Gå til innhold

Sølvtøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet noe sølvtøy. Jeg bruker det ikke ofte, maks en gang i året, men jeg syntes det er fint å bruke det til f.eks jul. 

Det jeg har fått til nå er av en serie, men jeg vet at jeg etter hvert vil arve noe mer sølvtøy, som er av litt mer ulik sort. Et par ting er tre generasjoner gammelt og har en historie, noe er bare av en annen serie. 

Jeg har et ilandsproblem i og med at jeg har noen "huller" som hverken det jeg har eller det jeg kommer til å arve vil fylle. 

Det jeg har er Arvesølv bestikk til 6 (kniv,skje,gaffel,barneskje)+ litt serveringsbestikk. Det jeg vet jeg får er mest "Rådhus med vifte"(kniver,gaffeler), litt "Juvel" (barneskjeer), et par "Ringebu" (Barneskjeer) og to skikkelig gamle serveringsskjeer med familiehistorie. 

Jeg har lite serveringsbestikk. Jeg har god økonomi. Jeg kan kjøpe til serveringsbestikk fra en eller flere av de seriene jeg har/får. Samtidig syntes jeg selv at Pyramid fra Georg Jensen er kjempefint. Det er helt uaktuelt å ikke bruke det jeg arver.

Syntes dere jeg burde kjøpe til innenfor de seriene jeg allerede har, eller er det allerede så spredd utover at jeg kan kjøpe til noe fra enda en serie?

Blir eventuelt salatsett og serveringsset av Pyramid  https://www.georgjensen.com/nb-no/soelvtoey/soelvbestikk?prefn1=ProductCollection&prefv1=Pyramid

 

Anonymkode: 44348...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også arvet sølvbestikk av forskjellige typer.  Regner med at det er blitt slik fordi besteforeldre og foreldre har fått dem som gaver gjennom livene sine. 
Derfor blander jeg bestikkene når jeg dekker bord.  Alle gjestene får ikke samme bestikk.  F.eks. har jeg alle teskjeer (av forskjellige typer) samlet i en gammel sølvskål på kjøkkenbenken.  Når gjester får is e.l. setter jeg det hele på bordet. 

Synes det blir for kjedelig å dekke likt til 12 personer +.  Mye morsommere å dekke ulikt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg har også arvet sølvbestikk av forskjellige typer.  Regner med at det er blitt slik fordi besteforeldre og foreldre har fått dem som gaver gjennom livene sine. 
Derfor blander jeg bestikkene når jeg dekker bord.  Alle gjestene får ikke samme bestikk.  F.eks. har jeg alle teskjeer (av forskjellige typer) samlet i en gammel sølvskål på kjøkkenbenken.  Når gjester får is e.l. setter jeg det hele på bordet. 

Synes det blir for kjedelig å dekke likt til 12 personer +.  Mye morsommere å dekke ulikt :) 

Litt sånn jeg også tenker. Jeg tar med alt som foreldre, besteforeldre og eldre har med, og så kan jeg legge med et eget "lag" av historien selv. Selv om det er ulikt.  

Anonymkode: 44348...c82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvtøyet du allerede har, eller kommer til å få, er alle flotte og enkle i stilen. Pyramid kommer til å passe fint inn. Synes det er fint å blande bestikk når stilene ikke «krasjer» innbyrdes.

Anonymkode: fc397...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS: Takk for fine svar. Fint å høre at det å ta med seg og blande det foreldre og besteforeldre har med seg med det du tilfører selv er litt gjengs. Mye det jeg tenker selv. Det ble pyramid serveringsgaffel og serveringsskje, samt sausskje i denne omgang. Har fått de og syntes de står fint til det gamle. Det blir fint til jul. 

Hva har dere? 

Jeg syntes på en måte at sølvtøy høres litt satt, borgerlig og gammeldags ut, men når det for eksempel er jul så syntes jeg det at ting som har en familiehistorie gjør ting nært og (nå høres jeg gammel ut) det er fint å fortelle det videre.

Jeg har fått en fin historie fra mamma om en av sølvskjeene jeg har fått og som vi alltid har brukt til kremskålen til desserten ved fine familiemiddager. Min oldemor(eller tippoldemor) var tjenestejente før hun giftet seg. Da hun skulle gifte seg fikk hun en fin sølvskje fra han hun hadde vært tjenestejente hos som bryllupsgave, slik at hun skulle ha en fin skje mannen hennes kunne spise av. Min olde/tippoldemor var (forståelig nok) så fornærmet over at gaven egentlig var til mannen hennes og ikke til henne at min olde/tippoldefar aldri ville bruke skjeen. Og derfor har den alltid senere blitt brukt som serveringsskje i stedet. den dag i dag har den fast rolle som serveringsskje i krembollen :)

 

 

Anonymkode: 44348...c82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt stilig med sølvbestikk, men det er helt forferdelig å spise med. Har selv noe arvesølv som bare ligger i en skuff. Syntes det har en smak som smitter over på maten 😞

Men hvis det ikke plager deg eller gjestene med smaken, ville jeg kjøpt i samme serie om jeg kunne. Hvis det ikke finnes, så har jo historien til sølvtøyet en egen sjarm og det er en fin historie rundt bordet "hvor kommer den gaffelen fra...?" jeg syntes I hvert fall slikt er koselig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, altflyter skrev:

Absolutt stilig med sølvbestikk, men det er helt forferdelig å spise med. Har selv noe arvesølv som bare ligger i en skuff. Syntes det har en smak som smitter over på maten 😞

Men hvis det ikke plager deg eller gjestene med smaken, ville jeg kjøpt i samme serie om jeg kunne. Hvis det ikke finnes, så har jo historien til sølvtøyet en egen sjarm og det er en fin historie rundt bordet "hvor kommer den gaffelen fra...?" jeg syntes I hvert fall slikt er koselig 

Jeg har aldri opplevd eller hørt om avsmak fra sølvbestikk. Jeg tviler ikke på det du sier eller din opplevelse av det. Det er slik det er for deg.

Jeg forstår tanken om å holde det mest innenfor en serie, jeg har tenkt mye på det selv. Jeg landet til slutt på å  legge min smak til det jeg har fra før. :) 

 

Anonymkode: 44348...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri opplevd eller hørt om avsmak fra sølvbestikk. Jeg tviler ikke på det du sier eller din opplevelse av det. Det er slik det er for deg.

Jeg forstår tanken om å holde det mest innenfor en serie, jeg har tenkt mye på det selv. Jeg landet til slutt på å  legge min smak til det jeg har fra før. :) 

 

Anonymkode: 44348...c82

Sølvtøy og enkelte typer mat kan skape en kjemisk reaksjon som gir vond smak (og anløpent sølvtøy). Jeg bruker f.eks. aldri sølvtøyet til lutefisk, og egg og sølv er også kjent som en dårlig kombinasjon. Bortsett fra dette har jeg aldri merket noen usmak fra selve sølvtøyet. 

Anonymkode: 36ca7...eb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...