!! Så du er altså gift med denne personen, du blir til slutt involvert i behandlingen og får et lite møte med behandler. Der blir du fortalt at de ikke en gang har utredet mannen din ferdig før de skriver han ut fra DPS. Skal han ikke få noe videre oppfølging? Hva er vitsen med slik vissvas psykiatri! For et elendig og sløvt opplegg! Psykiatrien er helt håpløs i Norge. Anonymkode: 1de4d...1e1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er dette som skremmer meg også aller mest. Gift med. Voksen ja. Ingen plan, bare utskrevet med en 6-7 siders lang rapport og med disse diagnosene og mistanke om diagnose. Jeg får ikke vite noe grunnet taushetsplikt og vet ikke hva jeg bør gjøre videre. Overlatt til oss selv. Typisk psykiatrien? Ts Anonymkode: 7095f...1cb Greier ikke dette mennesket seg selv? Ønsker du å fortsette å være gift med vedkommende? Jeg tenker du må legge en plan for deg selv først og fremst, voksne mennesker som du faktisk er redd for er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 8b655...73a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå