Gå til innhold

50-årsdag og medbrakt drikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha 50-årsdag om noen mnd. Inviterer ca. 30 stk. Skal stille med middag og drikke til maten. Mitt forslag er at gjestene tar med seg drikke utover dette, mens mannen min hevder vi bør stå for alkohol hele kvelden.

Hva tenker dere?

Anonymkode: f8ded...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er helt greit å be dem ta med til seg selv. Det blir jo fryktelig dyrt hvis ikke. 

Om dere har råd så er det jo fint å spandere, men synes det blir feil om det blir slik at man ikke kan ha en fest uten at man har flere titusener å bruke på det. Bare si tydelig ifra om hvordan opplegget blir. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov med medbrakt regner jeg med dere feirer privat, eller i et leid lokale, og da synes jeg dere bør stå for all drikke når det er 50årslag (innen rimelighetens grenser, men polet har returordning for uåpnet vin så vidt jeg vet). Litt annerledes om det er et sted man betaler full barpris, den ser jeg at kan bli veldig dyr. Om dere beregner én flaske vin på hver (eller tilsvarende alkoholmengde) blir det 3000 kr om dere går for en ikke så dyr vin. Kanskje en avec med kaffen. Litt øl/cider og et alkoholfritt alternativ.
 

Jeg feiret min 40årsdag på restaurant, kom på ca 15000 med drikkepakke til maten (enkelte drakk øl eller alkoholfritt). Var bare halvparten så mange som dere, så prismessig kan det ikke sammenlignes selvfølgelig, men det var vel verdt pengene.
 

Alternativt ville jeg sagt at i stede for gave tar alle med en flaske vin el. Normalt er jeg helt for spleiselag, men rund dag fra 40-50 og oppover er litt spesielt, da har man hatt tid til å spare opp litt penger til feiringen.

Anonymkode: 38acb...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når man er såpass voksen så burde man stå for all drikke. Studenter/unge voksne er litt unnskyldt. Men i et voksent selskap hadde jeg reagert på å måtte ta med egen drikke. Så jeg er enig med mannen din. 

Anonymkode: 391f2...45f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 50, så har man vamligivis så god råd at det er helt på sin plass å holde gjestene med drikke. Er annerledes når man er i 20-årene og er student. 

Anonymkode: 8585b...8ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at dere bør stå for drikken. 

Anonymkode: a6404...c29

Greit at du tenker det, men hva mener du om saken?

Anonymkode: 316c8...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit at du tenker det, men hva mener du om saken?

Anonymkode: 316c8...008

Ts spør hva vi tenker, jeg svarer hva jeg tenker. Er du tungnem? Dårlig leseforståelse? Hva var det du ikke forstod?

Anonymkode: a6404...c29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste 40 og 50 års lagene jeg har vært i, har alle hatt med drikke. De har holdt drikke til maten og konjakk til kaffen.  Er ikke alle på 50 som har råd til å servere drikke til 50 stk.  Kjenner ingen som har reagert på det. 

Anonymkode: 6a11f...424

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først og fremst vært kjempeglad for å få komme i selskap!

Og stor stas om det er middag og drikke til maten! 
Det hadde absolutt ikke gjort meg noe å måtte stå for egen drikke resten av kvelden! 

Jeg fyller selv 40 om noen år, og med mindre økonomien endrer seg kraftig, så ville mange venner blitt skuffet om jeg hadde måtte stå for middag og drikke hele kvelden, for da hadde de fleste ikke blitt invitert. 

Anonymkode: 23816...625

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problemstillingen har selvsagt med økonomi å gjøre.  Hva er vanlig i omgangskretsen deres?  Hvordan har andre feiret sine runde dager?

Min erfaring er at det drikkes veldig lite etter maten.  Drinker er det få som vil ha.  Når folk er blitt rundt 50 år så er ikke gratis brennevin så veldig interessant lenger. Så hvis jeg hadde vært vertinne så hadde det blitt fri skjenking til alle de 30 gjestene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske uvanlig i andre land at gjester tar med drikke selv, men i Norge er det vanlig i gitte settinger fordi alkohol er dyrt.

Jeg mener at som et etablert par som inviterer til 50-årsdag, så står man (selvfølgelig) for det som skal serveres. Middag m.drikke

Alkohol og kaffe, kaker og snacks. 

Skal en fravike fra dette, så bør det handle om dårlig økonomi! Virkelig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Pillarguri skrev:

 

Min erfaring er at det drikkes veldig lite etter maten.  Drinker er det få som vil ha.  Når folk er blitt rundt 50 år så er ikke gratis brennevin så veldig interessant lenger. Så hvis jeg hadde vært vertinne så hadde det blitt fri skjenking til alle de 30 gjestene.

Da har du ganske ulike venner enn meg. Da jeg feiret 50 gikk det mye drikke også etter maten, det var mye dansing og tørste gjester, og de gikk ikke hjem før ved 3-tiden 😮 .

 

Hadde ikke reagert om noen f.eks. ba alle gjestene ta med en flaske vin til en felles bar. Synes det er hyggeligere enn at alle skal ha med egen drikke, som de ruger på utover kvelden.

 

Jeg synes det har litt å si hva som er vanlig i vennekretsen. Litt kjipt om man er blitt spandert på alt mulig i venners bursdager, så bes vennene ha med vin når man selv har rund dag. Men om det er kjent at en har dårligere råd enn vennene, kan dette også gå.

 

Tror jeg ville strukket meg et stykke for å kunne spandere drikke på en slik feiring. Særlig om det forventes gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er helt innenfor å be folk å ta med drikke selv når det blir så mange, men hadde bydd på vin/øl til forrett og hovedrett og kanskje en dessertvin til dessert hvis det hadde passet, eventuelt en cognac/bailys til kaffen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at gjestene tar med egen drikke, så får alle det de vil ha. Noen har en tendens til å drikke med begge hender når drikke er gratis, og det blir sjelden hyggelig. Jeg hadde gitt beskjed om at det ble servert drikke til maten, og de som vil ha noe utover det, kan ta med selv. 

Anonymkode: 4ed8d...d7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal ha 50 års feiring om kort tid. Vi har valgt å stå for mat og drikke. Trenger ikke bli så dyrt hvis du har mulighet for å kjøpe noe av alkoholen fra utlandet. Danmark eller Sverige. Vi spurte noen som skulle på tur om de hadde mulighet til å kjøpe kartongvin for oss. Også har vi kjøpt litt diverse en stund i forveien. Da oppleves ikke det så fullt så dyrt når kostnaden er blitt fordelt over tid. 👍

Anonymkode: 5e652...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. 

Vi fyllte 50 og sto for alt. Har vært i ca 10 50 årslag de siste årene. Har kun hatt med vertinnegave da alle har stått for alt.

Blir jeg invitert i 50 årslag hvor det står at jeg skal ha med drikke, hadde jeg hatt med drikke og vertinnegave.

Det er jo ikke mer vanskelig enn det. Jeg forholder meg til det jeg blir invitert til.

Anonymkode: fb2f0...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et 50-årslag så syns jeg det er upassende å be gjestene om å ha med seg egne drikkevarer. De kommer jo til å ha med seg gave, og bør ikke ha andre utgifter knytta til feiringen din.

Hadde det vært en sammenkomst som ikke var knytta til en feiring, så kunne det gått an å be gjestene ha med drikke til eget forbruk. Men når man inviterer folk til å feire seg selv, så bør man ha råd til å betale for kalaset mener jeg. Ellers får man invitere så mange som man har råd til rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det vanlig at vertskapet spanderer alt. Vi har "bare" kommet til 40 års lagene i vennegjengen, og helt fra 30 års runden har vertskapet spandert. 

Anonymkode: b8554...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...