Gå til innhold

Traumebehandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Erfaringer ? 

Hvilken metode ble brukt på DEG?

Er det vanskelig eller lett å bli frivillig innlagt for traumebehandling? 🙂 

Om noen har vært innlagt, del gjerne historien og om det hjalp. 

Anonymkode: 89f25...67a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tenker du på Modum Bad? 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
51 minutter siden, Gorilla skrev:

Tenker du på Modum Bad? Har vært der 🥰

Jeg vil høre om opplevelser fra både Modum og Nidaros. 

Fortell gjerne! TS

Skrevet

Søk på TRE ( traume reales ). Traumer setter seg i kroppen. Jeg har litt traumer ( ikke alvorlige), men har satt sine spor for det. Etter at jeg begynte å praktisere TRE så er kroppen blitt litt roligere og har ikke så mye angst lengre. 

Anonymkode: 99388...bcd

Skrevet

Følger 🥰

Anonymkode: 7b1eb...ebe

Skrevet

Kan dere ikke spesifisere om dere mener psykisk eller fysisk traume ? 

Anonymkode: fce0e...19b

Skrevet

Hva er forskjell på fysisk og psykisk traume? Aldri hørt om fysisk traume. 

Skrevet

Jeg gikk gjennom traumebehandling på poliklinikken på dpsen. Snakket gjennom traumene, tok det opp på lydbånd og måtte høre gjennom det hver dag fram til neste time. Det er jævlig, men det fungerer. 

Anonymkode: d45a7...01f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke spesifisere om dere mener psykisk eller fysisk traume ? 

Når folk bruker ordet traumebehandling så betyr det psykisk.

Anonymkode: 4dde9...5a7

• Liker 2
Skrevet

Skade på kropp

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk gjennom traumebehandling på poliklinikken på dpsen. Snakket gjennom traumene, tok det opp på lydbånd og måtte høre gjennom det hver dag fram til neste time. Det er jævlig, men det fungerer. 

Anonymkode: d45a7...01f

Hvordan var det hjelpsomt å måtte høre på det hver dag? 

Anonymkode: 3d687...a32

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk bruker ordet traumebehandling så betyr det psykisk.

Spørs jo helt hvilket yrke man har og hva man forbinder med ordet traume. 

Fysisk traume er store fysiske skader på kroppen. Hvis du for eksempel kræsjer med bilen i høy hastighet vil du mest sannsynlig bli kjørt til traumetram på nærmeste sykehus som har dette. 

Skrevet

Jeg har fått ptsd behandling. Både innlagt på dps døgn i flere måneder for å bli stabil nok til å klare meg hjemme, og i dps poliklinikken videre. Jeg ba ikke om noe, var psykologen som anbefalte innleggelse.

Anonymkode: 595eb...31b

Skrevet

Gjennomgår traumebehandling poliklinisk nå. Prøvde frivillig innleggelse, men det var ikke noe for meg. Innleggelse er veldig fint dersom man synes det er vanskelig å opprettholde en god søvnhygiene, lage mat, komme seg ut o.l., men for meg var dette aldri noe problem. Jeg følte meg innestengt og mistrivdes veldig med å skulle følge avdelingens rutiner. Det kunne det være felles tur akkurat klokken 13, mens jeg kanskje hadde mest lyst til å ta meg en tur etter middag alene. Jeg har aldri før kjent så på det klare skillet mellom pasient og ansatt som jeg gjorde på den avdelingen. Aldri igjen. 

Jeg spurte bare min behandler om jeg kunne teste om innleggelse var noe for meg, da jeg (og min behandler) var redd for at det skulle bli for tøft å stikke hull på ballongen i en behandlingstime, for så å måtte dra hjem og streve med tankene alene. 

Anonymkode: 629e2...d8d

Skrevet

Den beste form for traumeterapi er EMDR det kan du jobbe med sammen med psykologen, og du trenger ikke legges inn. Det beste er å jobbe med emdr samtidig som du opprettholder hverdagen i hjemmet, jobben/ studiet og det sosiale. 

Å tenke på problemer hele tiden er ikke helsebringende. En må ta pause fra problemene og fokusere på hverdagen. 

EMDR er en veldig effektiv behandlingsmåte

Anonymkode: b780b...598

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Den beste form for traumeterapi er EMDR det kan du jobbe med sammen med psykologen, og du trenger ikke legges inn. Det beste er å jobbe med emdr samtidig som du opprettholder hverdagen i hjemmet, jobben/ studiet og det sosiale. 

Å tenke på problemer hele tiden er ikke helsebringende. En må ta pause fra problemene og fokusere på hverdagen. 

Hvorfor er dette 'best'? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

EMDR har gode resultater for noen, men kognitiv eksponeringsterapi og metakognitiv kan vel strengt tatt vise til like gode eller enda bedre resultater på gruppenivå.

Anonymkode: 43d76...e5d

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en runde med emdr. Det var noe av det tyngste jeg har gjort. Skalv og gråt i flere timer etterpå og dro hjem og sov i 8 timer. MEN alle mareritt er borte og jeg greier faktisk å snakke om det. Noe jeg aldri klarte før. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo helt hvilket yrke man har og hva man forbinder med ordet traume. 

Fysisk traume er store fysiske skader på kroppen. Hvis du for eksempel kræsjer med bilen i høy hastighet vil du mest sannsynlig bli kjørt til traumetram på nærmeste sykehus som har dette. 

Den vanlige mann i gata bruker ikke ordet trauma  om fysiske skader 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

EMDR har gode resultater for noen, men kognitiv eksponeringsterapi og metakognitiv kan vel strengt tatt vise til like gode eller enda bedre resultater på gruppenivå.

Anonymkode: 43d76...e5d

Kognitiv terapi er ikke anbefalt for mennesker med komplekse traumelidelser da dette er en terapiform som snakker til hodet - og som ikke henvender seg til kroppen, noe som er viktig for de med traumer fra overgrep f.eks. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...