Gå til innhold

Angst og nattesvette. Sammenheng?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! For tre dager siden hadde jeg nattesvette, men det kan skyldtes varme under dyna for alt jeg vet(som med klær, sokker). Uansett, inatt sov jeg naken, og ble ganske våt/svett på beina, ingen andre steder. 

Har og helseangst, så helt siden jeg fikk første svette, har jeg hele uka tenkt på ulike scenarioer nesten hele dagen. Spesielt før leggetid, ligger i en bestemt posisjon osv. 

Kan det ha sammenheng? Men hvordan kan stress på dagen/før leggetid ha påvirkning på under søvnen?

Anonymkode: 13956...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være greit å rådføre seg med lege om kroppslige endringer og endringer i søvnvaner. Nattesvette kan ha mange ulike årsaksforklaringer så det kan være greit å ta dette ilag med en lege. 

Selv pleier jeg ha endel mareritt og da våkner jeg ganske svett både her og der. Har kjøpt et overtrekk så svetten ikke samler seg opp i madrassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro. Om du nylig har skiftet til en mye varmere dyne er det mest sannsynlig bare dyna. Ei heller vil det hjelpe om du blir hysterisk og tror du er dødssykt pga én natt med nattesvette. 

Prøv å løs problemet: sommerdyne+ullpledd i stedet f.eks. 

Anonymkode: 6c9b5...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar medisiner for angsten din, så skal du vite at flere av de medisinene mot angst har som bivirkning nettopp økt svette eller nattesvette. Les pakningsvedlegget og se hva som står under bivirkninger. Har du ikke pakningsvedlegget, så søk opp Felleskatalogen på nett. Finnes en utgave for pasienter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med ro. Om du nylig har skiftet til en mye varmere dyne er det mest sannsynlig bare dyna. Ei heller vil det hjelpe om du blir hysterisk og tror du er dødssykt pga én natt med nattesvette. 

Prøv å løs problemet: sommerdyne+ullpledd i stedet f.eks. 

Er student, så har kjøpt ny dyne. Hadde aldri det når jeg bodde hjemme. 

Har denne dynen her: https://jysk.no/redirect?catalog=PC_COM_NO&article=4126350&from=/articlelookup

Står som ekstra varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

Hvis du tar medisiner for angsten din, så skal du vite at flere av de medisinene mot angst har som bivirkning nettopp økt svette eller nattesvette. Les pakningsvedlegget og se hva som står under bivirkninger. Har du ikke pakningsvedlegget, så søk opp Felleskatalogen på nett. Finnes en utgave for pasienter også.

Ingen medisiner. Men har helseangst. En natt med nattesvette og jeg tenker verste scenarioer, på dagen og før leggetid og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det henger sammen.   Vet av egen erfaring.

Hvilken måte? Er jo på dagen man stresser, hvordan kan det påvirke søvnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh...er det ikke virkning av angst det prates om?   Du vet at angsten ikke gir seg selvom du sover?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt vi mennesker opplever i løpet av vår våkne tid, kan komme til å skulle bearbeides av hjernen mens vi sover. En tanke som ramlet deg inn rett før du sovnet, kan utvikle seg til en lang og kaotisk drøm der hjernen spinner fritt videre, eller den tar opp noe du opplevde for flere år siden, helt ut av sammenheng. Mareritt kan oppstå av bagateller som ikke var "farlige" eller skumle der og da. Mange har det sånn at de ikke kan se skrekkfilmer eller grøssere på tv, fordi da drømmer de videre (og enda verre) om det om natten, for eksempel.

Min største frykt her i livet er ikke at det skal tilstøte meg selv noe, men med sønnen min, som jeg naturligvis elsker over alt på jord. Mine mareritt dreier seg derfor nesten alltid om at det er noe som skjer med han, noe fælt etc, og da kan jeg svette av marerittet. 

Du har sikkert dine mareritt om natten du også, om bekymringer som plager deg på dagtid. Helseangst for eksempel, og da er det fort gjort at du drømmer helt ville drømmer om temaet også. Da kan svetten fort komme.

EN natts svette ville ikke bekymret meg det minste, men fortsetter dette over uker og måneder, kan du ta det opp med legen. OBS! Jeg går ut fra at du er ganske ung, og ikke i nærheten av overgangsalder/middelaldrende? Da kan man få nattesvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stress og angst er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er student, så har kjøpt ny dyne. Hadde aldri det når jeg bodde hjemme. 

Har denne dynen her: https://jysk.no/redirect?catalog=PC_COM_NO&article=4126350&from=/articlelookup

Står som ekstra varm.

Da er det nok dyna;) Det er bare sykelige og folk som sover med vinduer på vid gap om vinteren som trenger ekstra varme dyner. Har du mulighet for å sove med åpne vinduer: prøv det. Ellers må du nok få deg en annen dyne. Hvis soverommet ikke er er påvirket av årstider i nevneverdig grad fordi man har på ovn/har vinduer igjen trenger man bare en dyne som er egnet sommerstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men 🤣🤣🤣🤣🤣

Det skal ikke mye til før min søvn blir påvirka av stress og angst. Søvnen er en av de første tingene det går ut over for meg i alle fall. I tillegg til hyppige oppvåkninger, problemer med å sovne, aldri føle meg uthvilt etter natta, våkne med kraftig hjertebank, generelt urolige drømmer og mareritt, så har jeg og flere ganger det siste året hatt panikkanfall i drømme.

Det finnes stress, og det finnes stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig fått generell angst og panikk angst. Har i denne perioden opplevd nattsvette. Psykiateren min sier dette henger sammen. 

Anonymkode: bf88d...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok dyna;) Det er bare sykelige og folk som sover med vinduer på vid gap om vinteren som trenger ekstra varme dyner. Har du mulighet for å sove med åpne vinduer: prøv det. Ellers må du nok få deg en annen dyne. Hvis soverommet ikke er er påvirket av årstider i nevneverdig grad fordi man har på ovn/har vinduer igjen trenger man bare en dyne som er egnet sommerstid. 

Men er jo -5 grader her ish om natta, så blir jo kaldt. Trenger man ikke en ekstra varm om natta da? Sover med bare singlet og boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått generell angst og panikk angst. Har i denne perioden opplevd nattsvette. Psykiateren min sier dette henger sammen. 

Anonymkode: bf88d...d6f

Har ikke slik angst.

Angsten min er at jeg har helseangst, så før leggetid blir jeg urolig og uroer meg om jeg kommer til å våkne opp i nattesvette osv. Og da blir man jo redd, når man leser alvorlige sykdommer man kan få av nattesvette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Eh...er det ikke virkning av angst det prates om?   Du vet at angsten ikke gir seg selvom du sover?

Hva slags angst hadde du? Våknet du opp klissvåt hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er jo -5 grader her ish om natta, så blir jo kaldt. Trenger man ikke en ekstra varm om natta da? Sover med bare singlet og boxer.

Hvis du sover med vinduet åpent i -5, eller bor i et dårlig isolert hus trenger du varm dyne. Dersom du bor i et godt isolert bygg og i tillegg har på ovn og ikke sover med åpne vinduer, sier det seg vel selv at det spiller veldig liten rolle at det er dritkaldt ute..

Hvorfor prøver du ikke bare med en annen dyne, istedet for å tviholde på "Jeg er dødssyk". Det er irrasjonellt når du svetter som en gris etter å ha skiftet til en ekstra varm dyne nylig. Da er det mest sannsynlig dyna og ikke sykdom som er problemet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sover med vinduet åpent i -5, eller bor i et dårlig isolert hus trenger du varm dyne. Dersom du bor i et godt isolert bygg og i tillegg har på ovn og ikke sover med åpne vinduer, sier det seg vel selv at det spiller veldig liten rolle at det er dritkaldt ute..

Hvorfor prøver du ikke bare med en annen dyne, istedet for å tviholde på "Jeg er dødssyk". Det er irrasjonellt når du svetter som en gris etter å ha skiftet til en ekstra varm dyne nylig. Da er det mest sannsynlig dyna og ikke sykdom som er problemet ditt. 

Jeg bor i kollektiv, så er helt ok temperatur her. Jeg varmer rommet før jeg legger meg.

Men hva vil ekstra varm egentlig si da? Er den ment for -20? Den står som termodyne, fiberdyne, hva nå enn det skal bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...