Gå til innhold

Søknad til nav og flytting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo rart ut at nav oslo skal ha saken da jeg ikke tilhører oslo... Og hvor har du lest det? Det er veeeldig mange som flytter og jeg tror ikke det er sånnsom du sier. Jeg tror den vil bli overført til fylket personen sogner til. 

Anonymkode: 304bf...17d

Nå tror jeg du misforstår.

Om du f.eks har søkt AAP når du bor i Oslo også flytter du til Bergen, så trenger du ikke å søke på nytt i Bergen. Saken overflyttes når du gir beskjed til Nav. Men om du nylig har søkt AAP så er det Nav kontoret du hadde da du søkte som egentlig skal behandle søknaden. Men om du flytter langt, så blir det overflyttet og det nye Nav kontoret tar over saksbehandlingen.

Om du har søkt sosialstønad når du bor i Oslo også flytter til Bergen. Så må du søke på nytt når du kommer til Bergen.

Anonymkode: fb518...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, sosiale ytelser betales av kommunen og gis kun til kommunens beboere. Så da må man søke på nytt, om man flytter.

Andre ytelser er det staten som betaler, så da spiller det ingen rolle hvor du bor. Men du sier i fra til Nav, bare send en melding i dialogen i aktivitetsplanen din. Så blir du og sakene overflyttet til ny kommune.

Anonymkode: fb518...0b7

Du missforstår. Om en person fks søker om foreldrepenger og bor i oslo da søknaden blir sendt så er det oslo som skal se på saken så lenge personen er bosatt og folkeregistrert i oslo kommune. Men når personen flytter til bergen eller nordnorge eller ett annet fylke utenfor oslo så må saken sendes over til fylke personen flytter til oslo kan ikke fatte vedtaket om personen flytter ut av oslo det er det nye fylket som skal det. Det er det er i hvertfall det som er mest logisk og tenke. Hvordan kan oslo ta seg av alle søknadene til folk som flytter fra oslo fks? Det har de ikke kapasitet til.

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du missforstår. Om en person fks søker om foreldrepenger og bor i oslo da søknaden blir sendt så er det oslo som skal se på saken så lenge personen er bosatt og folkeregistrert i oslo kommune. Men når personen flytter til bergen eller nordnorge eller ett annet fylke utenfor oslo så må saken sendes over til fylke personen flytter til oslo kan ikke fatte vedtaket om personen flytter ut av oslo det er det nye fylket som skal det. Det er det er i hvertfall det som er mest logisk og tenke. Hvordan kan oslo ta seg av alle søknadene til folk som flytter fra oslo fks? Det har de ikke kapasitet til.

Anonymkode: 304bf...17d

Normalt så skal man avslutte saker man har startet på, ved flytting. Men om man flytter langt, så blir det fort litt vanskeligere så da kan saken overflyttes til det nye Navkontoret.

Anonymkode: fb518...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå tror jeg du misforstår.

Om du f.eks har søkt AAP når du bor i Oslo også flytter du til Bergen, så trenger du ikke å søke på nytt i Bergen. Saken overflyttes når du gir beskjed til Nav. Men om du nylig har søkt AAP så er det Nav kontoret du hadde da du søkte som egentlig skal behandle søknaden. Men om du flytter langt, så blir det overflyttet og det nye Nav kontoret tar over saksbehandlingen.

Om du har søkt sosialstønad når du bor i Oslo også flytter til Bergen. Så må du søke på nytt når du kommer til Bergen.

Anonymkode: fb518...0b7

Ok da skjønner jeg. Men det var ikke det som var spørsmålet. Det jeg lurte på var om en person flytter ut av fylket til ett annet fylke og har søkt om foreldre penger fks da blir saken overført til fylke hvor personen flytter og det er nav i fylket hvor personen bor som skal fortsette med behandlingen av søknaden. Personen trenger ikke og søke på nytt men saken blir da automatisk sendt vidre til fylke når den nye adressen er folkeregistrert.

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Nooni said:

Du skal forholde deg til nav-kontoret i den kommunen du flytter til uansett hvilken ytelse du har. Har du søkt en kommunal ytelse (sosialhjelp) i Oslo og så flytter til Bergen så tror jeg Oslo-kontoret vil behandle den ferdig. Jeg mener også å ha hørt at de da betaler den første måneden også må den nye kommunen betale videre etter at du har søkt på nytt der. Men som sagt, jeg er usikker. Det beste er at du er mer konkret på hvilken ytelse du har søkt. Jeg har ikke veldig mye peiling på nav, men noe.  

Det gjelder en såkalt statlig ytelse. Ikke sosialhjelp.

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok da skjønner jeg. Men det var ikke det som var spørsmålet. Det jeg lurte på var om en person flytter ut av fylket til ett annet fylke og har søkt om foreldre penger fks da blir saken overført til fylke hvor personen flytter og det er nav i fylket hvor personen bor som skal fortsette med behandlingen av søknaden. Personen trenger ikke og søke på nytt men saken blir da automatisk sendt vidre til fylke når den nye adressen er folkeregistrert.

Anonymkode: 304bf...17d

Foreldrepenger blir ikke behandlet av det lokale Nav kontoret, så det spiller ingen rolle hvor du bor i landet. Det er særlig sykepenger og AAP/mot ufør som blir behandlet lokalt. Da blir saken overført om du flytter til et annet fylke. Du trenger bare å si i fra til veilederen din.

Anonymkode: fb518...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder en såkalt statlig ytelse. Ikke sosialhjelp.

Anonymkode: 304bf...17d

Statlig ytelse er feks arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. Det betyr at du har fått et vedtak på nedsatt arbeidsevne eller varig nedsatt og dette vedtaket gjelder uansett hvor du flytter i Norge. Det er ikke nødvendig å søke på nytt. 

Endret av Nooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nooni said:

Statlig ytelse er feks arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. Det betyr at du har fått et vedtak på nedsatt arbeidsevne eller varig nedsatt og dette vedtaket gjelder uansett hvor du flytter i Norge. Det er ikke nødvendig å søke på nytt. 

Jeg vet det! Det jeg lurer på er: blir saken min automatisk overført til fylke jeg flytter til når den nye adressen er registrert i folkeregistet? Og blir vedtaket da fattet i det nye fylke jeg da tilhører?

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det! Det jeg lurer på er: blir saken min automatisk overført til fylke jeg flytter til når den nye adressen er registrert i folkeregistet? Og blir vedtaket da fattet i det nye fylke jeg da tilhører?

Anonymkode: 304bf...17d

Det kan ta noe tid før det blir oppdaget at du har flyttet om du ikke sier i fra. Men når det blir oppdaget så blir saken overflyttet. Det letteste er å si i fra at du flytter, så flytter de saken din samtidig. Om du flytter til et nytt fylke (altså mest sannsynlig da også langt unna) så fortsettes saksbehandlingen på det nye stedet. 

Det hadde vært lettere om du fortalte hvilken ytelse det er snakk om. For mange vedtak fattes ikke av lokalkontoret og da spiller det ingen rolle hvor du bor.

Anonymkode: fb518...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det! Det jeg lurer på er: blir saken min automatisk overført til fylke jeg flytter til når den nye adressen er registrert i folkeregistet? Og blir vedtaket da fattet i det nye fylke jeg da tilhører?

Anonymkode: 304bf...17d

Har du fått et vedtak så beholder ytelsen i din nye kommune. Hvis du har søkt ufør feks, men det ikke er fattet et vedtak, så er det uansett ikke det lokale kontoret som fatter vedtaket, men Karmøy. Det betyr at du ikke trenger å søke på nytt. Da skal bare tingene gå sin gang og du vil få et vedtak/avslag til din nye bostedskommune. Lokalkontoret er ikke involvert. Når det gjelder AAP er jeg litt mer usikker for der fattes vedtak lokalt. Men har du fått et vedtak så har du det samme vedtaket i den nye kommunen, det blir ikke fattet på nytt, hvis du forstår. Uansett hvor du bor så forvalter nav det samme regelverket/folketrygdloven. 

Må ta noen forbehold her, men jeg tror det er riktig. 

 

Endret av Nooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Nooni said:

Har du fått et vedtak så beholder ytelsen i din nye kommune. Hvis du har søkt ufør feks, men det ikke er fattet et vedtak, så er det uansett ikke det lokale kontoret som fatter vedtaket, men Karmøy. Det betyr at du ikke trenger å søke på nytt. Da skal bare tingene gå sin gang og du vil få et vedtak/avslag til din nye bostedskommune. Lokalkontoret er ikke involvert. Når det gjelder AAP er jeg litt mer usikker for der fattes vedtak lokalt. Men har du fått et vedtak så har du det samme vedtaket i den nye kommunen, det blir ikke fattet på nytt, hvis du forstår. 

Må ta noen forbehold her, men jeg tror det er riktig. 

 

Det jeg mente var om jeg fks har søkt AAP eller uføre eller foreldrepenger. Utvidet barnetrygd. Kontantstøtte. Og flytter fra oslo til bergen og jeg flytter når søknaden er under behandling da blir vel søknaden sendt automatisk over til fylke som tilhører min kommune når adressen er registrert i folkeregisteret og på nav på min side?

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt om en ytelse og det kan ta opptil 6 mnd før den er ferdig behandlet jeg skal flytte til ett annet fylke vil saken min og søknaden min da bli overført til fylke jeg flytter? Om jeg flytter fra oslo til bergen fks vil saken min da overføres til bergen? Og vil jeg da få en annen saksbehandler som har med saken og gjøre eller vil jeg ha den samme i oslo? Eller må jeg søke på nytt fordi jeg flyttet til et annet fylke? Ønsker bare svar på spørsmålet mitt og ønsker ingen krangling og stygge komentarer ønsker bare konstruktive svar takk.

Anonymkode: 304bf...17d

Du må melde flytting til nav før du flytter, så overfører de saken din. Har akkurat gjort det samme.

Anonymkode: 51f43...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må melde flytting til nav før du flytter, så overfører de saken din. Har akkurat gjort det samme.

Anonymkode: 51f43...700

Ok. Så de vil da fks oveføre saken min om fks APP eller uføretrygd eller kontantstøtte eller utvidet barnetrygd til det nye fylket som tillhører min kommune? Det er da fylket som tilhører min kommune som da skal ta over saken?

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så de vil da fks oveføre saken min om fks APP eller uføretrygd eller kontantstøtte eller utvidet barnetrygd til det nye fylket som tillhører min kommune? Det er da fylket som tilhører min kommune som da skal ta over saken?

Anonymkode: 304bf...17d

Ja, saken din blir overført. Du trenger ikke å tenke på det. Om du er usikker så spør du veilederen din og kontakter den nye veilederen din så fort du er overført.

Men kontantstøtte og utvidet barnetrygd er det ikke lokalkontoret som behandler, så da spiller det ingen rolle hvor i landet du bor. 

Anonymkode: fb518...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, saken din blir overført. Du trenger ikke å tenke på det. Om du er usikker så spør du veilederen din og kontakter den nye veilederen din så fort du er overført.

Men kontantstøtte og utvidet barnetrygd er det ikke lokalkontoret som behandler, så da spiller det ingen rolle hvor i landet du bor. 

Anonymkode: fb518...0b7

Nei det er ikke lokal kontoret men fylket som din kommune sogner til? 

Anonymkode: 304bf...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...