Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Sølvtøy

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg har arvet noe sølvtøy. Jeg bruker det ikke ofte, maks en gang i året, men jeg syntes det er fint å bruke det til f.eks jul. 

Det jeg har fått til nå er av en serie, men jeg vet at jeg etter hvert vil arve noe mer sølvtøy, som er av litt mer ulik sort. Et par ting er tre generasjoner gammelt og har en historie, noe er bare av en annen serie. 

Jeg har et ilandsproblem i og med at jeg har noen "huller" som hverken det jeg har eller det jeg kommer til å arve vil fylle. 

Det jeg har er Arvesølv bestikk til 6 (kniv,skje,gaffel,barneskje)+ litt serveringsbestikk. Det jeg vet jeg får er mest "Rådhus med vifte"(kniver,gaffeler), litt "Juvel" (barneskjeer), et par "Ringebu" (Barneskjeer) og to skikkelig gamle serveringsskjeer med familiehistorie. 

Jeg har lite serveringsbestikk. Jeg har god økonomi. Jeg kan kjøpe til serveringsbestikk fra en eller flere av de seriene jeg har/får. Samtidig syntes jeg selv at Pyramid fra Georg Jensen er kjempefint. Det er helt uaktuelt å ikke bruke det jeg arver.

Syntes dere jeg burde kjøpe til innenfor de seriene jeg allerede har, eller er det allerede så spredd utover at jeg kan kjøpe til noe fra enda en serie?

Blir eventuelt salatsett og serveringsset av Pyramid  https://www.georgjensen.com/nb-no/soelvtoey/soelvbestikk?prefn1=ProductCollection&prefv1=Pyramid

Anonymkode: 44348...c82

Fortsetter under...

Zienna

Jeg har også arvet sølvbestikk av forskjellige typer.  Regner med at det er blitt slik fordi besteforeldre og foreldre har fått dem som gaver gjennom livene sine. 
Derfor blander jeg bestikkene når jeg dekker bord.  Alle gjestene får ikke samme bestikk.  F.eks. har jeg alle teskjeer (av forskjellige typer) samlet i en gammel sølvskål på kjøkkenbenken.  Når gjester får is e.l. setter jeg det hele på bordet. 

Synes det blir for kjedelig å dekke likt til 12 personer +.  Mye morsommere å dekke ulikt :) 

AnonymBruker
32 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg har også arvet sølvbestikk av forskjellige typer.  Regner med at det er blitt slik fordi besteforeldre og foreldre har fått dem som gaver gjennom livene sine. 
Derfor blander jeg bestikkene når jeg dekker bord.  Alle gjestene får ikke samme bestikk.  F.eks. har jeg alle teskjeer (av forskjellige typer) samlet i en gammel sølvskål på kjøkkenbenken.  Når gjester får is e.l. setter jeg det hele på bordet. 

Synes det blir for kjedelig å dekke likt til 12 personer +.  Mye morsommere å dekke ulikt :) 

Litt sånn jeg også tenker. Jeg tar med alt som foreldre, besteforeldre og eldre har med, og så kan jeg legge med et eget "lag" av historien selv. Selv om det er ulikt.  

Anonymkode: 44348...c82

AnonymBruker

Sølvtøyet du allerede har, eller kommer til å få, er alle flotte og enkle i stilen. Pyramid kommer til å passe fint inn. Synes det er fint å blande bestikk når stilene ikke «krasjer» innbyrdes.

Anonymkode: fc397...e39