Gå til innhold

Angst og nattesvette. Sammenheng?

Fremhevede innlegg

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i kollektiv, så er helt ok temperatur her. Jeg varmer rommet før jeg legger meg.

Men hva vil ekstra varm egentlig si da? Er den ment for -20? Den står som termodyne, fiberdyne, hva nå enn det skal bety.

Anonymkode: 13956...57e

Det har jo ikke noe betydning hvor kaldt det et ute. Det er jo likevel fin temperatur inne med mindre du bor i et hus som ikke oppfyller helsekravene. Ekstra varm dyne er for de som er skikkelige frostpinne. Er for øvrig en frostpinne jeg og, men bruker ikke ekstra varm dyne av den grunn. Jeg bare har det ikke iskaldt på soverommet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Temperaturen ute betyr ingenting.. 

Om du sover i 20 grader med 15 pluss ute og åpne vindu, eller stengt vindu med - 29 ute og 20 grader inne - det blir det samme for den under dyna. 

Ekstra varm betyr ekstra varm - for den som fryser lett med en vanlig helårsdyne. Noen fryser ved 20 grader, andre har 15 grader på soverommet uten å fryse. 

Mange med samboere opplever uenighet om temperaturen inne, og det betyr IKKE at en av de er syke. De kan ha helt like dyner og bekledning og foretrekke stor variasjon i temp inne. 

Anonymkode: 58ec5...560

Skrevet
3 timer siden, Purple_Pixiedust skrev:

Det har jo ikke noe betydning hvor kaldt det et ute. Det er jo likevel fin temperatur inne med mindre du bor i et hus som ikke oppfyller helsekravene. Ekstra varm dyne er for de som er skikkelige frostpinne. Er for øvrig en frostpinne jeg og, men bruker ikke ekstra varm dyne av den grunn. Jeg bare har det ikke iskaldt på soverommet. 

Så du mener at ekstra varm dyne er for folk som bor på nordpolen? Regner jo med at ekstra varm er for vanlig vinter?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Temperaturen ute betyr ingenting.. 

Om du sover i 20 grader med 15 pluss ute og åpne vindu, eller stengt vindu med - 29 ute og 20 grader inne - det blir det samme for den under dyna. 

Ekstra varm betyr ekstra varm - for den som fryser lett med en vanlig helårsdyne. Noen fryser ved 20 grader, andre har 15 grader på soverommet uten å fryse. 

Mange med samboere opplever uenighet om temperaturen inne, og det betyr IKKE at en av de er syke. De kan ha helt like dyner og bekledning og foretrekke stor variasjon i temp inne. 

Er det vanlig å bruke helårsdyne om vinteren da? Trodde alle brukte ekstra varm dyne om vinteren 😅

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke slik angst.

Angsten min er at jeg har helseangst, så før leggetid blir jeg urolig og uroer meg om jeg kommer til å våkne opp i nattesvette osv. Og da blir man jo redd, når man leser alvorlige sykdommer man kan få av nattesvette. 

Sånn har jeg det også i perioder, og i de periodene jeg engster meg for det er jeg ofte ganske svett om nettene. Så jeg antar det er på grunn av angsten at jeg får det. Jeg har i tillegg ofte også stressende drømmer og kan da våkne svett. Det uroer meg litt fordi jeg er redd for at det skal tyde på sykdom, men rasjonelt sett vet jeg at det er psyken som forårsaker det. 

Anonymkode: 57681...7ba

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at ekstra varm dyne er for folk som bor på nordpolen? Regner jo med at ekstra varm er for vanlig vinter?

Nei det er faktisk ikke nødvendig med ekstra varm dyne selv om det er på vinteren. Vi skrur jo opp eller ned varmen inne avhengig av temperaturen ute. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å bruke helårsdyne om vinteren da? Trodde alle brukte ekstra varm dyne om vinteren 😅

Ekstra varm dyne er vel for de som

A) fryser på natta med mindre varm dyne

B) har ektefelle / samboer som foretrekker frt kaldere på rommet enn seg

C) Bor i bolig hvor temperaturen faller veldig på kalde netter aka dårlig oppvarming, lite isolasjon, gamle vinduer.. 

Det er ingen regel om at alle bruker strikkesokker i støvlene når de fisker, men noen gjør det selv i mai. Fordi de ellers fryser. 

Frøs du før du kjøpte varmere dyne? 

Drikker du når du er tørst, eller når andre er tørste? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn har jeg det også i perioder, og i de periodene jeg engster meg for det er jeg ofte ganske svett om nettene. Så jeg antar det er på grunn av angsten at jeg får det. Jeg har i tillegg ofte også stressende drømmer og kan da våkne svett. Det uroer meg litt fordi jeg er redd for at det skal tyde på sykdom, men rasjonelt sett vet jeg at det er psyken som forårsaker det. 

Anonymkode: 57681...7ba

Tenker du på noe alvorlig før leggetid, eller på det hele dagen?

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstra varm dyne er vel for de som

A) fryser på natta med mindre varm dyne

B) har ektefelle / samboer som foretrekker frt kaldere på rommet enn seg

C) Bor i bolig hvor temperaturen faller veldig på kalde netter aka dårlig oppvarming, lite isolasjon, gamle vinduer.. 

Det er ingen regel om at alle bruker strikkesokker i støvlene når de fisker, men noen gjør det selv i mai. Fordi de ellers fryser. 

Frøs du før du kjøpte varmere dyne? 

Drikker du når du er tørst, eller når andre er tørste? 

Hører folk stadig si fiberdyne(den jeg har) er ganske søppel, folk som svetter av den. Dundyne er best. Vet du noe om dette? Har sånn fiber/termodyne, var sykt billig og.

Skrevet

Å kjøpe en ekstra varm termodyne er jo som å be om å svette, med mindre man sover i minusgrader.

Anonymkode: f9f4b...45b

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hører folk stadig si fiberdyne(den jeg har) er ganske søppel, folk som svetter av den. Dundyne er best. Vet du noe om dette? Har sånn fiber/termodyne, var sykt billig og.

De billige termodynene til Jysk er selvsagt ikke spesielt bra. Dårlig stoff og dårlige pusteegenskaper. Man kan godt ha en fiberdyne, men bør likevel ha en viss grad av kvalitet. Jeg har dundyne da og liker det aller best. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...