Gå til innhold

Blir hjernen ødelagt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir hjernen ødelagt av å slite med angst og depresjon i over 30 år? Føler jeg glemmer enda mere for hvert år som går. Hukommelsen blir værre og jeg glemmer hva folk sier og gjør og det er så flaut. Sliter med å ha en samtale da jeg glemmer hva man snakker om. Konsentrasjonen er også elendig. Er redd hjernen snart ikke klarer mer. Går det an?

Jeg klarer omtrent ikke å lese bøker da jeg ikke får med meg handlinga og poenget og det å se på film og serier er også veldig vanskelig. Tankene er ett helt annet sted og jeg føler meg veldig fjern og lite til stede i nuet. Jeg ramler ut. Detter ut. Gang på gang. Ekkelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan motvirke det med fysisk aktivitet og trening. Anbefaler boken hjernesterk den forklarer det du sliter med. 

Anonymkode: 8c22f...e41

Skrevet

HAr slitt med det i over 30 år. Men fungerer helt greit kognitivt.  Går på høyskole for etterutdanning og får gode karakterer. Men ja, glemmer mye, er distre og litt klønete. Det er i følge meg selv fordi jeg bruker mye energi på å fokusere på det å ha det greit, overstyre angsten og klare hverdagen og føle jeg har et godt liv. Har lært meg oppigjennom årene forskjellige triks som får hjernen til å avbryte de destruktive tankene. Og når hjernen driver med det, er det ikke så greit å huske på småting som egg som koker, klær som ligger i vaskemaskin, ja de vanlige tingene. Men elsker å lese og lære nye ting, så alt det husker jeg jo godt. Bare du ikke spør meg om slik unyttig ting som gangetabellen😂

Anonymkode: 013b2...77b

Skrevet

Fører jo gjerne med seg søvnproblemer, som kan ha store innvirkninger på hjernen. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Fører jo gjerne med seg søvnproblemer, som kan ha store innvirkninger på hjernen. 

Man lærer seg også å leve greit med lite søvn. Men man må lære seg å finne en ro.  Dog er det kommet frem til at man lærer fortere av en god natts søvn. Så er jo en ting man faktisk må trene seg opp til, det å få sove

Skrevet

Vil tro det er rus involvert. Om det er rus så kan det godt forklares at du glemmer stykker.

Anonymkode: 2c94c...a3a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Man lærer seg også å leve greit med lite søvn. Men man må lære seg å finne en ro.  Dog er det kommet frem til at man lærer fortere av en god natts søvn. Så er jo en ting man faktisk må trene seg opp til, det å få sove

Underskudd på søvn over tid har stor negativ effekt på hjernen.

Skrevet

nei...det handler ikke om rus..depresjoner og angst har den bieffekten at du kan bli mer distree , glemsk..til å med tro du kan ha begynnende alzheimers men det er (ikke bare bare..men bare ) bieffekter av angst og deperesjon

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Katten.2.0 skrev:

Underskudd på søvn over tid har stor negativ effekt på hjernen.

Det er ikke et fasitsvar. Jo man vet lite søvn kan gi depresjoner og konsentransjonsvansker. Men dette gjelder ikke alle. Har sovet 4 timer i døgnet de siste 15 årene. Går helt greit. Er rett og slett vant til det. Aldri syk, eller mer utslitt enn andre. Men har lært meg å meditere, slik jeg faktisk kan slappe helt av. Og det tror jeg er alfa omega.  Så man trenger ikke skremme opp oss som ikke får sove unødvendig. Det kan fungere helt fint.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke et fasitsvar. Jo man vet lite søvn kan gi depresjoner og konsentransjonsvansker. Men dette gjelder ikke alle. Har sovet 4 timer i døgnet de siste 15 årene. Går helt greit. Er rett og slett vant til det. Aldri syk, eller mer utslitt enn andre. Men har lært meg å meditere, slik jeg faktisk kan slappe helt av. Og det tror jeg er alfa omega.  Så man trenger ikke skremme opp oss som ikke får sove unødvendig. Det kan fungere helt fint.

Får du mindre enn fem timer søvn i døgnet over to eller flere år, er det redusert med et såpass bredt spekter av negative innvirkninger på helsen - inklusive hjernen - at jeg ikke gidder å henvise til en kilde siden jeg ville brukt hele natten til kildehenvisninger på noe som er almennkunnskap. 

Dog må man ikke få all søvnen på samme tid, men kan fint fordele søvnen utover dagen uten nevneverdig negativ effekt. 

Det er vel bare ett tilfelle hvor et menneske har fullstendig mistet evnen til søvn (grunnet hodeskade) uten noen negativ effekt, noe som forbauset forskere. Er noen år siden jeg leste om dét tilfellet så kan naturligvis ha kommet flere.

Man skal ikke undervurdere viktigheten av søvn, men det betyr ikke at livskvaliteten nødvendigvis må bli så mye lavere av den grunn. 

Hilsen en som har slitt med søvnproblemer hele livet og lest mye om temaet. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Får du mindre enn fem timer søvn i døgnet over to eller flere år, er det redusert med et såpass bredt spekter av negative innvirkninger på helsen - inklusive hjernen - at jeg ikke gidder å henvise til en kilde siden jeg ville brukt hele natten til kildehenvisninger på noe som er almennkunnskap. 

Dog må man ikke få all søvnen på samme tid, men kan fint fordele søvnen utover dagen uten nevneverdig negativ effekt. 

Det er vel bare ett tilfelle hvor et menneske har fullstendig mistet evnen til søvn (grunnet hodeskade) uten noen negativ effekt, noe som forbauset forskere. Er noen år siden jeg leste om dét tilfellet så kan naturligvis ha kommet flere.

Man skal ikke undervurdere viktigheten av søvn, men det betyr ikke at livskvaliteten nødvendigvis må bli så mye lavere av den grunn. 

Hilsen en som har slitt med søvnproblemer hele livet og lest mye om temaet. 

Nå er jeg undersøkt i "hode og ræva" så nei, det bør ikke ha en innvirkning på hjernen. Når man i hele sitt voksne liv ikke for sove, så gjr man undersøkelser, man blir undersøkt, man får oppfølging, psykologer, terapi mm. Som jeg tidligere nevnte så er det for meg et absolutt nødvende å meditere. Det gir meg en ro, som meget mulig er like god som søvn, og hjelper meg til å bevare mine kognitive ferdigheter år etter år. Og helt ærlig, så tror jeg ikke jeg er alene i verden om å ha det slik. Hvordan hjernen virker og utviklingen av hjernen er noe som konstant er i utvikling og de finner nye ting hele tiden. Var enest i dag på seminar om dette temaet. Så kan også "litt".

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jeg undersøkt i "hode og ræva" så nei, det bør ikke ha en innvirkning på hjernen. Når man i hele sitt voksne liv ikke for sove, så gjr man undersøkelser, man blir undersøkt, man får oppfølging, psykologer, terapi mm. Som jeg tidligere nevnte så er det for meg et absolutt nødvende å meditere. Det gir meg en ro, som meget mulig er like god som søvn, og hjelper meg til å bevare mine kognitive ferdigheter år etter år. Og helt ærlig, så tror jeg ikke jeg er alene i verden om å ha det slik. Hvordan hjernen virker og utviklingen av hjernen er noe som konstant er i utvikling og de finner nye ting hele tiden. Var enest i dag på seminar om dette temaet. Så kan også "litt".

Du kan ikke bruke din egen anekdote som bevis mot noe som er såpass forsket på at det regnes som almennkunnskap.

Det blir for dumt.

Forskningen viser til at man har veldig mye negative effekter av søvnmangel over tid. Et veldig godt eksempel er svekket hukommelse.

Dette betyr dog ikke at man må legge merke til det, eller at det må ha stor negativ innvirkning på ens livskvalitet. I tillegg er dette gjerne individuelt. 

Skrevet
1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Du kan ikke bruke din egen anekdote som bevis mot noe som er såpass forsket på at det regnes som almennkunnskap.

Det blir for dumt.

Forskningen viser til at man har veldig mye negative effekter av søvnmangel over tid. Et veldig godt eksempel er svekket hukommelse.

Dette betyr dog ikke at man må legge merke til det, eller at det må ha stor negativ innvirkning på ens livskvalitet. I tillegg er dette gjerne individuelt. 

Du leser jo ikke hva jeg skriver, men hva du får ut av det jeg skriver. Så da nytter det jo ikke uansett hva jeg skriver. Jeg sier at det gjelder ikke alle, man kan fint klare seg helt uten bivirkninger med årevis uten nok søvn. Men meg om det. Du vet så klart best. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...