Gå til innhold

Hvem brøt vikeplikten i denne situasjonen? (rundkjøring)

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen vits med bilde. Det er midlertidig arbeid. Det ligger ikke ute på google maps. Dessuten så er selve rundkjøringen bare 6-7 mnd gammel, så den ligger ikke der. Bare det gamle krysset. 

Anonymkode: b1fb0...c77

Ok, men hadde vært enklere å forstå situasjonen med et bilde. Gjerne med påtegning hvor innsnevringen var osv. Kan nevne at på www.norgeibilder.no ligger det ofte ganske nye bilder. Og hadde du i det minste fortalt hvor det var kunne det jo tenkes at noen av oss kjente rundkjøringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 11/7/2019 at 8:42 PM, AnonymBruker said:

Rundkjøring med 2 felt inni og 2 ut rundkjøring. Høyrefelt ut av rundkjøring er sperret grunnet arbeid, det er dette skiltet som vises. 
0331uxuxyChn?dimension=1200x1200
Når du kjører ut den vegen som er delvis stengt, så skal du ligge i venstre felt. Altså innerst i rundkjøring. De som nå ligger i høyrefelt, må legge seg i venstre i siste sekund. Du får ikke til å bare svinge inn fra høyrefelt, uten å kjøre over 50% inn på venstrefelt, du har ikke sjanse til å klare den skarpe svingen. Så man må bytte felt for å komme seg ut. 

2 bilder skal ut, en ligger i venstrefelt og en i høyre felt. Hvem har vikeplikt?

I dag så opplevde jeg å nesten få en bil i siden, den lå bak meg og kom inn etter meg i rundkjøringen. Jeg var på veg ut, og hun holdt på å kjøre inni siden på bilen min. Såpass at han bak tutet og det ble bråstopp på oss alle tre. Hun viste meg fingeren. Jeg mener hun brøt vikeplikten. Virket som at hun mente at jeg brøt vikeplikten. Jeg så at han bak løftet armen og så mot damen, ikke mot meg. Så han virket irritert på henne i det sekundet jeg sjekket speilet før jeg kjørte videre. 
Hvem brøt egentlig vikeplikten? 

Det aller enkleste, synes jeg, er «å glemme» at man kjører i en rundkjøring. I rundkjøringen kjører man på en egen vei som har forkjørsrett der det er avkjøringer til andre veier. Om det er vanskelig å visualisere så lag den (mentalt) så stor at du ikke merker krumningen.  Da kommer man altså på en rett veg med to felt til et kryss der det går en annen vei, også med to felt, ut til høyre.  Det spesielle er altså at ett av feltene i denne veien er stengt. Så nå er problemet redusert til kjøring i et vanlig kryss og de regler som gjelder der med feltskifte.

Skrevet
5 timer siden, Gjest Anonym skrev:

Ok, men hadde vært enklere å forstå situasjonen med et bilde. Gjerne med påtegning hvor innsnevringen var osv. Kan nevne at på www.norgeibilder.no ligger det ofte ganske nye bilder. Og hadde du i det minste fortalt hvor det var kunne det jo tenkes at noen av oss kjente rundkjøringen.

Her er det nærmeste jeg finner. Bilde hadde det blå og det rød fra før av. 

60981648.jpg.a736b315d71eb1c093cefba6769dceda.jpg
Det gule er sperringen. Et heldekket gjerde. Den går litt uti høyrefeltet som du ser, den går ikke bare langs kanten av rundkjøringen. Det blir derfor en ganske skarp sving, dersom du konsekvent ligger i høyrefilen uten å legge deg godt over i venstre når du skal ut. Lillapilen er meg jeg og hun er den bilen som står der.
Tallet 1 i rødt, er da motgående trafikk. Siden hun lå helt inntil gjerdet så måtte hun ta en skarp sving, og havnet da litt uti motgående felt og ble til et hinder for dem. Fordi hun lå seg ikke godt nok ut mot venstre. Hun kom inn fra der den hvite bilen er, jeg kom fra rett frem. Rundkjøringen er mye romsligere enn den på bilde. 

Skrevet

Om jeg har forstått riktig. Du er hvit bil i dette bilde og kjører i venstre felt og skal rett frem i rundkjøringen? Den damen er blå bil og skal ut i samme ende som deg men er et gjerde (sorte krussedullen)? Hun kommer i høy fart og må i siste liten svinger over i ditt felt før man kan blinke seg ut? Da er det hun som har brutt vikeplikt siden hun først måtte over i venstre felt pga gjerdet sperret i høyre kjørefelt. Men hadde gjerdet kun sperret akkurat der man kunne blinket ut i høyre felt slik at det kun er en utkjøring hadde du brutt vikeplikt siden hun da hadde ligget i ytterste felt. 

Snapchat-1288802850.jpg

Anonymkode: e4239...9a7

Skrevet

Er det et sted det er behov for "særskilte regler" så er det nettopp i rundkjøringer. Her må lovgiver på banen.

Hva skal man egentlig med trafikkregler ellers? Man kunne egentlig droppet alle "særskilte regler" og sagt at "de generelle reglene gjelder" uansett om det er motorvei, skolevei, jernabenovergang eller hva det måtte være.

Trafikkreglene kunne vært én setning på 4 ord.

Litt som NAV-skandalen. "EØS-reglene gjelder" uten å ta ansvar å lage lover i tråd med disse. Ingen vet egentlig hva rettstilstadnen egentlig er.

Uenigheten om reglene for rundskjøring mellom veimyndigheter, forsikringsselskaper, advokater og bilister viser nettopp at det er et enormt behov for "særskilte regler" for rundkjøringer.

Anonymkode: b9ddb...973

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det et sted det er behov for "særskilte regler" så er det nettopp i rundkjøringer. Her må lovgiver på banen.

Hva skal man egentlig med trafikkregler ellers? Man kunne egentlig droppet alle "særskilte regler" og sagt at "de generelle reglene gjelder" uansett om det er motorvei, skolevei, jernabenovergang eller hva det måtte være.

Trafikkreglene kunne vært én setning på 4 ord.

Litt som NAV-skandalen. "EØS-reglene gjelder" uten å ta ansvar å lage lover i tråd med disse. Ingen vet egentlig hva rettstilstadnen egentlig er.

Uenigheten om reglene for rundskjøring mellom veimyndigheter, forsikringsselskaper, advokater og bilister viser nettopp at det er et enormt behov for "særskilte regler" for rundkjøringer.

Anonymkode: b9ddb...973

Har du noen meninger om hvordan disse reglene skal være??

Skrevet

Høyre må inn på venstre for å komme ut? Da har venstre(innerste) vikeplikt for høyre(ytterste)

Anonymkode: 508e5...1ec

Skrevet
1 time siden, Gjest Goggen skrev:

Har du noen meninger om hvordan disse reglene skal være??

Jeg tenker som så. 
Vikeplikt for dem som er inne i rundkjøring, altså vent på luke.
Den som bytter felt har vikeplikt for de andre.
Er det 1 felt ut så er det høyreregel (da har de til venstre vikeplikt for dem i høyre)
Er det 2 felt ut (og inni) så er det logiske at så lenge man følger sitt felt utav rundkjøring og ikke begår et feltskifte akkurat i siste liten, så skal den som ligger bak ha vikeplikt for den foran. For i mitt hodet så blir det da "han foran var inne i rundkjøring først og har førsterett"-logikk. i den forstand at om han i høyrefelt skal videre, så må han vike for han som skal ut, så lenge det brukes tydelige signaler som blinklys. Er man side om side i det han i venstre skal ut, så blir det høyreregel. 
Det er for meg mest logisk. For joda det er jo et feltskifte sånn sett, men samtidig ikke. For man må jo ut en gang. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker som så. 
Vikeplikt for dem som er inne i rundkjøring, altså vent på luke.
Den som bytter felt har vikeplikt for de andre.
Er det 1 felt ut så er det høyreregel (da har de til venstre vikeplikt for dem i høyre)
Er det 2 felt ut (og inni) så er det logiske at så lenge man følger sitt felt utav rundkjøring og ikke begår et feltskifte akkurat i siste liten, så skal den som ligger bak ha vikeplikt for den foran. For i mitt hodet så blir det da "han foran var inne i rundkjøring først og har førsterett"-logikk. i den forstand at om han i høyrefelt skal videre, så må han vike for han som skal ut, så lenge det brukes tydelige signaler som blinklys. Er man side om side i det han i venstre skal ut, så blir det høyreregel. 
Det er for meg mest logisk. For joda det er jo et feltskifte sånn sett, men samtidig ikke. For man må jo ut en gang. 

M.a.o trenger vi ingen spesielle regler for rundkjøringer.

1. Vikeplikt for dem som er inne har man jo i form av vikepliktskiltet.

2. Den som skifter felt har vikeplikt, det står i trafikkreglenes paragraf 8.

3. Er det et felt ut så vil jo den i innerste (venstre) felt måtte krysse ytre for å komme ut og dermed få vikeplikt ved feltskifte (paragraf 8 )

4. Det siste punktet ditt (med 2 felt ut) så er ikke det gjennomførbart. Det er ikke noe som heter "2 felt ut" i en rundkjøring. I en rundkjøring går feltene rundt i ring. Når du svinger av foretar du en høyresving ut, og ligger du i venstre (indre) må du selvsagt kryss ytre (høyre) for å komme ut, og da gjelder igjen paragraf 8 (vikeplikt ved feltskifte).

Skrevet
16 minutter siden, Gjest Goggen skrev:

M.a.o trenger vi ingen spesielle regler for rundkjøringer.

1. Vikeplikt for dem som er inne har man jo i form av vikepliktskiltet.

2. Den som skifter felt har vikeplikt, det står i trafikkreglenes paragraf 8.

3. Er det et felt ut så vil jo den i innerste (venstre) felt måtte krysse ytre for å komme ut og dermed få vikeplikt ved feltskifte (paragraf 8 )

4. Det siste punktet ditt (med 2 felt ut) så er ikke det gjennomførbart. Det er ikke noe som heter "2 felt ut" i en rundkjøring. I en rundkjøring går feltene rundt i ring. Når du svinger av foretar du en høyresving ut, og ligger du i venstre (indre) må du selvsagt kryss ytre (høyre) for å komme ut, og da gjelder igjen paragraf 8 (vikeplikt ved feltskifte).

Man må jo utav rundkjøringen, og om du ligger i venstre og skal ut i venstre så følge du veien. Og da er det logisk at det ikke går under feltskifte. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo utav rundkjøringen, og om du ligger i venstre og skal ut i venstre så følge du veien. Og da er det logisk at det ikke går under feltskifte. 

Som sagt går feltene rundt i ring (derav navnet rundkjøring). Ergo, vil man vil alltid måtte foreta et feltskifte om man ligger i innerste felt og skal ut. Man kan ikke endre hele konseptet med rundkjøringer slik man måtte gjort med ditt forslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...