Gå til innhold

Fjerne visdomstenner, trening etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, skal fjerne visdomstenner på onsdag, en oppe og en nede på samme side. De skal fjernes kirurgisk. Lurer på når jeg kan trene etter det? Har ikke fjerna visdomstenner før. 

Anonymkode: c5a05...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarte så vidt å spise yoghurt etter å ha fjernet mine. Trening hadde vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: d367b...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte så vidt å spise yoghurt etter å ha fjernet mine. Trening hadde vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: d367b...8ee

Hvilke smertestillende fikk du? Jeg er så redd for å ha vondt.. 

Anonymkode: c5a05...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått beskjed om å ta det helt med ro resten av døgnet etter mine tannfjerninger, så jeg ville ha sagt at trening får en vente et døgn eller to med. Man har det normalt sett ikke så helt godt etter en slik hendelse, så smertestillende og ro er det som gjelder. Jeg fikk sterke piller med trekant på. 

Anonymkode: 57e67...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal se en stund etter den treningen. Man skal være forsiktig med hard aktivitet etter sånne inngrep i frykt for blødninger og enda mer smerter. 

Anonymkode: 58040...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en operasjon, jeg hadde ikke belaget meg på trening etterpå. Jeg fjerna to på en gang, den ene var så ødelagt at de bare plukka den ut, men den andre satt forjævlig fast. Så jeg lå bare hjemme på sofaen og lallet i valium- og paralgin forte rus resten av dagen. Fikk tre dagers sykemelding også. 

Har tannlegeskrekk i tillegg, men hovedgrunnen til at jeg ble så satt ut av spill var den ene tanna som de sleit med å få ut. Fikk vanlig lokalbedøvelse, og hadde ikke smerter direkte, men det var veldig ubehagelig å bli røsket i på den måten. Gikk på forte noen dager etterpå, og det var bare vanlig ømt i etterkant. Men du får også et åpent operasjonssår i munnen, så man bør bare spise ting med liten tyggemotstand og være veldig nøye med hygiene. 

Og husk at du kan søke Helfo om refusjon for et grunnebeløp pr visdomstann, be tannlegen om dette før operasjonen, hvis de ikke nevner det for deg. Da får du et skjema du bare signerer og skriver kontonummer på og leverer hos Nav, så får du tilbake litt av pengene etter noen uker. 

Anonymkode: de5a3...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker

Ser det er stor forskjell på folk. Jeg følte meg helt fin, og hadde ikke behov for smertestillende engang, siden tannlegen hadde gjort en god jobb. Han sa jeg ikke burde trene, siden det var et stort inngrep i kroppen.

Selv syntes jeg det var lite, og de smertestillende ville jeg først ikke ta, fordi jeg ikke hadde vondt i det hele tatt. Men han sa jeg måtte ta dem, fordi de også hadde en betennelsesdempende effekt, og fikk såret til å gro fortere. Så da gjorde jeg som han sa. Vil tro det er fordi såret skal leges raskere, og unngå blødning, at de fraråder trening.

Hadde vært hos spesialist, skjært hull i tannkjøttet, kløvet terrorist-tanna i to, fjernet den, og sydd noen sting. Antar jeg var heldig med den. Men visdomstenner er noe dritt. Det er helt sikkert. Glad jeg fjerna den tidlig. Har enda to som ikke har kommet fram. Håper de aldri gjør det heller.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å trene igjen når du selv føler for det. Du får nok ikke lyst til å trene de første par dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE LURT. Om de må ned å skjære/kirurgi er det definitivt å be om bråk dersom du trener. Om dere kan trekkes normalt er det også en dårlig idé. Da begynner du typisk å blø igjen og dunker som besatt om du gjør ting som gir god blodgjennomstrømning. Spør tannlegen om ingenting blir nevnt. Jeg ble spesifikt anbefalt å ta det med ro noen dager etter kirurgi og ta det med ro samme dag, ved trekking, da jeg tok mine. 

Anonymkode: bcba0...afc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Villfisker skrev:

Har enda to som ikke har kommet fram. Håper de aldri gjør det heller.

Da jeg fjernet min første visdomstann, så de på bilde at det lå en til under som ville komme frem etter hvert, og det gjorde den. Mye styr med den også. De sitter så langt inne, det er trangt og min første tok det 75 minutter å få ut. Jeg var helt svett og utkjørt etterpå da jeg vaklet til bilen. Den mannlige tannlegen var også utslitt etter hard jobbing. Han brukte alle kreftene sine for den satt dønn fast.

Anonymkode: 57e67...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fjernet 2/4 kirurgisk var jeg helt ødelagt i munnen i 2-3 dager. Passet på å gjøre det på en fredag slik at jeg slapp å bruke egenmelding fra jobb. Vi er sikkert alle forskjellig men jeg hadde nok ikke vært klar for trening før etter noen dager. Brukte en del smertestillende de første dagene også så var veldig slapp. 

De to andre fjernet jeg ved vanlig trekking og da var jeg i god form etter noen timer. Litt øm men kunne fint trene dagen etterpå. 

Anonymkode: c0718...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fjernet min første visdomstann, så de på bilde at det lå en til under som ville komme frem etter hvert, og det gjorde den. Mye styr med den også. De sitter så langt inne, det er trangt og min første tok det 75 minutter å få ut. Jeg var helt svett og utkjørt etterpå da jeg vaklet til bilen. Den mannlige tannlegen var også utslitt etter hard jobbing. Han brukte alle kreftene sine for den satt dønn fast.

Anonymkode: 57e67...f54

Ja, jeg ville nok gjort som de anbefaler, for å være på den sikre siden. Det er mye verre å bli satt enda mer tilbake enn et par dager,  bare fordi man ikke hørte på tannlegen. De hadde ikke anbefalt oss å la være å trene noen dager, hvis det ikke var en grunn til det.

som sagt håper jeg de to terroristene i overetasjen hos meg, aldri kommer fram. Dyrt er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet noen dager. Du kan trene igjen når du føler for det. Mest sannsynlig er det ikke så fristende de første par dagene

Anonymkode: b4d52...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...